Το ημερολόγιο με τους σέξι Καθολικούς ιερείς γνωστό και ως Calendario Romano, έχει γίνει αγαπημένο αναμνηστικό για όποιον επισκέπτεται την Ιταλία.
Ο 60χρονος Βενετός φωτογράφος, Piero Pazzi, ξεκίνησε το έργο του φωτογραφίζοντας ανώνυμους ιερείς σε ασπρόμαυρο φόντο και σε ένα συχνά λειτουργικό σκηνικό.
Μερικοί φορούν το χαρακτηριστικό Cappello Romano με το φαρδύ γείσο, άλλοι ένα κολάρο κληρικού, ενώ ο ιερέας που απεικονίζεται στον μήνα του Δεκέμβριο παραμένει πάντα ο ίδιος: απεικονίζεται να κρατά ένα αντίγραφο του Le vie di Roma.
Ο Pazzi περιγράφει τη δουλειά του ως ένα «καθαρό και τίμιο προϊόν που απλώς διαφημίζει τη Ρώμη και το πιο εύγλωττο σύμβολό της: τον Καθολικό κλήρο», σύμφωνα με τον Guardian. Κάτι σαν το ημερολόγιο της Pirelli αλλά με ιερείς.
Το Caendario Romano διανύει τη δεύτερη δεκαετία κυκλοφορίας του και παραμένει ανάρπαστό. Το Βατικανό αρνείται την οποιαδήποτε σχέση με αυτό.
Του χρόνου συμπληρώνονται 20 χρόνια από την πρώτη έκδοση του «Calendario Romano».
Κάθε μήνας του ημερολογίου αντιπροσωπεύεται από έναν ανώνυμο άντρα. «Δεν είναι όλοι ιερείς και δεν είναι όλοι από την Ιταλία», αποκαλύπτει ο Pazzi.
Ο ίδιος είναι καθολικός και χρησιμοποιεί μια κάμερα Fuji για να φωτογραφίζει τους άνδρες κατά τη διάρκεια ταξιδιών του το Πάσχα. Είναι μια τυχαία διαδικασία επιλογής, εξηγεί, που σημαίνει ότι μερικές φορές μπορεί να του γυρίσει μπούμερανγκ: σε μια περίπτωση, πέρασε κατά λάθος έναν κτηματομεσίτη από την Ισπανία για ιερέα και κάπως έτσι εμφανίστηκε ως ο «Πατήρ Μάρτιος» του 2008.
Αλλά όσοι φωτογραφήθηκαν στη Σεβίλλη «είναι ως επί το πλείστον συνεργάτες των αμέτρητων αδελφοτήτων που παρελαύνουν στις πομπές της Μεγάλης Εβδομάδας», σύμφωνα με τον φωτογράφο.
Κατά τη διάρκεια της ακμής του στα μέσα της δεκαετίας του 2010, το ημερολόγιο λέγεται ότι πουλούσε περίπου 75.000 αντίτυπα το χρόνο και, παρά την πτώση κατά τη διάρκεια της πανδημίας, παραμένει σε υψηλή ζήτηση.
Το ημερολόγιο για το 2023 μόλις κυκλοφόρησε και κοστίζει περίπου 10 ευρώ, ανάλογα με το κατάστημα ή το περίπτερο που το αγοράζει κάποιος ενώ στο eBay η τιμή του είναι τριπλάσια.
Αντί για «φωτογράφος», ο ίδιος χρησιμοποιεί τους όρους «αρχειονόμος και ερευνητής αρχείων». Η φωτογραφία, λέει, είναι απλώς ένα χόμπι.
Το αγαπημένο του θέμα είναι στην πραγματικότητα τα ζώα, ειδικά οι γάτες και του αρέσει επίσης να φωτογραφίζει γονδολιέρηδες, για τους οποίους επίσης είχε κυκλοφορήσει ημερολόγιο πριν τους κληρικούς.
Ο ίδιος ισχυρίζεται ότι δημιούργησε το ημερολόγιο για να «εκπαιδεύσει τους τουρίστες που επισκέπτονται τη Ρώμη παρέχοντας ακριβείς πληροφορίες για την πολιτεία του Βατικανού» με στοιχεία γραμμένα μέσα για τους επισκέπτες. Κάνει λόγο για «πολύ απλές πληροφορίες, τις οποίες ο μέσος τουρίστας αγνοεί πλήρως».
Ωστόσο, το ημερολόγιο δεν είναι αποδεκτό από όλους. Έχει επικριθεί επειδή επαναλαμβάνει τις ίδιες εικόνες χρόνο με το χρόνο, αν και ο Pazzi αμφισβητεί αυτόν τον ισχυρισμό.
«Μερικές φορές αντικαθιστώ τις φωτογραφίες», λέει. Οι μήνες που αλλάζουν συχνά είναι ο Φεβρουάριος, ο Μάιος και ο Ιούλιος ενώ μερικοί από τους επαναλαμβανόμενους ιερείς αλλάζουν περιστασιακά μήνες.
Ομοίως, οι κατηγορίες για προπαγάνδα του Βατικανού έχουν βρει το δρόμο τους σε διάφορα φόρουμ. Ο Pazzi λέει ότι ποτέ δεν έχει κατηγορηθεί ή αμφισβητηθεί από καμία θρησκευτική αρχή για το ημερολόγιο. Σημειώνει δε ότι, πριν από περίπου 10 χρόνια, το Βατικανό επιβεβαίωσε ότι «δεν ήταν επίσημη πρωτοβουλία αλλά αυτή ενός ιδιώτη».
Το ίδιο το ημερολόγιο τυπώνεται από έναν ειδικό «και διανέμεται με χειροτεχνικό τρόπο», λέει, αντί να παράγεται μαζικά. Σύμφωνα με το calendar bumf, τα κέρδη πηγαίνουν στο Snap, μια ομάδα υποστήριξης για γυναίκες και άνδρες που κακοποιούνται από θρησκευτικές και θεσμικές αρχές.
Ο Pazzi λέει ότι η απουσία των ονομάτων των ιερέων είναι απλώς απόδειξη ότι ούτε το ημερολόγιο, ούτε τα «μοντέλα» του, είναι «προϊόντα ματαιοδοξίας».
Όσο για το αν το ημερολόγιο έχει οδηγήσει σε μια ζωή γεμάτη φήμη, είναι κατηγορηματικός. «Αυτές είναι φωτογραφίες ιερέων, όχι αστέρων του κινηματογράφου».
Με πληροφορίες του Guardian