28.11.2013 | 20:57
Η'Εξάμηνο
Η'Εξάμηνο.Education is an admirable thing, but it is well to remember from time to time that nothing that is worth knowing can be taught.Oscar Wilde Το δεύτερο σκέλος της φράσης του, το εμπεδώσαμε πλήρως τολμώ να πω. Αυτοί οι μήνες, μας δίδαξαν αρκετά. Εξηγούμαι.Εκάστη ηγεσία αδυνατεί να υλοποιήσει πρωθύστερες προγραμματικές δηλώσεις, στρέφεται στο χώρο της εκπαίδευσης. Ευαγγελιζόμενες ρηξικέλευθες αλλαγές που προκαλούν μόνο αναταραχές καθώς δεν υλοποιούνται κατά τον δέοντα τρόπο. Ολόκληρες γενιές φοιτητών καλούνται να προσαρμόσουν τις σπουδές τους ανάλογα με τις εξελίξεις .Ανάλογα και σε αυτήν την κατάσταση. Ενώ αρχικά, τα ΑΕΙ δεν περιελαμβάνοντο στις απολύσεις ξαφνικά, με αρκετά στρεβλό τρόπο πυροδοτήθηκε η σύγκρουση.Μήνες μετά, τί μπορεί να αποκομίσει ο μέσος φοιτητής όμως; Τα στάδια αντιμετώπισης, κάθε άλλο παρά μονότονα ήταν. Σε μεγάλο μέρος της φοιτητικής κοινότητας, η αρχική οργή, για την κατάσταση έδωσε τη θέση της στην πυρρώνειο αταραξία που επέρχεται μετά από μία βαριά απώλεια.Οι πρωτοετείς φοιτητές καλούνται να κατανοήσουν ότι τίποτε δεν είναι δεδομένο. Απαιτείται συνεχής διεκδίκηση δικαιωμάτων. Αλλά, είναι παραπάνω από θλιβερή η διαπίστωσή ότι στους κόλπους τους παρατηρείται σχετική ξηρότητα για συλλογικές διαδικασίες, σεμινάρια κλπ. Ωστόσο, η πλειοψηφία επιλέγει να ''ζήσει'' έντονα την αρχή της πανεπιστημιακής της πορείας, δεδομένου του κάματου των Πανελλαδικων. Η επιλογή όμως της ενημέρωσης από τρίτους-κυρίως διαδικτυακές πηγές-μόνο άτομα έτοιμα να διεκδικήσουν δεν φανερώνει..Η επόμενη επίμαχη κατηγορία αποτελείται από τους επι πτυχίω φοιτητές. Πλην της Ιώβειας υπομονής δεν μπορούν παρά να ελπίζουν ότι το πλήρωμα του χρόνου θα κλίνει εν τέλει υπέρ τους!Τα υπόλοιπα έτη; Πιστεύω ότι ένας ψυχαναλυτής θα μπορούσε να επωφεληθεί τα μέγιστα από τις συμπεριφορές μας. Προσπαθώντας να τις κατηγοριοποιήσω θα διέκρινα τις εξής:Οι αναμενόμενοι. Φοιτητές συνεπείς στα ιδεολογικά τους πιστεύω, προσπαθούν να τα υλοποιήσουν με τα κατ' αυτους κατάλληλα μέσα. Παρουσία συνεχής σε όλες τις κρίσιμες συναντήσεις, ενημέρωση των συμφοιτητών τους καθ' οιονδήποτε δυνατό τρόπο. Η όποια μαχητικότητα στην υπεράσπιση των ιδεών τους βέβαια, συνεισφέρει στην αύξηση των αμφιβολιών για την δέουσα στάση ενός φοιτητή αυτήν την περίοδο.Οι αγχωμένοι. Άτομα που θέλουν αποκλειστικά την αποπεράτωση των εγκύκλιων σπουδών τους και τη συνέχιση σε μεταπτυχιακό επίπεδο. Διαβάζουν με την ελπίδα ότι θα μπορέσουν να αξιοποιήσουν την επικείμενη ''εξεταστική''.Οι ''χωρισμένοι''. Η μεγαλύτερη ,πιθανόν, κατηγορία. Διαιρείται σε πολλές υποομάδες, αλλά τα βασικά γνωρίσματα θα έλεγα ότι είναι τα εξης: Επιθυμούν τη διεξαγωγή εξεταστικής. Θλίβονται που διαταράσσεται η ακαδημαϊκή λειτουργία, αλλά πλέον έχουν περιέλθει σε ένα καθεστώς πυρρώνειας αταραξίας. Προσπαθούν να εμπλέκονται σε συναφείς με το αντικείμενο τους ενέργειες για να μην αποξενωθούν από αυτό (προσωπικό διάβασμα ,ανηλεής παρακολούθηση σεμιναρίων, πρακτική μαθητεία λχ.) Πολιτικά ,έχουν απογοητευτεί από την κατάσταση και απλώς επιλέγουν να δοθεί λύση απο τους αρμόδιους φορείς. Πολλοί εξ' αυτών ασπάζονται πρωτοπόρες απόψεις για τη διάρθρωση του Πανεπιστημίου, τις οποίες δυστυχώς κωλύονται να εκφράσουν δημοσίως κυρίως λόγω φόβου για βίαιες αντιδράσεις. Όπως ένας χωρισμένος που προσπαθεί να ανακτήσει τον προσωπικό του βηματισμό!Παράλληλα, η προσπάθεια παρακολούθησης των τεκταινομένων προκαλεί μόνο πονοκέφαλο και θλίψη. Προϊόντος του χρόνου και κλιμακωμένων των φημών για συγκεκριμένης κομματικής κατευθύνσεως ρεύματα στους κόλπους των διοικητικών διαπιστώνεις ότι η παρούσα κατάσταση εξυπηρετεί μόνο την πνευματική χαύνωση και τα όποια σχέδια έμμεσης ιδιωτικοποίησης της παιδείας.Οι όποιες συζητήσεις για πιθανές λύσεις τελειώνουν πολύ γρήγορα. Όσο δυναμιτίζεται η ατμόσφαιρα, το αμάλγαμα απελπισίας και δυναμισμού εντείνεται. Οπωσδήποτε, απαιτείται αναδιάρθρωση του Πανεπιστημίου. Μεγάλο κομμάτι υπαλλήλων που δεν προσέφεραν στη λειτουργία του, θα μπορούσε να αντικατασταθεί με άλλους, αξιοκρατικά επιλεγμένους. Εν γένει, πολλά από τα παθογενή ζητήματα των ΑΕΙ, θα αποτελούσαν παρελθόν εάν έχαιραν της δέουσας προσοχής. Η εκ των έσω αξιολόγηση όμως, διαχρονικό αίτημα πολλών, παραμένει όνειρο θερινής νυκτός καταλύοντας εμμέσως και το αυτοδιοίκητο των Πανεπιστημίων.Τί θα έχω αποκομίσει την επ' αυριον των συγκρούσεων; Πέραν των όποιων γνώσεων που θα έχουν προκύψει απο προσωπική μελέτη κυρίως ηθικά μαθήματα. Τα Πανεπιστήμια, αντιμετώπισαν τη δική τους κρίση. Εάν δεν αποτελέσει εφαλτήριο για ριζική αλλαγή πρωτίστως ατομικών νοοτροπιών, ας μην αναμένουμε θεαματικές βελτιώσεις. Εάν δεν είσαι παρών για ζητήματα που σε αφορούν, λογικό να παρασυρθείς από τις εξελίξεις. Πώς μπορούμε να διατηρούμε φιλοδοξίες και όνειρα όταν αναμένουμε την ενημέρωση από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ή από συγκεκριμένους Καθηγητές;Κοινό όνειρο είναι το πτυχίο. Η όποια αποκτηθείσα μόνο από τα βιβλία εξυπνάδα όμως; Εάν δεν ενημερώνεσαι και επιλέγεις την αποστασιοποίηση, οφείλεις να έχεις ισχυρά επιχειρήματα για την επιλογή σου αυτή. Η άγνοια και η αμάθεια αποδεικνύονται κακουργηματικές. Θα τις ενστερνιστείς;