Τα έθιμα της κηδείας

Τα έθιμα της κηδείας Facebook Twitter
0
Τα έθιμα της κηδείας Facebook Twitter
Μνημείο οικ. Ανδροπουλου, του Γιάννη Παρμακέλλη,1984. Όλες οι φωτογραφίες και οι πληροφορίες για τα ταφικά μνημεία του Α' Νεκροταφείου αντλήθηκαν από την ιστοσελίδα www.glyptothiki.gr

[προηγούμενο: 2. Ο λεγόμενος «αποξενωμένος θάνατος»]

 

«Πολλά έχουν αλλάξει στα ήθη και στα έθιμα του κόσμου» λέει και ο Δημήτρης Πάπιος, ιδιοκτήτης του ιστορικού ζαχαροπλαστείου με δίσκους μνημοσύνων, Αναπαύσεως και Τριβωνιανού γωνία. «Μερίδιο ευθύνης έχει και η Εκκλησία. Έχει απομακρυνθεί απ' τον κόσμο».

Τα έθιμα της κηδείας Facebook Twitter
Μνημείο οικ. Μάνθου, του Γρηγόρη Δ. Βασιλείου, 2008. Όλες οι φωτογραφίες και οι πληροφορίες για τα ταφικά μνημεία του Α' Νεκροταφείου αντλήθηκαν από την ιστοσελίδα www.glyptothiki.gr

Όπως και ο Μαρίνος στον δικό του τομέα, έτσι και ο Δημήτρης Πάπιος συνεχίζει την παράδοση από παππού και πατέρα. «Ο παππούς ήταν ζαχαροπλάστης» μου αφηγείται. «Άνοιξε το πρώτο του μαγαζί, Αναπαύσεως 7. Η ειδικότητά του ήταν η καραμέλα και γύρω στα 1925-26 προμήθευε όλα τα καταστήματα των Αθηνών με τη δική του καραμέλα, κάτι άγνωστο τότε. Το 1939 ξεκίνησε να εργάζεται περιοδικά και στην επαρχία. Κάπου εκεί έμαθε την πολίτικη συνταγή με τα κόλλυβα. Την εποχή εκείνη, τα κόλλυβα τα έφτιαχναν στο σπίτι τους οι άνθρωποι. Μερικές φορές θα το δεις και τώρα να συμβαίνει αυτό, αλλά ο Δημήτριος Πάπιος ήταν που καθιέρωσε τα κόλλυβα να τα φτιάχνει το ζαχαροπλαστείο, μέσα στη δεκαετία του '40. Ουσιαστικά, συνδύασε τη ζαχαροπλαστική με τη μαγειρική, το βράσιμο του σταριού, προσθέτοντας ξηρούς καρπούς – αυτή ήταν η πολίτικη συνταγή. Το μυστικό στο βράσιμο, όμως, τη δική του πατέντα, κανένας μέχρι σήμερα δεν την έχει καταφέρει».

Ο Δημήτρης Πάπιος μου εξηγεί ότι ο στολισμός στα μνημόσυνα, κυρίως τα λουλούδια («οι κέντιες αρχικά, μετά τα χρυσάνθεμα και τώρα τα τριαντάφυλλα»), προστέθηκαν τη δεκαετία του '60 και στην ουσία είναι ένα πολιτισμικό δάνειο από τους Καθολικούς. Τα δε κόλλυβα, «τα λεγόμενα σπερνά, δεν είναι χριστιανικό έθιμο» τονίζει με έμφαση. «Είναι αρχαίο ελληνικό και το οικειοποιήθηκε η Εκκλησία. Είχε σχέση με τη μνήμη γενικότερα, όχι μόνο με τη μνήμη του νεκρού».

 

[επόμενο: 4. Τα κοράκια]

Διάφορα
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Δ. Πολιτάκης / Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Μπορεί να έχει άμεση ανάγκη κάποιου είδους ανάπλασης η Πλατεία Εξαρχείων, το τελευταίο που χρειάζεται όμως είναι ένα μίζερο χριστουγεννιάτικο δέντρο με το ζόρι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Β. Βαμβακάς / Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Οποιοσδήποτε απολογισμός της είναι καταδικασμένος στη μερικότητα, αφού έχουν συμβεί άπειρα γεγονότα που στιγμάτισαν τις ζωές όλων μας ‒ δύσκολο να μπουν σε μια αντικειμενική σειρά.
ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΒΑΜΒΑΚΑ
Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Β. Στεργίου / Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Αντί να βλέπουμε τη χώρα σαν άδεια πισίνα όπου πρέπει να γυρίσουν τα ξενιτεμένα της μυαλά για να γεμίσει, ας αλλάξουμε τα κολλημένα μυαλά σ' αυτόν εδώ και σε άλλους τόπους.
ΤΗΣ ΒΙΒΙΑΝ ΣΤΕΡΓΙΟΥ