Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου γράφει για το θέατρο ΕΜΠΡΟΣ: «Έθρεψε τον πολιτισμό για μια δεκαετία»

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου σχολιάζει την εκκένωση του θεάτρου ΕΜΠΡΟΣ: «Έθρεψε τον πολιτισμό για μια δεκαετία» Facebook Twitter
Αγγελική Στελλάτου και Δ. Παπαϊωάννου/ THE LAST SONG/ Φωτογραφία: Alexis Bisticas
0

Η κατάληψη στο θέατρο Εμπρός τερματίστηκε μετά από επιχείρηση της αστυνομίας σήμερα, σχολιάζει σε ανάρτησή του ο θεατρικός σκηνοθέτης, Δημήτρης Παπαϊωάννου, αναρτώντας φωτογραφίες από την δράση του στον χώρο.

«Έθρεψε τον πολιτισμό για μια δεκαετία» γράφει, καταθέτοντας την δική του εμπειρία και όλα όσα έζησε σε έναν χώρο πολιτισμού.

«Ήμουν καλεσμένος στην αρχή, το 2011, για να μιλήσω για ένα άλλο θέατρο, που είχαμε δημιουργήσει με τα γυμνά μας χέρια το 1989» συνεχίζει.

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου εννοεί την κατάληψη της 3ης Σεπτεμβρίου από την οποία ξεκίνησε τις παραστάσεις του με την Ομάδα Εδάφους και την Αγγελική Στελλάτου που αποτελούσαν ομάδα από το 1986. Η παρουσία της δουλειάς τους εκεί με παραστάσεις υψηλής αισθητικής για τα δεδομένα της εποχής άφησε εποχή. 

ΤΟ ΚΤΙΡΙΟ ΤΟΥ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΗ, ή, απλά Η ΚΑΤΑΛΗΨΗ, όπως το λέγαμε και εκεί έγιναν οι πρώτες μου ζωντανές παραστάσεις και ευδοκίμησαν για 10 ολόκληρα χρόνια. Μπουκάραμε, παρανόμως χακάραμε το ηλεκτρικό και το νερό και μεταμορφώσαμε το ισόγειο σε θέατρο 40 θέσεων.

»Είχαμε γίνει το talk of the town και υπήρχαν μεγάλες λίστες αναμονής για να μπει ο κόσμος μέσα. Δεν είχαμε ιδέα ότι ξεκινούσαμε μια νέα γλώσσα που θα μετέφερε τις ζωές μας για δεκαετίες σε μεγαλύτερες και ακόμα πιο σπουδαίες κλίμακες και τώρα σε όλο τον κόσμο.

»Η κατάληψη είναι ένα κτίριο που καταλαμβάνεται από ανθρώπους που ζουν σε αυτό χωρίς το νόμιμο δικαίωμα να το πράξουν.

»Ένας καλλιτέχνης είναι ένα ανθρώπινο ον, που πρέπει να συμπυκνώνει και να μεταμορφώνει τις στιγμές που ζει, σε έκφραση που μοιράζεται με άλλους. Αυτή ή αυτός θα το κάνει ό, τι και αν γίνει, ακόμη και παράνομα.

Αυτή είναι μια φωτογραφία της παρουσίασής μου στο ΕΜΠΡΟΣ και ακολουθούν φωτογραφίες από την ΚΑΤΑΛΗΨΗ/1990 από τους νέους μας εαυτούς που ξεκινούσαν» έγραψε ο σκηνοθέτης.

Τι συνέβη στο ΕΜΠΡΟΣ το 2011

Την Τρίτη 22 Νοεμβρίου στο καταπληκτικό κτίριο του πρώην θεάτρου Εμπρός, στη Ρήγα Παλαμήδη στου Ψυρρή, εκεί όπου η Κίνηση Μαβίλη (μια ομάδα επτά καλλιτεχνών) ανέλαβε να ενεργοποιήσει τον «νεκρό» χώρο για 12 ημέρες, ο Δημήτρης Παπαϊωάννου έδωσε, στο πλαίσιο της σειράς «Live Αρχείο», μια διάλεξη για τη Σαπφώ, την παράσταση της Ομάδας Εδάφους που είχε ανέβει το 1992 σε μια άλλη κατάληψη στο Κτίριο Καλλιτεχνών.

Ο Παπαϊωάννου πρόβαλε το βίντεο της εξαιρετικής παράστασης, διακόπτοντας τη ροή του για να παραθέσει ιστορίες κι επισημάνσεις, για ν’ αποδώσει τα εύσημα στους συνεργάτες του (Στελλάτου, Μπρούσκου, Κουμεντάκης, Αλεξίου κ.ά.), και ειδικά στη Ρούλα Πατεράκη, που είχε σημαντική συμβολή, καθώς και για να εξηγήσει τις επιρροές του (από τον γερμανικό εξπρεσιονισμό και τον Αλμοδόβαρ στην Γκίλντα και των βωβό κινηματογράφο). Επίσης, στην αφήγησή του παρενέβαλε βίντεο που είχε αλιεύσει απ’ το YouTube με γεγονότα που συνέβησαν τη χρονιά που ανέβηκε η Σαπφώ, από το «για την Ελλάδα, ρε γαμώτο» της Βούλας Πατουλίδου, τη διαφήμιση της ΑΙΜ με τον Νίκο Κούρκουλο, τη Ρίτα Σακελαρίου κ.ά.

«Ανταποκρίθηκα στο κάλεσμα της Κίνησης Μαβίλη αμέσως και με κέφι. Ήταν η πρώτη μου επαφή με τους καλλιτέχνες αυτούς. Η φιλοξενία τους ήταν άψογη. Βρήκα την ευκαιρία να παρουσιάσω τη νεανική μου εργασία σ’ ένα πολύ πιο ενημερωμένο πια κοινό, τοποθετώντας τη σε προοπτική πιο σωστό απ’ όσο η νοσταλγία και ο ανύπαρκτος κριτικός λόγος της χώρας μας μπορεί. Την ώρα που το έκανα, ένιωσα μεγάλη χαρά κι έτσι κατάλαβα ότι το είχα ανάγκη.

Τοποθέτησα τα βίντεο της Σαπφούς ανάμεσα σε βίντεο ειδήσεων και διαφημίσεων του 1992( ευλογημένο YouTube!) για να τεθεί σωστά το πλαίσιο μέσα στο οποίο λειτουργούσε ο δικός μας ο χαβάς τότε. Παρ’ όλα αυτά, υπάρχει μια μεγάλη διαφορά στις δυο καταλήψεις, που τις χωρίζουν 20 χρόνια. Εμείς ήμασταν εκεί γιατί χρειαζόμασταν εργαστήριο παραγωγής και παρουσίασης της δουλειάς μας. Σχεδόν δεν γνωριζόμασταν οι καλλιτέχνες που είχαμε εργαστήρια στο Φωτείνιο. Ενώ τώρα-αν δεν κάνω λάθος-το αίτημα είναι ένας χώρος κοινός για συγκατοίκηση, επικοινωνία και ανταλλαγή ιδεών μεταξύ των καλλιτεχνών», λέει ο Δημήτρης Παπαϊωάννου.

Πολιτισμός
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζεμ Γιγίτ Ουζούμογλου: Ποιος είναι ο Τούρκος πρωταγωνιστής του Netflix που δεν μπορεί να ταξιδέψει στην Αθήνα

Πολιτισμός / Τζεμ Γιγίτ Ουζούμογλου: Ποιος είναι ο Τούρκος ηθοποιός του Netflix που δεν μπορεί να ταξιδέψει στην Αθήνα

Ο δημοφιλής Τούρκος ηθοποιός Τζεμ Γιγίτ Ουζούμογλου δεν θα εμφανιστεί στη θεατρική σκηνή της Αθήνας λόγω κρατικής λογοκρισίας και περιοριστικών όρων
LIFO NEWSROOM
«Δεν σιωπούμε» γράφει ο Τούρκος ηθοποιός που ακύρωσε εμφάνισή του σε ελληνικό θέατρο λόγω απαγόρευσης Ερντογάν

Πολιτισμός / «Δεν σιωπούμε» γράφει ο Τούρκος ηθοποιός που ακύρωσε εμφάνισή του σε ελληνικό θέατρο λόγω απαγόρευσης Ερντογάν

Ο ηθοποιός θα πρωταγωνιστούσε στα «Σκυλιά» του Ανέστη Αζά αλλά συνελήφθη για «υποκίνηση μίσους» κατά του Ερντογάν και αφέθηκε ελεύθερος υπό όρους
LIFO NEWSROOM
«Όσα Παίρνει ο Άνεμος»: Φωτογραφίες από τις τελευταίες πρόβες λίγο πριν την πολυαναμενόμενη πρεμιέρα

Πολιτισμός / «Όσα Παίρνει ο Άνεμος»: Φωτογραφίες από τις τελευταίες πρόβες λίγο πριν την πολυαναμενόμενη πρεμιέρα

Η μεγάλη ερωτική ιστορία της Μάργκαρετ Μίτσελ ζωντανεύει επί σκηνής με φόντο τον αμερικανικό εμφύλιο - Από 25 Απριλίου, στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά
LIFO NEWSROOM
Τούρκος ηθοποιός ακύρωσε την εμφάνισή του σε ελληνικό θέατρο λόγω απαγόρευσης Ερντογάν

Πολιτισμός / Τούρκος ηθοποιός ακύρωσε την εμφάνισή του σε ελληνικό θέατρο λόγω απαγόρευσης Ερντογάν

Τη θέση του στο έργο αναλαμβάνει ο ηθοποιός Μιχάλης Πητίδης - Η παράσταση «Τα Σκυλιά», που έκανε πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Αθηνών το 2024, επιστρέφει από την Παρασκευή 25 Απριλίου για δέκα παραστάσεις στο Θέατρο Κιβωτός
LIFO NEWSROOM
Αμαρτωλά βαμπίρ, επίδοξοι bodybuilders και χαριτωμένα πάντα από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Αμαρτωλά βαμπίρ, επίδοξοι bodybuilders και χαριτωμένα panda από αύριο στους κινηματογράφους

Το κινηματογραφικό πρόγραμμα της (Μεγάλης) εβδομάδας απαρτίζεται από τρεις ταινίες, από τις οποίες ξεχωρίζει το μεγάλο, πρωτότυπο στοίχημα του Ράιαν Κούγκλερ με τίτλο «Sinners».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
UNESCO: Προτείνει να ανακηρυχθεί η 9η Φεβρουαρίου ως Παγκόσμια Ημέρα Ελληνικής Γλώσσας

Πολιτισμός / UNESCO: Προτείνει να ανακηρυχθεί η 9η Φεβρουαρίου ως Παγκόσμια Ημέρα Ελληνικής Γλώσσας

Η UNESCO επισημαίνει ότι η ελληνική υπήρξε η πρώτη lingua franca της Μεσογείου κατά την Ελληνιστική περίοδο, γλώσσα των Ευαγγελίων, των πρώτων επιστημονικών εγχειριδίων και των κειμένων που γέννησαν την Αναγέννηση και τον Διαφωτισμό
LIFO NEWSROOM
Λευτέρης Χαρίτος: Ο Γιώργος Λάνθιμος ψάχνει εναλλακτική λύση μετά την άρνηση του ΚΑΣ

Πολιτισμός / Λευτέρης Χαρίτος: Ο Γιώργος Λάνθιμος ψάχνει εναλλακτική λύση μετά την άρνηση του ΚΑΣ

«Δεν γίνεται κάθε φορά να βάζουμε μια ταυτότητα στην Ακρόπολη ανάλογα με το τι θέλουμε» ξεκαθάρισε ο γνωστός σκηνοθέτης και πρόεδρος της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου
LIFO NEWSROOM