Από ένα συνειδητά σεμνό φόρεμα για την ενθρόνισή της το 1953 μέχρι μια καρφίτσα που συμβoλίζει την συμπόνια για τα θύματα του Covid το 2020, η βασίλισσα Ελισάβετ έχει χρησιμοποιήσει το στιλ και τα ρούχα της για να περάσει τα δικά της μηνύματα.
Άλλοτε για λόγους διπλωματίας και άλλοτε πάλι για να προσεγγίσει συναισθηματικά το κοινό.
Τα τελευταία 70 χρόνια η ντουλάπα της βασίλισσας Ελισάβετ δεν ετοιμάζεται βάσει της μόδας αλλά βάσει του κάθε φορέματος. Τι θέλει να επισημάνει με αυτό. Ποιο βασιλικό μήνυμα θέλει να περάσει.
Μόδα και ενδυμασία όμως, διαφέρουν. Η βασίλισσα Ελισάβετ χειρίζεται τα ρούχα της ως εργαλείο δουλειάς, διασφαλίζοντας την άνεση και την καταλληλότητα για την περίσταση.
Την ίδια ώρα πρέπει να είναι απόλυτα ορατή. Η ίδια έχει καταφέρει να το εξελίξει όχι μόνο για να συνδεθεί με τους ανθρώπους της αλλά και ως στρατηγικό όπλο στο πεδίο μάχης της εθνικής και διεθνούς διπλωματίας.
Η ενδυμασία για την βασίλισσα είναι μία σοβαρή δουλειά.
Ενθρόνιση, 2 Ιουνίου 1953: ένα κεντητό μήνυμα για τη σημασία της Κοινοπολιτείας
Ένα από τα πρώτα παραδείγματα των κωδικοποιημένων μηνυμάτων της Βασίλισσας ήταν η ενδυμασία που φορούσε στη Στέψη στις 2 Ιουνίου 1953.
Αρχικά σχεδιάστηκε με κεντήματα (με μετάξι, ασήμι και μαργαριτάρια) από το τριαντάφυλλο Tudor, το γαϊδουράγκαθο, το πράσο και το τριφύλλι, προς τιμήν του Ηνωμένου Βασιλείου της Αγγλίας, της Σκωτίας, της Ουαλίας και της Βόρειας Ιρλανδίας.
Βλέποντας τα αρχικά σχέδια για το φόρεμα που είχε ετοιμάσει για εκείνη ο Norman Hartnell, η βασίλισσα έκανε μια πολιτικά κρίσιμη προσθήκη. Ο Hartnell είχε παραλείψει οποιαδήποτε αναφορά στην Κοινοπολιτεία και έτσι τα τέσσερα λουλούδια του Ηνωμένου Βασιλείου έγιναν μία γιρλάντα, συμπεριλαμβάνοντας πλέον το λουλούδι proteas από τη Νότιο Αφρική και το λουλούδι wattle, από την Αυστραλία, σε αναγνώριση της σημασίας τους για τον θρόνο.
Η τελετή απονομής του τίτλου στον πρίγκιπα της Ουαλίας, 1969: με στιλ 60s για να είναι πιο ορατή
Στο πέρασμα των δεκαετιών είναι αξιοσημείωτο, σύμφωνα με τους ειδικούς, πώς η Βασίλισσα διαχειρίστηκε τη δεκαετία του '60 μια περίοδο δραματικών αλλαγών.
Επέλεξε εκείνα τα ενδυματολογικά στοιχεία που εξυπηρετούσαν τον σκοπό της. Ελευθερία κινήσεων αλλά όχι από ευπρέπεια, μυρωδιά νεανικότητας αλλά όχι ανευθυνότητας, οι επιλογές της ήταν ένα νεύμα στη χαλάρωση αλλά όχι στην αταξία.
Στην πραγματικότητα εκείνη τη δεκαετία τίμησε το απαράμιλλο στιλ της και παρουσίασε μία στιβαρή εικόνα, σταθερή, φωτεινά αμετάβλητη, όπως σχολιάζει το The Art Newspaper. Τo στρίφωμα ανέβηκε, αλλά όχι πάνω από το ψηλότερο σημείο του γόνατου.
Μονοχρωμία και καρφίτσες: μια παραδοσιακή εκδοχή για την εποχή της έγχρωμης τηλεόρασης
Την δεκαετία του 1960, η βασίλισσα υιοθέτησε ένθερμα την καμπαρτίνα, ένα ανθεκτικό και σταθερό ύφασμα, που ενσωματώθηκε στη μόδα το 1964 με την μαεστρία των André Courrèges, Pierre Cardin και Yves Saint Laurent σε πανωφόρι, φούστα σε γραμμή Α και φορέματα.
Η τοποθέτηση μιας βασιλικής καρφίτσας στον ώμο της λειτούργησε ως υπενθύμιση ότι ορισμένες παραδόσεις δεν καταργούνται ποτέ.
Αυτή ήταν και η δεκαετία όπου το έντονο, απλό χρώμα —το κόκκινο της ντομάτας, τα διαφορετικά μπλε, το πράσινο της μέντας, το κίτρινο του νάρκισσου- αξιοποιήθηκε, έτσι ώστε η Βασίλισσα να ξεχωρίζει μέσα στο πλήθος, αλλά και να λειτουργεί ενισχυτικά ως εργαλείο της τηλεοπτικής εποχής. Το BBC και το ITV έβαλαν χρώμα το 1969.
Μόνο μία φορά, η βασίλισσα Ελισάβετ έχει φορέσει παντελόνι σε επίσημη εμφάνιση: στα 60s. Αποδείχθηκε αποτυχία και δεν το ξαναέκανε.
Ποτέ ωστόσο, δεν επιχείρησε το εφήμερο, ανεπίσημο στιλ των φορεμάτων των hippy. Τα μαλλιά της παρέμειναν άριστα φορμαρισμένα, όσο κοντά έπρεπε και υπό έλεγχο.
Χρησιμοποίησε τις ποιότητες της δεκαετίας του 60 ώστε να εξυπηρετούν το σκοπό της. Η αδελφή της η πριγκίπισσα Μαργαρίτα από την άλλη, αγαπούσε να παίζει με τη μόδα.
Εκείνη όμως, η βασίλισσα Ελισάβετ αντιστάθηκε στα πιο άγρια λουκ, ταγμένη στη θέση και τις υποχρεώσεις του θρόνο. Ο έλεγχος της εικόνας ήταν τα πάντα.
Η ανάλαφρη αίσθηση: η αγάπη της μονάρχη για την ιππασία σε ό,τι πιο βρετανικό
Εκτός υπηρεσίας, η βασίλισσα έβγαλε τον πιο βρετανικό εαυτό της. Η αριστοκρατική ζωή στη Βρετανία επικεντρωμένη στην εξοχή: ιππασία, ψάρεμα και πικνίκ.
Κλασικές βρετανικές ενδυμασίες από τους Aquascutum, Burberry ή Barbour όριζαν κλασικά τζάκετ με φερμουάρ πάνω από κασμίρ, φούστες από τουίντ και πάντα με αξεσουάρ, αυτό το τριπλό μαργαριτάρι που της έδωσε ο πατέρας της, ο βασιλιάς Γεώργιος VI.
Το μόνο ξενόφερτο αξεσουάρ που επέτρεψε στον εαυτό της, το Hermès μαντίλι της φυσικά.
Μήνυμα στην καρφίτσα: συμπόνοια για τα θύματα του κορωνοϊού και και ένα μήνυμα για τον Τραμπ (ίσως;)
Τον Ιούνιο του 2018, ένθερμοι βασιλικοί ειδικοί αποκωδικοποίησαν τις τρεις επιλογές της βασίλισσας στις καρφίτσες, κατά την επίσκεψη Τραμπ στην Βρετανία.
Την πρώτη μέρα, ένα σεμνό λουλούδι, δώρο από τους αντιπάλους Ομπάμα. Την δεύτερη μέρα, σειρά είχε μία ζαφειρένια χιονονιφάδα, δώρο από τους Καναδούς, μία χώρα που ο Τραμπ είχε βάλει στο μάτι. Και την τρίτη μέρα, μία καρφίτσα που παραδοσιακά φορούσε σε περίοδο πένθους. Την ίδια είχε βάλει και το 1952 στην κηδεία του πατέρα της.
Αλλά η γλώσσα του φορέματος που επέλεξε απόπνεε και τρυφερότητα, όπως και η τιρκουάζ καρφίτσα, που αντιπροσωπεύει την προστασία και την ελπίδα.
Τη φορούσε στο πλάι, όταν έστειλε το μήνυμα ανθρωπιάς και συμπαράστασης τον Απρίλιο του 2020 στο ξέσπασμα ης πανδημίας.
Με πληροφορίες του The Art Newspaper