Hillbilly Elegy: Η βαθιά Αμερική του Τραμπ στην ταινία που βασίστηκε στο βιβλίο του Τζέι Ντι Βανς

Hillbilly Elegy: Η βαθιά Αμερική του Τραμπ μέσα από το πορτρέτο μιας θορυβώδους ενηλικίωσης Facebook Twitter
Σε όλη τη διάρκεια της ταινίας, ο Ρον Χάουαρντ παρακολουθεί τη φτώχεια και την ανέχεια μιας περιοχής που τα τελευταία χρόνια βυθίζεται σε μια οριακά λειτουργική απελπισία.
0

«Όποιος θέλει να κατανοήσει την άνοδο του Τραμπ στην εξουσία και την ανισότητα στις ΗΠΑ, οφείλει να διαβάσει το "Hillbilly Elegy"» έγραψε ο οικονομολόγος του Χάρβαρντ Λάρι Σάμερς, ενώ το memoir του Τζέιμς Ντ. Βανς, μια εξιστόρηση των προσωπικών του βιωμάτων από την παιδική κι εφηβική ηλικία του στο Οχάιο, διένυε την 26η του εβδομάδα στη λίστα των ευπώλητων, σύμφωνα με τους New York Times.

Ενώ ο Βανς, που έκτοτε χρίσθηκε ψευδοπροφήτης των Ρεπουμπλικανών, ξεκίνησε τη συγγραφή το 2013, πολύ πριν ο Τραμπ ανακοινώσει τις προθέσεις του, η έκδοση του το 2016 συνέπεσε με το εκκωφαντικό flip και προσέφερε ένα παράθυρο προς τη βαθιά Αμερική που έκανε την ανατροπή (στα ελληνικά το «Τραγούδι του χιλμπίλη» κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Δώμα).

Και τώρα που ο Πρόεδρος, έστω και απρόθυμα, απέρχεται, ο Ρον Χάουαρντ μεταφέρει την αυτοβιογραφία στο Netflix, ταυτιζόμενος προσωπικά με τις επαρχιακές οικογενειακές καταβολές του συγγραφέα. Δεν είναι έκπληξη που το Hillbilly Elegy δίνει έμφαση στις αξίες μιας καταφρονεμένης οικογένειας, με θριαμβευτή τον νεαρό που κλήθηκε να πάρει τις σωστές αποφάσεις, μετά από φουρτούνες και κοπετό, μέχρι να ορθοποδήσει.

H Γκλεν Κλόουζ, εδώ μεγαλουργεί, σε μια παράσταση τόσο μαεστρικά επιμελημένη, τόσο υψηλής αυτοσυγκέντρωσης, κοφτής έντασης κι εκτέλεσης, και τέτοιας ψυχοσωματικής ευκρίνειας, που δεν είναι καθόλου απίθανο να της χαρίσει το Όσκαρ που δεν έχει έρθει στα χέρια της, μετά από 7 άσφαιρες υποψηφιότητες.

Ο στόχος της ταινίας έχει επιτευχθεί στα πρώτα δέκα λεπτά, αφού βλέπουμε τον Τζέι Ντι να κάνει τα πολιτισμένα του βήματα προς τα υψηλά πανεπιστήμια, μετά από μια σύντομη περιγραφική ματιά στα πατρογονικά χώματα της όχι και τόσο ανέμελης παιδικής του ηλικίας. Παιδί προτεσταντών από τα Απαλάχια Όρη, μεγαλώνει στη βαθιά αγροτιά μια τυπικής «κόκκινης» Πολιτείας, όπως έχει επικρατήσει το Οχάιο να χαρακτηρίζεται, σηματοδοτώντας τον συντηρητικό του προσανατολισμό.

Hillbilly Elegy: Η βαθιά Αμερική του Τραμπ μέσα από το πορτρέτο μιας θορυβώδους ενηλικίωσης Facebook Twitter
Η Άνταμς είναι πειστικότερη όταν ψάχνει τη λύτρωση στις λίγες σιωπηλές της στιγμές, ενώ υπερτονίζεται στα ξεσπάσματα.

Σε όλη τη διάρκεια της ταινίας, ο Ρον Χάουαρντ παρακολουθεί τη φτώχεια και την ανέχεια μιας περιοχής που τα τελευταία χρόνια βυθίζεται σε μια οριακά λειτουργική απελπισία, καθώς βλέπει τις προοπτικές να απομακρύνονται, τις θέσεις εργασίας να μην αντικαθίστανται και την πολυπόθητη ένταξη στις υλιστικές απολαύσεις της μεσαίας τάξης να εξατμίζεται – εξού και η πολιτική ταύτιση με έναν άνθρωπο που δεν ήταν πολιτικός, σίγουρα δεν μιλούσε ως τέτοιος και συμπεριφερόταν σαν θαμώνας τοπικού μπαρ.

Η πρόζα του Βανς πασχίζει, καλοπροαίρετα και καλλίφωνα, παρά τις βρισιές και το εύλογα χαμηλής ποιότητας λεξιλόγιο, να εκβιάσει μια ηθική ραχοκοκαλιά σε χαρακτήρες που ξέπεσαν γιατί δεν είχαν τίποτε καλύτερο να κάνουν, ή δεν ήξεραν πώς να δραπετεύσουν από την ανέχεια και το αρνητικό σπιράλ που συνεπάγεται.

Με άλλα λόγια, δικαιολογεί τους δικούς του ανθρώπους, θέτοντας τον εαυτό του ως παραδειγματικό έναυσμα για μια καλύτερη ζωή. Εκεί, ο Χάουαρντ ξεκινά το έργο του. Βρίσκει δυο ηθοποιούς με σχετικά μικρή πείρα, τον Όουεν Άζταλος και τον Γκάμπριελ Μπάσο, να υποδυθούν τον Τζέι Ντι ως έφηβο και ενήλικο αντίστοιχα, και δυο σπουδαίες ερμηνεύτριες, την Έιμι Άνταμς και την Γκλεν Κλόουζ, για τη μάνα Μπεβ και τη γιαγιά Μάμοου, τους πυλώνες που διαμορφώνουν χαρακτήρες με τη δύναμη και την εκκεντρικότητά τους.

Κι ενώ ο κινηματογραφικός Βανς μοιάζει ηθελημένα οικείος, ένας reactor που ενηλικιώνεται επεισοδιακά στην οπισθοδρομική φάκα, οι γυναικείοι ρόλοι γίνονται αφορμές για κανονική παράσταση, ένα σόου μπραβούρα με απαιτήσεις και κάποια υπερβολή, που προκύπτει από την Μπεβ της Άνταμς, μιας πικραμένης ηρωινομανούς με μανιοκαταθλιπτικές κρίσεις, κάκιστο ιστορικό στον ερωτικό τομέα και κυμαινόμενο, αν και ειλικρινές μητρικό φίλτρο. Η Άνταμς είναι πειστικότερη όταν ψάχνει τη λύτρωση στις λίγες σιωπηλές της στιγμές, ενώ υπερτονίζεται στα ξεσπάσματα.

Hillbilly Elegy: Η βαθιά Αμερική του Τραμπ μέσα από το πορτρέτο μιας θορυβώδους ενηλικίωσης Facebook Twitter
O καλός λόγος για να δει κάποιος την ταινία είναι η σταθερή πυξίδα της Γκλεν Κλόουζ.

Η σχέση της με τη μητέρα της, σε εντελώς διαφορετικό πλαίσιο, φέρνει στο νου την προβληματική, συγκρουσιακή δυναμική ανάμεσα στις δυο πρωταγωνίστριες του August: Osage County, με την Τζούλια Ρόμπερτς και τη Μέριλ Στριπ να σπαράσσονται στα κόκκινα. Το παραδοσιακά αντίπαλο δέος της Στριπ, η Γκλεν Κλόουζ, εδώ μεγαλουργεί, σε μια παράσταση τόσο μαεστρικά επιμελημένη, τόσο υψηλής αυτοσυγκέντρωσης, κοφτής έντασης κι εκτέλεσης, και τέτοιας ψυχοσωματικής ευκρίνειας, που δεν είναι καθόλου απίθανο να της χαρίσει το Όσκαρ που δεν έχει έρθει στα χέρια της, μετά από 7 άσφαιρες υποψηφιότητες.

Προσπερνώντας τη χαρακτηρολογική γενίκευση των αιτίων και αιτιατών της περιθωριοποιημένης Αμερικής των rednecks και των hillbillies, την πανάκεια της Ivy League ως προς τη μεταδοτική αμορφωσιά της εργατικής τάξης, όπως την περιβάλλουν με μελοδραματική συμπάθεια ο Βανς με τον Χάουαρντ, και κατά συνέπεια, την πολιτική απλούστευση μιας τάσης που διαφαινόταν εδώ και δεκαετίες, ο καλός λόγος για να δει κάποιος την ταινία είναι η σταθερή πυξίδα της Γκλεν Κλόουζ, σε ένα πιπεράτο, χορταστικό πορτρέτο που κλείνει μέσα στον κόρφο του όλες τις αντιθέσεις, τις απογοητεύσεις, αλλά και την παλαιάς κοπής, ευεργετικά κινητήρια σοφία μιας αληθινής, οικουμενικής γυναίκας της επαρχίας, που έμαθε τη ζωή στο πόδι και δεν σταματά, μέχρι να παραδώσει την ψυχή της.

 
Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Dick Johnson is Dead»: Μια αριστουργηματική ταινία στο Netflix για την άνοια και τη χαρά της ζωής

Πρώτη προβολή / «Dick Johnson is Dead»: Μια αριστουργηματική ταινία στο Netflix για την άνοια και τη χαρά της ζωής

Η βραβευμένη οπερατέρ και σκηνοθέτρια Κρίστεν Τζόνσον στρέφει την κάμερα της στον πατέρα της και διαχειρίζεται την άνοια που αρχίζει να τον κυκλώνει με τον πιο αξιοθαύμαστο τρόπο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«The Forty-Year-Old Version»: Η ζωή αρχίζει στα σαράντα (και κάτι)

Πρώτη προβολή / «The Forty-Year-Old Version»: Η ζωή αρχίζει στα σαράντα (και κάτι)

Το ζήτημα είναι να είσαι αληθινός με τον εαυτό σου και να μην αφεθείς στην αυτολύπηση: αυτό είναι το μήνυμα της εξαιρετικής κομεντί “The Forty-Year-Old Version” που έκανε πριν λίγες μέρες πρεμιέρα στο Netflix
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Cuties: Η ταινία-«σκάνδαλο» του Netflix είναι μια διεισδυτική ματιά στα προεφηβικά ναρκοπέδια

Πρώτη Προβολή / Cuties: Η ταινία-«σκάνδαλο» του Netflix είναι μια διεισδυτική ματιά στα προεφηβικά ναρκοπέδια

Η γαλλική ταινία με ηρωίδες 11χρονες από τα προάστια του Παρισιού προκαλεί έντονες αντιδράσεις αυτές τις μέρες στην Αμερική, όπου νεοσυντηρητικοί φορείς ξεκίνησαν καμπάνια με σύνθημα #CancelNetflix κάνοντας λόγο για «παιδική πορνογραφία».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«I’m Thinking of Ending Things»: Μας έκαψε τον εγκέφαλο και μας σκοτείνιασε την ψυχή!

Πρώτη προβολή / «I’m Thinking of Ending Things»: Μας έκαψε τον εγκέφαλο και μας σκοτείνιασε την ψυχή!

Η νέα φαντασμαγορική αλληγορία του Τσάρλι Κάουφμαν που έκανε πρεμιέρα στο Netflix έχει ήδη προκαλέσει κύμα παραφιλολογίας σχετικά με το «κρυπτικό» της περιεχόμενο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Οθόνες / 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Η Fischer, επίσημος χορηγός των Βραβείων Κοινού εδώ και μια δεκαετία, στήριξε για μία ακόμη χρονιά τον θεσμό, απονέμοντας πέντε βραβεία στις ταινίες που συγκέντρωσαν τις περισσότερες ψήφους των θεατών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου «Game of Thrones» συνεχίζεται

Οθόνες / «Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου Game of Thrones συνεχίζεται

Η σειρά του HBO, που παίρνει τη σκυτάλη από το πραγματικά αξιόλογο «Penguin», προσπαθεί να επικαλεστεί τη συνταγή του μεγάλου hit του καναλιού και ξεστρατίζει από το ατμοσφαιρικό σύμπαν του Ντενί Βιλνέβ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι θρυλικοί boomers του 65ου φεστιβάλ θεσσαλονίκης

Pulp Fiction / Οι θρυλικοί boomers του 65ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Ρέιφ Φάινς, Ζιλιέτ Μπινός, Ματ Ντίλον: Oι διάσημοι, σχεδόν συνομήλικοι ηθοποιοί που τιμήθηκαν με Χρυσό Αλέξανδρο και έδειξαν με τις διαφορετικές επιλογές τους ισάριθμα σίκουελ στην καριέρας τους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Οθόνες / «Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Ένα έπος δράσης και χαρακτήρων που κυλά θεαματικά, ουσιαστικά, υπερβολικά, συγκινητικά, χορταστικά και εμφατικά, όπως όλοι οι υποψήφιοι θεατές αναμένουν εδώ και πολύ καιρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η πιο διάσημη υπόθεση «απαγωγής από εξωγήινους» αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Οθόνες / Η απαγωγή του αιώνα αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Παρότι συμμετείχε στο σενάριο του ντοκιμαντέρ «The Manhattan Alien Abduction», η Λίντα Ναπολιτάνο που ισχυρίζεται ότι απήχθη από εξωγήινους στο κέντρο του Μανχάταν προ 35ετίας μηνύει την πλατφόρμα για αθέτηση της συμφωνίας τους.
THE LIFO TEAM
Ο Άγγελος Φραντζής θέλησε να κάνει μια αστεία ταινία 

Οθόνες / Άγγελος Φραντζής: «Mόνο αν πας στην πηγή των τραυμάτων, μπορείς να απελευθερωθείς»

Μια κουβέντα με τον ακατάτακτο σκηνοθέτη λίγο πριν από την επίσημη πρεμιέρα της νέας του ταινίας «Ο Νόμος του Μέρφυ», μιας σουρεαλιστικής υπαρξιακής κωμωδίας που δεν μοιάζει με καμία από τις προηγούμενες δουλειές του.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Γιατί διχάζει τόσο το «The Substance»;

The Review / Γιατί διχάζει τόσο το «The Substance»;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και η δημοσιογράφος και κριτικός κινηματογράφου Ιωσηφίνα Γριβέα συζητούν για την πιο αμφιλεγόμενη ταινία της χρονιάς, που έχει προκαλέσει έντονες διαμάχες στα social media, για τη φεμινιστική της διάσταση και για τις γυναικείες φωνές στο σινεμά, που επιτέλους ακούγονται πιο ηχηρά από ποτέ.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Ματ Ντίλον: Outsider για πάντα

Οθόνες / Ματ Ντίλον: Outsider για πάντα

Ξεκίνησε ως εφηβικό είδωλο στα ’80s, πρωταγωνίστησε σε δύο εμβληματικές ταινίες του Κόπολα και έχτισε την καριέρα του επιλέγοντας ταινίες με γνώμονα τα ενδιαφέροντά του. Στα 60 του έχει συνδεθεί με μερικές από τις πιο αγαπημένες καλτ ταινίες διεθνώς, δηλώνει ζωγράφος και διατηρεί σημαντική συλλογή τέχνης. Έρχεται στη Θεσσαλονίκη για να παραλάβει έναν τιμητικό Χρυσό Αλέξανδρο. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζέιμς Φράνκο και Σεθ Ρόγκεν: Το πικρό τέλος ενός μεγάλου bromance

Οθόνες / Τζέιμς Φράνκο και Σεθ Ρόγκεν: Το πικρό τέλος ενός μεγάλου bromance

Οι κατηγορίες εναντίον του Φράνκο για σεξουαλική κακοποίηση έβαλαν στον γύψο όχι μόνο την καριέρα του στο Χόλιγουντ αλλά και τη στενή φιλία του με τον επί εικοσαετίας κολλητό και συνεργάτη του.
THE LIFO TEAM