Ένας επιβάτης ουρεί σε κουβέρτα γυναίκας συνεπιβάτη του. Ένας μεθυσμένος καπνίζει στην τουαλέτα. Δύο επιβάτες γρονθοκοπούνται. Ένας άνδρας ανοίγει την έξοδο κινδύνου λίγο πριν την απογείωση. Όλα διαφορετικά περιστατικά που κλήθηκαν να αντιμετωπίσουν τα πληρώματα πτήσεων σε ινδικές αερογραμμές.
Πρόκειται για μερικά από τα περιστατικά που προφανώς συμβαίνουν σε όλο τον κόσμο και δικαιώνουν την ηχηρή αγανάκτηση αεροσυνοδού σε επιβάτη τον περασμένο μήνα: «Δεν είμαι υπηρέτριά σου!» - που έκανε το γύρο του κόσμου.
Tempers soaring even mid-air: "I am not your servant"
— Tarun Shukla (@shukla_tarun) December 21, 2022
An @IndiGo6E crew and a passenger on an Istanbul flight to Delhi (a route which is being expanded soon with bigger planes in alliance with @TurkishAirlines ) on 16th December : pic.twitter.com/ZgaYcJ7vGv
Καθώς οι περιορισμοί λόγω Covid χαλάρωσαν και οι αεροπορικές διαδρομές πληθαίνουν, τα περιστατικά αεροπορικής βίας πολλαπλασιάστηκαν, ιδίως στις Ηνωμένες Πολιτείες, και με τις γυναίκες να υφίστανται το μεγαλύτερο πλήγμα.
«Ο υπηρέτης μου είναι γρηγορότερος από εσένα»
Στο χάος αυτό πρωτοφανών περιστατικών εν πτήσει, «πρωταθλήτρια» στην αγένεια μεταξύ των επιβατών μοιάζει να αναδεικνύεται η Ινδία. Χωρίς επίσημα στοιχεία για τα συμβάντα κακής συμπεριφοράς στις αερομεταφορές, δεν είναι σαφές αν υπάρχει αύξηση στα ανάλογα περιστατικά ή απλώς τα social media αναδεικνύουν πλέον ένα πρόβλημα μακροχρόνιο.
Η Meghna Sahu, που έχει δουλέψει για δύο ινδικές αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους τα τελευταία τρία χρόνια, δηλώνει ανακουφισμένη που το πρόβλημα επιτέλους λαμβάνει την προσοχή που του αρμόζει.
Όπως λέει, βιώνει «αγενείς επιβάτες» κάθε μέρα, με μεγάλους καυγάδες να σημειώνονται μία φορά ανά περίπου τρίμηνο.
«Έχει γίνει η κανονικότητα. Οι πελάτες θεωρούν πως ό,τι και να κάνουν, εγώ πρέπει να το δεχτώ, επειδή πληρώνουν. Αυτό, όμως, που ξεχνούν είναι πως είμαι κι εγώ ένας άνθρωπος» λέει η 26χρονη από τη Χιντεραμπάντ.
Μία από τις πιο εξοργιστικές παρανοήσεις για τη Σαχού είναι πως οι επιβάτες θεωρούν πως το πλήρωμα έχει χρέος να τους υπηρετεί. Κι αυτό δεν είναι κάτι που φαντάστηκε, αλλά κάτι που τής έχουν αποδώσει και, μάλιστα, με τον πιο ταπεινωτικό τρόπο: «Ο υπηρέτης μου είναι γρηγορότερος από εσένα» της είχε πει επιβάτης, προκαλώντας της μια έκρηξη δακρύων.
«Πραγματικά, κάποιες φορές δοκιμάζουν την υπομονή σου. Κάποιες φορές θέλεις να απαντήσεις, αλλά συνειδητοποιείς πως δεν αξίζει. Δεν εξαγοράζεις εμένα. Αγοράζεις μια θέση. Δεν έχεις κανένα δικαίωμα να μου φέρεσαι ασεβώς σε καμία περίπτωση και ποτέ» λέει η ίδια.
«Οι πτήσεις αυτές είναι η ίδια η Ινδία, η ανισότητα και το κοινωνικό χάσμα»
«Όποια ινδική συνήθεια υπάρχει, τη βλέπουμε στις πτήσεις. Είναι ένας μικρόκοσμος που αντανακλά την κοινωνική αναταραχή που βιώνουμε στην πατρίδα μας» εξηγεί η Shrayana Bhattacharya η οποία, στο βιβλίο της «Desperately Seeking Shah Rukh» περιλαμβάνει τις πικρές εμπειρίες πολλών αεροσυνοδών.
Η ίδια περιγράφει ιστορίες ανδρών εντελώς απρόθυμων να υπακούσουν σε γυναίκες, συχνά βλέποντας πορνό στα κινητά τους τηλέφωνα και επιδεικνύοντας τον ματσισμό τους με κάθε πιθανό τρόπο. Περιγράφει δε, αυτούς τους διαπληκτισμούς στον αέρα ως μια ένδειξη τού πώς βλέπουν οι Ινδοί τους εργαζομένους που τους εξυπηρετούν.
«Οι πτήσεις αυτές είναι ένα κοινωνικό χωνευτήρι. Τι είναι; Αυτές οι πτήσεις είναι η ίδια η Ινδία. Είναι η ανισότητα και το κοινωνικό χάσμα μεταξύ των ανθρώπων» διαμηνύει.
«Απροκάλυπτη κατάχρηση εξουσίας»
Όπως εξηγεί η Καρούνα Νούντι, δικηγόρος γνωστή για τις υποθέσεις φύλων, στην Ινδία με τη βασική αξιοπρέπεια να μη διασφαλίζεται για τους πολίτες, ο καθένας παλεύει να βρει τη θέση του, πολλές φορές σε βάρος άλλων.
«Συχνά, εκδηλώνεται με κακή συμπεριφορά των ανδρών απέναντι στις γυναίκες. Πρόκειται για μια απροκάλυπτη κατάχρηση εξουσίας με ελάχιστη υπεράσπιση στον αέρα» λέει η ίδια.
Οι πτήσεις είναι ένας από τους ελάχιστους τρόπους μεταφοράς στην Ινδία που δεν υπάρχουν «κουπέ» για γυναίκες, όπως συμβαίνει σε μετρό, τρένα και λεωφορεία.
Παρότι παλιότερα το αεροπορικό ταξίδι λογιζόταν ως μια υπόθεση πολυτέλειας στην Ινδία, σήμερα θεωρείται ένας γρήγορος, πλην ακριβός τρόπος μετακίνησης όπου οι επιβάτες παρεξηγούν την έννοια τού πληρώνω εισιτήριο με το εξαγοράζω υπηρεσίες και ανθρώπους.
Η κατάσταση είναι εν μέρει αποτέλεσμα των καιρών: Ο εθνικός αερομεταφορέας προσφάτως ιδιωτικοποιήθηκε, οι τιμές των εισιτηρίων συχνά πέφτουν χαμηλότερα από το επιχειρηματικό κόστος και, σύμφωνα με δημοσιεύματα του ινδικού Τύπου, τουλάχιστον 13 εταιρείες αναγκάστηκαν να βάλουν λουκέτο τις τελευταίες δύο δεκαετίες.
Με πληροφορίες από Washington Post