Το πρώτο της παντοπωλείο χωρίς ταμειακές μηχανές άνοιξε στο Λονδίνο η Amazon.
Οι καταναλωτές που προτιμούν το λονδρέζικο Amazon Fresh θα ενεργοποιούν μία εφαρμογή στα κινητά τους τηλέφωνα όταν εισέρχονται στο κατάστημα και αυτόματα, όταν εξέρχονται από αυτό θα χρεώνονται για τα προϊόντα που αγόρασαν.
Πρόκειται για το πρώτο κατάστημα αυτού του τύπου που ανοίγει η Amazon πέρα από τις ΗΠΑ.
Στο κατάστημα οι καταναλωτές βρίσκουν τόσο προϊόντα της Amazon όσο και τρίτων εταιρειών, ενώ θα λειτουργεί και ως χώρος συλλογής και επιστροφής αγαθών που αγοράστηκαν online. Πριν το άνοιγμα του καταστήματος είχαν εκφραστεί ανησυχίες σχετικά με την προστασία της ιδιωτικότητας, ωστόσο, ειδήμονας σε θέματα λιανικής ανέφερε πως πρόκειται για μία «καθοριστική στιγμή».
«Η φυσική παρουσία (σ.σ. του καταναλωτή) θα επιτρέψει στην Amazon να αντιμετωπίσει ορισμένες από τις αδυναμίες της, όπως το αυξανόμενο κόστος των παραδόσεων και των επιστροφών», δήλωσε η Natalie Berg, αναλύτρια της NBK Retail σημειώνοντας ωστόσο πως το κατάστημα, βραχυπρόθεσμα, δεν θα αποτελέσει απειλή για τις μεγάλες αλυσίδες.
Σύμφωνα με την ίδια οι αλυσίδες έχουν χρόνο για να προετοιμάσουν τις δικές τους ανάλογες υπηρεσίες, η Amazon, ωστόσο υπόσχεται μία περισσότερο «απρόσκοπτη» εμπειρία καθώς οι καταναλωτές θα πρέπει απλά να τοποθετούν το προϊόν μέσα σε μία τσάντα. Αντιθέτως, άλλες αλυσίδες απαιτούν από τους καταναλωτές να σαρώνουν κάθε αντικείμενο ξεχωριστά.
«Όταν τελειώνετε τις αγορές σας, είστε ελεύθεροι να φύγετε», αναφέρει ο Matt Birch, διευθυντής των Amazon Fresh Stores.
Κάμερες και αισθητήρες
Σύμφωνα με όσα μεταδίδει το BBC το σύστημα χρησιμοποιεί ανάλογη τεχνολογία με αυτή των καταστημάτων Amazon Go στις ΗΠΑ που άνοιξαν το 2018. Ωστόσο με πρόσφατες τροποποιήσεις το σύστημα μπορεί να ανταποκριθεί ακόμα και όταν οι πελάτες διαλέγουν διαφορετικά μπουκέτα λουλούδια, περιοδικά και ευχετήριες κάρτες – πράγμα που δεν μπορούσε να κάνει στο παρελθόν. Για τη λειτουργία του απαιτούνται εκατοντάδες κάμερες και αισθητήρες αλλά και προηγμένο λογισμικό τεχνητής νοημοσύνης.
Στο σύστημα ωστόσο δεν εμπλέκεται αναγνώριση προσώπου. Οι καταναλωτές κατά την είσοδο απλά σαρώνουν έναν κωδικό που βρίσκεται στον λογαριασμό τους στο Amazon Shopping app.
Αντιδράσεις
Οργανώσεις εξέφρασαν την αντίρρησή τους προς το άνοιγμα του καταστήματος κάνοντας λόγο για μία δυστοπική, κάτω από πλήρη παρακολούθηση, καταναλωτική εμπειρία. Σύμφωνα με τη Silkie Carlo, από την οργάνωση Big Brother Watch, «η αυξημένη παρακολούθηση των καταναλωτών της Amazon (σ.σ. από την εταιρεία) θα οδηγήσει στα μεγαλύτερα ίχνη προσωπικών δεδομένων σε σχέση με οποιαδήποτε άλλη εταιρεία. Οι πελάτες πρέπει να γνωρίζουν πώς και από ποιον θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν αυτά τα αρχεία και τα δεδομένα», αναφέρει.
Σύμφωνα με την εταιρεία οι πληροφορίες που συλλέγονται από την παρουσία των καταναλωτών στα καταστήματά της διατηρούνται για έως και 30 ημέρες. Περισσότερες πληροφορίες για το πώς χρησιμοποιούνται τα δεδομένα παρέχονται στη σελίδα της.
Το κατάστημα της Amazon στη Βρετανία έχει έκταση 232 τετραγωνικών μέτρων συνολικά, είναι αρκετά μικρότερο από ένα τυπικό σούπερ μάρκετ. Στη Βρετανία η Amazon λειτουργεί και τα Whole Foods Market και σύμφωνα με το BBC υπάρχουν φήμες πως σχεδιάζει την επέκτασή της αγοράζοντας μεγαλύτερες αλυσίδες.
Με πληροφορίες από ΒΒC