Η αρχή και η εξέλιξη της πανδημίας την άνοιξη προμήνυαν μια βαθιά κρίση για τη διεθνή ναυσιπλοΐα. Εν τέλει όμως τα πράγματα πήγαν καλύτερα απ' ότι ανέμεναν οι ειδικοί, σχολιάζει η Deutsche Welle σε ανάλυση της.
Εκείνοι που προέβλεπαν ένα «τσουνάμι» πτωχεύσεων και λουκέτων στη διεθνή ναυσιπλοΐα δεν επιβεβαιώθηκαν. Και αυτό παρότι αρκετοί κλάδοι και κυρίως αυτός του τουρισμού κρουαζιέρας έκρουαν την άνοιξη των κώδωνα του κινδύνου. Στο μεταξύ όμως πληθαίνουν οι ενδείξεις ότι η ναυτιλιακή οικονομία μπορεί, καταρχήν, να ανασάνει.
Οικονομικά λιγότερο επώδυνη απ΄ ότι αναμενόταν ήταν μέχρι στιγμής η πανδημία όχι μόνον για τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον τουρισμό κρουαζιέρας αλλά και για εκείνες που τις τροφοδοτούν με τον απαραίτητο «εξοπλισμό», δηλαδή τα ναυπηγεία που τελευταία κάνουν και πάλι λόγο για αυξημένο όγκο παραγγελιών και παραδόσεων. Οι δε εφοπλιστικές επιχειρήσεις των κοντέινερ που δοκίμασαν πρώτες τις δραματικές συνέπειες μείωσης του όγκου των παραγγελιών, αναφέρουν επίσης σταδιακή αύξηση των θαλάσσιων αποστολών τους.
Αυξάνεται η κατανάλωση
Για τον κλάδο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων τα τελευταία στοιχεία είναι μάλιστα αρκετά ενθαρρυντικά αφού δείχνουν ότι εισέρχεται σε φάση ανάκαμψης. Για την τρέχουσα χρονιά αναμένεται ακόμη μείωση του όγκου των διεθνών μεταφορών κοντέινερ κατά 4,1%, όπως εκτιμά ο Ρολφ Χάμπεν Γιάνσεν, επικεφαλής του διοικητικού συμβουλίου της Hapag-Lloyd.
Στα συμφραζόμενα της μείωσης της τάξης του 10,6% που προέβλεπε όμως η γνωστή εφοπλιστική εταιρία τον Απρίλιο, πρόκειται αναμφίβολα για σημαντική πρόοδο. Η επόμενη χρονιά εκτιμάται μάλιστα ότι θα έχει ισχυρό θετικό πρόσημο που θα κινηθεί στο 5,7%. «Κανείς δεν περίμενε ότι η ζήτηση θα αυξανόταν και πάλι τόσο πολύ», σχολιάζει ο Ρολφ Χάμπεν Γιάνσεν.
Σύμφωνα με τον ίδιο, αυτό ενδεχομένως να συνδέεται με ότι οι καταναλωτές ξοδεύουν πλέον λιγότερα για τις εξόδους τους, δηλαδή σε εστιατόρια, συναυλίες, μπαρ και κινηματογράφους και αντ΄ αυτού δαπανούν περισσότερα για έπιπλα και είδη οικιακής χρήσης καθότι περνούν και περισσότερο χρόνο στο σπίτι. «Ορισμένες διαδρομές» κατέγραψαν μάλιστα τον Αύγουστο μεγαλύτερη κίνηση κοντέινερ ακόμη και από πέρσι, όπως λέει.
Ανάσα και στα ναυπηγεία
Η μεγαλύτερη επιχείρηση μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμo Maersk διόρθωσε μάλιστα επί το βέλτιον τις προβλέψεις για την κερδοφορία της την τρέχουσα χρονιά. «Η ανάκαμψη ήρθε γρηγορότερα απ' ότι περιμέναμε, οι δαπάνες τέθηκαν υπό έλεγχο και χάρη στην ισχυρή ζήτηση ο αριθμός των εμπορευματοκιβωτίων αυξήθηκε», επισήμανε ο επικεφαλής του ομίλου Σόρεν Σκου την Τρίτη. Παρά ταύτα η Maersk θα προχωρήσει κανονικά στην προαναγγελθείσα τον Σεπτέμβριο κατάργηση 2.000 θέσεων εργασίας στο πλαίσιο ευρύτερης αναδιάρθρωσης της εταιρίας.
Ανάσα όμως και στον κλάδο της ναυπηγικής βιομηχανίας. Μετά από συνεχείς αναβολές τα ναυπηγεία Meyer-Werft στο Πάπενμπουργκ παρέδωσαν εν τέλει το νέο κρουαζιερόπλοιο Iona στη βρετανική P&O Cruises. Με τον επόμενο μισθό τους οι εργαζόμενοι θα λάβουν τώρα αναδρομικά και το επίδομα αδείας, το οποίο είχε παρακρατήσει η εταιρία έως ότου παρέδιδε το Iona.
Τα γερμανικά ναυπηγεία Mayer είναι από τα πολλά που δοκιμάζονται σκληρά τους τελευταίους μήνες αφού εν μέσω της πανδημίας τα κρουαζιερόπλοια έμειναν το μεγαλύτερο διάστημα δεμένα στα λιμάνια. Το παρθενικό ταξίδι του Iona είναι προγραμματισμένο για τον Φεβρουάριο του 2021 από το λιμάνι του Σαουθάμπτον. Στα τέλη Σεπτεμβρίου η Mayer είχε παραδώσει και το Spirit of Adventure στην επίσης βρετανική Saga Cruises. Παρόλα αυτά και εξαιτίας της γενικότερης μείωσης του όγκου των παραγγελιών σχεδιάζει να προχωρήσει σε περικοπές και πιθανότατα και σε απολύσεις.
Με πληροφορίες από Deutsche Welle
σχόλια