Σύμφωνα με μια έκθεση που δημοσιεύει ο Guardian - η οποία περιλαμβάνει μετρήσεις και για την Αθήνα - το Λονδίνο, το Παρίσι, η Μπογκοτά και το Χονγκ Κονγκ είναι οι πόλεις που θεωρούνται πιο φιλικές για μετακίνηση με τα πόδια.
Η πρωτεύουσα του Ηνωμένου Βασιλείου και το Παρίσι είναι οι δύο ευρωπαϊκές πόλεις που ξεπέρασαν σχεδόν 1.000 πόλεις σε όλο τον κόσμο, λόγω της εγγύτητας των πολιτών σε χώρους χωρίς αυτοκίνητα, σχολεία και υγειονομική περίθαλψη και τη συνολική βραχυπρόθεσμη διαδρομή.
Ερευνητές στο Ινστιτούτο Πολιτικής Μεταφορών και Ανάπτυξης (ITDP) δήλωσαν ότι η μετακίνηση χωρίς αυτοκίνητο ήταν ζωτικής σημασίας για τη βελτίωση της υγείας, τη μείωση των εκπομπών αερίων και τη δημιουργία ισχυρότερων τοπικών κοινοτήτων και οικονομιών. Ωστόσο, είπαν ότι πολύ λίγες πόλεις συνολικά δίνουν προτεραιότητα στους πεζούς. Η έκθεση διαπίστωσε ότι οι πόλεις των ΗΠΑ κατατάσσονται ιδιαίτερα χαμηλά ως προς την πεζοπορία λόγω της αστικής επέκτασης.
Μεταξύ πόλεων με περισσότερους από 5 εκατομμύρια κατοίκους, μόνο η Μπογκοτά στην Κολομβία ήταν στις πρώτες πέντε και με τις τρεις προϋποθέσεις. Το πρώτο μέτρο αξιολόγησε το ποσοστό των ανθρώπων που ζουν σε απόσταση 100 μέτρων από μέρη χωρίς αυτοκίνητα, όπως πάρκα, πεζόδρομοι και πλατείες. Αυτά ενισχύουν την υγεία, ενισχύουν τις συνδέσεις της κοινότητας και αυξάνουν την ασφάλεια των πεζών, ανέφεραν οι ερευνητές.
Το Χονγκ Κονγκ κατέκτησε την πρώτη θέση με 85% των κατοίκων εντός 100 μέτρων, με τη Μόσχα, το Παρίσι και το Λονδίνο να καλύπτουν τις πρώτες πέντε θέσεις. Το δεύτερο μέτρο εξέτασε το ποσοστό των ανθρώπων που ζουν εντός ενός χιλιομέτρου από υποδομές υγειονομικής περίθαλψης και υποδομές εκπαίδευσης. Στο Παρίσι, το 85% των ανθρώπων ζούσαν σε αυτήν την απόσταση.
Το μέσο μέγεθος των πόλεων ήταν το τρίτο μέτρο, καθώς τα μικρότερα οικοδομικά τετράγωνα διευκολύνουν τους ανθρώπους να περπατούν απευθείας στους προορισμούς τους χωρίς παρακάμψεις γύρω από μεγάλα κτίρια. Εδώ, το Χαρτούμ στο Σουδάν σημείωσε την υψηλότερη βαθμολογία, ακολουθούμενο από την Μπογκοτά, τη Λίμα, το Καράτσι στο Πακιστάν και το Τόκιο στην Ιαπωνία.
Η έκθεση περιλαμβάνει στοιχεία για τα μέρη όπου το περπάτημα είναι ευκολότερο και ασφαλέστερο και σημειώνει πως έχουν χαμηλότερη ατμοσφαιρική ρύπανση, λιγότερη παχυσαρκία, περισσότερο χρόνο παιχνιδιού για παιδιά, λιγότερους θανάτους στους δρόμους και τοπικές επιχειρήσεις με καλύτερη απόδοση, καθώς και μειωμένη ανισότητα. Σημειώνει ότι σχεδόν 230.000 πεζοί σε όλο τον κόσμο αναμένεται να σκοτωθούν σε τροχαία δυστυχήματα φέτος.
«Οι δρόμοι στις πόλεις σε ολόκληρο τον πλανήτη είναι ήδη γεμάτοι αυτοκίνητα», δήλωσε ο Taylor Reich, ερευνητής ITDP. «Οι χειρότερες για μετακίνηση με τα πόδια, είναι οι πραγματικά οι εκτεταμένες πόλεις των ΗΠΑ. Μπορεί να έχουν υπέροχα πεζοδρόμια, αλλά τα πάντα είναι τόσο μακριά που είναι πρακτικά αδύνατο να περπατήσει κανείς έως το μανάβικο ή το σχολείο».
Η Αθήνα και οι πεζοί
Μεταξύ των άλλων πόλεων που σημειώνουν υψηλή εγγύτητα σε χώρους χωρίς αυτοκίνητα είναι το Βερολίνο και η Βαρκελώνη στην Ευρώπη, η Μελβούρνη και το Σίδνεϊ στην Αυστραλία, ενώ η Ουάσιγκτον κατατάσσεται 25η στον κόσμο. Για την εγγύτητα με την υγειονομική περίθαλψη και τα σχολεία, το Κατμαντού στο Νεπάλ και η Αθήνα στην Ελλάδα είναι και οι δύο πόλεις με υψηλά σκορ, ενώ το Τορόντο στον Καναδά είναι στη θέση 35 και η Νέα Υόρκη στην 50, γράφει ο Guardian.
H έκθεση σημειώνει για την ελληνική πρωτεύουσα:
Μέρη χωρίς αυτοκίνητα σε Αθήνα: Το 54% των κατοίκων ζει σε απόσταση 100 μέτρων από έναν δρόμο, πάρκο ή πλατεία που δεν διαθέτει μηχανοκίνητα οχήματα.
Ένας δημόσιος χώρος χωρίς αυτοκίνητα δημιουργεί μια πιο φιλική γειτονιά για άτομα που περπατούν με τα πόδια ή με ποδήλατο. Αυτός ο δείκτης μετρά τα άτομα που ζουν σε απόσταση 100 μέτρων από ένα μέρος χωρίς αυτοκίνητα, συμπεριλαμβανομένων πάρκων, πεζοδρόμων και πλατειών.
Οι χάρτες με τα στοιχεία για την Αθήνα:
Η Alexandra Gomes, του London School of Economic, επαίνεσε την έκθεση και είπε: «Το περπάτημα είναι ζωτικής σημασίας για βιώσιμες πόλεις και βασικό δικαίωμα για κάθε κάτοικο της πόλης. Ωστόσο, για μεγάλο χρονικό διάστημα η δυνατότητα πεζοπορίας ήταν μια μελετημένη σχεδίαση σε πολλά μέρη του κόσμου. Σε πόλεις όπως το Λονδίνο, αν και σίγουρα χρειάζεται βελτίωση, υπάρχει η υποδομή. Ωστόσο, σε άλλες περιοχές του κόσμου δεν υπάρχουν πεζόδρομοι ή σχεδόν καταλαμβάνονται πλήρως από αυτοκίνητα»