Τα κινούμενα γλυπτά του Αλεξάντερ Κάλντερ που ισορροπούν σε λεπτά σύρματα και αιωρούνται στον αέρα, η παιγνιώδης διάθεση και τα φωτεινά χρώματά τους έκαναν τον δημιουργό τους έναν από τους πιο αγαπημένους γλύπτες της Αμερικής.
Σαράντα πέντε χρόνια μετά το θάνατο του καλλιτέχνη το 1976, οι θαυμαστές αλλά και όλοι θέλουν να γνωρίσουν το έργο του μπορούν να εξερευνήσουν υλικά που συνδέονται με τη ζωή του και να εξερευνήσουν σειρές έργων του που έρχονται πρώτη φορά στο φως και την εξέλιξή του ως καλλιτέχνη μέσω ενός νέου ψηφιακού αρχείου που είναι διαθέσιμο στο κοινό και περιλαμβάνει 1.377 έργα τέχνης, 1.000 ιστορικές φωτογραφίες και αρχειακά έγγραφα και 48 ιστορικά και σύγχρονα επιστημονικά κείμενα.
Το αρχείο άνοιξε το κοινό και όπως λέει ο Ο Alexander Rower, πρόεδρος του ιδρύματος Κάλντερ και εγγονός του καλλιτέχνη δήλωσε ότι το έργο της ψηφιοποίησης καθιστά το αρχείο του παππού του διαθέσιμο σε «χιλιάδες ανθρώπους αντί για δεκάδες ανθρώπους».
Λόγω της ευθραυστότητας πολλών έργων το αρχείο ήταν μέχρι τώρα διαθέσιμο μόνο σε ερευνητές. Τώρα οποιοσδήποτε ξέρει μόνο το όνομα του Κάλντερ και όχι -υποχρεωτικά- πολλά πράγματα για τον γλύπτη μπορεί να δει έργα και να περιηγηθεί στο εύρος της εργασίας του, κάτι που δεν ήταν δυνατόν μέχρι πριν λίγο καιρό.
Η νέα πλατφόρμα διαθέτει 43 κόμβους αφιερωμένους σε ιστορικές εκθέσεις του έργου του Καλντέρ, 7 χρονολόγια πλούσια σε εικόνες που εξετάζουν διαφορετικές περιόδους στη ζωή του καλλιτέχνη και έναν διαδραστικό χάρτη που δείχνει σε ποιες συλλογές και σε ποιες εκθέσεις υπάρχουν τα έργα του.
Γεννημένος σε μια οικογένεια καλλιτεχνών στην Πενσυλβανία το 1898, ο Κάλντερ μετακόμισε στο Παρίσι, όπου έγινε φίλος με γνωστούς avant-garde καλλιτέχνες όπως ο Jean Cocteau, ο Marcel Duchamp και ο Piet Mondrian, κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1920. Πολλά από τα ευαίσθητα πρώιμα γλυπτά του φτιάχτηκαν από σύρμα και τα εμπνεύστηκε από τον κόσμο του τσίρκου, κάτι που αναφέρει και ο βιογράφος του Jed Perl στο βιβλίο του 2017, Calder: The Conquest of Time.
Μια επίσκεψη στο στούντιο του Μοντριάν τη δεκαετία του ‘30 επηρέασε την αντίληψή του για τη γλυπτική και τον οδήγησε στην αφαίρεση, κάτι που διαφαίνεται στα όλο και μεγαλύτερα, μνημειακά δημόσια έργα του σε διάφορα σημεία του κόσμου.
Εκτός από τη γλυπτική, ο Κάλντερ ενδιαφέρθηκε σε όλη του τη ζωή για τη σκηνογραφία, τα έργα σε χαρτί και τα κοσμήματα. Στο ψηφιοποιημένο αρχείο όσοι ενδιαφέρονται για την προσωπική ζωή του καλλιτέχνη μπορούν να δουν σπάνιες οικογενειακές φωτογραφίες και μια αυτοπροσωπογραφία του 1907 που σχεδιάστηκε με κραγιόνια όταν ήταν περίπου 9 ετών.
Άλλα πρώιμα έργα που εμφανίζονται στο διαδικτυακό αρχείο περιλαμβάνουν ένα γλυπτό σκύλου του 1909, μικρά σκίτσα μελάνης με ζώα και μελέτες ακροβατών από τις αρχές της δεκαετίας του 1920.
Οι επισκέπτες μπορούν επίσης να δουν μια ταινία μικρού μήκους του 1963 από τον πρωτοπόρο γερμανικό σκηνοθέτη Hans Richter σχετικά με την καλλιτεχνική διαδικασία του γλύπτη.
Ο ιδιοφυής καλλιτέχνης άφησε ένα έργο και τώρα με ένα ψηφιακό αρχείο «φιλικό» σε κάθε χρήστη φέρνει στο προσκήνιο έργα που φωτογραφίζουν έναν πολύ σοβαρό δημιουργό που δημιούργησε έργα που «πετούν» στον αέρα, μεταγράφοντας την αιώνια ανάγκη του ανθρώπου να πετά και να βλέπει να από ψηλά.