Έκθεση με σεξουαλικές τοιχογραφίες από την Πομπηία αποκαλύπτει την ερωτική ζωή της εποχής

Έκθεση με σεξουαλικές σκηνές από την Πομπηία επιχειρεί να αποκωδικοποιήσει την ερωτική ζωή Facebook Twitter
Φωτ.: Getty Image
0

Μια έκθεση με απεικονίσεις ερωτικής τέχνης που ανακαλύφθηκαν στην Πομπηία, έχει ως στόχο να δείξει την έντονη παρουσία της στην δημόσια και ιδιωτική ζωή εκείνη την εποχή.

Στα σπίτια της εποχής, ανεξαρτήτως κοινωνικού επιπέδου του ιδιοκτήτη, και σε δημόσιους χώρους, η απεικόνιση άσεμνων σεξουαλικών σκηνών στους τοίχους ήταν αρκετά συνηθισμένη, ωστόσο δεν θεωρούνταν σκανδαλώδης.

Περίπου 70 απεικονίσεις, συμπεριλαμβανομένων δύο μεταλλίων διακοσμημένων με εικόνες σατύρων και νυμφών που εντοπίστηκαν σε ένα τελετουργικό άρμα, το οποίο ανακαλύφθηκε πέρυσι στην Πομπηία, θα εκτεθούν στο αρχαιολογικό πάρκο από τις 21 Απριλίου.

Οι επισκέπτες θα μπορούν να περιηγηθούν στον τόπο, καθοδηγούμενοι από μια εφαρμογή, που θα τους ξεναγεί στα σπίτια κατά μήκος της Via del Vesuvio. Στα σπίτια αυτά υπάρχουν νωπογραφίες σεξουαλικού περιεχομένου, συμπεριλαμβανομένης μιας που απεικονίζει τον θεό της γονιμότητας, Πρίαπο, να ζυγίζει τον ανδρισμό του σε μια ζυγαριά. Η νωπογραφία βρέθηκε το 2018.

Στην έκθεση φιλοξενείται και μία σκηνή με τη φιγούρα της Λήδας να μένει έγκυος από τον Ρωμαίο θεό Δία, μεταμφιεσμένο σε κύκνο, η οποία ανακαλύφθηκε το 2019.

«Προφανώς, τα σπίτια των πλουσίων είχαν περισσότερους πίνακες, αλλά οι ερωτικές εικόνες ήταν πραγματικά πολύ συνηθισμένες στην Πομπηία», δήλωσε ο Gabriel Zuchtriegel, διευθυντής του αρχαιολογικού πάρκου.

«Κυρίως είχε να κάνει με το πώς οι Ρωμαίοι χρησιμοποιούσαν τον ελληνικό πολιτισμό ως πολιτιστικό κώδικα, καθώς πολλά από την τέχνη αντικατοπτρίζουν τον ελληνικό μύθο και ιστορίες βγαλμένες από τις ελληνικές παραδόσεις».

Αρκετές απεικονίσεις που δείχνουν ζευγάρια σε ξεκάθαρα σεξουαλικές σκηνές έχουν βρεθεί σε σπίτια έπειτα από ανασκαφές. Οι απεικονίσεις αυτές είναι παρόμοιες με εκείνες, που αποκαλύφθηκαν στους οίκους ανοχής της αρχαίας ρωμαϊκής πόλης, η οποία θάφτηκε από την έκρηξη του Βεζούβιου το 79 μ.Χ.

«Οι μελετητές έχουν την τάση να ερμηνεύουν κάθε δωμάτιο που είναι διακοσμημένο με αυτές τις σκηνές ως κάποιο είδος οίκου ανοχής», είπε ο Zuchtriegel. «Ωστόσο, μέσα στα σπίτια υπήρχε (ειδικός) χώρος για πορνεία».

Οι ειδικοί έχουν συχνά ερμηνεύσει τις σεξουαλικές τοιχογραφίες στους οίκους ανοχής ως μενού των προσφερόμενων υπηρεσιών.

«Ενδεχομένως να μοιάζει κάπως έτσι καθώς υπάρχουν σκηνές πάνω από κάθε πόρτα, αλλά είναι μάλλον ρίσκο να κάνουμε αυτού του είδους την απλοποίηση», πρόσθεσε ο Zuchtriegel.

«Η καθημερινή ζωή των αρχαίων ήταν εξίσου περίπλοκη με τη δική μας και είναι επικίνδυνο να ανασυνθέσουμε τι συνέβη σε αυτά τα μέρη κρίνοντας μόνο από τις εικόνες».

Η έκθεση θα περιλαμβάνει επίσης μορφές τέχνης που απεικονίζει ομοφυλοφιλικές σκηνές και ένα άγαλμα που βρέθηκε στο Casa del Bracciale d'oro, ή το Σπίτι του Χρυσού Βραχιολιού, ένα από τα πλουσιότερα σπίτια της Πομπηίας.

Η εικόνα δείχνει έναν νεαρό άνδρα που εικάζεται ότι υπηρετεί τον κύριό του κατά τη διάρκεια συμποσίων αλλά και σεξουαλικά.

«Οι άνθρωποι κοιτάζουν τις ερωτικές εικόνες της Πομπηίας και βλέπουν την απελευθέρωση. Όμως, υπήρχαν γραπτοί και άγραφοι κανόνες, και στην πραγματικότητα δεν ήταν αυτός ο κόσμος της μεγάλης ελευθερίας», είπε ο Zuchtriegel.

«Πάρτε την ομοφυλοφιλία για παράδειγμα. Ήταν σίγουρα ανεκτή, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι πρόσφερε το είδος της συμμετοχής και της αποδοχής που ίσως υπάρχει σήμερα».

Η έκθεση, που ξενικά στις 21 Απριλίου θα διαρκέσει έως τις 15 Ιανουαρίου 2023.

Με πληροφορίες του Guardian

Πολιτισμός
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γλυπτά Παρθενώνα: «Δεν έχω έτοιμη λύση αλλά οφείλουμε να συνεργαζόμαστε» λέει ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Πολιτισμός / Γλυπτά Παρθενώνα: «Δεν έχω έτοιμη λύση αλλά οφείλουμε να συνεργαζόμαστε» λέει ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

 «Θα ήθελα να μιλήσουμε περισσότερο για μια εταιρική σχέση παρά να συζητήσουμε για την ιδιοκτησία»: Για το αίτημα επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Αθήνα μίλησε ο επικεφαλής του Βρετανικού Μουσείου
LIFO NEWSROOM
Διαμαντένιο κολιέ που συνδέεται με τη Μαρία Αντουανέτα πουλήθηκε σε δημοπρασία για $4,81 εκατ.

Πολιτισμός / Διαμαντένιο κολιέ που συνδέεται με τη Μαρία Αντουανέτα πουλήθηκε σε δημοπρασία για $4,81 εκατ.

Το κόσμημα φέρει ιστορική σημασία, καθώς θεωρείται ότι περιλαμβάνει μερικά από τα αυθεντικά διαμάντια του θρυλικού "κολιέ των διαμαντιών" που βρέθηκε στο επίκεντρο σκανδάλου τη δεκαετία του 1780
LIFO NEWSROOM
Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Πολιτισμός / Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Με αφορμή τα 35 χρόνια από την Πτώση του Τείχους (09.11.89) μια φωτογραφική έκθεση με τίτλο «Dream on- Βερολίνο, δεκαετία του 90» αποτυπώνει την κρίσιμη αυτή δεκαετία μετάβασης ανάμεσα στο παρελθόν και το αβέβαιο μέλλον, την αισιοδοξία και το φόβο για το νέο Βερολίνο
ΕΙΡΗΝΗ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ, ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ