Μπάρμπα Αντώνη, φέρε μισή οκαδίτσα από το νέο!

Μπάρμπα Αντώνη, φέρε μισή οκαδίτσα από το νέο! Facebook Twitter
0


Μπάρμπα Αντώνη, φέρε μισή οκαδίτσα από το νέο! Facebook Twitter


«Πλησιάζει η εορτή του Αγίου Δημητρίου. Τι συγκίνησις εις τους κύκλους των εραστών της ρετσίνας της Αττικής. Εις έναν ολόκληρον κόσμον ανθρώπων, τον κόσμον του λάτρεως του κρασιού, ως είδησις, ως κίνησις, ως σύνολον ζωής δεν υπάρχει κανένα άλλο περισσότερον ενδιαφέρον γεγονός από το «πού θ' ανοίξη το καλλίτερο κοκκινέλι».

Ποιος ασχολείται με τις διαφωνίες των πολιτικών; Ποιος κάθεται να λογαριάση την οικονομικήν κρίσιν που διασαλπίζουν τα επιμελητήρια και οι εφημερίδες; Κουραφέξαλα. Μέσα εις την ταβέρναν του Μπάρμπα Αντώνη όλα παρασκευάζονται για την ιεροτελεστίαν του «Άη Δημήτρη». Και όταν θα έλθη η επίσημος αυτή στιγμή, ενώ η άψητη ρετσίνα θα σιγοψήνεται μέσα εις τα πελώρια βαρέλια μέχρις ότου πάρη το κίτρινο κεχριμπαρένιο χρώμα της, το κοκκινέλι θ' ανοιχθή.
-Αμάν κι' ας φέξη, Μπάρμπα Αντώνη, φέρε μισή οκαδίτσα από το νέο...
-Από το κοκκινέλι, Μπάρμπα Αντώνη.
Η παρέα διασκεδάζει...

Μπάρμπα Αντώνη, φέρε μισή οκαδίτσα από το νέο! Facebook Twitter


Θα είναι τώρα μια δυό εβδομάδες που τους δρόμους της Πρωτευούσης έπαυσαν πλέον να τους διασχίζουν τα κάρρα ή τ' αυτοκίνητα με το αφρίζον και ξεχειλίζον από το στόμιον του βαρελιού, προϊόν των Αττικών αμπελώνων. Αυτόν τον μήνα που περνούμε ο Βάκχος... βράζει.
Μέσα εις τα λογής λογής βαρέλια μικρά ή μεγάλα που υπάρχουν αραδιασμένα σε μακρές μονές ή διπλές σειρές εις τα υπόγεια των οινοπωλείων, το βράσιμο του μούστου γίνεται γερό. Και σιγοβράζοντας αφίνει το μεθυστικό του γουργούρισμα, μεθυστικό ακόμη και εις την όσφρησιν.

Όλα λοιπόν τα υπόγεια ή αι ισόγειαι αποθήκαι παντοπωλείων ή οινοπωλείων ή εστιατορίων εγέμισαν. Και εγέμισαν και για έναν άλλον ακόμη λόγον. Ότι ο θεός του Οίνου ευλόγησεν εφέτος εξαιρετικά το αγαπημένο του προϊόν και η παραγωγή του υπήρξεν υπεράφθονος. Γύρω εις τα χωριά της Αττικής αι τιμαί του μούστου διεκυμάνθησαν από τας επτά δραχμάς έως τας δέκα κατά «μπότσαν» ((σ.σ. η μπότσα, παλιά μονάδα μέτρησης υγρών, ήταν δύο οκάδες ή 2,560 κιλά). Υπήρξαν δε μέρη της Ελλάδος εις τα οποία ελλείψει συγκοινωνιακών μέσων, ο μούστος επωλήθη και δυό δραχμές.


Μπάρμπα Αντώνη, φέρε μισή οκαδίτσα από το νέο! Facebook Twitter


Χάρις λοιπόν εις την φθήνειαν τ' «αμπάρια» εγέμισαν από το ξανθό ποτό. Και δεν είναι μόνον τα βαρέλια των οινομαγειρίων ή των εστιατορίων πουγέμισαν. Εις αυτά τα ίδια τα χωριά ετοποθετήθησαν μεγάλες οιναποθήκες που εγέμισαν, για να χρησιμεύσουν ως παρακαταθήκες.


Μόνον εις την Αττικοβοιωτίαν –για να περάσωμεν και εις το βασίλειον των αριθμών- παρήχθησαν εφέτος τριάντα πέντε εκατομμύρια οκάδες μούστου, εις όλην δε την Ελλάδα η οινοπαραγωγή έφθασε εις διακόσια περίπου εκατομμύρια οκάδες.

Από τας τεραστίας αυτάς ποσότητας δεν εξάγουμε εις το εξωτερικόν ατυχώς παρά ένα μικρό, πολύ μικρό ποσοστόν. Όλο το άλλο κρασί το καταναλίσκουμε εδώ εις την Ελλάδα εμείς οι ίδιοι. Δηλαδή το πίνουμε.

Είμεθα λοιπόν ... κρασοπατέρες; Αν πιστεύσουμε τους αριθμούς ασφαλώς είμεθα. Έχουμε πληθυσμόν εξήμιση εκατομμύρια. Εάν αφαιρεθή ο γυναικείος και τα παιδιά μέχρι των είκοσι ετών, η πλειονότης των οποίων δεν πίνει κρασί, οι ασθενείς και ένας μεγάλος αριθμός «νηφαλίου» ανδρικού πληθυσμού που δεν συνήθισε ή δεν θέλει να πίνει κρασί, είναι ζήτημα εάν μένουν εξακόσιες ή επτακόσιες χιλιάδες άνθρωποι που πίνουν κρασί. Και αυτοί λοιπόν πίνουν κάθε χρόνον εκατόν πενήντα ή διακόσια εκτομμύρια οκάδες κρασί. Υπεραρκετόν.



Βάσανα, πίκρες, καϋμοί, όλα ξεχνιούνται με το κρασάκι. Αυτό δίνει τη λήθη και τη λησμονιά. Αυτό μεταφέρει για λίγες ώρες σε κόσμους ονείρων και αυτό κάνει να λησμονιούνται φτώχεια, ανάγκες βασανιστικές και πόνοι ανυπόφοροι. Γι' αυτό έχει και λάτρεις αφωσιωμένους μέχρι θανάτου. Κάθε βράδυ χωρίς διακοπήν μέσα εις τα ταβερνάκια της Πλάκας ή όπου αλλού, άνθρωποι με το ποτήρι εις το χερι πίνουν, πίνουν, πίνουν. Και εννοούν να πίνουν μέχρι... τάφου.
Ρετσίνα μου, ρετσίνα μου
Μαζύ σου θα πεθάνω
Του κόσμου όλα τα καλά
Μπροστά σου δεν θα βάνω
Ποια λοιπόν επίγειος ερωμένη έχει τόσον φανατικούς εραστάς;».
(«Ακρόπολις» Οκτ 1929 Τ.Κ. Ντόκος)

Η Παλιά Αθήνα ανανεώθηκε για τον Νοέμβριο και περιμένει την επίσκεψή σας

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ