ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

Bo Burnham – Inside: Μια υπερβατική φαντασμαγορία στο Netflix φτάνει την stand up κωμωδία στα αισθητικά της όρια

Bo Burnham – Inside: Μια υπερβατική φαντασμαγορία στο Netflix φτάνει την stand up κωμωδία στα αισθητικά της όρια Facebook Twitter
Αποφάσισε να πραγματοποιήσει την θεαματική επανεμφάνισή του ως stand up ερμηνευτής, έστω και χωρίς κοινό, έστω και χωρίς να ξέρει πόσο θα τραβήξει και πού θα τον οδηγούσε αυτή η διαδικασία που κράτησε μήνες μέσα στην καραντίνα και μέσα στο κεφάλι του.
0



ΑΚΡΙΒΩΣ ΣΤΗΝ ΑΡΧΗ
της πανδημίας – όταν δόθηκε δηλαδή το σήμα για το πρώτο λοκντάουν – είχε κάνει πρεμιέρα στο Netflix, το οποίο έμελλε τους επόμενους μήνες να γιγαντωθεί λόγω των συνθηκών εγκλεισμού, ένα (stand up) comedy special που, παρότι είχε γυριστεί από πριν,  έμοιαζε να συλλαμβάνει με ανατριχιαστικά προφητικό τρόπο την ατμόσφαιρα δέους και αποκάλυψης που έμοιαζε να απλώνεται πάνω απ’ τον κόσμο. Ήταν το “End Days Fun” του σπουδαίου και αγαπητού Marc Maron. 

Και τώρα, που αχνοφαίνεται ας πούμε στον ορίζοντα ένα κάποιο τέλος αυτής της συνθήκης, σκάει στην ίδια πλατφόρμα μια παραληρηματική φαντασμαγορία που επίσης ανήκει, κατ’ όνομα έστω, στο είδος της μαγνητοσκοπημένης κωμικής παράστασης και αποτελεί, μεταξύ πολλών άλλων, ένα συνταρακτικό και συναρπαστικό μνημείο της ζωής μας μέσα στην ερμητική, σουρεαλιστική, απόκοσμη παράνοια του λοκντάουν αλλά και του ίντερνετ γενικώς. Λέγεται “Inside” και ο τίτλος του μπορεί να ερμηνευτεί ποικιλοτρόπως. 

Ο Μπο Μπέρναμ είχε γίνει διάσημος από τα 16 του ήδη με αυτό το μίγμα σάτιρας και εξομολόγησης μετά μουσικής που θα χαρακτήριζε και στη συνέχεια την δουλειά του, ως ένας από τους πιο ταλαντούχους σταρ του YouTube.

Πρόκειται για το αποκλειστικό δημιούργημα του νεαρού κωμικού, performer, τραγουδοποιού, (δραματικού) ηθοποιού, σκηνοθέτη, (και) ποιητή Bo Burnham, ο οποίος δεν είναι καθόλου «λίγο απ’ όλα» ή «ό,τι να’ ναι», αντιθέτως έχει αποδείξει ότι «το έχει» και με το παραπάνω σε όλες τις παραπάνω μορφές καλλιτεχνικής έκφρασης, ακόμα και στην ποίηση, παρά το νεαρό της ηλικίας του. Σε ένα από τα "σκετς" αυτής της ταινίας ας την πούμε (εκτροχιασμένο μιούζικαλ; one man performance piece; ταξίδι στα όρια της έκφρασης και της λογικής;) η οποία ανακατεύει σχεδόν κάθε οπτικοακουστικό μέσο και κάθε αισθητική φόρμα που υπάρχει, εμφανίζεται να κλείνει απομονωμένος τα 30 του χρόνια, το βιογραφικό του όμως είναι ήδη κάτι παραπάνω από εντυπωσιακό και ψαρωτικό.   

Bo Burnham – Inside Facebook Twitter
Την ταινία την γύρισε μόνος του στον ξενώνα του σπιτιού του κάνοντας μεγαλειωδώς εμπνευσμένη χρήση κάθε πιθανού μέσου που είχε στη διάθεσή του

Ο Μπο Μπέρναμ είχε γίνει διάσημος από τα 16 του ήδη με αυτό το μίγμα σάτιρας και εξομολόγησης μετά μουσικής που θα χαρακτήριζε και στη συνέχεια την δουλειά του, ως ένας από τους πιο ταλαντούχους σταρ του YouTube. Έξι χρόνια αργότερα, το 2013, προβλήθηκε το πρώτο του comedy special στο Netflix (τίτλος του, “what” ) και πριν από πέντε χρόνια, το δεύτερο, που είχε τίτλο “Happy” (αμφότερα υπάρχουν διαθέσιμα στην πλατφόρμα για όποιον/α θέλει να αναζητήσει τα ίχνη που οδηγούν στο “Inside”). 

Κάπου εκεί άρχισε να βασανίζεται από κρίσεις πανικού στη σκηνή και αναγκάστηκε να διακόψει τις ζωντανές εμφανίσεις και να ασχοληθεί με την σκηνοθεσία (μεταξύ άλλων είναι υπεύθυνος για την εξαιρετικής ευαισθησίας και πολυβραβευμένη δραματική κομεντί “Eighth Grade” του 2018) και την δραματική ηθοποιία (έπαιξε πέρσι πλάι στην Κάρι Μάλιγκαν στο “Promising Young Woman” ενώ πρόκειται να ερμηνεύσει και τον ρόλο του Λάρι Μπερντ σε μια νέα παραγωγή για την ζωή του διάσημου μπασκετμπολίστα). 

Στις αρχές όμως του 2020, όπως μας λέει στην αρχή αυτής της πολυεπίπεδης αυτοβιογραφικής ταινίας (ή «οτιδήποτε είναι αυτό το πράγμα», όπως λέει ο ίδιος) που γύρισε μόνος του στον ξενώνα του σπιτιού του κάνοντας μεγαλειωδώς εμπνευσμένη χρήση κάθε πιθανού μέσου που είχε στη διάθεσή του (κάμερες, φώτα, προτζέκτορες, μουσικά όργανα, ψηφιακά εφέ, σχιζοειδές μοντάζ), ένιωθε πολύ καλύτερα και είχε αποφασίσει να επιστρέψει στην σκηνή και στις περιοδείες, «όταν ξαφνικά συνέβη το πιο περίεργο πράγμα στον κόσμο», δηλαδή η πανδημία.  

Bo Burnham Facebook Twitter
Ο Bo Burnham έπαιξε πέρσι πλάι στην Κάρι Μάλιγκαν στο “Promising Young Woman”.

Παρ’ όλα αυτά, αποφάσισε να πραγματοποιήσει την θεαματική επανεμφάνισή του ως stand up ερμηνευτής, έστω και χωρίς κοινό, έστω και χωρίς να ξέρει πόσο θα τραβήξει και πού θα τον οδηγούσε αυτή η διαδικασία που κράτησε μήνες μέσα στην καραντίνα και μέσα στο κεφάλι του. Ασχέτως αν λειτουργούν απολύτως όλα τα αστεία, τα «μουσικά νούμερα», οι μετα-μετα-μεταμοντέρνες συνεκδοχές, οι λιτανείες και οι ανεξέλεγκτες πτυχές μιας ευρύτατης θεματολογίας (από το «κάψιμο» του διαδικτύου και τον Τζεφ Μπέζος μέχρι  την φρενήρη και χαοτική ανάπτυξη του ύστερου καπιταλισμού εντός και εκτός πλαισίου πανδημίας), το αποτέλεσμα προκαλεί δέος ως οπτικοακουστική πανδαισία (ή φρενίτιδα) και ως η πιο παραστατική ίσως μεταφορά των συνθηκών απομόνωσης που ζήσαμε, περιφερόμενοι εκτός τόπου και χρόνου ανάμεσα στους τέσσερις τοίχους, ανάμεσα στον δημιουργικό, αεικίνητο οίστρο και στην καθηλωτική παράλυση. 




 

Daily
0

ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Daily / Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Η επανεκλογή του Τραμπ έχει αλλάξει ξαφνικά τον τόνο της δημόσιας συζήτησης, κάνοντάς την πολύ πιο φιλική ως προς τις θέσεις της «λαϊκίστικης δεξιάς».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που την στήριξαν;

Daily / Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που τη στήριξαν;

Στην Ελλάδα, πάντως, οι διασημότητες συχνά δεν κάνουν τον κόπο καν να δηλώσουν επίσημα την εκλογική στήριξή τους. Απλά, βάζουν υποψηφιότητα οι ίδιοι και οι ίδιες και εκλέγουν απευθείας τους εαυτούς τους σε θέσεις βουλευτών και ευρωβουλευτών.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Daily / Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Μια συντονισμένη απόπειρα να παρουσιαστούν οι φανατικοί οπαδοί της Μακάμπι ως αθώα θύματα ή και ήρωες ακόμα, παρά τις επιθέσεις και τις προκλήσεις στις οποίες προέβησαν πριν και κατά τη διάρκεια του αγώνα της ομάδας τους εναντίον του Άγιαξ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντος μας

Daily / Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντός μας

«Μετά από 50 χρόνια στον δρόμο, είναι πολύ αργά για να σταματήσουμε τώρα», δηλώνει μ’ ένα διακριτικό μειδίαμα ο 75χρονος ροκ σταρ σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ που παρακολουθεί από απόσταση αναπνοής την πρόσφατη περιοδεία του Μπρους Σπρίνγκστιν και της θρυλικής μπάντας του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ελληνικές σειρές των 90s: comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Daily / Ελληνικές σειρές των '90s: Comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Οι τηλεοπτικές σειρές της πρώτης δεκαετίας των ιδιωτικών καναλιών φαίνονται να έχουν υποκαταστήσει σ’ ένα μεγάλο κοινό τον ρόλο που έπαιζαν για μισό αιώνα σχεδόν οι ελληνικές ταινίες της ακμής του βιομηχανικού σινεμά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

Daily / Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

«Το Ισραήλ πάνω απ' όλα», έγραψε με εθνικοσοσιαλιστικό ρίγος, αν και ιστορικός του Ολοκαυτώματος, ο Αριέλ Λεκαδίτης αμέσως μετά (και παρά) την ανακοίνωση του εκδοτικού του οίκου ότι διακόπτει τη συνεργασία τους εξαιτίας «των χυδαίων αναρτήσεών του».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Daily / Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Μια ονομασία που μοιάζει συγχρόνως νεοπλουτίστικη και φτωχομπινέδικη, ειδικά σε όσους από εμάς μεγαλώσαμε στα Νότια και δεν νιώσαμε ποτέ ότι υπήρχε ανάγκη ούτε για τόσο ισοπεδωτική «ανάπλαση» ούτε και για τέτοιους τουριστικούς ευφημισμούς.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ