Δεν υπάρχει πια στο ΒΗΜΑ η φρασούλα του Γιώργου Βέλτσου.
Διέγραψαν το μίνι άρθρο του.
Στο cache βέβαια το βρίσκουμε, και είναι αυτό:
Μια μέρα νωρίτερα η Σώτη Τριανταφύλλου είχε πει πως σε ένα βαθμό ο Σημίτης, με την υποστήριξή του στην κίνηση των 58, άθελά του τους καπέλωσε. Εικάζεται πως η στενή φιλία του Βέλτσου με τον Σημίτη είναι αυτή που ενέπνευσε το ευφυολόγημα του πρώτου.
«Δεν ξέρω αν η Σ. Τριανταφύλλου "συνωστίζεται" με τους 57 ή αν η Ρεπούση "καπελώνεται" από τον Κουβέλη. Αυτό που ξέρω είναι ότι το σύμπτωμά τους είναι επ' ακριβώς το φύλο στο οποίο δεν ανήκουν: "ο άνδρας έχει τον φαλλό ενώ η γυναίκα είναι χωρίς να τον..."».
(Σύμφωνα με τον Λακάν, ο άντρας μπορεί μεν να διαθέτει βιολογικά πέος ή φαλλό, η γυναίκα όμως είναι αυτή που τον έχει συμβολικά. Ο άντρας έχει το φαλλό, η γυναίκα όμως είναι ο φαλλός.)
Με άλλα λόγια -και με πολλή προσπάθεια για αποκρυπτογράφηση-, ο άνδρας έχει τον φαλλό, εννοεί ο Βέλτσος, ενώ η γυναίκα είναι φαλλός, χωρίς να τον έχει.
Τώρα αυτό αν είναι έξυπνο δεν ξέρω. Ο Βέλτσος έδωσε αμέσως πυρομαχικά σε ένα σωρό κόσμο να αρχίσει να λέει ότι οι δυο γυναίκες (ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΟΙ ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΓΕΝΙΚΑ) είναι αγάμητες, ότι είναι για τον πούτσο, ότι είναι πούτσοι. Το σύμπτωμα των γυναικών, όλων των γυναικών λοιπόν, είναι το φύλο τους. Το να είσαι γυναίκα δηλαδή είναι σύμπτωμα και είναι πέος.
Ήθελε απλώς να πει μια κακία, υποθέτω, και την έντυσε με έναν μανδύα μυστηρίου και επιτήδευσης. Χρησιμοποίησε τη διανόηση του Λακάν και τις συμβολικές ψυχολογικές θεωρίες για να κάνει ένα κατινίστικο σχόλιο - παρ' ό,τι όλοι θα θεωρούσαμε περισσότερο ειλικρινές το δεύτερο.
Τουλάχιστον τότε, αν δεν κρυβόταν πίσω από τα φουστάνια της υψηλής διανόησης και των μεταφορικών σχημάτων, θα ξεσκεπαζόταν ένας ατυχέστατος μισογυνισμός και μια κουτσομπολίστικη bitchiness - που, δεν αντιλέγω, μπορεί να ήταν απλώς της στιγμής.
Update:
Ένα πολύ ενδιαφέρον ημέιλ που έλαβα:
Αγαπητέ Άρη,
Πραγματικά καλοπροαίρετα θα ήθελα να σου επισημάνω τα παρακάτω.
Το περιεχόμενο του σχόλιου του Βέλτσου δεν είναι τυχαίο. Πολύ
πρόσφατα μίλησε για την παράσταση «Ο κυκλισμός του τετραγώνου»
στην Στέγη. Με αφορμή το περιεχόμενο της παράστασης που μεταξύ
άλλων πραγματεύεται και το θέμα του φύλλου στα όσα είπε ανέφερε
και πάλι τα λεγόμενα του Λακάν για το ποιος είναι και για το ποιος
φέρει το φαλλό. Προφανώς είναι ένα θέμα που τον απασχολούσε
τελευταία και για αυτό πιστεύω επηρέασε και το περιεχόμενο του
σχόλιού του. Επίσης το τι εννοούσε ο Βέλτσος με το σχόλιό του δεν
το ξέρουμε, όμως σε κάθε περίπτωση η φράση αυτή με το φαλλό είναι
του Λακάν και έχουν γραφτεί πολλά γι' αυτή. Πάντως η ίδια η φράση
όσο και η θεωρία του Λακάν δεν νομίζω ότι είναι σε βάρος του
γυναικείου φύλλου. Άλλωστε ιδιαίτερα μαχητικές φεμινίστριες
όπως η Judith Butler έχουν ασκήσει σχετικά ελαφριά κριτική απέναντι στο
έργο του Λακάν ενώ παράλληλα έχουν επηρεαστεί σε μεγάλο βαθμό από
αυτόν.
Τέλος διαφωνώ τελείως με τη διθυραμβική κριτική που έκανες
κάποτε στο βιβλίο του Ματθαίου Γιωσαφατ, που στην τελική είναι
θεωρεί ότι η υποστήριξη από κάποιον ψυχολόγο είναι ακριβή και
πρέπει να έχεις αρκετά χρήματα για να
μπορέσεις να την κάνεις, και γεμάτος κοινοτυπίες της πλάκας
(αναρωτιέμαι αν το διάβασες το βιβλίο του για την ελληνική
οικογένεια ή απλά επηρεάστηκες). Τόσο ο Βέλτσος αλλά ακόμη
περισσότερο ο Λακάν παρόλο που είναι δυσνόητοι αξίζουν μια
υποστήριξη απέναντι σε σχόλια «καφενείου» όπως που απλά
επιβεβαιώνουν την επιφανειάκή προσέγγιση σε κάθε τι που έχει
βάθος και μας είναι δύσκολο να το καταλάβουμε ή και δοσμένο με
τρόπο διαφορετικό από αυτό που έχουμε μάθει.
Φιλικά και με καλή διάθεση.
Νίκος
ΥΓ. από τα λίγα που έχω καταλάβει για τη συγκεκριμένη φράση είναι
ότι τελικά δεν έχει σημασία για τον Λακάν αν έχεις ή φέρεις το
φαλλό. Και στις δύο περιπτώσεις συνοδεύεσαι από άγχος. Στην πρώτη
για να μην ευνουχιστείς και τον χάσεις και στη δεύτερη γιατί δεν
τον έχεις και δεν μπορείς να τον έχεις. Σε κάθε περίπτωση η λέξη
φαλλός δεν σημαίνει πέος και είναι τελείως συμβολική. Μπορεί να
έχεις το φαλλό και να είσαι γυναίκα.
σχόλια