Es Tanzt Das Z.N.S. [Films vol.36]

Facebook Twitter
0

Halber Mensch του Sogo Ishii, 1986, Ιαπωνία, 58’

 

Πέρσι τέτοια εποχή, θυμάμαι, δεν αναφερόμασταν στη συγκεκριμένη χρονική περίοδο ως τέλη Οκτώβρη, αλλά παραμονές των Neubauten. Οι Einsturzende Neubauten είναι ένα από τα αγαπημένα συγκροτήματα εμένα και κάποιων φίλων μου και αυτή η συναυλία ήταν κάτι για το οποίο τουλάχιστον ανυπομονούσαμε. Και αποζημιωθήκαμε με το παραπάνω. Είναι κάτι άνευ σημασίας το να μιλήσεις για την καλλιτεχνική ωρίμανσή τους και τη μουσική τους κληρονομιά, τουλάχιστον μέσω διαδικτύου. Αλλά μιας και αναφέρθηκα στην ωρίμανση, ένα πισωγύρισμα στο χρόνο δεν θα ήταν άσχημο.

Το 1985 οι Neubauten κυκλοφόρησαν ένα από τα διαμάντια της πρώτης περιόδου τους, το Halber Mensch. Σε αυτό πάταγαν σταθερά στους βιομηχανικά άναρχους ήχους του παρελθόντος τους (παραγόμενους από βιομηχανικές ύλες και εργαλεία και όχι ένα synthesizer, παρακαλώ) και άνοιγαν πόρτες σε μια πιο μουσική δομή στον ήχο τους. Μια περιοδεία στην Ιαπωνία για ένα ανερχόμενο συγκρότημα πάντα είναι κάτι το αναπόφευκτο, όπερ και εγένετο. Σε εκείνο το ταξίδι τους ήρθαν σε επαφή με τον cult σκηνοθέτη Sogo Ishii και γύρισαν μια ταινία που αντιπροσωπεύει πλήρως το τότε πνεύμα τους, τόσο ως μουσικούς όσο και ως καλλιτέχνες-φιλόσοφους.

Το φιλμ ξεκινάει με πλάνα της Ιαπωνικής πόλης, στα οποία έρχονται να προστεθούν σωροί από βιομηχανικά μπάζα. Γρήγορη μετάβαση σε ένα εγκαταλελειμμένο εργοτάξιο όπου οι Neubauten παίζουν τον χείμαρρο του Armenia και τον Blixa Bargeld να δίνει μια ασφυκτική ερμηνεία προφέροντας «Τα ηφαίστεια είναι ακόμα ενεργά?» με την χαρακτηριστική κραυγή του βρέφους που διαμελίζεται. Το Sehnsucht ακολουθεί και η μπάντα εμφανίζεται ολόκληρη πλέον. Σωλήνες, αλυσοπρίονα, ένα καροτσάκι του σούπερ μάρκετ, λαμαρίνες και πέτρες συνοδεύουν την ηλεκτρική κιθάρα που απλά χρησιμοποιείται για ρυθμικούς λόγους και την παραληρηματική άρθρωση των λέξεων από τον Blixa. Διακοπή. Πλάνα ενός εμβρύου που επιπλέει στο διάστημα με κιουμπρικικό τρόπο συνοδευόμενο από τους ήχους του Letzes Biest. Το εργοτάξιο τυλίγεται στις φλόγες για τις ανάγκες του Abfackeln! και του Zerstorte Zelle. Το πόδι του F.M. Einheit καταναλώνεται από σκουλήκια κατά τη διάρκεια του Halber Mensch και καλλιτέχνες του πρωτοποριακού τρόπου θεατρικής ερμηνείας Butoh συνοδεύουν τη μπάντα στο κρεσέντο του Z.N.S. . Το Zeichnungen Des Patienten O.T. ερμηνεύεται στο σανίδι και το τέλος δίνεται με την μπάντα να επιστρέφει στο εργοτάξιο για το Der Tod Ist Ein Dandy και να κλείνει με μια μάλλον μινιμαλιστική ερμηνεία του Das Schaben στο κέντρο της πόλης η οποία μέσω περίτεχνων εφέ δείχνει να ερημώνει.

Αν αντέξατε να διαβάσετε μέχρι εδώ, οφείλω κάποιες εξηγήσεις. Οι Neubauten οπτικοποίησαν τον εφιάλτη του Halber Mensch μέσα σε ένα εργοτάξιο προς κατεδάφιση λίγες μέρες πριν αυτό αγγίξει το έδαφος. Γιατί όμως έγινε αυτό? Η φύση των στίχων τους εκείνης της περιόδου, για τους μη γερμανομαθείς, καταπιανόταν με μια μεταβιομηχανική απομόνωση, έναν εφιάλτη δημιουργημένο από τον Αρμαγεδώννα που ο ίδιος ο άνθρωπος δημιούργησε με τα μεταλλικά κατασκευάσματα του. Σε αυτόν τον εφιάλτη μόνο η παράνοια, η σήψη και η σκουριά ευδοκιμούν. Το εργοτάξιο γι’ αυτούς και, προφανώς, για τον Ishii είναι μια ρεαλιστικότατη παιδική χαρά στην οποία η μπάντα μπορεί να παίξει τα αγαπημένα της παιχνίδια όπως αυτή θέλει.

Δεν μπορούμε, σε καμία περίπτωση να μιλήσουμε για ένα μουσικό ντοκιμαντέρ, όχι με τον συμβατικό τρόπο. Αν θέλετε κάτι που να φέρνει σε ντοκιμαντέρ στο όλο εγχείρημα, το στήσιμο των οργάνων για τις ανάγκες των τραγουδιών και η καθαυτή ερμηνεία των κομματιών είναι τα μόνα στοιχεία που ρέπουν προς την κατεύθυνση αυτή. Κατά τ’ άλλα μιλάμε για την οπτικοποίηση του άσχημα όμορφου κόσμου τον οποίον μας έδωσαν στα τότε ντελίριο τους οι Neubauten, αναμεμειγμένη με cyberpunk αισθητική και την μυρωδιά των κλιβάνων των μεταλλείων.

Δεν χρειάζεται κάποιος να ξέρει γερμανικά για να παρακολουθήσει την ταινία. Ούτε εγώ ξέρω. Οι εκτελέσεις των τραγουδιών τους, η έρπουσα ατμόσφαιρα και η πλήρως καλλιτεχνική άποψη του όλου εγχειρήματος, αν αρέσκεται κανείς σε ακραία ηχοτόπια, τον κερδίζει αυτομάτως. Το όραμα είναι ξεκάθαρο και ειλικρινές, χωρίς καμία διάθεση αποπλάνησης του θεατή/ακροατή και πώληση λαγών αντί πετραχηλιών. Το DVD υπάρχει προς πώληση διαδικτυακά αλλά για τους πιο ανυπόμονους υπάρχει όλο και στο Youtube. Δεύτε λάβετε.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ