ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

Διονύσης Σοτοβίκης Facebook Twitter
Εδώ δεν υπάρχει τίποτα περιττό, ο Σοτοβίκης πιστεύει ότι σε μια ανακαίνιση πρέπει να διατηρούνται όλα όσα έχουν νόημα και συναισθηματική αξία. Φωτ.: Βαγγέλης Πατεράκης

Μια επίσκεψη στην ιστορική οικία του Τώνη και της Ιωάννας Σπητέρη στην Κυψέλη

0

Ο αρχιτέκτονας Διονύσης Σοτοβίκης αγαπά τα σπίτια που έχουν ιστορίες. Έτσι αποφάσισε να αγοράσει και να ανακαινίσει το ατελιέ και την κατοικία του Τώνη και της Ιωάννας Σπητέρη στην Κυψέλη.

H κατοικία-ατελιέ του ζεύγους Σπητέρη είναι ένα συγκρότημα δύο κτιρίων επί των οδών Κυκλάδων και Κεφαλληνίας. Ο Τώνης Σπητέρης υπήρξε ένας από τους πρώτους τεχνοκριτικούς στην Ελλάδα, ενώ η Ιωάννα Σπητέρη σημαντική γλύπτρια. Το ζεύγος αρχικά έμενε στο γωνιακό κτίσμα, κατασκευασμένο το 1928. Το 1955 ανέθεσαν στον αρχιτέκτονα Αριστομένη Προβελέγγιο τον σχεδιασμό και την κατασκευή ενός μικρού κτιρίου-ατελιέ δίπλα στο σπίτι τους. Τόσο τα έργα και τα κείμενα όσο και η στάση απέναντι στην κοινωνία και οι ριζοσπαστικές απόψεις του Προβελέγγιου είναι μια συνεχής υπενθύμιση ότι η αρχιτεκτονική μπορεί και πρέπει να αλλάζει τα δεδομένα.

Η Ιωάννα Σπητέρη-Βεροπούλου, με τη διαθήκη της, άφησε το πατρικό της σπίτι και το εργαστήριό της στην ΕΣΤΙΑ Νέας Σμύρνης στην Αθήνα. Είχε ορίσει εκτελεστές της διαθήκης της τον Ντένη Ζαχαρόπουλο και τη Διοχάντη. Ο σεισμός, όμως, του 1999 προκάλεσε στα κτίρια σοβαρές ζημιές που δύσκολα μπορούσαν να επιδιορθωθούν.

Η αντιπαροχή, που αρχικά προτάθηκε ως ιδέα από την ΕΣΤΙΑ Νέας Σμύρνης, θα οδηγούσε σε καταστροφή των κτιρίων και στην απώλεια της ιστορίας τους. Έτσι, αποφασίστηκε από κοινού να πουληθούν σε ιδιώτη που θα δεσμευόταν να τα φροντίσει και, φυσικά, να εξασφαλίσει τη διάσωσή τους.

Το 1955 ανέθεσαν στον αρχιτέκτονα Αριστομένη Προβελέγγιο τον σχεδιασμό και την κατασκευή ενός μικρού κτιρίου-ατελιέ δίπλα στο σπίτι τους. Τόσο τα έργα και τα κείμενα όσο και η στάση απέναντι στην κοινωνία και οι ριζοσπαστικές απόψεις του Προβελέγγιου είναι μια συνεχής υπενθύμιση ότι η αρχιτεκτονική μπορεί και πρέπει να αλλάζει τα δεδομένα.

Τα συγκρότημα αγοράστηκε το 2006 από τον Διονύση Σοτοβίκη με σκοπό όχι μόνο τη διάσωσή του από κατεδάφιση αλλά και τη συνέχιση της ύπαρξής του ως χώρου σύγχρονης έκφρασης. Ο Τώνης και η Ιωάννα Σπητέρη ζούσαν για μεγάλα διαστήματα στο εξωτερικό και όταν επέστρεφαν είχαν κατοικήσει και το υπόγειο και τον πρώτο όροφο του σπιτιού.

Περνώντας το κατώφλι του, ο κ. Σοτοβίκης μου εξηγεί ότι τόσο η ξύλινη σκάλα που οδηγεί στον όροφο όσο και τα παράθυρα έμειναν απείραχτα.

Το ψηλοτάβανο σπίτι είχε κεραμοσκεπή που συντηρήθηκε, έφυγαν οι ψευδοροφές που είχαν σαπίσει και έμειναν εμφανή τα δοκάρια που τη συγκρατούν. Από τους τοίχους αφαιρέθηκαν οι χωμάτινοι σοβάδες και έμειναν τα τούβλα και οι πέτρες που αρμολογήθηκαν ξανά, διατηρώντας τα φυσικά υλικά με τα οποία χτίστηκε το σπίτι.

Μπαίνοντας στο χολ από την ξύλινη σκάλα, το ζωηρό πράσινο χρώμα που έχουν τα κουφώματα και οι πόρτες έμεινε το ίδιο και οριοθετεί τα δωμάτια με φωτεινές πινελιές. Τα ξύλινα πατώματα και τα παλιά πλακάκια έχουν συντηρηθεί και βρίσκονται στην ίδια θέση, ενώ εκσυγχρονίστηκαν οι υποδομές ώστε να μπορεί να λειτουργεί σωστά σήμερα χωρίς να αλλοιωθεί η αρχική αίσθηση του χώρου.

Διονύσης Σοτοβίκης Facebook Twitter
Από τους τοίχους αφαιρέθηκαν οι χωμάτινοι σοβάδες και έμειναν τα τούβλα και οι πέτρες που αρμολογήθηκαν ξανά. Φωτ.: Βαγγέλης Πατεράκης

Το σπίτι είχε δύο χώρους υποδοχής και δύο υπνοδωμάτια. Οι χώροι υποδοχής ενοποιήθηκαν, έχει αφαιρεθεί ένας τοίχος και είναι σήμερα σαλόνι και τραπεζαρία.

Το τραπέζι έχει προκύψει από μια πόρτα που αφαιρέθηκε, ενώ οι καρέκλες έχουν σχεδιαστεί, όπως και τα περισσότερα έπιπλα, από τον Σοτοβίκη. Από τον ίδιο έχουν σχεδιαστεί και τα κρεβάτια και ο μεγάλος καναπές που δεσπόζει στο σαλόνι.

Μια φωτογραφία του Γιόζεφ Μπόις, σχέδια του Χαλεπά, έργα των Λάππα, Πάνου Χαραλάμπους, Αντρέα Λόλη, Θάλειας Χιώτη, Μελίνας Πολυχρονοπούλου, Thurston Hopkins, François L'Hotel κυριαρχούν στους χώρους με τα λιτά λειτουργικά αντικείμενα. Εδώ δεν υπάρχει τίποτα περιττό, ο Σοτοβίκης πιστεύει ότι σε μια ανακαίνιση πρέπει να διατηρούνται όλα όσα έχουν νόημα και συναισθηματική αξία.

Διονύσης Σοτοβίκης Facebook Twitter
Φωτ.: Βαγγέλης Πατεράκης
Διονύσης Σοτοβίκης Facebook Twitter
Στην ανακαίνιση του κτιρίου ο Δ. Σοτοβίκης προσπάθησε να διασφαλίσει ότι θα «ξεφλουδιστούν» τα σημάδια του χρόνου φτάνοντας όσο πιο κοντά γινόταν στις αρχικές επιλογές του Αριστομένη Προβελέγγιου. Φωτ.: Βαγγέλης Πατεράκης

Εφαρμόζει τον κανόνα και στο εργαστήριο των Σπητέρη, το μοντερνιστικό κτίριο ακριβώς δίπλα στο σπίτι τους, χτισμένο από τον φίλο του ζευγαριού, αρχιτέκτονα Αριστομένη Προβελέγγιο στην παλιά αυλή του σπιτιού. Στην ανακαίνιση του κτιρίου ο Δ. Σοτοβίκης προσπάθησε να διασφαλίσει ότι θα «ξεφλουδιστούν» τα σημάδια του χρόνου φτάνοντας όσο πιο κοντά γινόταν στις αρχικές επιλογές του σημαντικού αρχιτέκτονα για το ατελιέ, που έχει υπάρξει εργαστήριο και άλλων καλλιτεχνών, όπως η Διοχάντη και ο Θανάσης Τσίγκος.

Στο εργαστήριο υπάρχει ένας χώρος διπλού ύψους με μεσοπάτωμα, ενώ ο φωταγωγός που υπάρχει στη βόρεια πλευρά το λούζει στο φως. Στο επάνω επίπεδο υπάρχει ένα μεγάλο καθιστικό που φωτίζεται από μεγάλες τζαμαρίες, ενώ στην πίσω πλευρά βρίσκονται οι βοηθητικοί χώροι. Εδώ, σημαντικό στοιχείο είναι η σκάλα, σιδερένια με ξύλινα πατήματα, που αναπτύσσεται σαν ζωντανό έκθεμα στον χώρο.

Με αυτό τον τρόπο οργανώνεται ένας αρχιτεκτονικός περίπατος που ορίζει την κίνηση και την άνοδο, πρώτα στο πατάρι του ατελιέ και έπειτα στο δεύτερο επίπεδο.

Σπίτι και γραφείο σήμερα του Διονύση Σοτοβίκη, απόλυτα λειτουργικό, το συγκρότημα των δυο κτιρίων αποτελεί ένα αναπόσπαστο αρμονικό σύνολο της αστικής αθηναϊκής αρχιτεκτονικής της δεκαετίας του '30, ένα παράδειγμα αρχιτεκτονικής του μοντέρνου, όπως αυτή εκφράστηκε από το 1920 ως το 1950 στις χώρες της Δύσης.

Διονύσης Σοτοβίκης Facebook Twitter
Στο εργαστήριο υπάρχει ένας χώρος διπλού ύψους με μεσοπάτωμα, ενώ ο φωταγωγός που υπάρχει στη βόρεια πλευρά το λούζει στο φως. Φωτ.: Βαγγέλης Πατεράκης
Διονύσης Σοτοβίκης Facebook Twitter
Το τραπέζι έχει προκύψει από μια πόρτα που αφαιρέθηκε. Φωτ.: Βαγγέλης Πατεράκης
Διονύσης Σοτοβίκης Facebook Twitter
Το σύνολο των δυο κτιρίων αποτελεί ένα αναπόσπαστο αρμονικό σύνολο της αστικής αθηναϊκής αρχιτεκτονικής της δεκαετίας του '30. Φωτ.: Βαγγέλης Πατεράκης
Διονύσης Σοτοβίκης Facebook Twitter
Φωτ.: Βαγγέλης Πατεράκης
Διονύσης Σοτοβίκης Facebook Twitter
Φωτ.: Βαγγέλης Πατεράκης
Διονύσης Σοτοβίκης Facebook Twitter
Λεπτομέρεια με έργα τέχνης σε τοίχο. Φωτ.: Βαγγέλης Πατεράκης
Διονύσης Σοτοβίκης Facebook Twitter
Εξωτερική άποψη του σπιτιού. Φωτ.: Βαγγέλης Πατεράκης
Διονύσης Σοτοβίκης Facebook Twitter
Σημαντικό στοιχείο είναι η σκάλα, σιδερένια με ξύλινα πατήματα, που αναπτύσσεται σαν ζωντανό έκθεμα στον χώρο. Φωτ.: Βαγγέλης Πατεράκης
Διονύσης Σοτοβίκης Facebook Twitter
Η λιτή κουζίνα. Φωτ.: Βαγγέλης Πατεράκης
Διονύσης Σοτοβίκης Facebook Twitter
Το ψηλοτάβανο σπίτι είχε κεραμοσκεπή που συντηρήθηκε. Φωτ.: Βαγγέλης Πατεράκης

Το σπίτι και γραφείο του Διονύση Σοτοβίκη θα είναι ανοιχτό στο κοινό στις 10 και 25 Μαΐου 7-9 μ.μ.
Πρόκειται για μια δράση σε συνεργασία με το Τελλόγλειο Ίδρυμα, στην οποία παρουσιάζεται μέχρι τις 4 Ιουνίου η έκθεση «Ιωάννα-Giovanna-Jeanne Spiteris/Σπητέρη».

Design
0

ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το σπίτι-θρύλος του Ροδάκη στην Αίγινα, ένα μοναδικό δείγμα πνευματικής κληρονομιάς

Αποκλειστικό / Mέσα στο σπίτι-θρύλο του Ροδάκη στην Αίγινα

Το σπίτι του Αλέξανδρου Ροδάκη στον Μεσαγρό είναι ένα εξαιρετικό δείγμα της τοπικής αρχιτεκτονικής, φτιαγμένο με αγάπη, που ξεχωρίζει για την αισθητική του αξία και τις καλλιτεχνικές επεμβάσεις του ιδιοκτήτη του, τόσο στους εσωτερικούς όσο και στους εξωτερικούς χώρους. Τώρα που ο νέος ιδιοκτήτης του, ο αρχιτέκτονας Διονύσης Σοτοβίκης, το ανακαίνισε πλήρως, η LiFO το φωτογράφισε αποκλειστικά και παρουσιάζει το θαύμα που προέκυψε από τη συνάντηση της αρμονίας και της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ποιες είναι οι νέες πολυκατοικίες που «μιμούνται» την ποιότητα της βίλλας; Απαντούν οι KKMK Architects

Design / Ποιες είναι οι νέες πολυκατοικίες που «μιμούνται» την ποιότητα της βίλας;

Οι αρχιτέκτονες Κατερίνα Καραγιάννη και Μαρίνα Καραμαλή μιλούν για τα διαμερίσματα που «θυμίζουν μονοκατοικίες», ως ιδρύτριες των γραφείου KKMK Architects που σήμερα αναπτύσσει έντονη δραστηριότητα στην Αθήνα.
ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ/THE DESIGN AMBASSADOR

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένα σπίτι που μας προτρέπει να ζήσουμε στο max/ Ένα σπίτι που φοράει με χιούμορ τον μαξιμαλισμό του

Design / «Ο μινιμαλισμός είναι πλήξη»

Κάποτε η Tina Livanos είχε καθυστερήσει σε έναν γάμο, όπου ήταν παράνυμφος, επειδή είχε βρει μια ιδιαίτερη λάμπα. Μέχρι και σήμερα ψάχνει αδιάκοπα σε αντικερί, ανοιχτές αγορές και παζάρια, προκειμένου να γεμίσει το σπίτι της με έπιπλα και μπιχλιμπίδια.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Βιβλίο / Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Μια νέα ερευνητική έκδοση του Ιδρύματος Ωνάση, ευχάριστη και ζωντανή, αφηγείται την ιστορία της πολυκατοικίας αλλά και της πόλης μας με τις μεγάλες και τις μικρότερες αλλαγές της, μέσα από 37 ιστορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα σπίτι σε διάλογο με τη δικαιοσύνη και την τέχνη

Design / Ένα διαμέρισμα του ’70 που απορρίπτει οτιδήποτε παλιό

Το σπίτι του Αλέξανδρου Κασσανδρινού είναι γεμάτο τέχνη, χωρίς καμία αντίκα, με έπιπλα περισσότερο βολικά παρά ντιζαϊνάτα και άπειρο φως — τόσο, που το καλοκαίρι στο καθιστικό χρειάζονται γυαλιά ηλίου για να καθίσει κανείς.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Γιώργος και Ρούλης Αλαχούζος

Design / Αδελφοί Αλαχούζοι: Οι πιο διάσημοι Έλληνες «εφετζήδες»

Από την «Ανατομία ενός εγκλήματος» και τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004 μέχρι τον Harry Potter και την τελευταία ταινία του Κρόνενμπεργκ, εδώ και σαράντα χρόνια ο Γιώργος και ο Ρούλης Αλαχούζος δημιουργούν εντυπωσιακά και τρομακτικά όντα σαν σύγχρονοι αλχημιστές, επιστρατεύοντας τη φαντασία και τη δεξιοτεχνία τους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Oι Αθηναίοι / «Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Η αρχιτέκτονας και υπεύθυνη των Αρχείων Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής του Μουσείου Μπενάκη, Μάρω Καρδαμίτση-Αδάμη, δεν λησμόνησε ποτέ στην πορεία της πως η μορφή ενός κτιρίου πρέπει να έχει χαρακτήρα, ειλικρίνεια και κλίμακα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Sotja

Οι Αθηναίοι / Sotja: «Στο ξεκίνημά μου έλεγαν "αυτό το κοριτσάκι θα μου κάνει το tattoo;"»

Όταν μπήκε στα τατουατζίδικα, ελάχιστες γυναίκες εργάζονταν εκεί. Εξασκήθηκε πάνω σε «πανκιά» και βρήκε το προσωπικό της στυλ στις horror ταινίες των ’60s. Η Αθηναία της εβδομάδας θυμάται την εποχή που τα tattoo προκαλούσαν προβλήματα στη δουλειά και κακεντρεχή σχόλια στον δρόμο - και αυτή η πραγματικότητα δεν έχει ακριβώς τελειώσει.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Το Μπουλούκι, ένα περιοδεύον εργαστήριο για τις παραδοσιακές τεχνικές δόμησης, βάζει το δικό του -σημαντικό- λιθαράκι στη διατήρηση της μνήμης και της ζωής στην ορεινή Ήπειρο

Γειτονιές της Ελλάδας / Δύο νέοι αρχιτέκτονες ανακατασκεύασαν τη στέγη ενός σχολείου στα Τζουμέρκα

Το Μπουλούκι, ένα περιοδεύον εργαστήριο για τις παραδοσιακές τεχνικές δόμησης, βάζει το δικό του -σημαντικό- λιθαράκι στη διατήρηση της μνήμης και της ζωής στην ορεινή Ήπειρο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Hotel Experience: Πώς η πρώτη διοργάνωση για το μέλλον του τουρισμού υπό το πρίσμα της εμπειρίας πέτυχε ρεκόρ επισκεπτών

Design / Hotel Experience: Πώς η πρώτη διοργάνωση για το μέλλον του τουρισμού υπό το πρίσμα της εμπειρίας πέτυχε ρεκόρ επισκεπτών

Η διοργάνωση του Hotel Experience που πραγματοποιήθηκε 5-6 Οκτωβρίου 2024 στο Ωδείο Αθηνών ξεπέρασε κάθε προσδοκία συμμετοχής καθώς πάνω από 4.000 επισκέπτες βίωσαν από κοντά την εμπειρία
THE LIFO TEAM