Επτασφράγιστα μυστικά και προσωπικά δεδομένα στην Ευρώπη του 16ου αιώνα

Επτασφράγιστα μυστικά και προσωπικά δεδομένα στην Ευρώπη του 16ου αιώνα Facebook Twitter
Μια γαλλική επιστολή από έναν άγνωστο συγγραφέα προς τους προξένους της πόλης με ημερομηνία 16 Δεκεμβρίου 1638. | Musée de La Poste
0

Σε ένα βίντεο μπορεί να θαυμάσει κάποιος τον τρόπο που οι βασιλείς και οι ευγενείς «ασφάλιζαν τα γράμματα και τα μηνύματα που έστελναν βασιλιάδες, βασίλισσες και ευγενείς, εξασφαλίζοντας με έναν περίπλοκο χειροτεχνικό τρόπο ότι κανένα μάτι και κανένα χέρι δε θα ανοίξει το σημείωμα και δε θα διαρρεύσει τα μυστικά που γράφει. Η Βρετανική Βιβλιοθήκη έχει μια μόνιμη έκθεση που αναδεικνύει μερικά από τα σημαντικά αυτά ξεκλείδωτα γράμματα.

Η πρόσφατη έρευνα του ΜΙΤ, σε συνεργασία με επιστήμονες από το Κινγκς Κόλετζ του Λονδίνου το πανεπιστήμιο της Γλασκώβης και τη Βρετανική Βιβλιοθήκη υπογραμμίζει την τεχνική με την οποία κλείδωναν οι επιστολές τριών πολυσυζητημένων βασιλισσών, της Ελισάβετ, της Αικατερίνης των Μεδίκων και της Μαρίας, Βασίλισσας της Σκωτίας.

Για να προστατεύσουν την αλληλογραφία τους από τους κατάσκοπους που γέμιζαν τα παλάτια, οι συγγραφείς χρησιμοποίησαν ένα περίπλοκο μέσο ασφάλειας. Δίπλωναν το γράμμα και μετά έκοβαν μια λωρίδα στην άκρη του χαρτιού χρησιμοποιώντας την ως αυτοσχέδιο νήμα για να ράψουν βελονιές που κλείδωναν το γράμμα και μετέτρεπαν το χαρτί γραφής και σε φάκελο. Στη συνέχεια τον σφράγιζαν με βουλοκέρι και ήταν πρακτικά αδύνατον να ανοίξει χωρίς να κοπεί το χαρτί και το άνοιγμα της επιστολής να μείνει απαρατήρητο.

Η Αικατερίνη των Μεδίκων όπως αναφέρουν οι ΝΥΤ χρησιμοποίησε τη μέθοδο το 1570 - μια εποχή που κυβέρνησε τη Γαλλία ενώ ο γιος της, ο βασιλιάς Κάρολος Θ', ήταν άρρωστος, μάλιστα πέθανε πρόωρα το 1574, ενώ η ίδια συνέχισε να διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στην άσκηση της εξουσίας και επί του τρίτου γιου της, που έγινε βασιλιάς, του Ερρίκου Γ΄. Η βασίλισσα Ελισάβετ χρησιμοποίησε την ίδια μέθοδο το 1573 ως κυρίαρχη ηγεμόνας της Αγγλίας και της Ιρλανδίας. Και η Μαίρη Βασίλισσα της Σκωτίας χρησιμοποίησε τον ασφαλή αυτό τρόπο αλληλογραφίας το 1587 λίγες ώρες πριν τον αποκεφαλισμό της.

Επτασφράγιστα μυστικά και προσωπικά δεδομένα στην Ευρώπη του 16ου αιώνα Facebook Twitter
Επιστολή της Αικατερίνης των Μεδίκων προς τον Raimond de Beccarie, Monsieur de Fourquevaux, 1570. | Βιβλιοθήκη M.I.T.

«Αυτοί οι άνθρωποι ήξεραν περισσότερους από έναν τρόπους για να στείλουν ένα γράμμα και επέλεξαν αυτόν», είπε η συντηρήτρια Jana Dambrogio, επικεφαλής μιας μελέτης που περιγράφει λεπτομερώς τη χρήση της τεχνικής από τους πολιτικούς της εποχής της Αναγέννησης. Για να κατασκευάσει κάποιος μια τέτοια χάρτινη κλειδαριά έπρεπε να καταβάλει κόπο και να το κάνει με μεγάλη ακρίβεια. Σε περίπτωση που κοβόταν το χαρτί θα έπρεπε για ώρες να ξαναγράψει την επιστολή. Αυτό δείχνει τον μεγάλο κόπο που έκαναν προκειμένου να διατηρήσουν την ασφάλεια τους.

Η εξαφανισμένη αυτή τέχνη του κλειδώματος των επιστολών που αποτελεί σήμερα αντικείμενο έρευνας έρχεται σε μια περίοδο που η συζήτηση γύρω από την ασφάλεια των επικοινωνιών βρίσκεται σε πρώτο πλάνο. Μόνο σήμερα όμως ανακάλυψαν την τεχνική να μπορούν να ξεκλειδώνουν τα γράμματα χωρίς να τα καταστρέφουν ενώ πριν από ένα χρόνο με μια τεχνική αξιοποίησης της εικονικής πραγματικότητας είχαν καταφέρει να κοιτάζουν κλειδωμένα γράμματα χωρίς να τα σκίζουν και να προξενούν ζημιές στο ιστορικό αρχείο.

Επτασφράγιστα μυστικά και προσωπικά δεδομένα στην Ευρώπη του 16ου αιώνα Facebook Twitter
Ένα γράμμα από τη Μαίρη, βασίλισσα της Σκωτίας που εστάλη στις 8 Φεβρουαρίου 1587, στον Ερρίκο Γ', βασιλιά της Γαλλίας. Η επιστολή γράφτηκε και κλειδώθηκε λίγες ώρες πριν την εκτέλεσή της για προδοσία. | Εθνική Βιβλιοθήκη της Σκωτίας

Στο περιοδικό Electronic British Library Journal, οι μελετητές παρουσιάζουν το διαρκώς διευρυνόμενο σύμπαν των ανακαλύψεών τους υποστηρίζοντας ότι η μέθοδος «εξαπλώθηκε στις ευρωπαϊκές αυλές μέσω της βασιλικής αλληλογραφίας».

Αν και η χρήση των κλειδωμένων γραμμάτων ξεθώριασε τη δεκαετία του 1830 με την εμφάνιση φακέλων μαζικής παραγωγής και βελτιωμένων συστημάτων παράδοσης αλληλογραφίας, θεωρείται πλέον συναρπαστικός πρόδρομος της εκτεταμένης κρυπτογράφησης που χρησιμοποιείται παγκοσμίως στις ηλεκτρονικές επικοινωνίες.

Αυτό που σήμερα εμφανίζεται -αφού αποκρυπτογραφήθηκε- σαν κάτι σχετικά «εύκολο», χρειάστηκε μια δεκαετία για να το αποκωδικοποιήσουν οι ερευνητές. Ο κύριος στόχος της επίπονης εργασίας είναι να βοηθήσει άλλους μελετητές να αναγνωρίσουν πότε η τεχνική χρησιμοποιήθηκε σε ιστορικά γράμματα που έχουν ήδη ανοιχθεί, ισοπεδωθεί και επισκευαστεί, συχνά με τρόπους που αφήνουν λίγα ίχνη της αρχικής τους κατάστασης. Η γνώση της τεχνικής, μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την ανάκτηση αποχρώσεων της προσωπικής επικοινωνίας που, μέχρι τώρα, είχαν χαθεί στην ιστορία.

Το γράμμα της Αικατερίνης των Μεδίκων που έπαιξε πρωταγωνιστικούς ρόλους για σχεδόν μισό αιώνα στην πολιτική ζωή της Γαλλίας και το απευθύνει στον Raimond de Beccarie, έναν Γάλλο στρατιωτικό, πολιτικό και διπλωμάτη ήταν καθοριστικό για να αποκρυπτογραφηθεί η μέθοδος του κλειδώματος που έγινε από την ίδια και τους έμπιστους βοηθούς της. Το γράμμα που σώθηκε διατηρούσε έως και το 99% του περίπλοκου μηχανισμού κλειδώματος, επιτρέποντας μια λεπτομερή ανακατασκευή των επιμέρους βημάτων.

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Τζέρι Σάινφελντ δηλώνει πλέον ότι δεν πιστεύει ότι η «ακραία αριστερά» έχει καταστρέψει την κωμωδία

Πολιτισμός / Ο Τζέρι Σάινφελντ δηλώνει πλέον ότι δεν πιστεύει ότι η «ακραία αριστερά» έχει καταστρέψει την κωμωδία

Παραδέχεται πως αυτή η άποψη ήταν λανθασμένη και αναφέρει πως οι κωμικοί πρέπει να προσαρμόζονται στις αλλαγές της κοινωνίας, όπως κάνουν οι σκιέρ όταν πλοηγούνται σε δύσκολες πίστες
LIFO NEWSROOM
Η Τζέιν Φόντα θα τιμηθεί με το βραβείο Lifetime Achievement SAG 2025

Πολιτισμός / Η Τζέιν Φόντα θα τιμηθεί με το βραβείο Lifetime Achievement SAG 2025

Η πρόεδρος του σωματείου, Φραν Ντρέσερ, χαρακτήρισε τη Φόντα «μια πρωτοπόρο και εξαιρετικά ταλαντούχα, μια δυναμική προσωπικότητα που έχει διαμορφώσει το τοπίο της ψυχαγωγίας, της ακτιβιστικής δράσης και της κουλτούρας με αδιάκοπο πάθος»
LIFO NEWSROOM
65ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Έναρξη με «Maria» και Αντζελίνα Τζολί

Πολιτισμός / 65ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Έναρξη με «Maria» και Αντζελίνα Τζολί

Η πολυαναμενόμενη ταινία του Πάμπλο Λαραΐν για τη Μαρία Κάλλας θα ανοίξει το φετινό φεστιβάλ - Λήξη με την ταινία «The End» του Τζόσουα Οπενχάιμερ, παρουσία του υποψήφιου για Όσκαρ σκηνοθέτη.
LIFO NEWSROOM
«Joker: Folie à Deux»: Αναμένεται να χάσει έως 200 ελατ. δολάρια από τις εισπράξεις

Πολιτισμός / «Joker: Folie à Deux»: Αναμένεται να χάσει έως 200 εκατ. δολάρια από τις εισπράξεις

Η Warner Bros. υπερασπίστηκε την ταινία, τονίζοντας ότι συνεχίζει να παίζεται στους κινηματογράφους και αναμένεται να κερδίσει περισσότερα έσοδα όταν κυκλοφορήσει στις πλατφόρμες οικιακής ψυχαγωγία
LIFO NEWSROOM
Φονικά χαμόγελα, Ιρλανδοί ράπερ και ο Ντόναλντ Τραμπ από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Φονικά χαμόγελα, Ιρλανδοί ράπερ και ο Ντόναλντ Τραμπ από αύριο στους κινηματογράφους

Από τη βιογραφία του Ντόναλντ Τραμπ και το κοψοχολιαστικό «Smile 2» μέχρι τη ρομαντική φαντασία του «Beast» και το απόλυτο crowdpleaser «Kneecap», το κινηματογραφικό πρόγραμμα αυτής της εβδομάδας προέκυψε πολύ δυνατό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ελίζαμπεθ Τέιλορ: «Ήμασταν τρομοκρατημένοι»- Ο γιος της θυμάται την εποχή όπου ήταν εθισμένη σε αλκοόλ και ναρκωτικά

Πολιτισμός / Ο γιος της Ελίζαμπεθ Τέιλορ αποκαλύπτει πώς η μητέρα του δέχτηκε να μπει σε κέντρο αποκατάστασης

Η διάσημη σταρ ήταν εθισμένη στο αλκοόλ και τα ναρκωτικά - Ο γιος της, Christopher Wilding, εξηγεί ότι η Τέιλορ υπέφερε από φυσικούς πόνους, ιδιαίτερα στην πλάτη, που την οδήγησαν στη χρήση ισχυρών αναλγητικών φαρμάκων
LIFO NEWSROOM
Ο Πολ Μεσκάλ στο νέο εξώφυλλο της GQ: Ο άνθρωπος πίσω από τους ρόλους και η νέα πρόκληση του «Gladiator II»

Πολιτισμός / Ο Πολ Μεσκάλ στο νέο εξώφυλλο του GQ: Ο άνθρωπος πίσω από τους ρόλους και η νέα πρόκληση του «Gladiator II»

Αναφερόμενος στην επαγγελματική του πορεία, ο Μεσκάλ παραδέχεται ότι ο ρόλος του Connell στο Normal People τον εκτόξευσε σε μια νέα κλίμακα δημοσιότητας, αλλά του έδωσε και την ευκαιρία να εξελιχθεί ως ηθοποιός
LIFO NEWSROOM