Οι γλάροι, τα φαντάσματα και ο γιατρός [Films vol.23]

Facebook Twitter
0

Night of the Seagulls του Amando De Ossorio, 1975, Ισπανία, 89’

Μερικοί από εσάς ίσως κάνετε επιδρομές στο blog του Robix, του γνωστού διαδικτυακού guru του doom metal ήχου, ψάχνοντας κανένα καλό δισκάκι που ανεβάζει μια στο τόσο. Μερικοί από εσάς, επίσης ίσως, προσέχετε τις κεφαλίδες του blog του, που αλλάζουν κατά καιρούς. Μερικοί από εσάς θα ξέρετε ότι αυτές είναι παραλλαγές σε εξώφυλλα κλασσικών (?) obscure ταινιών, συνήθως προερχομένων από μεσογειακές χώρες (κυρίως από Ιταλία, που είχε την πρωτοκαθεδρία σε αυτές). Αυτή, λοιπόν, η ταινία αν και ισπανικής προελεύσεως είναι μια από αυτές.

Τη δεκαετία του 70, όλοι οι δυνάμει σκηνοθέτες ήθελαν να αποτυπώσουν κάτι το βδελυρό στην κάμερα προσβλέποντας στην αναγνώριση του Dario Argento. Λογικό επακόλουθο ήταν αυτές οι ταινίες να παράγονται σωρηδόν. Η θεματολογία τους κινούνταν στο μακάβριο: ενασχολήσεις με μυστικιστικά θέματα, κουβάδες αίματος, άφθονη γυμνή γυναικεία σάρκα, αυτή ήταν η συνταγή. Και εγένετο το giallo κίνημα.

Ο Amando de Ossorio, λοιπόν, δε μπορούσε να μην ακολουθήσει τη συνταγή, σαν καλός μάγειρας που ήταν. Τοποθέτησε την ιστορία των γλάρων που κρώζουν τη νύχτα σε ένα μεσογειακό χωριουδάκι, άμα τη αφίξει του γιατρού Henry Stein και της γυναίκας του σε αυτό. Η ανεξήγητη κατήφεια των μαυροφορεμένων κατοίκων απέναντι στο νιόφερτο στο χωριό ζευγάρι μόνο με αυτή ενός υγιούς οργανισμού την ώρα που εισέρχεται ένας ιός μέσα του μπορεί να παραλληλιστεί. Απαντήσεις στις ερωτήσεις τους σχετικά με τη συμπεριφορά των κατοίκων, του αφύσικου νυχτερινού κρωξίματος των γλάρων και των γυναικείων κραυγών που στοιχειώνουν την παραλία κάθε βράδυ, έρχεται να δώσει ο αλαφροΐσκιωτος του χωριού, Teddy. Φαντάσματα ιπποτών στοιχειώνουν το χωριό αναγκάζοντας τους κατοίκους κάθε εφτά χρόνια επί εφτά νύχτες να τους προσφέρουν από μια κοπέλα ως εξιλαστήριο θύμα με αντάλλαγμα την ασφάλεια του χωριού.

Η υπόθεση σίγουρα θυμίζει σε πολλούς ιστορίες που διηγούνται οι γηραιές κυρίες ακόμα και σήμερα στα χωριά και μπορεί αβίαστα να αποδοθεί στο μεσογειακό ταμπεραμέντο της παραγωγής. Το στοιχειωμένο χωριουδάκι, τα πνεύματα των ιπποτών προστατών/τυράννων, το μοτίβο του αλαφροΐσκιωτου, περίγελου μα συνάμα και γνώστη των μεγαλύτερων μυστικών της μικρής κοινωνίας, είναι όλα τους γνώριμα στην ιδιοσυγκρασία μας, μας μιλούν. Και το σκηνικό του, μονίμως συννεφιασμένου, ψαροχωριού μας πείθει ότι τα γυρίσματα θα μπορούσαν να αφορούν ένα δικό μας λαϊκό μύθο, μεταφερμένο στη μεγάλη οθόνη. Με λίγη φαντασία δηλαδή, και ένα πισωγύρισμα σε αυτές τις αθώες ηλικίες που ακούγαμε με ανοιχτό το στόμα τέτοιες ιστορίες, ένας κάποιος φόβος θα βρει έδαφος σαφώς πιο πρόσφορο μέσα στο θεατή. Τρόμος υποσυνείδητος, άρα επικίνδυνος.

Ο τρόμος εδώ δεν προέρχεται μόνο από ένα ψυχολογικό πλέγμα, το οποίο αφορά στο αν θα καταφέρουν οι πρωταγωνιστές να επιβιώσουν μέσα σε αυτή την τόσο ξενοφοβική περιοχή. Στον τρόμο συντελεί επίσης το μινιμαλιστικό ambient soundtrack δια χειρός Antón García Abril, γεμάτο με ανορθόδοξες ψαλμωδίες, εμπλουτισμένες με κραυγές και μουγκρητά. Η σκοτεινή ψυχεδέλειά του ντύνει τις αργόσυρτες σκηνές με τα σκελετωμένα φαντάσματα να καταδιώκουν τα θηράματα τους, με όμοιο τρόπο αυτού που οι Goblin ενίσχυαν ανέκαθεν τις διεστραμμένες φαντασιώσεις του Dario Argento.

Ιδιαίτερη μνεία πρέπει να γίνει στα φαντάσματα των ιπποτών. Αργοί στις κινήσεις, απειλητικοί, αδίστακτοι, έστω και αν είναι ένα μάτσο κοκάλα που ανά πάσα ώρα θα μπορούσε να καταρρεύσει με χαρακτηριστικό κούφιο ήχο στο πάτωμα. Προσωπικά, ο συνειρμός, βλέποντας τις μορφές τους να επιβαίνουν ρακένδυτοι πλέον τα άλογά τους, με το Birth of a Nation του David Work Griffith (η σκηνή που η Ku Klux Klan βαίνει προς σωτηρία του αμερικάνικου Νότου από τα χέρια των Αφροαμερικάνων) ήταν αναπόφευκτος. Αυτό δεν ταυτίζεται σε καμία περίπτωση ως ρατσιστική κίνηση του σκηνοθέτη, όπως πολλοί θα ήθελαν να την εννοήσουν. Κατά την άποψή μου έγινε αθέλητα, φέρνοντας τα φαντάσματα του τότε κινηματογραφικού παρελθόντος στο παρόν, ευελπιστώντας πως θα καθοδηγήσουν την ταινία ώστε να γνωρίσει την επιτυχία.

Εν τέλει την επιτυχία δεν την έλαβε στο μεγάλο κοινό. Οι λίγοι, όμως που τη θυμούνται μέχρι και σήμερα είναι πλήρως φανατισμένοι, κάνοντας την ένα cult αριστούργημα για τους λάτρεις του είδους. Ο καιρός κατά κάποιον τρόπο τη δικαίωσε. Ελληνική έκδοση του DVD δεν υπάρχει.

Για όσους αναγνώρισαν τον εαυτό τους στον πρόλογο ή για όσους έστω ενδιαφέρονται, αφιερωμένο.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ