ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

Το τραγούδι 'Κεμάλ' του Χατζιδάκι υπό δίωξη σε δημοτικό σχολείο

Το τραγούδι 'Κεμάλ' του Χατζιδάκι υπό δίωξη σε δημοτικό σχολείο Facebook Twitter
57

Ο Πάνος Ζέρβας κοινοποίησε αυτό, από τον FB τοιχο φιλης εκπαιδευτικού:

Το τραγούδι 'Κεμάλ' του Χατζιδάκι υπό δίωξη σε δημοτικό σχολείο Facebook Twitter

Γονιός ήρθε στο σχολείο να διαμαρτυρηθεί στη διεθύντρια επειδή δίδαξα στα παιδιά (Ε' δημοτικού) τον Κεμάλ του Χατζιδάκι στο μάθημα της μουσικής κατηγορώντας με για ισλαμική προπαγάνδα.

Αντίδραση διευθύντριας; Μπήκε στην τάξη και μάζεψε από τα παιδιά τις φωτοτυπίες που είχα μοιράσει. Έπειτα με κάλεσε στο γραφείο της και αφού δήλωσε απογοητευμένη από τη δουλειά μου μου ανέλυσε για ποιους λόγους στο δημοτικό μόνο μας μέλημα οφείλει να είναι να μαθαίνουμε στα παιδιά να αγαπούν την πατρίδα και να τονώνουμε το εθνικό τους φρόνημα.

Αν σας έχει συμβεί κάτι αντίστοιχο(απευθύνομαι στους εκπαιδευτικούς φίλους) θα ήθελα να επικοινωνήσετε μαζί μου, γιατί θεωρώ πως τα πράγματα έχουν ξεφύγει και κάπως πρέπει να αντιδράσουμε, έστω σε επίπεδο δημοσιοποίησης αυτών των φαινομένων.

Δεν είναι δυνατόν το έργο των εκπαιδευτικών και ιδίως των καλλιτεχνικών μαθημάτων να υφίσταται λογοκρισία, ούτε τα φαινόμενα φανατισμού που μας έχουν παγώσει το αίμα να τα βλέπουμε να τρυπώνουν στα σχολεία με τις ευλογίες των διευθυντών και των ανωτέρων τους.

Το mail μου: [email protected]

==

Ο συνθέτης Μάνος Χατζιδάκις και ο στιχουργός Νίκος Γκάτσος

# Το τραγούδι με τίτλο "Κεμάλ" γράφτηκε από τον Μάνο Χατζιδάκι κατά την παραμονή του στην Αμερική στα τέλη της δεκαετίας του '60. Ίσως είναι ένα από τα πιο αγαπημένα τραγούδια του Μάνου Χατζιδάκι για το ευρύ κοινό. Η πρώτη εκτέλεση του τραγουδιού περιλαμβάνεται στον δίσκο "Reflections", αποτέλεσμα της συνεργασίας του Μάνου Χατζιδάκι με το συγκρότημα New York Rock & Roll Ensemble. Στην πρώτη του αυτή μορφή το τραγούδι έχει αγγλικό στίχο.

Σύμφωνα με αφήγηση του Μάνου Χατζιδάκι η ιστορία του τραγουδιού έχει ως εξής: "Στη Νέα Υόρκη το χειμώνα του ΄68, συνάντησα ένα νέο παιδί είκοσι χρονών που το λέγανε Κεμάλ. Μου τον γνωρίσανε. Τί μεγάλο και φορτισμένο από μνήμες όνομα για ένα τόσο όμορφο και νεαρό αγόρι, σκέφθηκα. Είχε φύγει απ΄ τον τόπο του με πρόσχημα κάποιες πολιτικές του αντιθέσεις. Στην πραγματικότητα, φαντάζομαι, ήθελε να χαθεί μέσ΄ στην Αμερική. Του το είπα. Χαμογέλασε.


-Δέχεστε να σας ξεναγήσω;
Αρνήθηκε ευγενικά. Προτιμούσε μόνος.
Κι έτσι σαν γύρισα στο σπίτι μου τον έκανα τραγούδι, μουσική.

Ο Γκάτσος εκ των υστέρων, γράφοντας τους στίχους στα ελληνικά, τον έκανε Άραβα πρίγκιπα να προστατεύει τους αδυνάτους. Κάτι σαν μια ταινία του ΄Ερολ Φλυν του ΄35.

Η Πελοπόννησος (καταγωγή του Γκάτσου), από τη φύση της αδυνατεί να κατανοήσει την αμαρτωλή ιδιότητα των μουσουλμάνων Τούρκων, που μοιάζουν σαν ηλεκτρισμένα σύννεφα πάνω απ΄ τον Έβρο, ή σαν χαμένα και περήφανα σκυλιά.


Το μόνο που αφήσαμε ανέπαφο στα ελληνικά είναι εκείνο το «Καληνύχτα Κεμάλ». Είτε πρίγκιπας ʼραψ είτε μωαμεθανός νεαρός της Νέας Υόρκης, του οφείλουμε μια «καληνύχτα» τέλος πάντων, για να μπορέσουμε να κοιμηθούμε ήσυχα τη νύχτα. Χωρίς τύψεις, χωρίς άχρηστους πόθους κι επιθυμίες. Κατά πως πρέπει σ΄ Έλληνες, απέναντι σ΄ ένα νεαρό μωαμεθανό- όπως θα έλεγεν κι ο φίλος μας ο ποιητής ο Καβάφης."

Μετά την επιστροφή του στην Ελλάδα, ο Μάνος Χατζιδάκις αποφασίζει το 1973 να εκδώσει τον δίσκο στα ελληνικά και συνεργάζεται με τον Νίκο Γκάτσο ο οποίος γράφει τους στίχους για τα τραγούδια του στίχου. Την ερμηνεία του τραγουδιού αυτή τη φορά έχει η Αλίκη Καγιαλόγλου και ο ίδιος ο Μάνος Χατζιδάκις κάνει τον αφηγητή στην αρχή του τραγουδιού.

Στην συνέχεια το τραγούδι ερμηνεύεται από αρκετούς τραγουδιστές όπως τον Βασίλη Λέκκα το 1985 σε μια εμφάνιση της Φαραντούρη Μαρία στην Olympia καθώς και την ίδια αρκετά αργότερα σε δίσκο της το 2003. Ακολουθεί ο Μάριος Φραγκούλης το 1999 στις εμφανίσεις του με την Deborah Mayers. Το 2000 ο Αλκίνοος Ιωαννίδης ερμηνεύει στον δίσκο "Εκτός τόπου και χρόνου" τον Κεμάλ και συγκινεί όλο τον κόσμο που θυμάται και λατρεύει από την αρχή το τραγούδι. Άλλες ερμηνείες έχουμε από την Δήμητρα Γαλάνη το 2003 σε συναυλία, και έπειτα δίσκο, αφιέρωμα στον Νίκο Γκάτσο. Τέλος έχουμε τους Raining Pleasure το 2005 που επιλέγουν και ερμηνεύουν τον Κεμάλ στην αρχική του μορφή, δηλαδή με αγγλικό στίχο...

==

Ακούστε τώρα την ιστορία του Κεμάλ
ενός νεαρού πρίγκηπα της Ανατολής,
απόγονου του Σεβάχ του θαλασσινού,
που νόμισε ότι μπορεί να αλλάξει τον κόσμο.
Αλλά πικρές οι βουλές του Αλλάχ
και σκοτεινές οι ψυχές των ανθρώπων.

Στης Ανατολής τα μέρη μια φορά και έναν καιρό
ήταν άδειο το κεμέρι, μουχλιασμένο το νερό.
Στη Μοσούλη, τη Βασόρα , στην παλιά τη χουρμαδιά
πικραμένα κλαίνε τώρα της ερήμου τα παιδιά.

Κι ένας νέος από σόι και γενιά βασιλική
αγροικάει το μοιρολόι και τραβάει κατά εκεί.
Τον κοιτάν οι Βεδουίνοι με ματιά λυπητερή
κι όρκο στον Αλλάχ τους δίνει, πως θ' αλλάξουν οι καιροί.

Σαν ακούσαν οι αρχόντοι του παιδιού την αφοβιά
ξεκινάν με λύκου δόντι και με λιονταριού προβιά.
Απ' τον Τίγρη στον Ευφράτη κι απ' τη γη στον ουρανό
κυνηγάν τον αποστάτη να τον πιάσουν ζωντανό.

Πέφτουν πάνω του τα στίφη, σαν ακράτητα σκυλιά
και τον πάνε στο χαλίφη να του βάλει τη θηλιά.
Μαύρο μέλι μαύρο γάλα ήπιε εκείνο το πρωί
πριν αφήσει στην κρεμάλα τη στερνή του την πνοή.

Με δυο γέρικες καμήλες μ' ένα κόκκινο φαρί
στου παράδεισου τις πύλες ο προφήτης καρτερεί.
Πάνε τώρα χέρι χέρι κι είναι γύρω συννεφιά
μα της Δαμασκού τ΄ αστέρι τους κρατούσε συντροφιά.

Σ' ένα μήνα σ' ένα χρόνο βλέπουν μπρος τους τον Αλλάχ
που απ΄ τον ψηλό του θρόνο λέει στον άμυαλο Σεβάχ:
«Νικημένο μου ξεφτέρι δεν αλλάζουν οι καιροί,
με φωτιά και με μαχαίρι πάντα ο κόσμος προχωρεί»

Καληνύχτα Κεμάλ, αυτός ο κόσμος δε θα αλλάξει ποτέ.
Καληνύχτα...

57

ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι προβληματικές, βαθιά σεξιστικές δηλώσεις του Δημήτρη Παπανώτα για την «υστερία» των γυναικών - Μικροπράγματα

Mικροπράγματα / Οι προβληματικές, βαθιά σεξιστικές δηλώσεις του Δημήτρη Παπανώτα για την «υστερία» των γυναικών

«Υστερικές» όσες μιλούν συνεχώς για τα γυναικεία δικαιώματα και «τα θέλουν» όσες είναι θύματα καταπίεσης και δεν το καταγγέλλουν, μάς ενημερώνει ο υποψήφιος ευρωβουλευτής, Δημήτρης Παπανώτας.
ΑΠΟ ΤΗ ΒΑΝΑ ΚΡΑΒΑΡΗ

σχόλια

20 σχόλια
Σε μια νορμάλ χώρα η διευθύντρια που εγκάλεσε την καθηγήτρια που προσπάθησε να διδάξει αυτό το τραγούδι, θα είχε ήδη απομακρυνθεί από την εκπαίδευση λόγω μειωμένων προσόντων.για τον πατέρα δεν μπορώ να πω πολλά.ζούμε σε εποχές όπου η αμάθεια, το θράσος, το νταηλίκι, η θρασυδειλία έχουν αναδειχτεί σε "πολιτική δύναμη".
Ακραία περίπτωση που μας τοποθετεί εύκολα στην αντίπερα όχθη και απλοποιεί καταστάσεις. Τόσο που μάλλον κακό κάνει. Το ζουμί δεν είναι στο μαύρο-άσπρο αλλά στο γκρι. Η πραγματική ερώτηση είναι αν ένα παιδί του δημοτικού πρέπει να εκτίθεται σε οποιαδήποτε θεματολογία και αν όχι, που βρίσκεται το όριο.
Μπαμπά, μπαμπά, στο σχολείο μας μάθανε ένα πολύ ωραίο τραγούδι, που όμως αυτός που πεθαίνει πάει στον παράδεισο και τον υποδέχεται ένας προφήτης και μετά πάνε και μιλάνε στον Αλλάχ. Υπάρχει και Αλλάχ και Θεός, δεν είναι ένας ο θεούλης και ο καθένας πάει σε δικό του παράδεισο; Μπερδεύτηκα.Μπαμπάς: Πάο να πο δοιο λωγάκοια στυν Δηαιφθίντροια!
Άσχετα από την αιτία της παρέμβασης της Διευθύντριας, εδώ τίθεται θέμα αρμοδιοτήτων. Ο Διευθυντής/ντρια του σχολείου είναι εκεί για να ασκεί διοικητικά καθήκοντα. Το να ασκήσει λογοκρισία στο μάθημα εκπαιδευτικού δεν είναι στις αρμοδιότητες του. Αν πέσει στην αντίληψή του κάτι που θεωρεί επιλήψιμο, ο αρμόδιος που πρέπει να ενημερωθεί είναι ο σχολικός σύμβουλος που έχει την αντίστοιχη ειδικότητα με τον εκπαιδευτικό, και λόγω επιστημονικής συνάφειας μπορεί να κρίνει το περιεχόμενο του μαθήματος.
πριν απο λιγο καιρο διαβαζα αρθρο του οποιου ο συντακτης-ασχετως με τα παιδαγωγικα-προτεινε να αναλαβουν δημοι,γονεις την υλη,τον τροπο και την αξιολογηση διδασκαλιας.επεσημανα κινδυνους αλλα δεν φανταζομουν οτι θα δικαιωνομουν τοσο γρηγορα.οσο για την διευθυντρια,θυμηθειτε την δασκαλα που "εξεγερθηκε"για την "καταργηση"των φωνηεντων γιατι δεν μπορουσε να ξεχωρισει τα γραμματα απο τους φθογγους!
Εμαθα να χρησιμοποιώ μόνη μου το πικαπ από τα 6-7 για να μπορώ να βάζω μόνη μου το δίσκο αυτό και να ακούω τον Κεμάλ. Κι άντε ο γονιός δεν ήξερε, η διευθύντρια;
Δεν καταλάβατε τι έγινε:-Μπαμπά μας μάθανε στο σχολείο ένα τραγούδι για τον Κεμαλ...-Τιιιιιιί ;;;;; Αυτόν που έκαψε τη Σμύρνη ;;; Θα πάω αύριο στη διευθύντρια...
Προφανώς η καημένη η διευθήντρια στα κενά της και όλα τα χρόνια που περίμενε για να διοριστεί έβλεπε πρωινές κ μεσημεριανές εκμπομπες. Σου λέει αντί να τα μαθαίνεις κανένα σοβαρό άσμα του Πλούταρχου, εσύ κανεις τη προπαγανδα σου με τον Κεμαλ!
Θυμήθηκα την ιστορία ενός Γερμανού λογοκριτή, ο οποίος, αν δεν απατώμαι, κάποτε είχε αναλάβει να ελέγχει και την εφημερίδα που έβγαζε ο Μαρξ. Αυτός λοιπόν λογόκρινε την είδηση της μετάφρασης στα Γερμανικά της «Θείας Κωμωδίας» του Δάντη, με το σκεπτικό ότι «δεν επιτρέπεται να κάνουμε κωμωδία με τα Θεία».
Τον Κεμάλ;!; Μα αυτο ειναι πασιγνωστο! Ειναι σχεδον τι να πω κλασικο! Το θυμαμαι απο τοτε που ημουν εγω στο δημοτικο! Στοκος η διευθυντρια (καλα η μανα εχει το ακαταλογιστο του λουμπεν)
Το τραγούδι δεν θα έπρεπε να διδάσκεται σε δεκάχρονα εξαιτίας του περιεχούμενου των στίχων του.Τον κυνήγησαν τον Κεμάλ, τον έπιασαν, τον σκότωσαν κλπ. Αυτά τα πράγματα κανονικά θα έπρεπε να απαγορεύονται ως child abuse μαζί με το ήτανε ένα μικρό καράβι που περιγράφει ανθρωποφαγία και κάτι δημοτικά με νεκραναστάσεις κλπ.Αργότερα ναι.
Από ποιά ηλικία θεωρείς ότι πρέπει να αρχίσουν να ακούνε τα παιδιά τον Κεμάλ, δηλαδή; Στα 18; Νωρίτερα; Ποιος και τι θα θέσει αυτό το όριο; Ποιός θα αποφασίσει και θα πει ότι σ'αυτή την ηλικία θα μάθεις παιδί μου για τον θάνατο; Καλά όλ'αυτά περί child abuse κτλ αλλά κατά την άποψή μου το αργότερα δεν σημαίνει τίποτα. Κάποια πράγματα πάνε με ρυθμούς πολύ διαφορετικούς από αυτούς που νομίζει ένας ενήλικας.
Παιδοψυχολόγοι και άλλοι ειδικοί θα πρέπει να έχουν το final ok στο περιεχόμενο της ύλης των μαθημάτων.Για τον θάνατο, τα παιδιά θα πρέπει να μαθαίνουν με τον τρόπο που θα τους προκαλει το λιγότερο δυνατό άγχος.Παραδείγματα δολοφονιών με περιγραφή προθανάτιου στρες, ανθρωποφαγιών, νεκραναστάσεων, αποκεφαλισμών, ανασκολπισμών, βασανιστηρίων κλπ, ανήκουν στον μεσαίωνα και εκτός απο τον μεσαίωνα ανήκουν και στην ύλη του ελληνικού δημοτικού σχόλειου. Τουλάχιστον μέχρι και πριν καναδυο δεκαετίες για το οποίο γνωρίζω αλλά μάλλον ακόμα έτσι είναι.Και ναι νομίζω ότι δεν είναι πολύ καλό, θα μου προκαλούσε δηλαδή εντύπωση αν ειδικοί ψυχολόγοι συμφωνούσαν ότι αυτή η μαθησιακή εμπειρία είναι καλή
Εγώ πάλι child abuse θεωρώ το να μαθαίνουμε σε αυτή την τρυφερή ηλικία για το σούβλισμα του Αθανάσιου Διάκου από τους "κακούς" Τούρκους. Οι παιδοψυχολόγοι τι λένε γι' αυτό;
Ωχ! Πάει ο εθνικός ύμνος, δηλαδή... και ο Παπαδιαμάντης... και... και... και... (συμπληρώστε κατά βούληση) Δεν θα μείνει τίποτα να διδάξεις σ' αυτά τα παιδιά... που δεν έχουν καμιά επαφή με τη βία στο περιβάλλον τους, στην καθημερινότητά τους, στην τηλεόραση, στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, στα video games που παίζουν, κλπ. Ναι, σίγουρα ο "Κεμάλ" θα αφήσει βαθιές πληγές στις παιδικές ψυχές!
Συγνωμη αλλα αναφερεσαι για ενα τραγουδι κ το νοημα αυτου που διδασκεται στα παιδια με την ετικετα child abuse. Δηλαδη αυτα που του μαθαινουν στο σχολειο ειναι το προβλημα, το τραγουδι του χατζηδακη οχι οτι το παιδι απο το σπιτι του μεχρι να φτασει στο σχολειο τι μπορει να βλεπει και να ακουει στο δρομο. Ειδικα κατι σχολεια στο κεντρο της αθηνας. Εχει ξεφυγει η κατασταση γενικα καιγεται ολο το δασος και εμεις κοιταμε να την πουμε στο "κλαδακι" που φυτρωσε 5 εκατοστα πιο περα απο οτι επρεπε... Μπορει να βγαινω λιγο εκτος θεματος αλλα το θεωρω τραγικο αυτο που συμβαινει, ειδικα οσον αφορα τον χατζηδακη σαν καλλιτεχνη. Ετσι οπως το πανε θα τα απαγορευσουν ολα με αυτη την καραμελα της τονωσης του εθνικου φρονηματος. :@
Η τόνωση του εθνικού φρονήματος δεν έχει καμία σχέση με αυτά που έγραψα. Ειλικρινά δεν ξέρω πως τα σκέφτεστε μερικά πράγματα και τα παρουσιάζετε ως δεδομένα μετά.Ας υποθέσουμε οτι υπάρχει μία κλιμάκωση στην κακοποίηση του παιδιού που τερματίζει στο 100 με ότι χειρότερο μπορεί να συμβεί σε ένα παιδί (δεν θέλω να πω) και αρχίζει στην κλίμακα απο 0-10 με αναίτια ψυχολογική πίεση.Αυτό που κάνετε είναι να λέτε οτι επειδή υπάρχουν και χειρότερα δεν πειράζει. Αυτό λέτε και αυτός ο WTF τύπος αντιπαράθεσης είναι συχνός σε πολλά θέματα. Επιπλέον δίνεται και η εντύπωση ότι πρόκειται για κίνητρα εθνικού φρονήματος με αφορμή το δικό μου σχόλιο που ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΑ απορίπτει παρόμοιες περιπτώσεις της ελληνικής παράδοσηςότι να ναι
Πολύ σωστά! Επίσης πρέπει να απαγορευτούν από τα νηπιαγωγεία παραμύθια όπως η Κοκκινοσκουφίτσα (που προωθεί το cross-dressing), ο Κοντορεβυθούλης (αποκεφαλισμοί), οι Χάνσελ και Γκρέτελ (εγκατάλειψη ανηλίκου και κανιβαλισμός) και πολλά άλλα
Τρομαζω.Βλεπω αμαθεις ανθρωπους να μεταχειριζονται με στομφο πομπωδη ορολογια ωσαν αυθεντιες, για να στηριξουν κατ ουσιαν ατοπες αποψεις..Επισης βλεπω κ εναν ακρατο στρουθοκαμηλισμο.Οταν τα παιδια βομβαρδιζονται απο μιαν ακρατη ευτελεια,απο αθλια μουσικα ακουσματα της ποπ ,απο εικονες με χυδαια ,ρηχα ημιγυμνα προτυπα -το μονο αντισταθμισμα ειναι τετοια εκπληκτικα δειγματα πολιτισμου με ανοιχτομυαλη σκεψη,οπως το τραγουδι ο Κεμαλ.Και καθολου τραυματικο δεν ειναι,εχει γλυξκο σκοπο που απαλυνει το οποιο στοιχειο θλιψης-μηπως τα παραμυθια των παιδιων δεν εχουν μεσα στοιχεια τρομου,βιας,θανατου??Τι κοντοφθαλμη η οπτικη που μας παραθεσατε.Διολου "πριγκιπικη".Ναι, αν η αξιολογηση στα σχολεια γινει με τετοια μυαλα σιγουρα θα σημανει την απολυτη ισοπεδωση της Παιδειας ,καθως θα μεινουν μονο οι κοινοτυποι ,πληρως υποταγμενοι,διεκπεραιωτικοι υπαλληλισκοι να διδασκουν τα αμοιρα παιδακια μας.
εγώ ανυσυχώ, βλέπω ανθρώπους που με ευκολία προσάπτουν όλα τα αρνητικά κλισέ σε μία πρόταση που είχε διαφορετική αφετηρία και αντικείμενο.Η ευκολία αυτή είναι πάντα ανάλογη με την φτήνια που ο καθένας ταυτίζει τις αυταπάτες πολιτισμικής η άλλης ανωτερότητας σε ένα διάλογο.Εντελώς τιτικίστικο.
αχ τι άλλο θα ακούσουμε...; Ολοι εμείς που μεγαλώσαμε με το μικρο καράβι και τη νεκρανάσταση του Χριστου δεν πάθαμε τπτ και ουτε εφιάλτες είχαμε. Δεν υπάρχει ένας παιδο-ψυχολόγος εδω μέσα να του εξηγησει γιατι τα παιδιά δεν σοκάρονται απο τέτοια πράγματα;
Κεμάλ!Το λατρεύω το κομμάτι!Σ΄όλα τα χρόνια που διδάσκω, δεν επιτρέπω, με τον τρόπο μου,να παρεμβαίνουν στο έργο μου τόσο απροκάλυπτα.Στο χέρι μας είναι να πολεμάμε για τα πιστεύω μας,όσο και αν αυτός ο κόσμος δε θ΄αλλάξει ποτέ.Καληνύχτα,ή μάλλον καλημέρα!