Πριν βάλω τη συνομιλία μας με τον Robin, θέλω παρουσιάσουμε το ολοκαίνουργιο mashup που δημιούργησε: Είναι το "THE HIDEAWAY COAST" featuring. Lana Del Rey, Kiesza, ZHU, Naughty Boy, Sam Smith, Aaliyah.
Όταν ήσουν μικρός τι μουσική άκουγες; Σκεφτόσουν ότι ήθελες να κάνεις κάτι σχετικό με μουσική και βίντεοκλίπς;
Από μικρός θα έλεγα ότι ήμουν φαν της Pop. Η πρώτη κασέτα που αγόρασα ήταν το Bad του Michael Jackson και φυσικά ήταν στο repeat στο γουόκμαν τότε. Οι αγαπημένες μου μουσικές ήταν Pet Shop Boys, Cyndi Lauper και Enigma. Και από τότε ένιωθα ότι ήθελα να επέμβω και να τα ρεμιξάρω. Θυμάμαι που άκουγα προσεκτικά τα αγαπημένα μου τραγούδια και σκεφτόμουν "εδώ θα αφαιρέσω τα ντραμς, και θα μείνει μόνο το πιάνο, εδώ θα ξαναμπεί η φωνή", ελπίζοντας ότι όταν μεγαλώσω θα πάρω κάποιο ειδικό μηχάνημα που πατάς ένα κουμπί και ανοιγοκλείνεις ότι κανάλι και όργανο θες σε όποιο τραγούδι γουστάρεις. Ακόμα δεν υπάρχει τέτοιο μηχάνημα ακριβώς, αλλά με τον υπολογιστή και το ίντερνετ, έχω φτάσει πιο κοντά σε αυτό. Aν σκεφτείς ότι τα 2 πράγματα που ήθελα να κάνω από μικρός ήταν η σκηνοθεσία και τα remix, -και καταλήγω τώρα πια να ασχολούμαι και με τα 2 εναλλάξ- τότε ώρες ώρες ξέρω ότι ζω το παιδικό όνειρο.
Ξεκίνησα μόνο και μόνο από τρέλα για την μουσική, γύρω στο 2004, θέλοντας να αρχίσω να παίζω ως DJ, αλλά δεν ήθελα να παίζω κομμάτια που έχουνε φτιάξει άλλοι εξ' ολοκλήρου, χωρίς καμία δική μου παρέμβαση. Ποιο θα ήταν το νόημα;
Γεννήθηκες στο Λονδίνο. Μίλησέ μου για λίγο για την έλευσή σου στην Ελλάδα. Πώς ήταν η εμπειρία;
Γύρισα όταν ήμουν ενός έτους, άρα δεν μπορώ να πω και πολλά για την εμπειρία! Οι γονείς μου ζούσαν στην Αγγλία και η μητέρα μου ήθελε να γεννηθώ εκεί για να μπορέσω να έχω αγγλική υπηκοότητα ώστε να έχω μεγαλύτερη ευκολία στο μέλλον, να ζήσω ή να σπουδάσω Αγγλία, αν το θέλω. Τότε, η Ελλάδα δεν ήταν στην Ευρωπαϊκή Ένωση, άρα η υπηκοότητα θα σου έδινε δικαιώματα που τώρα έχουμε αποκτήσει έτσι και αλλιώς. Όλη την παιδική μου ηλικία την έζησα στην Αθήνα, μιας και οι γονείς μου χώρισαν πολύ νωρίς και έμεινα Ελλάδα με την μητέρα μου. Παρ' όλα αυτά πάντα ένιωθα μια αγάπη για την Αγγλία και πήγα για σπουδές Μουσικής Τεχνολογίας αργότερα. Από τότε πηγαινοέρχομαι για δουλειές.
Πώς ξεκίνησες να κάνεις οπτικοακουστικά mashups;
Ξεκίνησα μόνο και μόνο από τρέλα για την μουσική, γύρω στο 2004, θέλοντας να αρχίσω να παίζω ως DJ, αλλά δεν ήθελα να παίζω κομμάτια που έχουνε φτιάξει άλλοι εξ' ολοκλήρου, χωρίς καμία δική μου παρέμβαση. Ποιο θα ήταν το νόημα; Αυτό μπορεί να το κάνει ο καθένας, σκεφτόμουν. Σκοπός ήταν να παίξω κάτι που ο κόσμος το ξέρει, αλλά σε μια διαφορετική μορφή, να νιώσω ότι έχω δημιουργήσει και εγώ εκεί μέσα και παρουσιάζω κάτι καινούργιο. Συνέχιζα να μιξάρω κομμάτια μεταξύ τους, τα ανέβαζα στο ίντερνετ με βίντεο που είχα μοντάρει και έτσι οι πρώτες προσφορές για DJ set, ήρθαν. Πήρε καιρό, αλλά έκανα υπομονή γιατί ήταν αυτό που πραγματικά ήθελα.
Το πρώτο βίντεο, δικό σου, που θυμάμαι ήταν το Χάλι Γκάλι / I kissed a girl - που το είδα επειδή είχε γίνει viral. Πόσο σε έχει βοηθήσει το ίντερνετ και πώς το χρησιμοποίησες ώστε να ακουστείς στο εξωτερικό;
Χαχα... Το Χάλι Γκάλι και η μίξη με Καλομοίρα-Madonna λίγο πριν την συμμετοχή της Καλομοίρας στην Eurovision ήταν όντως τα 2 πρώτα viral video μου!
Έχω στηριχτεί αποκλειστικά στο ίντερνετ για την προώθηση της δουλειάς μου. Δεν ξέρω αν θα είχα κάνει τίποτα απολύτως σε αυτόν τον τομέα χωρίς το ίντερνετ. Δεν στηρίχτηκα ποτέ σε κάποια εταιρία, manager, ή κάποιου είδους μάρκετινγκ, απλά έσπρωχνα τα πάντα μόνος μου στο ίντερνετ. Άρα είναι λίγο αυτοδημιούργητο όλο αυτό που ακολούθησε μετά. Ούτε εγώ δεν ξέρω πόσες ατέλειωτες μέρες έχω περάσει να προσπαθώ να προωθώ δουλειές μόνος μου online. Μετά από κάποιο καιρό, κόσμος τα έβλεπε στο youtube και έτσι άρχισαν κάποιες προσφορές για δουλειές και DJ set στο εξωτερικό.
Τώρα πια, οι δουλειές είναι σχεδόν αποκλειστικά στο εξωτερικό, μιας και αυτό που κάνω έχει πολύ πέραση έξω, ενώ τα μαγαζιά εδώ δεν το πολυαναζητούν.
Τι σε εμπνέει για να ενώσεις δύο ή περισσότερα τραγούδια;
Μπορεί να είναι οτιδήποτε. Η θεματολογία τους, οι στίχοι, ή απλά ένας παρόμοιος ήχος και ρυθμός. Άλλες φορές θέλω να συνδυάσω 2 ή περισσότερα κομμάτια της ίδιας χρονιάς, του ίδιου στυλ μουσικής, γιατί είναι hits που θες να παίξεις live, και μόλις βγήκαν. Το πιο ενδιαφέρον όμως, είναι όταν συνδυάζεις κομμάτια που δεν φαντάζεσαι οτι θα ταίριαζαν μεταξύ τους, από διαφορετικά είδη μουσικής και διαφορετικές δεκαετίες.
Θα με ενδιέφερε πολύ να μου περιγράψεις τη διαδικασία δημιουργίας ενός mashup σου...
Ξεκινάς με τον συνδυασμό 2 κομματιών και στην συνέχεια χτίζεις και πάνω σε αυτό. Συνήθως αποφασίζω ποιο/α κομμάτι/α θα παίξει ως μουσικό background και μετά αρχίζω με τo να φοράω φωνητικά πάνω σε αυτό. Παλιά μου αρκούσε αυτό αλλά τώρα πια θέλω να πειραματίζομαι περισσότερο, άρα δοκιμάζω πιο πολλά samples, και στοιχεία παραγωγής, ή ακόμα και ζωντανές ηχογραφήσεις, ώστε να νιώθω μέσα μου ότι κάθε φορά το πάω λίγο παραπέρα. Για παράδειγμα όταν πρωτοξεκίνησα, συνδύαζα κομμάτια που είχαν παρόμοιο άκουσμα, άρα ήταν λογική ιδέα το να τα βάλεις μαζί. Τώρα προσπαθώ κάθε μίξη να έχει ένα concept, και πολλές φορές να λέει μια "ιστορία", ή ακόμα και ο ένας καλλιτέχνης να "απαντάει" στον άλλον μέσω των στίχων, άρα έχει και πολύ περισσότερο ενδιαφέρον και για μένα έτσι.
Σε κάποια στιγμή άρχισες να γίνεσαι γνωστός έξω. Να κάνεις ρεμίξ, εμφανίσεις κλπ. Θες να μου περιγράψεις την πορεία σου, όπως τη βιώνεις εσύ;
Θα έλεγα ότι όλα έγιναν σταδιακά και αργά. Ξεκίνησα με δικές μου παραγωγές, demos, αλλά και live performances με την Lia Hide με κομμάτια που είχαμε γράψει, και τα παίζαμε σε φεστιβάλ και clubs. Η δισκογραφικές εταιρίες στην Ελλάδα, δεν ήταν τόσο θετικές σε ελληνικά projects με αγγλικό στίχο, τότε γύρω στις αρχές του 2000, άρα οποιοδήποτε demo είχα στείλει, δεν πήρε ποτέ απάντηση. Μόλις είχα τελειώσει την σχολή σκηνοθεσίας και δεν είχα λεφτά να χρηματοδοτήσω το δικό μου cd album από μόνος μου. Γι' αυτο παράλληλα άρχισα τα mashups, και να παίζω dj σε καφετέριες της γειτονιάς, ώστε να διαφημίσω και τα δικά μου remix. Παρ' όλα αυτά όλα άρχισαν όταν έβαλα τις δουλειές μου στο youtube. Ίσως και το myspace (τότε) να έπαιξε κάποιο ρόλο.
Μετά από κάποιο καιρό άρχισαν να έρχονται προσφορές για dj sets από εξωτερικό (θυμάμαι το πρώτο ήταν από Σιγκαπούρη και είχα σοκαριστεί, νόμιζα ότι κάποιος μου κάνει πλάκα και δεν είχα πειστεί μέχρι να μου στείλουνε τα εισιτήρια) και συνέχισε έτσι από εκεί. Όσο πιο πολύ έβγαζα νέες μίξεις, τόσο πιο πολλή ανταπόκριση έβλεπα. Και τώρα πια με το facebook είναι κάπως πιο εύκολο να προωθήσεις δουλειές μιας και έχεις πολύ κόσμο που γουστάρει αυτό που κάνεις, μαζεμένο σε μια σελίδα. Κόσμος που αγαπάει τη μουσική όσο κι εσύ. Κι έτσι είναι και εύκολο να σε βρούνε για δουλειές. Μέσω του facebook μου ήρθανε δουλειές όπως τα World Music Awards, η Google, το Xfactor UK και πολλά άλλα. Χαίρομαι πολύ που οι δουλειές έχουν φτάσει σε ενα σημείο, όπου μπορώ να τις θεωρώ πια το βασικό μου επάγγελμα και όχι μόνο ένα χόμπυ.
Θυμάμαι που στην μέση της ηχογράφησης, πήγα στην άκρη, κοίταξα τα δέντρα έξω από το παράθυρο και είπα στον εαυτό μου "Είσαι εδώ, σε στούντιο, και κάνεις παραγωγή για Αμερική. Ζήσε το, γιατί είναι αυτό που ονειρεύεσαι από παιδί. Δεν ξέρεις αν θα συνεχιστεί και αν θα το ξανακάνεις. Είτε βγει καλό είτε βγει μάπα, εκτίμησέ το γιατί κάνεις αυτό που θες, και πολλοί άλλοι δεν καταφέρνουν ποτέ να κάνουν αυτό που θέλουν
Πέρσι έκανες παραγωγή για πρώτη φορά σε ένα τραγούδι της νέας Αμερικανίδας τραγουδίστριας Letta, το "King of Wishful Thinking". Μίλα μου λίγο για αυτό, αλλά και για τα όνειρά σου σε σχέση με την παραγωγή μουσικής.
Ξεκίνησα κάνοντας δικές μου παραγωγές και συνθέσεις και θα ήθελα κάποια στιγμή σύντομα να επιστρέψω δυναμικά σε αυτό. Η Ελλάδα και η δισκογραφία της νιώθω ότι δεν θα με χρηματοδοτήσουν και δεν θα με αφήσουν να το εξελίξω όπως θέλω, άρα έχω δώσει μεγαλύτερη έμφαση στο εξωτρικό όπου τους έχω δει πιο θετικούς μιας και τα δικά μου ακούσματα ήταν πάντα πιο ξένα. Το κακό με την παραγωγή είναι ότι στοιχίζει πολύ και μιας και είμαι συνεχώς μεταξύ δουλειών τα τελευταία χρόνια, δεν έχω αποφασίσει που θα θρονιαστώ να κάτσω να φτιάξω ενα στούντιο της προκοπής. Είμαι άτομο που θα πρέπει να αφήσει κάτι για λίγο στην άκρη για να αφιερωθεί σε κάτι άλλο. Θέλω να δίνω όλη μου την ενέργεια σε ένα project την φορά, και όχι να τα μοιράζω. Η δουλειά με την Letta έκατσε όταν ο συνέταιρός μου από Αμερική, Pat Scott, με σύστησε ως προτεινόμενο παραγωγό της, στην ίδια και την εταιρία της. Έδωσα κάποιο demo και πήρα την δουλειά. Είναι η πρώτη επίσημη κυκλοφορία της στην Αμερική με single, και κατέληξε να είναι και η πρώτη δική μου! Το οriginal κομμάτι ειναι των Go West. Αποφασίσαμε να κάνουμε μια διασκευή ενός κομματιου που είναι classic στην Αμερική, αλλά να του αλλάξουμε τα φώτα για να δείξουμε το στυλ μας, την οπτική μας σε κάτι που είναι ήδη γνώριμο σαν μελωδία στον κόσμο. Σκηνοθέτησα και το βίντεο κλιπ, που γυρίσαμε σε ένα δάσος στην Ατλάντα, και το concept βγήκε καπως dark, ήθελα κατι ψιλο-ονειρικό και αρτιστικό.
Όλο αυτό πήγε πολύ καλα, ήταν απίστευτη εμπειρία να δουλεύεις σε αμερικάνικο στούντιο. Θυμάμαι που στην μέση της ηχογράφησης, πήγα στην άκρη, κοίταξα τα δέντρα έξω από το παράθυρο και είπα στον εαυτό μου "Είσαι εδώ, σε στούντιο, και κάνεις παραγωγή για Αμερική. Ζήσε το, γιατί είναι αυτό που ονειρεύεσαι από παιδί. Δεν ξέρεις αν θα συνεχιστεί και αν θα το ξανακάνεις. Είτε βγει καλό είτε βγει μάπα, εκτίμησέ το γιατί κάνεις αυτό που θες, και πολλοί άλλοι δεν καταφέρνουν ποτέ να κάνουν αυτό που θέλουν". Ήταν πολύ ευτυχισμένη στιγμή και όντως το εκτιμώ απίστευτα όλο αυτό. Θέλω πολύ να ασχοληθώ με παραγωγές, να φτιάξω ένα καλό στούντιο και να πειραματίζομαι σε ότι ήχο μου έρθει στο κεφάλι. Σκοπός μου είναι να βγάλω ένα άλμπουμ με συνεργασίες αλλά και σόλο κομμάτια ως παραγωγός.
Μίλησε μου για τις σπουδές σου, και πώς (αν) σε βοήθησαν σ' αυτό που κάνεις τώρα;
Δυο αγάπες είχα πάντα. Την σκηνοθεσία και την μουσική. Σπούδασα σκηνοθεσία και μοντάζ στην Αθήνα και δούλεψα σε τηλεοπτικές εκπομπές και σκηνοθέτησα κάποια low budget βιντεοκλίπς. Είχα πώρωση με την μουσική αλλά πίστευα ότι η σκηνοθεσία είναι κάτι πιο δημιουργικό για μένα, και με το να σκηνοθετώ βιντεοκλίπς συνδύαζα κάπως την αγάπη μου και για τα δύο. To γούσταρα πολύ, και μάλιστα ένα από τα βιντεοκλίπ μου, το "Και Τώρα Νιώσε Με" του White Dragon, ήταν υποψήφιο για καλύτερο Alternative Video Της Χρονιάς στα MAD Awards. Παρ' όλα αυτά, η σκηνοθεσία είναι πολύ κοινωνικό επάγγελμα (και μην αναφέρω τις κλίκες που παίζουν στην τηλεόραση για να χωθείς σε κάτι πιο μεγάλο), και ετσι δεν με ενδιέφερε να συνεχίσω τόσο στην τηλεόραση, ήθελα να ασχοληθώ με κάτι με το οποίο θα δούλευα μόνος μου και μετά θα μπορώ να το παρουσιάσω.
Ίσως με χάλασε το όλο διεφθαρμένο παρασκήνιο που παίζει στην τηλεόραση, και δεν ήθελα να είμαι μέρος αυτού. Και έτσι αποφάσισα να ασχοληθώ με παραγωγή και remixes και να τα ανεβάζω στο ίντερνετ. Είχα ήδη κάνει αρκετές δουλειές, όταν αποφάσισα να πάω Αγγλία για σπουδές Μουσικής Τεχνολογίας, άρα, δεν ξέρω τελικά αν η σχολή μου έμαθε τόσα πολλά όσα περίμενα, απλά ήθελα την εμπειρία, και την πρακτική. Ίσως και ένα χαρτί που να λέει ότι ασχολήθηκα επίσημα. Πιστεύω πως όσα θεωρητικά κι αν θέλει μια σχολή να σου μάθει, τα πάντα τα μαθαίνεις από την δική σου πρακτική στις πιο ελεύθερες και άσχετες ώρες σου. Ποτέ δεν πίστεψα ότι στην σκηνοθεσία η σχολή μου έμαθε κάτι σπουδαίο , μέχρι να πάρω εγώ μια κάμερα και να αρχίσω να στήνω σκηνικά σπίτι μου και να τραβάω, όπως επίσης δεν θεωρώ ότι η μουσική σχολή μου έμαθε τόσα πολλά, όσα έμαθα εγώ όταν κάθισα ατελείωτες ώρες μπροστά σε ενα pc αποφασισμένος να παίξω με ένα πρόγραμμα που δεν είχα ξαναδεί μπροστά μου.
Ποιο είναι το αγαπημένο σου απ' τα mashups που έχεις κάνει;
Συνήθως μου αρέσουν τα πιο ατμοσφαιρικά remixes. Έχω μεγάλη αγάπη για soundtracks και new age μουσική. Άρα όταν τα χρησιμοποιώ, είναι το καλύτερό μου. Τα αγαπημένα μου θα έλεγα ότι είναι το Moonlight Hotel,
το Journey Of Faith, το The New Age (από το νέο άλμπουμ που ετοιμάζω και θα κυκλοφορήσει σύντομα) και από πιο pop mixes, το PopLove 2,
ίσως επειδή τεχνικά ήταν το πιο δύσκολο και πολύπλοκο, άρα καταλήγεις να το εκτιμάς αλλιώς.
Κι απ' τα ρεμίξ;
Ξεχωρίζω το remix για τους Scissor Sisters και το remix για την Αλέξια.
Είναι τελείως διαφορετικά το ένα απο το άλλο, αλλά με εκφράζουν εξίσου. Το remix του Let's Have A Kiki ειναι καθαρά tribal ήχος φτιαγμένος για χορό, και θεωρω τιμή που μου ζητήθηκε να κάνω το official mix του Atlanta Pride. Σε αυτό κιόλας ο συνεργάτης και μοντέρ μου, PanosT έχει φτιάξει ένα καταπληκτικό βίντεο (όπως μας συνηθίζει) με τις πιο γνωστές σκηνές χορού από την ιστορία του κινηματογράφου. Στο Mix του Must Save The Day της Αλέξιας, πήραμε Jazz μελωδίες και προσπαθήσαμε να κάνουμε κάτι σαν new age James Bond theme. Το να δουλεύεις με την Αλέξια έτσι και αλλιώς είναι μια απίστευτα διασκεδαστική εμπειρία, είναι φοβερά θετικός άνθρωπος!
Αυτόν τον καιρό δουλευω πάνω σε ένα νεο remix mashup album, το οποίο θα κυκλοφορήσω δωρεάν online μέχρι το τέλος του 2014. Μετά το Michael Jackson VS Lady Gaga mashup album "The KIng Of ARTPOP" που κυκλοφόρησα πρόσφατα και ήταν πολύ ποπ.
Νομίζω ότι το επόμενο project θα είναι κάπως πιο σκοτεινό και πιο electro/house. Ταυτόχρονα κάνω καποια ταξίδια για live gigs και βάζω μπρος το PopLove 3 (2014), την ετήσια μίξη που βγάζω μέσα στον Δεκέμβρη και περιέχει τις μεγαλύτερες επιτυχίες της χρονιάς.
σχόλια