Sweet Tooth: Το τέλος του κόσμου και η αρχή της φαντασίας

sweet tooth Facebook Twitter
Ίσως η ιδανική ηλικία θεατή της σειράς να είναι αυτή του προέφηβου Γκας, το γεμάτο δέος, θαυμασμό αλλά και πληγές βλέμμα του οποίου δανείζεται συχνά η κάμερα.  
0

«Τι εμφανίστηκε πρώτα; Ο ιός ή τα υβρίδια;», ακούγεται να αναρωτιέται (χωρίς να μπορεί να προσφέρει απάντηση) η φωνή του αφηγητή, που ανήκει στον Τζέιμς Μπρόλιν (πατέρα του Τζος Μπρόλιν και σύζυγο της Μπάρμπρα Στρέιζαντ) και θυμίζει μεταξύ άλλων με την θυμόσοφη, «γνωστική» χροιά της την αντίστοιχη του Σαμ Έλιοτ στον «Μεγάλο Λεμπόφσκι».

Ο ιός σ’ αυτή την τηλεοπτική μεταφορά της ομώνυμης σειράς κόμικ του Jeff Lemiere μοιάζει πολύ με αυτόν που μας απειλεί, μας κυνηγά και μας στοχιεώνει τον τελευταίο ενάμιση χρόνο, είναι όμως ακόμα πιο ισχυρός και φονικός, προκαλώντας εκτός από αμέτρητους θανάτους, μαζικό πανικό και συνθήκες απόλυτου χάους και Αποκάλυψης, ακόμα και μετά την υποχώρησή του. 

Όσο για τα «υβρίδια», πρόκειται για «μεταλλαγμένα ημίαιμα πλάσματα», δηλαδή για παιδάκια που άρχισαν να γεννιούνται κατά (ή μήπως πριν;) την εξάπλωση της πανδημίας και μοιάζουν με κανονικά (και χαριτωμένα) ανθρώπινα παιδάκια, με την λεπτομέρεια όμως ότι μπορεί να έχουν κερατάκια, μυτερά αυτάκια και ουρίτσες.

Ένα από αυτά τα παιδάκια είναι και ο Γκας, που τον πήρε ως νεογέννητο ο πατέρας του μακριά από τα φλεγόμενα αστικά κέντρα, όταν η κατάσταση είχε τεθεί ανεπιστρεπτί εκτός ελέγχου – όταν ξεκίνησε η «Μεγάλη Κατάρρευση», όπως αποκαλείται στη σειρά το τέλος του πολιτισμού που πυροδότησε η πανδημία –  και τον μεγάλωσε στην ερημιά της βαθιάς υπαίθρου, κρατώντας τον μακριά από κάθε ανθρώπινη επαφή. Και τώρα ο μικρός με το παρατσούκλι «γλυκατζής» (εξ ου και ο τίτλος “Sweet Tooth”) είναι πια δέκα χρονών και έχει πολλές απορίες. 

Το “Sweet Tooth” δεν προκαλεί συγκρίσεις με άλλες σειρές ή ταινίες, έχοντας κατακτήσει ένα πολύ ιδιαίτερο και δικό του σύμπαν που στέκεται ακόμα κι όταν δεν λειτουργούν εξίσου όλα του τα μαγικά τρικ.       

«Το τέλος του κόσμου έχει τον περίεργη ιδιότητα να δημιουργεί συνδέσεις», όπως επίσης μας πληροφορεί ο αφηγητής. Μια τέτοια είναι η σχέση που αποκτά ο μικρός όταν αποφασίζει να αναζητήσει την μητέρα του, με έναν μεγαλόσωμο πρώην μισθοφόρο της Αποκάλυψης.

Συγχρόνως, ένας γιατρός προσπαθεί να προστατεύσει από την απελπισία και την οργή του (εναπομείναντος) όχλου την άρρωστη γυναίκα του, ενώ μια νεαρή γυναίκα αποφασίζει να βρει καταφύγιο στον ρημαγμένο ζωολογικό κήπο, τον οποίο σταδιακά μετουσιώνει σε κέντρο προστασίας «υβριδικών» και πάσης φύσεως κατατρεγμένων πλασμάτων. 

sweet tooth baby Facebook Twitter
«Mεταλλαγμένα ημίαιμα πλάσματα», δηλαδή παιδάκια που άρχισαν να γεννιούνται κατά (ή μήπως πριν;) την εξάπλωση της πανδημίας και μοιάζουν με κανονικά (και χαριτωμένα) ανθρώπινα παιδάκια, με την λεπτομέρεια όμως ότι μπορεί να έχουν κερατάκια, μυτερά αυτάκια και ουρίτσες.

Αυτοί είναι κάποιοι από τους κεντρικούς χαρακτήρες της εξαιρετικά όμορφης (η χρωματική παλέτα και η παραμυθένια, παραισθητική φωτογραφία εντυπωσιάζουν, όπως και τα πανοραμικά πλάνα στην απεραντοσύνη του φυσικού τοπίου της Νέας Ζηλανδίας όπου γυρίστηκε η σειρά λίγο πριν αλλά και κατά την διάρκεια του lockdown) φανταστικής αυτής περιπέτειας που απλώνει τον πρώτο κύκλο της σε οχτώ επεισόδια.

Επίσημα το Netflix έχει θέσει ως ηλικιακό όριο παρακολούθησης της σειράς τα 13 χρόνια. Λογικό, εν μέρει, από την στιγμή που υπάρχουν σκηνές και εικόνες όχι ακριβώς άγριες και αποτρόπαιες, μη ενδεδειγμένες όμως για μικρά παιδιά. Από την άλλη όμως, ίσως η ιδανική ηλικία θεατή της σειράς να είναι αυτή του προέφηβου Γκας, το γεμάτο δέος, θαυμασμό αλλά και πληγές βλέμμα του οποίου δανείζεται συχνά η κάμερα.  

Ή μάλλον, θα μπορούσαμε να πούμε ότι, εκτός των άλλων θετικών και συναρπαστικών στοιχείων της (και είναι πολλά), η σειρά ανακαλεί για λογαριασμό του ενήλικου θεατή τον δεκάχρονο εαυτό του, θυμίζοντάς του πώς είναι να αντιλαμβάνεσαι τον κόσμο μέσα από την ματιά και την φαντασία ενός παιδιού που έχει ζήσει μια ζωή ερμητική αλλά γεμάτη φυσικά ερεθίσματα. Και τώρα βλέπει για πρώτη φορά, μαζί του κι εμείς, πώς είναι ένας κόσμος που έχει μεταμορφωθεί και διαβρωθεί από την αρρώστια, τον πόνο, την καταστροφή. 

Αν κανείς θέλει να αναζητήσει σώνει και καλά αναφορές και αναλογίες σε άλλες σειρές ή ταινίες, η λίστα μπορεί να γίνει ατέλειωτη περιλαμβάνοντας τα πάντα από τη Hanna, τον Δρόμο (The Road), το Mad Max, το Willow και το Contagion μέχρι τον Μάγο του Οζ και τον Πίτερ Παν, και επίσης τους «σπιλμπεργκιανούς» / νοσταλγικούς τόνους του Stranger Things, μιας από τις πιο δημοφιλείς παραγωγές της ίδιας πλατφόρμας.

Το “Sweet Tooth” όμως δεν προκαλεί τέτοιες συγκρίσεις, έχοντας κατακτήσει ένα πολύ ιδιαίτερο και δικό του σύμπαν που στέκεται ακόμα κι όταν δεν λειτουργούν εξίσου όλα του τα μαγικά τρικ.       

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Bo Burnham – Inside: Μια υπερβατική φαντασμαγορία στο Netflix φτάνει την stand up κωμωδία στα αισθητικά της όρια

Daily / Bo Burnham – Inside: Μια υπερβατική φαντασμαγορία στο Netflix φτάνει την stand up κωμωδία στα αισθητικά της όρια

Ο νεαρός και πολυτάλαντος performer, ηθοποιός, μουσικός και σκηνοθέτης γύρισε μόνος του στη διάρκεια του lockdown ένα δημιουργικό παραλήρημα που πρέπει να το δει κανείς για να το πιστέψει
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Daily / Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Η επανεκλογή του Τραμπ έχει αλλάξει ξαφνικά τον τόνο της δημόσιας συζήτησης, κάνοντάς την πολύ πιο φιλική ως προς τις θέσεις της «λαϊκίστικης δεξιάς».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που την στήριξαν;

Daily / Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που τη στήριξαν;

Στην Ελλάδα, πάντως, οι διασημότητες συχνά δεν κάνουν τον κόπο καν να δηλώσουν επίσημα την εκλογική στήριξή τους. Απλά, βάζουν υποψηφιότητα οι ίδιοι και οι ίδιες και εκλέγουν απευθείας τους εαυτούς τους σε θέσεις βουλευτών και ευρωβουλευτών.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Daily / Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Μια συντονισμένη απόπειρα να παρουσιαστούν οι φανατικοί οπαδοί της Μακάμπι ως αθώα θύματα ή και ήρωες ακόμα, παρά τις επιθέσεις και τις προκλήσεις στις οποίες προέβησαν πριν και κατά τη διάρκεια του αγώνα της ομάδας τους εναντίον του Άγιαξ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντος μας

Daily / Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντός μας

«Μετά από 50 χρόνια στον δρόμο, είναι πολύ αργά για να σταματήσουμε τώρα», δηλώνει μ’ ένα διακριτικό μειδίαμα ο 75χρονος ροκ σταρ σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ που παρακολουθεί από απόσταση αναπνοής την πρόσφατη περιοδεία του Μπρους Σπρίνγκστιν και της θρυλικής μπάντας του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ελληνικές σειρές των 90s: comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Daily / Ελληνικές σειρές των '90s: Comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Οι τηλεοπτικές σειρές της πρώτης δεκαετίας των ιδιωτικών καναλιών φαίνονται να έχουν υποκαταστήσει σ’ ένα μεγάλο κοινό τον ρόλο που έπαιζαν για μισό αιώνα σχεδόν οι ελληνικές ταινίες της ακμής του βιομηχανικού σινεμά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

Daily / Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

«Το Ισραήλ πάνω απ' όλα», έγραψε με εθνικοσοσιαλιστικό ρίγος, αν και ιστορικός του Ολοκαυτώματος, ο Αριέλ Λεκαδίτης αμέσως μετά (και παρά) την ανακοίνωση του εκδοτικού του οίκου ότι διακόπτει τη συνεργασία τους εξαιτίας «των χυδαίων αναρτήσεών του».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Daily / Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Μια ονομασία που μοιάζει συγχρόνως νεοπλουτίστικη και φτωχομπινέδικη, ειδικά σε όσους από εμάς μεγαλώσαμε στα Νότια και δεν νιώσαμε ποτέ ότι υπήρχε ανάγκη ούτε για τόσο ισοπεδωτική «ανάπλαση» ούτε και για τέτοιους τουριστικούς ευφημισμούς.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Όλα είναι λαϊκισμός

Daily / Όλα είναι λαϊκισμός

Δεν επιτρέπεται να συμβαίνουν αντικυβερνητικά γεγονότα. Δεν είναι σωστό. Είναι αχαριστία, είναι cringe, είναι λαϊκισμός. Η αμφισβήτηση είναι λαϊκισμός. Η διαμαρτυρία είναι λαϊκισμός. Η επίκληση του θυμικού είναι λαϊκισμός. Τα μνημόσυνα είναι λαϊκισμός.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Eno: Ένα μοναδικό ντοκιμαντέρ για έναν μέγα οραματιστή και δημιουργό

Daily / Eno: Ένα μοναδικό ντοκιμαντέρ για έναν μέγα οραματιστή και δημιουργό

Η εκδοχή του ντοκιμαντέρ για τον Brian Eno που είδαμε στις Νύχτες Πρεμιέρας ήταν μοναδική και αποκλειστική για τη συγκεκριμένη προβολή, αυτό που μένει όμως σε κάθε περίπτωση είναι η μαγνητικά χαρισματική και πάντα προσηνής προσωπικότητά του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ