ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

Χρησιμοποιώντας την υψηλή διανόηση για χτυπήματα κάτω απ' τη μέση

Χρησιμοποιώντας την υψηλή διανόηση για χτυπήματα κάτω απ' τη μέση Facebook Twitter
11

Δεν υπάρχει πια στο ΒΗΜΑ η φρασούλα του Γιώργου Βέλτσου.

Διέγραψαν το μίνι άρθρο του. 

Χρησιμοποιώντας την υψηλή διανόηση για χτυπήματα κάτω απ' τη μέση Facebook Twitter

Στο cache βέβαια το βρίσκουμε, και είναι αυτό:

Χρησιμοποιώντας την υψηλή διανόηση για χτυπήματα κάτω απ' τη μέση Facebook Twitter

Μια μέρα νωρίτερα η Σώτη Τριανταφύλλου είχε πει πως σε ένα βαθμό ο Σημίτης, με την υποστήριξή του στην κίνηση των 58, άθελά του τους καπέλωσε. Εικάζεται πως η στενή φιλία του Βέλτσου με τον Σημίτη είναι αυτή που ενέπνευσε το ευφυολόγημα του πρώτου. 

«Δεν ξέρω αν η Σ. Τριανταφύλλου "συνωστίζεται" με τους 57 ή αν η Ρεπούση "καπελώνεται" από τον Κουβέλη. Αυτό που ξέρω είναι ότι το σύμπτωμά τους είναι επ' ακριβώς το φύλο στο οποίο δεν ανήκουν: "ο άνδρας έχει τον φαλλό ενώ η γυναίκα είναι χωρίς να τον..."».

(Σύμφωνα με τον Λακάν, ο άντρας μπορεί μεν να διαθέτει βιολογικά πέος ή φαλλό, η γυναίκα όμως είναι αυτή που τον έχει συμβολικά. Ο άντρας έχει το φαλλό, η γυναίκα όμως είναι ο φαλλός.)

 

Με άλλα λόγια -και με πολλή προσπάθεια για αποκρυπτογράφηση-, ο άνδρας έχει τον φαλλό, εννοεί ο Βέλτσος, ενώ η γυναίκα είναι φαλλός, χωρίς να τον έχει. 

Τώρα αυτό αν είναι έξυπνο δεν ξέρω. Ο Βέλτσος έδωσε αμέσως πυρομαχικά σε ένα σωρό κόσμο να αρχίσει να λέει ότι οι δυο γυναίκες (ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΟΙ ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΓΕΝΙΚΑ) είναι αγάμητες, ότι είναι για τον πούτσο, ότι είναι πούτσοι. Το σύμπτωμα των γυναικών, όλων των γυναικών λοιπόν, είναι το φύλο τους. Το να είσαι γυναίκα δηλαδή είναι σύμπτωμα και είναι πέος.

Ήθελε απλώς να πει μια κακία, υποθέτω, και την έντυσε με έναν μανδύα μυστηρίου και επιτήδευσης.  Χρησιμοποίησε τη διανόηση του Λακάν και τις συμβολικές ψυχολογικές θεωρίες για να κάνει ένα κατινίστικο σχόλιο - παρ' ό,τι όλοι θα θεωρούσαμε περισσότερο ειλικρινές το δεύτερο. 

Τουλάχιστον τότε, αν δεν κρυβόταν πίσω από τα φουστάνια της υψηλής διανόησης και των μεταφορικών σχημάτων, θα ξεσκεπαζόταν ένας ατυχέστατος μισογυνισμός και μια κουτσομπολίστικη bitchiness - που, δεν αντιλέγω, μπορεί να ήταν απλώς της στιγμής. 

 

Χρησιμοποιώντας την υψηλή διανόηση για χτυπήματα κάτω απ' τη μέση Facebook Twitter

Update: 

Ένα πολύ ενδιαφέρον ημέιλ που έλαβα:

Αγαπητέ Άρη,

Πραγματικά καλοπροαίρετα θα ήθελα να σου επισημάνω τα παρακάτω.
Το περιεχόμενο του σχόλιου του Βέλτσου δεν είναι τυχαίο. Πολύ
πρόσφατα μίλησε για την παράσταση «Ο κυκλισμός του τετραγώνου»
στην Στέγη. Με αφορμή το περιεχόμενο της παράστασης που μεταξύ
άλλων πραγματεύεται και το θέμα του φύλλου στα όσα είπε ανέφερε
και πάλι τα λεγόμενα του Λακάν για το ποιος είναι και για το ποιος
φέρει το φαλλό. Προφανώς είναι ένα θέμα που τον απασχολούσε
τελευταία και για αυτό πιστεύω επηρέασε και το περιεχόμενο του
σχόλιού του. Επίσης το τι εννοούσε ο Βέλτσος με το σχόλιό του δεν
το ξέρουμε, όμως σε κάθε περίπτωση η φράση αυτή με το φαλλό είναι
του Λακάν και έχουν γραφτεί πολλά γι' αυτή. Πάντως η ίδια η φράση
όσο και η θεωρία του Λακάν δεν νομίζω ότι είναι σε βάρος του
γυναικείου φύλλου. Άλλωστε ιδιαίτερα μαχητικές φεμινίστριες
όπως η Judith Butler έχουν ασκήσει σχετικά ελαφριά κριτική απέναντι στο
έργο του Λακάν ενώ παράλληλα έχουν επηρεαστεί σε μεγάλο βαθμό από
αυτόν.
Τέλος διαφωνώ τελείως με τη διθυραμβική κριτική που έκανες
κάποτε στο βιβλίο του Ματθαίου Γιωσαφατ, που στην τελική είναι
θεωρεί ότι η υποστήριξη από κάποιον ψυχολόγο είναι ακριβή και

πρέπει να έχεις αρκετά χρήματα για να
μπορέσεις να την κάνεις, και γεμάτος κοινοτυπίες της πλάκας
(αναρωτιέμαι αν το διάβασες το βιβλίο του για την ελληνική
οικογένεια ή απλά επηρεάστηκες). Τόσο ο Βέλτσος αλλά ακόμη
περισσότερο ο Λακάν παρόλο που είναι δυσνόητοι αξίζουν μια
υποστήριξη απέναντι σε σχόλια «καφενείου» όπως που απλά
επιβεβαιώνουν την επιφανειάκή προσέγγιση σε κάθε τι που έχει
βάθος και μας είναι δύσκολο να το καταλάβουμε ή και δοσμένο με
τρόπο διαφορετικό από αυτό που έχουμε μάθει.

Φιλικά και με καλή διάθεση.

Νίκος
ΥΓ. από τα λίγα που έχω καταλάβει για τη συγκεκριμένη φράση είναι
ότι τελικά δεν έχει σημασία για τον Λακάν αν έχεις ή φέρεις το
φαλλό. Και στις δύο περιπτώσεις συνοδεύεσαι από άγχος. Στην πρώτη
για να μην ευνουχιστείς και τον χάσεις και στη δεύτερη γιατί δεν
τον έχεις και δεν μπορείς να τον έχεις. Σε κάθε περίπτωση η λέξη
φαλλός δεν σημαίνει πέος και είναι τελείως συμβολική. Μπορεί να
έχεις το φαλλό και να είσαι γυναίκα.

11

ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι προβληματικές, βαθιά σεξιστικές δηλώσεις του Δημήτρη Παπανώτα για την «υστερία» των γυναικών - Μικροπράγματα

Mικροπράγματα / Οι προβληματικές, βαθιά σεξιστικές δηλώσεις του Δημήτρη Παπανώτα για την «υστερία» των γυναικών

«Υστερικές» όσες μιλούν συνεχώς για τα γυναικεία δικαιώματα και «τα θέλουν» όσες είναι θύματα καταπίεσης και δεν το καταγγέλλουν, μάς ενημερώνει ο υποψήφιος ευρωβουλευτής, Δημήτρης Παπανώτας.
ΑΠΟ ΤΗ ΒΑΝΑ ΚΡΑΒΑΡΗ

σχόλια

11 σχόλια
Παρακολουθώντας όσους κράζουν τον Βέλτσο από εδώ και αλλού, διαπίστωσα ότι όλοι τους αναγνώρισαν τα λόγια του Λακάν και επίσης όλοι είδαν ξεκάθαρα τον χαρακτήρα του σχολίου, ότι δηλαδή ήταν μία κακιασμένη μπούρδα (γειά σου Λήδα) και τίποτε άλλο. Θυμίζω ότι σε κάποια άλλη, όχι πολύ μακρινή, εποχή ο Βέλτσος και κάποιοι όμοιοί του έδρεψαν δάφνες λέγοντας και γράφοντας τα πλέον ακατανόητα πράγματα και κατόρθωσαν να επιβληθούν σε ένα κοινό, το οποίο δεν είχε στην διάθεσή του τα εφόδια για να κρίνει αν αυτά που ακούει ή διαβάζει είναι σοφίες ή μπούρδες. Έτσι άπαντες παραδίδονταν αμαχητί στην ασυνάρτητη ''σοφία'' των ανθρώπων αυτών. Τώρα όμως οι εποχές άλλαξαν, όλοι μας έχουμε πρόσβαση σε πληροφόρηση και γνώση κι έτσι δεν μας εντυπωσιάζουν πλέον οι Βέλτσοι αυτού του κόσμου. Η εποχή που το ακατανόητο εθεωρείτο σοφό και το μπερδεμένο τέλειο πέρασε ανεπιστρεπτί. Είναι κι αυτό ένα βήμα προόδου, έστω και μικρό...
Καλά, λάλησε και ο Βέλτσος από την πολλή διανόηση και είπε την κακιασμένη μπούρδα του.Οι βρωμόστομοι όμως που έγραψαν τις χυδαιότητες μετά τον Βέλτσο δείχνουν το επίπεδο των σημερινών ελλήνων και το μίσος που κρύβουν μέσα τους.
Ο σύγχρονος φεμινισμός έχει ασκήσει έντονη κριτική στον Λακάν για φαλλοκενρισμό (και στην ψυχαναλυτική προσέγγιση του φύλου εν γένει), αν και είχε επηρεάσει μια μερίδα φεμινιστριών του '70.Η αντίληψη του Βέλτσου για το φύλο είναι εντελώς παρωχημένη και φυσιοκρατική.
Παιδιά είναι απλό . Η σύγχρονη αλλοτρίωση της , εκ των ων ουκ άνευ διελκυστίνδας , διέπει το πολιτικό γίγνεσθαι . Εδώ λοιπόν θα διαφωνήσω με το Διογένη και τους Κυνικούς , που θεωρούσαν ελαφρά τη καρδία ότι κάθε τι αστικό είναι και εκ προοιμίου και πολιτικό και πρέπει να κρίνεται ελαφρά τη καρδία .Στον κυκεώνα της υποκειμενικότητας δύο αξίες πρέπει να ενδιαφέρουν τον πολιτικό άνδρα . Η πίστη και το χρήμα . Άλλα όχι το χρήμα της καπιταλιστικής νεωτερικότητας αλλά στην αρχαία του έννοια - "χρήμα "χρει , χρώση , πρέπει ,επιβάλλεται...Επιτρέψτε μου εδώ , ως άλλος Βολταίρος , να εξετάζω κάθε πολιτική γνώμη a priori και όχι a posteriori. Απο το 2004 και μετά μας έχει κυβερνήσει το πασοκ και η ΝΔ με αποτυχία .Το 1976 , ο αμερικάνος γερουσιαστής Φίλιπ Σέυμουρ Χόφμαν , πρωτοέθεσε το ερώτημα κατα πόσο η εκτελεστική εμπλέκεται με τη δικαστική εξουσία . Αλλά η ειρωνεία είναι ότι εδώ και 25 αιώνες με την εκκλησία του δήμου πλανάται αυτο το ερώτημα . Και θα μου πείτε , ρε ανόητε χάνεις το δάσος και βλέπεις μόνο το δέντρο...Η ακόμα χειρότερα , συμμετέχεις και εσύ σε ένα φαύλο κύκλο .Γιατί όμως μόνο εγώ και όχι όλο το πολιτικό σύστημα ?Αλλά φευ... Όταν ο Ντεριντά προέβλεπε τα ίδια το '68 , δεν είχαν ακόμα αρχίσει οι πολιτικοκοινωνικές ζυμώσεις και η Γηραιά Ήπειρος βρισκόταν σε αναβρασμό . Και ο καημένος ο Keitel να μιλάει για υποκρισία της αυτοδιαψευόμενης νεωτερικότητας και καταδίκη του καθολικού consenus....Παρ'τα μαλ*κα ! Το 1917 ο αμερικάνος οικονομολόγος Tim Roth επαναδιατύπωσε τις βάσεις του υφέρποντος καπιταλισμού...Βλέπουμε την ιστορία να επαναλαμβάνεται σα φάρσα mutatus mutandis και στη δική μας χώρα , μόνο που η χοντρή κυρία έχει ήδη αρχίσει να τραγουδάει . Και ο νοών νοείτω....
Το σχόλιο του Βέλτσου αποκαλύπτει το πρόβλημα που έχει με τις γυναίκες. Οπως και οποιοδήποτε σχόλιο όμοιας παθογένειας. Προφανώς έχει ανάγκη να σκέφτεται και να γράφει τέτοιες μπούρδες για να νομιμοποιεί/"εξωραϊζει" τις προσωπικές του αδυναμίες...
Πάντως, αυτό στη φωτογραφία είναι πινακίδα οδού στην Ιαπωνία και αυτό που γράφει σημαίνει "Λεωφόρος Kanmon", καμία σχέση δηλαδή με "You are not welcome here". Έτσι, για λόγους τάξης. ;-)Κατά τ'άλλα, συμφωνώ απόλυτα με το άρθρο. Κάποια στιγμή, να καταλάβουν οι κάθε Βέλτσοι ότι ο κόσμος δεν τρώει πλέον τις μαλακοπιτουρο-σοφιστικέ λοβιτούρες τους αμάσητες, επειδή μόνο και μόνο τις ενδύουν με ημι-ακατάληπτα νοήματα.
" αν δεν κρυβόταν πίσω από τα φουστάνια της υψηλής διανόησης και των μεταφορικών σχημάτων, θα ξεσκεπαζόταν ένας ατυχέστατος μισογυνισμός και μια κουτσομπολίστικη bitchiness - που, δεν αντιλέγω, μπορεί να ήταν απλώς της στιγμής." Πολύ εύστοχο.
«(Σύμφωνα με τον Λακάν, ο άντρας μπορεί μεν να διαθέτει βιολογικά πέος ή φαλλό, η γυναίκα όμως είναι αυτή που τον έχει συμβολικά. Ο άντρας έχει το φαλλό, η γυναίκα όμως είναι ο φαλλός.) Με άλλα λόγια -και με πολλή προσπάθεια για αποκρυπτογράφηση-, ο άνδρας έχει τον φαλλό, εννοεί ο Βέλτσος, ενώ η γυναίκα είναι φαλλός, χωρίς να τον έχει.»Ας με συγχωρέσουν οι γνώστ(ρ)ιες-ες, αλλά δεν το αντιλαμβάνομαι, καθόλου όμως.Στη wiki, περαιτέρω, βλέπω και το εξής:"The symbolic phallus is the concept of being the ultimate man, and having this is compared to having the divine gift of God."Θα είχε κάποι@ την ευγενή καλοσύνη να μας εξηγήσει τι εννοούσε ο Λακάν μ' όλα αυτά; Έστω και μέσες-άκρες ούτως ώστε να αντιληφθούμε και ΠΟΙΟ είναι το κοινό «σύμπτωμα» που παρουσιάζουν οι άντρες με τις Σώτη και Ρεπουση ;
Ειναι τραγικό να ανησυχείς για τον παραλογισμό που θριαμβεύει στην χώρα, να θεωρείς αναγκαία την συγκρότηση ενός νέου φορέα λογικής, να συμπαθείς κ την Σώτη και την Ρεπούση κ τον Σημίτη, και να βλέπεις αντί να συνεννοούνται, εκείνοι να πλακωνονται μεταξύ τους!Κρίμα! Μόνο κρίμα!
Λακάν και Ντεριντά κρύβονται πίσω από τις λέξεις γενικά, προκειμένου να καλύψουν το γεγονός ότι, από ένα σημείο και μετά (δυστυχώς πολύ πρώιμο στην πορεία του καθενός), οι θέσεις τους είναι κλισέ και άγονες. Οπότε τι να λέμε τώρα για τον μισογυνισμό του εγχώριου ανθυπολακανίσκου. Πάντως η φιλία του εν λόγω με τον Σημίτη είναι μάλλον ενδεικτική της αφ' υψηλού επιφανειακότητας του τελευταίου. Και για να προλάβω τυχόν tu quoque "αντεπιχειρήματα" γνωστής πασοκτζούς σχολιάστριας, ("δε σ'αρέσει ο Βέλτσος, φάε τον Χρύσανθοφαήλο κλπ")--δεν ψηφίζω ΝΔ.