ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

Η αμφιλεγόμενη δράση της ΑΕΠΙ και οι καταγγελίες για τις πρακτικές της

Η αμφιλεγόμενη δράση της ΑΕΠΙ και οι καταγγελίες για τις πρακτικές της Facebook Twitter
16

Η αμφιλεγόμενη δράση της ΑΕΠΙ και οι καταγγελίες για τις πρακτικές της Facebook Twitter
Σε συναυλία που ήταν με δωρεάν (ή ό,τι προαιρείσθε) είσοδο!

 

1. Αυτό που έγινε χτες:

 

Σε σχετική ανακοίνωσή του, το Θέατρο των Αγρών, αναφέρει: «Μια συναυλία απόψε στο Θέατρο των Αγρών μετατράπηκε σε ρεσιτάλ ασυδοσίας της ΑΕΠΙ η οποία έδωσε εντολή να συλληφθεί ο ιδιοκτήτης του Θεάτρου Γιάννης Σωμαράκης στο Κυπαρίσσι επειδή δεν είχαν πληρωθεί τα δικαιώματα για... ένα τραγούδι! Η ΑΕΠΙ και ίσως και άλλοι που ενοχλήθηκαν από το προαιρετικό αντίτιμο απόψε έβαλαν χειροπέδες όχι στο ιδιοκτήτη αλλά στον πολιτισμό του Ηρακλείου και της Κρήτης. Το τραγούδι που στάθηκε αφορμή να συλληφθεί η ψυχή του Θεάτρου των Αγρών ήταν ένα παραδοσιακό τσιγγάνικο τραγούδι της Αρμενίας που έχει διασκευαστεί με ελληνικούς στίχους, όπως ενημέρωσε ο εκπρόσωπος της ΑΕΠΙ τους αστυνομικούς που εκτέλεσαν την εντολή του.

 

Σε μια εποχή που το Θέατρο των Αγρών προσφέρει τις φετινές του εκδηλώσεις με προαιρετικό αντίτιμο οι χειροπέδες και οι ακροβολισμένοι και οπλισμένοι αστυνομικοί της ΟΠΚΕ μπροστά στα έκπληκτα μάτια δεκάδων θεατών, επιβεβαίωσαν την άποψη ότι από την μουσική στην Ελλάδα πρέπει να πλουτίζουν οι λίγοι και οι εκλεκτοί της ΑΕΠΙ».

 

 

2. Τι είναι η ΑΕΠΙ, σύμφωνα με την ίδια 

(γιατί σύμφωνα με τους πολέμιούς της είναι μια ιδιωτική εταιρία που ξεζουμίζει όποιον τολμά να ακούει μουσική δημοσίως):

 

Η ΑΕΠΙ είναι ένας Οργανισμός Συλλογικής Διαχείρισης πνευματικών δικαιωμάτων μουσικών έργων. Εκπροσωπεί πνευματικούς δημιουργούς (συνθέτες, στιχουργούς κτλ.) και δικαιούχους μουσικών έργων.

Η ΑΕΠΙ, η οποία ιδρύθηκε το 1930 και μέχρι σήμερα ασχολείται με την προστασία και διαχείριση των πνευματικών δικαιωμάτων των μελών της, είναι ο μόνος Οργανισμός Συλλογικής Διαχείρισης στην Ελλάδα που εκπροσωπεί, διαφυλάσσει, εισπράττει και διανέμει πνευματικά δικαιώματα για όλες τις χρήσεις του έργου των μελών της. Ταυτόχρονα, μέσω των διεθνών συμβάσεων αμοιβαιότητας με τους ομόλογους Οργανισμούς Συλλογικής Διαχείρισης του εξωτερικού, η ΑΕΠΙ είναι ο μόνος Οργανισμός στην Ελλάδα ο οποίος αναγνωρίζεται από τους όλους τους ξένους οργανισμούς και με σκοπό την διανομή εσόδων που προκύπτουν από την χρήση του έργου των μελών της ΑΕΠΙ στο εξωτερικό.

 

 

3. Ερωταπαντήσεις απ' το σάιτ της ΑΕΠΙ:

 

Ερώτηση: Ποιοι θεωρούνται χρήστες μουσικής και ποιες οι υποχρεώσεις τους;
Απάντηση: Για παράδειγμα, μερικοί από τους χρήστες είναι:
- όσοι επιθυμούν να εγγράψουν ή/και να εκτυπώσουν ή/και να θέσουν σε κυκλοφορία μουσικά έργα που ανήκουν στο ρεπερτόριο της ΑΕΠΙ (π.χ. δισκογραφικές εταιρείες, εργοστάσια εκτύπωσης κτλ.).
- εκείνοι που σκοπεύουν να εκτελέσουν μουσικά έργα δημόσια (π.χ. ραδιοφωνικοί/τηλεοπτικοί σταθμοί, διοργανωτές συναυλιών, μπαρ, κέντρα διασκέδασης, ξενοδοχεία κτλ.) με οποιοδήποτε τρόπο μετάδοσης.
- όσοι σκοπεύουν να προβάλουν, πουλήσουν ή και απλά διαθέσουν δωρεάν online μουσικά έργα.
Για οποιονδήποτε τρόπο χρήσης (όπως τα ανωτέρω ενδεικτικά παραδείγματα), μουσικών έργων του ρεπερτορίου των δημιουργών / δικαιούχων που εκπροσωπούνται από την ΑΕΠΙ ή τους διεθνείς Οργανισμούς Συλλογικής Διαχείρισης συμβεβλημένων με την ΑΕΠΙ, η χρήση νομιμοποιείται μόνο με την έγγραφη άδεια της ΑΕΠΙ.

 

Ερώτηση: Στο κατάστημα μου χρησιμοποιώ μόνο ραδιόφωνο / τηλεόραση και πληρώνω στην ΕΡΤ. Χρειάζομαι άδεια από την ΑΕΠΙ;
Απάντηση: Τα τέλη που πληρώνετε στην ΕΡΤ δεν έχουν καμία σχέση με τα πνευματικά δικαιώματα. Για τη δημόσια εκτέλεση σε οποιονδήποτε δημόσιο χώρο, έργων που ανήκουν σε πνευματικούς δημιουργούς / δικαιούχους μέλη της ΑΕΠΙ, πρέπει προηγουμένως να εφοδιασθείτε με την γραπτή άδεια Δημοσίας Εκτέλεσης της ΑΕΠΙ.

 

Ερώτηση: Με ενημέρωσαν από τον Δήμο που εδρεύει το κατάστημά μου, ότι δε χρειάζεται η άδεια της ΑΕΠΙ εφόσον χρησιμοποιώ μόνο ραδιόφωνο / τηλεόραση.
Απάντηση: Έχει εκδοθεί εγκύκλιος από το Υπουργείο Εσωτερικών, στην οποία αναφέρεται ότι στα καταστήματα που υπάρχει -αυστηρά και μόνον- ραδιόφωνο ή/και τηλεόραση χωρίς επιπλέον ηχητικές εγκαταστάσεις, δεν χρειάζεται η άδεια μουσικών οργάνων. Η άδεια αυτή, δεν πρέπει να συγχέεται με την γραπτή άδεια Δημοσίας Εκτέλεσης της ΑΕΠΙ και επομένως η ανωτέρω εγκύκλιος δεν σας απαλλάσσει από τις υποχρεώσεις σας έναντι του Οργανισμού μας.

 

Ερώτηση: Στο κατάστημά μου παίζω μόνο ξένη μουσική. Χρειάζεται να πάρω άδεια από την ΑΕΠΙ;
Απάντηση: Η ΑΕΠΙ προστατεύει και διαχειρίζεται τα πνευματικά δικαιώματα και των αλλοδαπών δημιουργών μέσω συμβάσεων εκπροσώπησης με ομόλογους Οργανισμούς Συλλογικής Διαχείρισης του εξωτερικού. Επομένως, η υποχρέωση σας για να εφοδιασθεί το κατάστημα σας με την άδεια Δημοσίας Εκτέλεσης και να καταβάλλετε τα ανάλογα πνευματικά δικαιώματα είναι ακριβώς η ίδια σε αντιστοιχία με το αν παίζατε μόνον Ελληνικά μουσικά έργα.

 

Ερώτηση: Στο κατάστημα μου τραγουδάω μόνος μου. Χρειάζεται να πάρω άδεια από την ΑΕΠΙ;
Απάντηση: Τα μουσικά έργα που τραγουδάτε έχουν μουσική και στίχο που τα έχουν συνθέσει και συγγράψει πνευματικοί δημιουργοί οι οποίοι εκπροσωπούνται από την ΑΕΠΙ. Η άδεια Δημοσίας Εκτέλεσης δεν εξετάζει ποιος ερμηνεύει τα μουσικά έργα, αλλά νομιμοποιεί την χρήση των έργων του ρεπερτορίου των δημιουργών / δικαιούχων μελών της ΑΕΠΙ. Συνεπώς, η έγγραφη άδεια της ΑΕΠΙ είναι απαραίτητη.

 

  

4. Πολλοί καλλιτέχνες παίρνουν τα νόμιμα δικαιώματά τους απ' την ΑΕΠΙ οπότε, όπως είναι λογικό, την υποστηρίζουν.

 

Η αμφιλεγόμενη δράση της ΑΕΠΙ και οι καταγγελίες για τις πρακτικές της Facebook Twitter

 

Οι πολέμιοι της ΑΕΠΙ -μεταξύ των οποίων τα μέλη του "ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΥ ΣΥΝΔΕΣΜΟΥ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΩΝ ΕΣΤΙΑΣΗΣ & ΔΙΑΣΚΕΔΑΣΗΣ"- θεωρούν πως οι καλλιτέχνες δεν γνωρίζουν τις υπερβολές που κάνει η ΑΕΠΙ, ούτε τους "ληστρικούς όρους" της, ούτε τις υπερβολικές απαιτήσεις της που συχνά, λένε, ξεπερνούν κάθε φαντασία. 

 

Αποσπάσματα από εκπομπή έρευνας

 

Το Κουτί της Πανδώρας της ΕΡΤ είχε αφιερώσει μια ολόκληρη εκπομπή για τα πεπραγμένα της ΑΕΠΙ, το ποιους κυνηγάει, τους τρόπους με τους οποίους τους κυνηγάει -στην Ελλάδα της κρίσης-αποκαλύπτοντας διάφορες πτυχές της Ανώνυμης αυτής Εταιρίας. 

 

Απ' τους λίγους υποστηρικτές της, στην εκπομπή, ήταν ο μουσικοσυνθέτης Σταμάτης Κραουνάκης. 

 

 

Κάποιος ανέβασε τα λεγόμενά του στο ΥouTube αντιπαραθέτοντάς τα με αποσπάσματα απ' την υπόλοιπη εκπομπή. (Και με γραπτά σχόλια τα οποία δεν συμμεριζόμαστε).

 

 

5. Από το μπλογκ που είναι ενάντια στην ΑΕΠΙ (AEPI-FREE)

 

Η αμφιλεγόμενη δράση της ΑΕΠΙ και οι καταγγελίες για τις πρακτικές της Facebook Twitter

 

Θα ήθελα να θίξω το θέμα της ΑΕΠΙ που πιστεύω είναι από τα πιο "νταβατζίδικα" εισπρακτικά χαράτσια που πληρώνουν οι επαγγελματίες σε μια ιδιωτική εταιρία με τις "ευλογίες" του κράτους.
Είναι παράνομοι, παράλογοι και εντελώς ΑΥΘΑΙΡΕΤΟΙ οι τρόποι και οι λόγοι που απαιτεί να εισπράττει χρήματα. Ας τα πάρουμε από την αρχή....


- Για τα «πνευματικά δικαιώματα»: Κατ' αρχήν θεωρώ ότι δεν μπορεί να υφίσταται ο όρος πνευματικά δικαιώματα για λόγους εισπρακτικούς. Γιατί κάποιος που έχει δημιουργήσει κάτι μπορεί να απαιτεί να πληρώνεται ισοβίως (ή.. και οι συγγενείς του), όταν θεωρητικά κάποιος το... χρησιμοποιήσει για να κάνει κάποια δουλειά που του αποφέρει κάποιο κέρδος? Τα πάντα γύρω μας είναι αποτέλεσμα την ανθρώπινης νόησης και άρα δημιουργία κάποιου ή κάποιων, π.χ. το πουκάμισο που φοράμε, το τραπέζι, το ποτήρι κτλ. Δηλαδή ΟΛΟΙ αυτοί που έχουν δημιουργήσει κάτι το οποίο χρησιμοποιούμε σε χώρους που μας αποφέρουν κάποιο κέρδος, πρέπει να ζητάνε «πνευματικά δικαιώματα»? Ας πούμε σε ένα καφέ, ο μαραγκός να ζητήσει ποσοστά για τα τραπεζάκια του, η βιοτεχνία ενδυμάτων για το πουκάμισο του σερβιτόρου.. κτλ.? Δημιουργοί είναι δηλαδή μόνο οι ..τραγουδιστές? Δεν λέω καλλιτέχνες γιατί όσοι ασπάζονται απόψεις περί «πνευματικών δικαιωμάτων» και ποσοστών θα πρέπει να λέγονται ΕΜΠΟΡΟΙ μουσικής ή οτιδήποτε άλλο και όχι καλλιτέχνες. Αυτό που πρέπει να είναι φυσικά αποδεκτό είναι η πνευματική αναγνώριση της δημιουργίας κάποιου. Τα ... κέρδη ανήκουν αλλού.


- Η ΑΥΘΑΙΡΕΣΙΑ της ΑΕΠΙ: Η ΑΕΠΙ είναι μια ιδιωτική ΑΕ που έχει εγγεγραμμένα μέλη της κάποιους μουσικούς, τραγουδιστές, ή δισκογραφικές. ΟΧΙ ΟΜΩΣ ΟΛΟΥΣ.!! Αυτοί λοιπόν μέσω των αετονύχηδων της ΑΕΠΙ ζητάνε δικαιώματα εκ μέρους ΟΛΟΥ του μουσικού.. σύμπαντος. Επίσης επειδή και οι ίδιοι γνωρίζουν ότι δεν κατέχουν σε καμία περίπτωση όλο τον όγκο της μουσικής (μάλλον το αντίθετο συμβαίνει), δεν έχουν ανακοινώσει ΠΟΤΕ (!) την λίστα των μελών τους, ώστε να έχεις το δικαίωμα να μην παίξεις τα τραγούδια τους αν δεν επιθυμείς να τους πληρώνεις καθώς επίσης να δεις αν ούτος η άλλως δεν τους παίζεις.
Άλλη μια ΑΥΘΑΙΡΕΣΙΑ είναι ότι σου ζητάνε να τους ΠΡΟΠΛΗΡΩΣΕΙΣ στην αρχή της χρονιάς για την μουσική που ΘΑ παίξεις για να σου δώσουν την .. «άδειά» τους θεωρώντας φυσικά ότι ΘΑ παίξεις την δικιά τους μουσική.
Τρομερή ΑΥΘΑΙΡΕΣΙΑ επίσης ο... τιμοκατάλογός τους. Βάσει... ποιας μονάδας μέτρησης έχει δημιουργηθεί? Ποιος μπορεί και μετρά το.. «πνευματικό δικαίωμα» με ευρώ ανα τετραγωνικό και με ποια βάση? (από αυτό βέβαια φαίνεται και η.. αστειότητα περί «πνευματικών δικαιωμάτων») Δεν θα έπρεπε να υπάρχει συχνότητα και ποσότητα? Δηλαδή πληρώνονται το ίδιο είτε κάποιος παίξει ένα τραγούδι τους είτε παίξει εκατό? Όλη τη μέρα ή μόνο το βράδυ?


Η ΑΥΘΑΙΡΕΣΙΑ του ΚΡΑΤΟΥΣ: Το Ελληνικό κράτος φυσικά είναι ο «προστάτης» αυτής της ιδιωτικής εταιρίας συμβάλλοντας τα μέγιστα στην διευκόλυνση της είσπραξης των αυθαίρετων και παράνομων συνεπώς εσόδων της.
Η μεγαλύτερη διευκόλυνση που της παρέχει είναι μέσω των Δήμων η ΑΥΘΑΙΡΕΤΗ απαίτηση απόδειξης πληρωμής τιμολογίου της ΑΕΠΙ για να σου εκδώσει ο Δήμος «άδεια χρήσης μουσικών οργάνων». Δηλαδή το κράτος, προκειμένου να σου εκδώσει μια επίσημη κρατική άδεια απαιτεί να έχεις πληρώσει έναν ιδιώτη!! Από πού κι ως που το κράτος αναλαμβάνει χρέη ελεγκτή εκ μέρους μια ιδιωτικής εισπρακτικής εταιρίας και σου ζητάει να προσκομίσεις το τιμολόγιο της. Και ΠΟΙΟΣ ΝΟΜΟΣ το επιβάλει αυτό στους Δήμους?? Υπάρχει? Αν υπάρχει ας μας τον πει κάποιος (εγώ πάντως δεν βρήκα τίποτα).
Εν κατακλείδι, αυτή η ιδιωτική εταιρία που συστάθηκε από κάποιους, μαζί με λίγους εμπόρους μουσικής (να μην τους πω.. «καλλιτέχνες») και ορισμένες δισκογραφικές (που πλέον κατάντησαν να πουλάνε cd μόνο μέσω .. εφημερίδων) και λειτουργεί ΠΑΝΤΕΛΩΣ ΑΥΘΑΙΡΕΤΑ, είναι δημιούργημα της ανυπαρξίας και ανικανότητας του κράτους (για ακόμα μια φορά) προκειμένου να συστήσει ένα δημόσιο φορέα «πνευματικών δικαιωμάτων» (αν ποτέ... υπάρξουν).


(*) Καλώ οποιονδήποτε Δημοτικό "υπεύθυνο" να ανακοινώσει το νόμο που αναγράφεται αυτή η απαίτηση (περι ένδειξης τιμολογίου ΑΕΠΙ για εκδοση άδειας μουσικών οργάνων), καθώς και την ΑΕΠΙ να ανακοινώσει επιτέλους την λίστα με τα "δικαιώματα" που κατέχει όπως και την βάση με την οποία δημιουργήθηκε ο "τιμοκατάλογός" της.


«Πνευματική ιδιοκτησία: Ένα λάθος επίθετο για ένα λάθος ουσιαστικό.» - Harlan Cleveland>> 

 

 

  

6. Mερικά παραδείγματα, απ' το ίδιο μπλογκ

 

Η αμφιλεγόμενη δράση της ΑΕΠΙ και οι καταγγελίες για τις πρακτικές της Facebook Twitter

 

Απίστευτο και όμως αληθινό αυτό που αντίκρισαν πριν λίγες ημέρες τα μέλη της Παμποντιακής Ομοσπονδίας Ελλάδος.

Έφτασε στα γραφεία της Π.Ο.Ε. μια επιστολή από την ΑΕΠΙ (Εταιρεία Προστασίας Πνευματικής Ιδιοκτησίας), που καλεί σε απολογία τους τραγουδιστές που συμμετείχαν στο 8ο Παμποντιακό Φεστιβάλ στις 13 Οκτώβρη στο ΟΑΚΑ, γιατί δεν είχαν πάρει την απαιτουμένη άδεια για να ερμηνεύσουν τα τραγούδια που ακούστηκαν!

Όπως ανέφερε ο κ. Γεωργιάδης Γιώργος (Γενικός Γραμματέας της Π.Ο.Ε.) στην προσωπική του σελίδα στο facebook, με έκπληξη και αγανάκτηση δέχτηκε αυτή την επιστολή, η οποία ούτε λίγο ούτε πολύ, τους καλούσε σε απολογία επειδή δεν εκδόθηκε η απαιτούμενη άδεια. Σύμφωνα με τον κ. Γεωργιάδη, τα τραγούδια για τα οποία η ΑΕΠΙ θέτει θέμα πνευματικών δικαιωμάτων, γράφτηκαν πριν από εκατοντάδες χρόνια και διαδόθηκαν από στόμα σε στόμα ως τις ημέρες μας.

Μερικά από αυτά είναι: το "Πάρθεν η Ρωμανία" που χρονολογείται πριν από το 1453 και την άλωση της Πόλης, το "Αητέντς Επαραπέτανεν" που είναι ακόμη παλιότερο, ο χορός Σέρρα, το "Εταιρον και Λυγερή", το "Εκάεν και το Τσάμπασιν"... Διευκρίνισε επίσης πως κάποιοι καλλιτέχνες τα κατοχύρωσαν παλαιότερα ως δικά τους. 

 

 

7. Κι άλλη περίεργη ιστορία 

 

Μία 70χρονη καρκινοπαθής συνελήφθη στα Τρίκαλα για μία οφειλή της στην ΑΕΠΙ δηλαδή στην Υπηρεσία προστασίας της πνευματικής ιδιοκτησίας!

Η ασθενής ηλικιωμένη συνελήφθη όταν αστυνομικοί προσήγαγαν την κόρη της για εξακρίβωση στοιχείων.

Η ηλικιωμένη, η οποία οδηγήθηκε και η ίδια στην Ασφάλεια Τρικάλων, συνελήφθη καθώς εξακριβώθηκε ότι υπήρχε ένταλμα εις βάρος της για την οφειλή στην ΑΕΠΙ. Αρχικά η χρηματική ποινή που της επιβλήθηκε 7 χρόνια πριν ήταν 300 ευρώ όμως με τις προσαυξήσεις είχε φτάσει τα 600 ευρώ.

Η ηλικιωμένη,όμως, δεν μπορούσε να αφεθεί ελεύθερη καθώς δεν υπήρχε Εισαγγελέας λόγω του Σαββατοκύριακου.
Η 70χρονη οδηγήθηκε στα κρατητήρια όπου και άρχισε να φωνάζει, ενώ λίγο αργότερα στην Ασφάλεια συγκεντρώθηκαν συγγενικά της πρόσωπα, όπου άρχισαν να εκθέτουν την κατάσταση της υγείας της.
Ντίνα Κ. (www.madata.gr)

[..] Τελικά, τα μεσάνυχτα βρέθηκε τρόπος να επιλυθεί το πρόβλημα, να γίνουν οι διαδικασίες για την καταβολή του ποσού και η 70χρονη άρρωστη γυναίκα να αφεθεί ελεύθερη. (www.protothema.gr)

 

  

8. Δηλώσεις του κόσμου για την ΑΕΠΙ

 


 

 

9. Ο Σωκράτης Μάλαμας εναντίον της ΑΕΠΙ: "Πληρώνω για να λέω τα ίδια μου τα τραγούδια!"

 

Από συνέντευξη:

 

Σ.Μ.: [...] έχω πει πολλές φορές πως από τη στιγμή που θα δημοσιοποιηθεί ένα τραγούδι ανήκει πλέον σε όλους ο δημιουργός δεν έχει καμιά δουλειά με το τραγούδι. Αυτά τα απαγορευτικά και οι πικρίες, γιατί να είναι η μοίρα του τραγουδιού αυτή είναι σαχλαμάρες, παιδιάστικα πράγματα. Δεν έχουμε δικαίωμα επί των τραγουδιών. Υπάρχουν βέβαια εταιρίες διαχείρισης πνευματικών δικαιωμάτων, αυτά όμως είναι καινούρια κόλπα, νομικίστικα, δεν έχουν σχέση με την πραγματικότητα. Έχουν βέβαια σχέση με την τσέπη διαφόρων και με τη δική μου βέβαια. Σήμερα θα έρθει η ΑΕΠΙ να πάρει λεφτά από μένα, γιατί παίζω τα τραγούδια μου."

ΠτΘ: Πώς συμβαίνει αυτό;
Σ.Μ.: 
Είναι ένα φαιδρό πράγμα που κοστίζει πολύ, αλλά η νομική επιστήμη και η κουλτούρα των θεσμών αυτού του είδους, μας έχει δέσει χειροπόδαρα και δεν ξέρουμε τι θα κάνουμε.


ΠτΘ: Ομολογώ ότι δεν ήξερα ότι ο καλλιτέχνης πληρώνει για να πει τα δικά του τραγούδια…
Σ.Μ.:
 Βεβαίως, η ΑΕΠΙ παίρνει ένα 7% επί των εισιτηρίων και μου επιστρέφεται δήθεν ένα ποσό, δεν ξέρω πόσο, είναι αδιαφανή πράγματα αυτά.

 

 

[ΑΠΟΡΙΑ ΔΙΚΗ ΜΟΥ: Η χτεσινή συναυλία στην Κρήτη ήταν δωρεάν (ή ό,τι προαιρείσθε). Σχετίζεται άραγε αυτό με την καταγγελία της ΑΕΠΙ και το γεγονός ότι το 7% που θα έπαιρνε επί των εισιτηρίων τώρα δεν θα ήταν τόσο μεγάλο ποσό όσο απ' τις άλλες συναυλίες που γίνονται επί πληρωμή; Στοχοποιούνται άραγε τέτοιες πρωτοβουλίες ή είναι απλή σύμπτωση;]

 

 

 

10. "Η ΑΕΠΙ με έγραψε -στα ενενήντα μου- στο ΙΚΑ, παρά τη θέλησή μου"

 

Η αμφιλεγόμενη δράση της ΑΕΠΙ και οι καταγγελίες για τις πρακτικές της Facebook Twitter
 

 

Εξοργισμένη η ποιήτρια, συγγραφέας και μεταφράστρια Βούλα Δαμιανάκου, μας κοινοποίησε την επιστολή παραίτησής της από μέλος της Ανώνυμης Εταιρείας Πνευματικής Ιδιοκτησίας, την οποία απηύθυνε στο διευθυντικό στέλεχος της ΑΕΠΙ, Πέτρο Ξανθόπουλο.

 

Η Δαμιανάκου είναι πολλά χρόνια μέλος της ΑΕΠΙ, μεταξύ πολλών άλλων ως συνδημιουργός με το σύντροφο της ζωής της Βασίλη Ρώτα (1889-1977) της ελληνικής απόδοσης ενός εμβληματικού έργου του Μίκη Θεοδωράκη, του «Ομήρου» του Μπρένταν Μπίαν. Ως γνήσιο επαναστατικό πνεύμα έχει διαφωνήσει συχνά με τις επιλογές της ΑΕΠΙ.

 

Τελευταία σταγόνα στο ποτήρι ήταν όμως η ανεξάρτητη ηχογράφηση, ιδίοις εξόδοις, του cd «Από το μοιρολόι το ομηρικό, στο μοιρολόι το μανιάτικο». Το θέμα της καταγωγής των μανιάτικων μοιρολογιών έχει απασχολήσει τη Δαμιανάκου συχνά στο δοκιμιακό της έργο. Σ' αυτή την περίπτωση συγκέντρωσε κάποια μοιρολόγια και έγραψε κι άλλα καινούργια, αφιερωμένα στον Κώστα Βάρναλη, στον Αρη Βελουχιώτη κ.ά.

 

Η έκδοση του cd έγινε μ' ένα σκοπό: Να διατεθούν τα λίγα αντίτυπα σε φιλικά της πρόσωπα. Η εταιρεία όπου έγινε η ηχογράφηση, όμως, καταχώρισε το cd στα «προς πώληση». Και μετά ανέλαβε η ΑΕΠΙ, η οποία, προκειμένου να αποδώσει εκτελεστικά δικαιώματα σ' ένα δημιουργό, παρακρατά το ποσοστό της, ΙΚΑ και ΦΠΑ. Σ' αυτή την περίπτωση το πρόβλημα ήταν ότι η Δαμιανάκου δεν ήταν γραμμένη στο ΙΚΑ. Εξ ου και η... πρωτοβουλία της, χωρίς καν προφανώς να ενημερώσει την ποιήτρια. Ετσι, για ένα ιδιωτικής χρήσεως ηχογράφημα, η Βούλα Δαμιανάκου έζησε ένα ακόμη από τα παράλογα της ελληνικής πραγματικότητας, για το οποίο πάντως ας επισημανθεί ότι το πρόβλημα ξεκινάει όχι από την ΑΕΠΙ, αλλά από περσινή κυβερνητική απόφαση, σύμφωνα με την οποία οι εργαζόμενοι στον τομέα «Θέαμα-Ακρόαμα», ακόμη και αν υπάγονται ή συνταξιοδοτούνται από άλλο ασφαλιστικό φορέα, δεν έχουν δικαίωμα απαλλαγής από το ΙΚΑ.

 

Η αντίδραση της κ. Δαμιανάκου αφορά κάθε υπεύθυνο. Και τους πάντες αφορά η προειδοποίησή της: «Γνωρίζω ότι δεν θα πεθάνω ελεύθερη. Αλλά άλλο είναι να πεθαίνει κανείς ως αγωνιστής της Ελευθερίας κι άλλο ως εθελόδουλος».

 

 

Τον Φεβρουάριο που μας πέρασε, πριν από 6 μήνες δηλαδή, διαβάσαμε στις εφημερίδες για μεγάλες αλλαγές που έρχονται. Έξι μήνες μετά η Κυβέρνηση δεν έχει προωθήσει κάποια αλλαγή - με αποτέλεσμα τη χτεσινή σύλληψη του ανθρώπου στην Κρήτη για τους ελληνικούς στίχους παραδοσιακού τσιγγάνικου τραγουδιού της Αρμενίας. 

 

Σύμφωνα με ρεπορτάζ του Φεβρουάριου 2014:

 

Σοβαρές αλλαγές επέρχονται στον τρόπο υπολογισμού και είσπραξης των τελών για τα πνευματικά δικαιώματα καλλιτεχνών, όπως αυτά καταλογίζονται σε επιχειρήσεις εστίασης, καφέ, μπαρ, κέντρα διασκέδασης, καφενεία και ραδιοφωνικούς σταθμούς. Με ειδική τροπολογία του Υπουργείου Πολιτισμού, αλλάζουν σχεδόν όλα και με τις προωθούμενες αλλαγές η γνωστή εταιρεία ΑΕΠΙ θα μείνει με περιορισμένες αρμοδιότητες.

 

Σύμφωνα με τα όσα έγιναν γνωστά, η τροπολογία θα επιφέρει αλλαγές στον τρόπο υπολογισμού των τελών που αναλογούν σε κάθε επιχείρηση. Λεπτομέρειες για τις αλλαγές δεν έχουν γίνει γνωστές, ωστόσο γίνεται λόγος για δικαιότερο σύστημα υπολογισμού, που δεν θα λαμβάνει υπ' όψιν τα τετραγωνικά μέτρα της επιχείρησης, αλλά την περιοχή όπου αυτή λειτουργεί, τον ετήσιο τζίρο και την εποχικότητα. Οι παράμετροι αυτές μέχρι σήμερα δεν ελαμβάνοντο υπόψιν από την ΑΕΠΙ, η οποία και ακολουθούσε μέτρα και σταθμά, τα οποία τις περισσότερες φορές χαρακτηρίζονται τουλάχιστον «άδικα».

 

Η είσπραξη των τελών θα γίνεται από ανεξάρτητο, κρατικό φορέα, ο οποίος και θα είναι ο μόνος αρμόδιος στη συνέχεια για τη διαχείριση των χρημάτων.
Σημαντική αλλαγή που ετοιμάζεται είναι η αποποινικοποίηση της διαδικασίας είσπραξης. Αυτό σημαίνει πως εάν κάποιος καταστηματάρχης δεν πληρώσει, τότε δεν θα σύρεται στα δικαστήρια όπως συμβαίνει ακόμα και σήμερα.


Οι σημαντικότερες αλλαγές που επέρχονται με την τροπολογία είναι οι ακόλουθες:

  1. Κατάργηση της Ποινικής Προστασίας των Πνευματικών Δικαιωμάτων
  2. Περιορισμός και αποδυνάμωση του ηθικού δικαιώματος του δημιουργού πάνω στο έργο του.
  3. Υποχρεωτική σύσταση ενιαίου φορέα για την είσπραξη των δικαιωμάτων του άρθρου 18 Ν. 2121 για το ιδιωτικό αντίγραφο, ο οποίος φορέας δεν θα έχει δικαίωμα δικαστικής διεκδίκησης των δικαιωμάτων, από δυστροπούντες υπόχρεους χρήστες.
  4. Σύσταση κρατικής Επιτροπής Τιμολόγησης των Δικαιωμάτων, η οποία θα καθορίζει κυριαρχικά και κατά το δοκούν, το ύψος των δικαιωμάτων που δικαιούνται οι δημιουργοί και οι υπόλοιποι δικαιούχοι για κάθε χρήση.
  5. Πρόβλεψη για εξαιρέσεις εδαφικών περιοχών, ή περιορισμοί και στο ύψος των δικαιωμάτων αλλά και στις κατηγορίες χρηστών που θα υποχρεούνται στην καταβολή δικαιωμάτων.
  6. Μείωση του χρόνου της νόμιμης παραγραφής των απαιτήσεων για δικαιώματα από ιδιωτική αντιγραφή στα 3 χρόνια.

Οι αλλαγές αυτές ήδη έχουν τύχει θερμής υποδοχής από τους επιχειρηματίες – καταστηματάρχες που είναι σίγουροι ότι θα τερματιστούν τόσο οι υπερβολικές χρεώσεις των μουσικών δικαιωμάτων, όσο και ο διασυρμός τους στα δικαστήρια.

 

Αντίδραση από την ΑΕΠΙ:


Η αντίδραση από την ΑΕΠΙ στην τροπολογία είναι πολύπλευρη και θα προσπαθήσει με κάθε τρόπο ώστε αυτή να μην τεθεί σ' εφαρμογή. Σύμφωνα με την ΑΕΠΙ, τα νέα αυτά δεδομένα θα λειτουργήσουν σε βάρος των καλλιτεχνών, αλλά επιπρόσθετα θεωρεί πως θα υπάρξουν πρόσθετα τέλη σε καταστηματάρχες καθώς θα τεθούν πνευματικά δικαιώματα και για μουσικά έργα καλλιτεχνών του εξωτερικού.


Σε σχετική ανακοίνωσή της η συγκεκριμένη εταιρεία αναφέρει μεταξύ άλλων τα ακόλουθα:

«Γνωρίζαμε πως ο υπουργός πολιτισμού είναι εκεί για να θεμελιώνει και να βελτιώνει θεσμούς υπέρ αυτών που ορκίστηκε να προστατεύει τα Δίκαιά τους. Σήμερα οι όρκοι έχουν αλλάξει περιεχόμενο απ' ό,τι φαίνεται, και η Κυβέρνηση, σε τόσο κρίσιμες στιγμές για τον τόπο, έχει αποφασίσει ότι μαζί με ό, τι υλικό απέμεινε στην Ελλάδα, να εξαφανίσει και την ψυχή της, τον πολιτισμό της και τους ανθρώπους του...»

Πηγή:www.dimokratiki.gr

 

 

Από τότε δεν ακούσαμε κάτι για τον έλεγχο της ΑΕΠΙ απ' το κράτος, παρά μόνο αυτό, χτες βράδυ...

 

Η αμφιλεγόμενη δράση της ΑΕΠΙ και οι καταγγελίες για τις πρακτικές της Facebook Twitter

 

 

16

ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι προβληματικές, βαθιά σεξιστικές δηλώσεις του Δημήτρη Παπανώτα για την «υστερία» των γυναικών - Μικροπράγματα

Mικροπράγματα / Οι προβληματικές, βαθιά σεξιστικές δηλώσεις του Δημήτρη Παπανώτα για την «υστερία» των γυναικών

«Υστερικές» όσες μιλούν συνεχώς για τα γυναικεία δικαιώματα και «τα θέλουν» όσες είναι θύματα καταπίεσης και δεν το καταγγέλλουν, μάς ενημερώνει ο υποψήφιος ευρωβουλευτής, Δημήτρης Παπανώτας.
ΑΠΟ ΤΗ ΒΑΝΑ ΚΡΑΒΑΡΗ

σχόλια

8 σχόλια
Οπωσδήποτε δεν γίνεται να μην κατοχυρώνονται και προασπίζονται τα πνευματικά δικαιώματα και η πνευματική ιδιοκτησία των καλλιτεχνικών και πνευματικών δημιουργών. Από την άλλη όμως, θα πρέπει να γίνει ένας ολικός επαναπροσδιορισμός των κανόνων, κυρίως όμως των τρόπων κατοχύρωσης και προάσπισης τους και από ποιόν ή από ποιούς -εκ νέου- θα πραγματοποιείται η επίβλεψη και η διαχείριση τους. Η ΑΕΠΙ, για όσους γνωρίζουν, είναι κάτι περισσότερο από επιβεβαιωμένο ότι έχει ξεφύγει από κάθε λογικό πλαίσιο, ενεργώντας, σε πάρα πολλές των περιπτώσεων, παράλογα, παράτυπα έως και παράνομα, δεδομένης της, πολλές φορές, άγνοιας πολλών καλλιτεχνών (σοβαρών και μη) για τις μεθόδους της.Κάτι άλλο. Και σας παρακαλώ ΠΑΡΑ ΠΟΛΥ να μη το κόψετε.Ο τηλεοπτικός σταθμός BLUE SKY του οποίου παρουσιάζεται video, ο σταθμός αυτός έχει παρανομήσει σε πολλά ζητήματα προβολής οπτικοακουστικών έργων (και όχι μόνο), των οποίων αρνείται να πληρώσει τα νόμιμα ποσοστά πνευματικής ιδιοκτησίας. Εδώ και πάρα πολλά χρόνια υπάρχει πολύ μεγάλη και συνεχής δικαστική διαμάχη μεταξύ του BLUE SKY και της ΑΕΠΙ, που όμως δεν έχει να κάνει με την ΑΕΠΙ αλλά με την ξεκάθαρη άρνηση των ιθυνόντων του συγκεκριμένου τηλεοπτικού να καταβάλουν -έτσι ή αλλιώς...- τα νόμιμα οικονομικά ποσοστά προς τους δημιουργούς των οποίων προβάλλουν το έργο τους. Και για αυτό τον λόγο παρουσίασαν ----εκ του πονηρού---- το ρεπορτάζ αυτό. Επαναλαμβάνω. Ακόμη και αν κάποιοι κανονισμοί αλλάξουν (που πρέπει), λογικά κάθε μέσο μαζικής ενημέρωσης και δημόσιας προβολής (ελεύθερης εκπομπής μέσω δημόσιας συχνότητας και άρα, άμεσης-απεριόριστης προσβασιμότητας του κοινού σε αυτά), αυτονοήτως πρέπει να είναι υποχρεωμένα να εξακολουθούν να πληρώνουν πνευματικά δικαιώματα, μην έχοντας καμία σχέση με ταβερνεία, κομμωτήρια, βιβλιοπωλεία, περίπτερα, (στους οποίους χώρους εκπέμπουν μέσω κάποιας τηλεόρασης ή ραδιοφώνου οι σταθμοί αυτοί, άρα, το εκάστοτε οπτικοακουστικό έργο είναι ήδη χρεωμένο στο μέσο εκπομπής και όχι στον δέκτη). Μόνο που και σε αυτή την περίπτωση, ενδεχόμενων διορθωτικών αλλαγών, ο συγκεκριμένος τηλεοπτικός σταθμός θα συνεχίσει να αρνείται να καταβάλει τα νόμιμα ποσοστά προς τους δημιουργούς γιατί... έτσι γουστάρει...!Ελπίζω να έγινα κατανοητός...Σας παρακαλώ πάρα πολύ, μην αφαιρέσετε την τελευταία παράγραφο του σχολίου μου.Ευχαριστώ! Υ.Γ.: Μη μας το παίζουν και θιγμένοι, κάποιοι δηλαδή...
Ενημέρωσαν μαγαζί που πουλάει τυρόπιτες σε τουριστική περιοχή, ότι ακόμα και κλασική μουσική να έπαιζε (ανεφ δικαιωμάτων) θα έπρεπε να πληρώνει δικαιώματα στην ΑΕΠΙ !!!!???? ΕΛΕΟΣ
Πνευματικό δικαίωμα έχει μόνο ο δημιουργός (συνθέτης, στιχουργός) για όσο ζει και για 70 χρόνια μετα το θάνατό του. (Κάποτε λεγαμε για καλλιτέχνες που πέθαναν στην ψάθα τώρα θα έχουμε δισεγγονα που ζουν από τον καλλιτέχνη).Σίγουρα έχουν περάσει 70 χρόνια από το θάνατο του Μότσαρτ και του Μπετόβεν, αλλά οι κληρονόμοι του Σοστακόβιτς πάιρνουν ακόμα πνευματικά δικαιώματα.Για την ηχογράφηση υπάρχουν συγγενικά δικαιώματα για την εταιρεια που έκανε την ηχογράφηση και τους μουσικούς. Αλλά δεν αναγνωρίζονται σε όλες τις χώρες συγγενικά δικαιώματα.Το λεεει και η ίδια η ΑΕΠΙ εδώ:http://www.aepi.gr/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id=69&Itemid=124Οπότε γαν παίζεις Μπάχ, Μότσαρτ, Τσαικόφσκι κ.λπ. δεν έχει κανένα λόγο η ΑΕΠΙ αφού όπως λέει διαχειρίζεται Πνευματικά Δικαιώματα και όχι συγγενικά. Ακόμα κια να έιχε μπορέις να έχεις δίσκους από χώρεες που δεν αναγνωρίζονται τα συγγενικά δικαιώματα.Η ηχογράφηση έχει συγγενικά δικαιώματα
Γιατί να μη γίνεται; Κάποιος που ξέρει να παίζει μουσικά όργανα μπορεί να μη χρησιμοποιήσει την ηχογράφηση (που ανήκει σε αυτόν που έπαιξε) αλλά τις νότες, που είναι ελεύθερες και να παίξει τη μουσική μόνος του. Αρα, δεν έχει λόγο να πληρώσει τίποτα σε κανέναν (μέχρι να καταπιαστούν οι δικηγόροι τουλάχιστον)
"Σύμφωνα με τον κ. Γεωργιάδη, τα τραγούδια για τα οποία η ΑΕΠΙ θέτει θέμα πνευματικών δικαιωμάτων, γράφτηκαν πριν από εκατοντάδες χρόνια και διαδόθηκαν από στόμα σε στόμα ως τις ημέρες μας."Με τα κάλαντα τι παίζει;
Αν ανατρέξει κανείς στο "Αμοιβολόγιο" της ΑΕΠΙ (παραθέτω link στο τέλος) θα δει ότι εισπράττουν "πνευματικά δικαιώματα" συν τοις άλλοις από:- Νοσοκομεία, Μαιευτήρια, Κλινικές (no comment)- Σχολές χορού (άμα θέλουν, να μάθουν χορό χωρίς μουσική)- Παιδικές κατασκηνώσεις (παίρνουν και για το "Χαρωπά τα δυο μου χέρια τα χτυπώ" δικαιώματα;;;)- Από συναυλίες των ίδιων των δημιουργών που παρουσιάζουν μόνο δικά τους τραγούδια (τα παίρνουν προφανώς για να τους τα ξαναδώσουν πίσω ε ;)- Ωδεία (!)κλπ κλπ κλπΔυστυχώς τα τραγούδια που γράφω (τουλάχιστον μέχρι στιγμής) δεν είναι αξιόλογα. Σε περίπτωση όμως που προκύψει κάτι αξιόλογο δεν υπάρχει περίπτωση να το "χαρίσω" στην ΑΕΠΙ. Μου φαίνεται ως στυγνή μεσάζουσα εταιρεία. Παλιότερα θυμάμαι ότι σε μαγαζιά που παίζαμε live μουσική, οι ιδιοκτήτες πλήρωναν ΑΕΠΙ για εμάς, για το CD player και για την Τηλεόραση που είχαν στην κουζίνα....Να με συμπαθάτε για το μεγάλο σχόλιο, αλλά από παντού ζητάνε, παντού δίνουμε και από πουθενά δεν παίρνουμε....( http://www.aepi.gr/images/pdf_aepi/site%20final.pdf )
Μπράβο Άρη για την ενημέρωση και για τις θέσεις σου. Συμφωνώ απόλυτα.Όπως έγραψα και στο άλλο σχετικό άρθρο, ετοιμάζω μουσικό δίσκο. Και αποκλείεται να κατοχυρώσω στην ΑΕΠΙ όταν βγει. Η φιλοσοφία τους είναι αντίθετη σε ότι έχει να κάνει με πολιτισμό.
Το πρόβλημα ξεκινά ίσως και από τους ίδιους τους καλλιτέχνες. Αν σε ενδιαφέρει σαν μουσικός μπορείς να κοιτάξεις τις άδειες creative commons και να χρησιμοποιήσεις μια από αυτές για το δίσκο σου η ακόμα καλλίτερα μια copy-left άδεια.
υπάρχει μια πολύ εύκολη λύση για να μπει φρένο στις υπερβολικές αξιώσεις πνευματικής ιδιοκτησίας και αυτή είναι η πνευματική ιδιοκτησία να φορολογηθεί σαν την ακίνητη, με την οποία παρουσιάζει πάρα πολλές ομοιότητες από νομικής άποψης. Δηλαδή κύριε άμα πιστεύεις ότι κατέχεις κάτι (π.χ. τα δικαιώματα σε ένα παραδοσιακό τραγούδι) που δικαιολογεί 100 ευρώ νοίκι το χρόνο για να χρησιμοποιηθεί και θα το μεταβίβαζες 20.000, τότε κι εγώ θα στο φορολογήσω σαν ακίνητο αντικειμενικής αξίας 20.000, εκτός αν το χαρίσεις στη δημόσια σφαίρα. Να πούμε επίσης ότι εκτός από την ΑΕΠΙ εδώ και μερικά χρόνια δραστηριοποιείται στη χώρα και ο ΟΣΔΕΛ που κάνει το ίδιο για βιβλία και ουσιαστικά θέλει να χρεώνει τέλη σε κάθε δανειστική βιβλιοθήκη, κάθε φωτοτυπάδικο, κάθε φροντιστήριο, σχολείο κλπ. Εδώ πλέον η ιδιοκτησία πνευματικών δικαιωμάτων έρχεται σε ευθεία αντίθεση με το δικαίωμα της κοινωνίας να μορφώνεται.