LIVE!

ΒITCOIN

ΒITCOIN Facebook Twitter
5

Το Κραχ του 2008 μπόλιασε τις δυτικές κοινωνίες με πρωτοφανή κυνισμό απέναντι στους άρχοντες του χρήματος, τόσο τους ιδιώτες τραπεζίτες όσο και τους Κεντρικούς Τραπεζίτες που υποτίθεται ότι πάσχιζαν για το δημόσιο συμφέρον. Δεν είναι, λοιπόν, περίεργο που τα τελευταία χρόνια πολλοί ονειρεύονται ένα νόμισμα αποκρατικοποιημένο και εκτός του ελέγχου των ισχυρών της Γης. Ένα νόμισμα δημιουργημένο από τους πολίτες για τους πολίτες. Ένα νόμισμα το οποίο να μην μπορεί κανείς τραπεζίτης, κεντρικός ή ιδιώτης, να επηρεάζει κατά το δοκούν κατά της κοινωνίας των χρηστών του. Ένα νόμισμα χωρίς Κεντρική Τράπεζα να το χειραγωγεί, χωρίς σαΐνια του χρηματοπιστωτικού συστήματος να το υπονομεύουν.


Το bitcoin ήρθε ως μάνα εκ... Διαδικτύου γι' αυτούς τους ονειροπόλους. Όπως έγραφα τον περασμένο Σεπτέμβρη (τεύχος 19/9/2012, LifO), το bitcoin τροφοδότησε Μεγάλες (ελευθεριάζουσες) Προσδοκίες, καθώς έδωσε τη δυνατότητα σε όποιον ήθελε, όπου και να βρισκόταν, να συμμετάσχει σε μια κοινότητα που «συντηρεί» συλλογικά ένα κοινό νόμισμα έξω από τα βρομερά χέρια πολιτικών και τραπεζιτών – ένα νόμισμα που κανείς οργανισμός (κρατικός ή ιδιωτικός) δεν μπορεί να προσεταιριστεί ή να «παίξει» παιχνίδια με την ποσότητά του. Σε εκείνο το φθινοπωρινό άρθρο είχα αναφερθεί στα προβλήματα διασφάλισης της «ασφάλειας» του νομίσματος από διάφορους επιτήδειους. Σήμερα θα αναφερθώ στα βαθύτερα αίτια που καθιστούν το bitcoin βαθιά προβληματικό και τα όνειρα που επενδύονται σε αυτό πρόκριμα εφιάλτη για όποιον ή όποια αφεθεί σε αυτά.


Το βασικό επιχείρημα που θα μοιραστώ μαζί σας είναι ότι δεν μπορεί να υπάρξει ποτέ απο-πολιτικοποιημένο χρήμα, ικανό να κρατά ζωντανή μια ανεπτυγμένη, βιομηχανική κοινωνία. Αυτό δεν σημαίνει ότι συγκεκριμένες κοινότητες πολιτών, σε κάποια μικρή πόλη ή σε κάποιον «τομέα» του Διαδικτύου (π.χ. στο πλαίσιο μιας «κοινότητας» video gamers), δεν μπορούν να αναπτύξουν ένα δικό τους εικονικό, ψηφιακό νόμισμα με το οποίο να ανεβάζουν το βιοτικό τους επίπεδο εντυπωσιακά – ιδίως σε περιόδους γενικευμένης οικονομικής κρίσης. (Το λέω αυτό επειδή τυχαίνει να έχω μελετήσει τέτοιες επιτυχημένες κοινότητες, π.χ. στα Blue Mountains, κοντά στο Σίδνεϊ της Αυστραλίας, τη δεκαετία του '90 και πιο πρόσφατα, στο πλαίσιο παγκοσμιοποιημένων κοινοτήτων εκατομμυρίων παικτών video games). Ένα «κοινοτικό», μη κρατικό νόμισμα μπορεί όντως να αποκτήσει σημαντικό ρόλο στις παρυφές μιας ολοκληρωμένης κοινωνικής οικονομίας. Δεν μπορεί όμως να αντικαταστήσει ποτέ το κρατικό, το πολιτικοποιημένο χρήμα. Και όποιος πιστέψει ότι μπορεί, κινδυνεύει να καταστραφεί οικονομικά (εφόσον επενδύσει τις οικονομίες του στο νέο απο-πολιτικοποιημένο χρήμα).


Από τότε που η Δεύτερη Βιομηχανική Επανάσταση κατέστησε δυνατή τη δημιουργία τεράστιων εταιρειών-δικτύων (π.χ. τις Edison και Ford στις αρχές του 20ού αιώνα και τις Google και Apple σήμερα), η καπιταλιστική ανάπτυξη έδεσε τις τύχες της με τη δυνατότητα απότομης και σημαντικής αύξησης της τραπεζικής πίστης. (Διαφορετικά, πώς θα ήταν ποτέ δυνατόν να χρηματοδοτηθούν οι τεράστιες αυτές νέες επιχειρήσεις;) Ακόμα κι όταν τα κράτη (π.χ. τη δεκαετία του '20) κρατούσαν ζωντανό τον Κανόνα του Χρυσού (δηλαδή δεσμεύονταν σε έναν σταθερό λόγο ποσότητας τυπωμένου χρήματος και ποσότητας του χρυσού που διέθεταν στα χρηματοκιβώτια της Κεντρικής τους Τράπεζας), οι τράπεζες έβρισκαν τρόπο να δημιουργούν ικανό «εικονικό» χρήμα για να τροφοδοτούν τα βιομηχανικά μεγαθήρια.


Αν τότε, τη δεκαετία του 1920, οι Κεντρικές Τράπεζες (π.χ. των ΗΠΑ) εμπόδιζαν τις τράπεζες να δημιουργήσουν νέο χρήμα, το βιομηχανικό θαύμα που άλλαξε τον κόσμο θα είχε εμποδιστεί, ο καπιταλισμός θα είχε αποτελματωθεί και οι αντίπαλοί του (που είχαν ήδη πετύχει νίκη λαμπρή στη Μόσχα το 1917) θα επικρατούσαν. Από την άλλη, αφήνοντάς τες να δρουν ανεξέλεγκτα, δημιούργησαν τόσο νέο χρήμα ώστε, μαζί με τα νέα εργοστάσια και τους ουρανοξύστες, δημιουργήθηκαν τεράστιες φούσκες, το σκάσιμο των οποίων το 1929 παρέσυρε την ανθρωπότητα στον βούρκο της βαρβαρότητας.

Στον βαθμό που η δόμηση του bitcoin αποτελεί ψηφιακή προσομοίωση του Κανόνα του Χρυσού και της ιδέας ότι η ποσότητα χρήματος θα είναι σταθερή βρέξει-χιονίσει (όπως περίπου συμβαίνει με την ποσότητα του χρυσού σε πλανητικό επίπεδο), μια οικονομία που ενστερνίζεται (σε μεγάλο βαθμό) το bitcoin θα βρεθεί άμεσα αντιμέτωπη με τα διλήμματα της δεκαετίας του '20. Μία περίπτωση είναι το χρηματοπιστωτικό σύστημα να βρει τρόπους να δημιουργήσει περισσότερα bitcoins απ' ό,τι πραγματικά υπάρχουν (π.χ. μέσω παραγώγων), οπότε ελλοχεύει ο κίνδυνος δημιουργίας φούσκας (όπως τη δεκαετία του 1920 ή του 2000). Η άλλη περίπτωση είναι η ποσότητα χρήματος να παραμείνει σταθερή, οπότε αρχίζει αμέσως ο αποπληθωρισμός, με καταστροφικά αποτελέσματα στις επιχειρήσεις (που βλέπουν τα κέρδη τους να συρρικνώνονται, καθώς οι τιμές των τελικών τους προϊόντων μειώνονται σε σχέση με εκείνες που κατέβαλαν για τις πρώτες ύλες) και στα νοικοκυριά (των οποίων τα χρέη παραμένουν σταθερά, την ώρα που τα εισοδήματά τους μειώνονται).


Ο λόγος που το χρήμα δεν μπορεί παρά να είναι «πολιτικοποιημένο» και η ποσότητά του να ελέγχεται από κάποια κρατική οντότητα είναι ότι μόνο έτσι υπάρχει ελπίδα (χωρίς καμία εγγύηση) για μια πορεία που θα αποφύγει τη Σκύλλα της πυραμιδικής «ανάπτυξης» και τη Χάρυβδη του αποπληθωρισμού. Και από τη στιγμή που οι αναπόφευκτες πολιτικές παρεμβάσεις πάνω στην ποσότητα και διαχείριση του δημόσιου χρήματος είναι εξ ορισμού πολιτικές (καθώς επηρεάζουν διαφορετικές ομάδες και κοινωνικές τάξεις διαφορετικά), η μόνη μας ελπίδα για μια υποφερτή διαχείριση του χρήματος εναπόκειται στον δημοκρατικό έλεγχο της νομισματικής πολιτικής.


Εν κατακλείδι, το όνειρο «απολίτικου» χρήματος είναι καταδικασμένο να μετατραπεί σε εφιάλτη (καθώς η αρχική αύξηση της ισοτιμίας bitcoin-ευρώ ή bitcoin-δολαρίου θα αντιστραφεί βάναυσα) και το μόνο αντίδοτο στον αυταρχισμό των Κεντρικών Τραπεζών είναι ο δημοκρατικός τους έλεγχος (στη θέση της άλλης επικίνδυνης ιδέας περί «ανεξαρτησίας» των νομισματικών Αρχών). Ο δημοκρατικός έλεγχος του κρατικού, του πολιτικού χρήματος είναι η μοναδική μας ελπίδα για ένα νόμισμα για τους πολίτες από τους πολίτες. Το bitcoin, παρά τα πολύ ενδιαφέροντα χαρακτηριστικά του, ποτέ δεν θα μπορεί να παίξει αυτό τον ρόλο. Και όποιος αγνοήσει αυτή την πραγματικότητα, αργά ή γρήγορα θα απολέσει μεγάλο μέρος των επενδύσεών του σε bitcoin.

5

LIVE!

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Θοδωρής Αντωνόπουλος / Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Αν θεωρήσουμε την ομοφυλοφιλία επάγγελμα, αξιότιμε κ. συνήγορε, τότε σίγουρα αυτό θα πρέπει να ενταχθεί στα βαρέα ανθυγιεινά. Τουλάχιστον για όσο μπορούν να δηλητηριάζουν τον δημόσιο λόγο κακοποιητικές απόψεις, αντιλήψεις και πρακτικές, σαν αυτές που είτε εκφέρετε είτε ενθαρρύνετε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Δημήτρης Π. Σωτηρόπουλος / Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Αντί να διαφωνήσουμε για το ένα ή το άλλο θέμα, όπως και είναι θεμιτό και αναμενόμενο σε μια δημοκρατία διαλόγου, το μόνο που ξέρουμε να κάνουμε είναι να εξευτελιζόμαστε οι ίδιοι και να εξευτελίζουμε τους άλλους, ωσάν να ήταν οι χειρότεροι εχθροί μας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ Π. ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ
O βούρκος των ημερών

Στήλες / O βούρκος των ημερών

Σήμερα: Μηνύματα στο αλεξίπτωτο • • • βουλευτική ηπιότητα • • • περιβαλλοντικη καταστροφή στο Ισραήλ • • • δύσκολες μέρες για τον Μακρόν • • • εμβολιαστική ευνοιοκρατία • • • ένας γενναιόδωρος πρώην οδηγός νταλίκας • • • η περιπέτεια της «μυστικής ομιλίας»
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Αρετή Γεωργιλή / Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Γιατί όλη αυτή η πολιτική χυδαιότητα που αποπροσανατολίζει την κοινή γνώμη από το πραγματικό πρόβλημα και στρέφει τη συζήτηση σε μια στείρα κομματική αντιπαράθεση, στις πλάτες όλων αυτών των παιδιών, που το μόνο που ζητούν είναι δικαίωση και γαλήνη;
ΑΡΕΤΗ ΓΕΩΡΓΙΛΗ
Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Τι διαβάζουμε σήμερα: / Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Σήμερα: Τα Ζεν της Βαϊκάλης • • • νίκη μεγαλοψυχίας • • • η βία δεν πτοεί (ακόμη) τους Βιρμανούς • • • μια πρώτη δικαίωση • • • οι επίμονοι Ινδοί αγρότες • • • δημοκρατία και πίτσα • • • ένας τιτάνας
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

4 σχόλια
Ένας φημισμένος γέροντας Αμερικανός σοφός συνεργάτης του Warren Buffett me τεράστια επιτυχία στις επενδύσεις για πάνω από μισό αιώνα μόλις τώρα μίλησε για τις τράπεζες στην Κύπρο που ακολούθησαν το καταστροφικό παράδειγμα της Ισλανδίας στην αλόγιστη δανειοδότηση και διαχείριση των καταθέσεων.Μάλιστα χαρακτήρισε τους τραπεζίτες που είτε δεν περιορίζονται από νόμους είτε τους παραβιάζουν χωρίς προσωρινό κόστος για τον παραλογισμό τους σαν "χρήστες ηρωίνης".
Ο καπιταλισμός δεν χρειάζεται κρίσεις για να αποδείξει την αξία του.Χρειάζεται τις κρίσεις για να θυμίζει στους ανθρώπους ότι δεν υπάρχουν όρια στην απληστία. Χωρίς νόμους και πιστή εφαρμογή τους εναντίον της αισχροκέρδειας το σύστημα τείνει στην υπερβολή και στην καταστροφή.Ναι υπάρχει η έννοια του υπερβολικού κέρδους και δημιουργείται όταν δεν υπάρχουν υγιείς αγορές και ελεύθερος ανταγωνισμός.Δεν ήταν μόνο οι δανειστές που παραβίασαν τους κανόνες της λογικής αλλά και οι παραγκοτραπεζίτες που παραβίασαν τους νόμους, τους Οικονομικούς και λογιστικούς κανόνες σε μια πλημμύρα παραπλανητικών διαφημίσεων.Η πρόσφατη τραπεζική κρίση και το Κραχ τερατουργήθηκαν όταν γκρεμίστηκαν οι νόμοι που είχαν επιβληθεί μετά το περασμένο Κραχ και που είχαν σκοπό την προστασία των τραπεζών από το άγριο σπεκουλάρισμα των καταθέσεων των πελατών τους.
Αν το Bitcoin φτιάχτηκε για να υποκαταστήσει όλο το χρήμα παγκοσμίως, τότε σίγουρα θα αποτύχει. Δεν μου φαίνεται όμως, ότι είναι αυτός ο σκοπός του. Προς το παρόν, είναι απλώς ακόμα ένα επενδυτικό προϊόν.
η διαφωνία μου είναι α) στο θέμα του αποπληθωρισμού - δεν χρειάζεται να τυπωθούν περισσότερα bitcoins αλλά να αυξομειώνονται οι τιμές αντίστοιχα και β) στο θέμα αντιστοίχισης αξίας bitcoin με ευρώ ή δολλάριο - θα μπορούσε η αξία να αντιστοιχιστή με μονάδες χρόνου υπηρεσιώνν
Την αξία των bitcoins την καθορίζει η ζήτηση και τίποτα άλλο. Όσο ο αριθμός των bitcoins είναι πεπερασμένος και στα χέρια λίγων και η ζήτηση είναι συνεχής και αυξάνουσα τότε μόνο προς τα πάνω μπορεί να πάει η τιμή.Όσο για τις μονάδες χρόνου υπηρεσιών αυτές αποτελούν μόνο μια έκφανση της οικονομικής ζωής. Δεν θα αντιστοιχηθεί κάποια στιγμή με υλικά προϊόντα το bitcoin? Ε, την ίδια στιγμή δημιουργείται και η ισοτιμία του με τα άλλα νομίσματα.