«Η κινηματογραφική λέσχη» του Ντέιβιντ Γκίλμουρ: σινεμά, αναζητήσεις και πατρότητα

Ντέιβιντ Γκίλμουρ «Η κινηματογραφική λέσχη» Facebook Twitter
Το χρονικό που αφηγείται ο Γκίλμουρ αποκαλύπτει ουσιαστικά τι σημαίνει να είσαι γονιός, και τι απαιτείται για να δημιουργήσεις μια εποικοδομητική σχέση που θα μεταμορφώσει ένα ανασφαλές αγόρι σε άντρα με κουράγιο και αυτογνωσία. Φωτ.: Steve Russell/Toronto Star via Getty Images/Ideal Image
0


ΠΩΣ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΖΕΙ ΚΑΝΕΙΣ
έναν έφηβο που σιχαίνεται το σχολείο; Τι στάση μπορεί να κρατήσει ένας γονιός απέναντι σ’ έναν -καλοπροαίρετο και περήφανο κατά τα άλλα- δεκαπεντάχρονο,  ο οποίος εμφανίζεται όλο και πιο ψεύτης, όλο και πιο πονηρός, επειδή είναι ανίκανος ν’ αφοσιωθεί σε κάτι που δεν τον ενδιαφέρει;

Μ’ αυτό ακριβώς το ερώτημα αναμετρήθηκε πριν από μερικά χρόνια ένας από τους πιο γνωστούς κινηματογραφικούς κριτικούς του Καναδά, ο Ντέιβιντ Γκίλμουρ (απλή συνωνυμία με τον κιθαρίστα των Πινκ Φλόιντ) βλέποντας τους βαθμούς του γιού του να καταρρέουν και τον ίδιο να επιδίδεται συστηματικά στην κοπάνα, πότε για να λάβει μέρος σε διαγωνισμούς ραπ, πότε για να γεμίσει γκράφιτι τη γειτονιά, πότε για να φλερτάρει άτσαλα με την παρανομία.

Στις σελίδες της «Κινηματογραφικής λέσχης» δίνονται ένα σωρό πληροφορίες από τα παρασκήνια της κινηματογραφικής βιομηχανίας που μόνο οι άνθρωποι του σιναφιού γνωρίζουν τόσο καλά.

Προκειμένου να «χάσει» οριστικά τον γιο του, ο Γκίλμουρ, έστω και με βαριά καρδιά –«Κι αν κάνω λάθος; Κι αν παριστάνω τον μοντέρνο και τον αφήσω να καταστρέψει τη ζωή του;»- του επέτρεψε να εγκαταλείψει πρόωρα τα θρανία. Τον καθησύχασε μάλιστα ότι θα συνεχίσει να τον στεγάζει και να τον χαρτζιλικώνει, εκτός κι αν μπλέξει με ναρκωτικά, οπότε η συμφωνία τους θ’ ακυρωθεί αμέσως. Όλα αυτά δε υπό έναν όρο: «Θέλω να βλέπεις τρεις ταινίες τη βδομάδα μαζί μου», του λέει. «Θα τις επιλέγω εγώ. Είναι η μοναδική μόρφωση που θα έχεις».

Κινηματογραφική λέσχη
Το βιβλίο είναι προσωρινά εξαντλημένο

Κάπως έτσι ανοίγουν οι πύλες της «Κινηματογραφικής λέσχης» (μετ. Γ. Καλαμαντής, Πατάκη, 2011): ενός καλογραμμένου βιβλίου που διαβάζεται σαν μυθιστόρημα μολονότι αναφέρεται σε πραγματικά περιστατικά, αποτυπώνοντας, εν μέσω άφθονων κινηματογραφικών αναφορών, την περιπέτεια με αίσιο τέλος που μοιράστηκαν ο πρεσβύτερος με τον νεώτερο Γκίλμουρ.

Και τι δεν θα παρακολουθήσουν οι δυο τους. Από τα «400 χτυπήματα» του Τριφό, την «Ντόλτσε βίτα» του Φελίνι ή τα «Πουλιά» του Χίτσκοκ, μέχρι τη «Λάμψη» του Κιούμπρικ και τα «Σαγόνια του καρχαρία» του Σπίλμπεργκ, κι από τον «Πολίτη Κέιν» του Ουέλς ή τα «Οικόπεδα με θέα» του Μάμετ ως το «Εκτός ελέγχου» του Σόντενμπεργκ και το «Pulp fiction» του Ταραντίνο. Αριστουργήματα αλλά και έργα της σειράς, θρίλερ, συναισθηματικές κομεντί και γουέστερν, τους δίνουν την ευκαιρία ν’ ανταλλάξουν κρίσεις για ηθοποιούς και σκηνοθέτες, να σχολιάσουν διάσημες ατάκες και σκηνές και, κυρίως, να προβούν σε αμοιβαίες εξομολογήσεις που φέρνουν ακόμα πιο κοντά τον έναν στον άλλο.

Στις σελίδες της «Κινηματογραφικής λέσχης» γίνεται λόγος και για το «Ρόμποκοπ» και για το «Ποιος φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ», και για το «Πιάστε τον κοντό» και για το «Μανχάταν», όπως δίνονται κι ένα σωρό πληροφορίες από τα παρασκήνια της κινηματογραφικής βιομηχανίας που μόνο οι άνθρωποι του σιναφιού γνωρίζουν τόσο καλά. Το ζουμί, ωστόσο, του βιβλίου βρίσκεται εκτός μεγάλης οθόνης, εκτός πλατό. Βρίσκεται στην καθημερινότητα των πρωταγωνιστών του, με τον πατέρα να διαθέτει άφθονο χρόνο στο γιο του, να γίνεται κοινωνός των ερωτικών του απογοητεύσεων, να σιγοντάρει τις καλλιτεχνικές του αναζητήσεις, να στέκεται στο πλευρό του κι όταν αυτός παραστρατεί, συμμετέχοντας ολόψυχα στη διαδικασία ενηλικίωσής του.

Το χρονικό που αφηγείται ο Γκίλμουρ αποκαλύπτει ουσιαστικά τι σημαίνει να είσαι γονιός, και τι απαιτείται για να δημιουργήσεις μια εποικοδομητική σχέση που θα μεταμορφώσει ένα ανασφαλές αγόρι σε άντρα με κουράγιο και αυτογνωσία. Η ελληνική έκδοση του «The film club» είναι  δυσεύρετη πια, αλλά η ιδέα μιας τέτοιας εναλλακτικής εκπαίδευσης ίσως αποδειχτεί χρήσιμη και σε άλλους!

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το πίσω ράφι/ Ντάσιελ Χάμετ: Το γεράκι της Μάλτας

To πίσω ράφι / «Το γεράκι της Μάλτας»: Ένα μυθιστόρημα που έχει συναρπάσει γενιές και γενιές

Το έργο του Ντάσιελ Χάμετ, στο οποίο βασίστηκε και η ομώνυμη ταινία με τον Χάμφρεϊ Μπόγκαρτ, έχει χαρακτηριστεί ως η «καλύτερη αστυνομική ιστορία που γράφτηκε στην Αμερική».
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Πολυτεχνείο - Ένα παραμύθι που δεν λέει παραμύθια»

Βιβλίο / Το Πολυτεχνείο έγινε κόμικ: Μια νέα έκδοση για μια μονίμως επίκαιρη εξέγερση

Παραμονές της φετινής επετείου της εξέγερσης του Πολυτεχνείου, οι εκδόσεις Red ‘n’ Noir κυκλοφόρησαν ένα έξοχο κόμικ αφιερωμένο σε αυτή, που το υπογράφουν ο συγγραφέας Γιώργος Κτενάς και ο σκιτσογράφος John Antono.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί δεν θα ξεχάσουμε ποτέ τον Μάλκολμ Λόουρι και το «Κάτω από το ηφαίστειο»

Βιβλίο / Το μεγαλόπνοο «Κάτω από το ηφαίστειο» του Μάλκολμ Λόουρι, μια προφητεία για την αποσύνθεση του κόσμου

Οι αναλογίες μεταξύ του μυθιστορηματικού βίου του Βρετανού συγγραφέα και του κορυφαίου έργου του είναι παραπάνω από δραματικές, όπως και αυτές μεταξύ της υπαρξιακής πτώσης του και του σημερινού, αδιέξοδου κόσμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ψέμα μέχρι αποδείξεως του εναντίου

Βιβλίο / Ψέμα μέχρι αποδείξεως του εναντίου

Στο νέο του βιβλίο, «Ψέματα που μας έμαθαν για αλήθειες», το οποίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Διόπτρα, ο Νικόλας Σμυρνάκης καταρρίπτει 23 μύθους που μας καταπιέζουν, βοηθώντας μας να ζήσουμε ουσιαστικότερα.
ΜΑΡΙΑ ΔΡΟΥΚΟΠΟΥΛΟΥ
Βασίλης Σωτηρόπουλος: «Έχουν γίνει μεγάλα βήματα στη νομοθεσία για τα ΛΟΑΤΚΙ+ δικαιώματα, υπάρχουν όμως ακόμα σημαντικά κενά»

Βιβλίο / Βασίλης Σωτηρόπουλος: «Έχουν γίνει μεγάλα βήματα στη νομοθεσία για τα ΛΟΑΤΚΙ+ δικαιώματα, υπάρχουν όμως ακόμα σημαντικά κενά»

Μια διαφωτιστική συζήτηση με τον γνωστό δικηγόρο παρ’ Αρείω Πάγω και συγγραφέα με αφορμή την έκδοση του βιβλίου του ΛΟΑΤΚΙ + Δικαιώματα & Ελευθερίες (εκδ. Σάκκουλα), ένα μνημειώδες όσο και πολύτιμο βοήθημα για κάθε ενδιαφερόμενο άτομο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βασιλική Πέτσα: «Αυτό που μας πάει μπροστά δεν είναι η πρόοδος αλλά η αγάπη»

Βιβλίο / Η Βασιλική Πέτσα έγραψε ένα μεστό μυθιστόρημα με αφορμή μια ποδοσφαιρική τραγωδία

Η ακαδημαϊκός άφησε για λίγο το βλέμμα του κριτή και υιοθέτησε αυτό του συγγραφέα, καταλήγοντας να γράψει μια ιστορία για το συλλογικό τραύμα που έρχεται να προστεθεί στις ατομικές τραγωδίες και για τη σημασία της φιλικής αγάπης.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Μιχάλης Γκανάς: Ο ποιητής της συλλογικής μας μνήμης

Απώλειες / Μιχάλης Γκανάς (1944-2024): Ο ποιητής της συλλογικής μας μνήμης

«Ό,τι με βασανίζει κατά βάθος είναι η οριστική απώλεια ανθρώπων, τόπων και τρόπων και το ανέφικτο της επιστροφής». Ο σημαντικός Έλληνας ποιητής έφυγε σήμερα από τη ζωή σε ηλικία 80 ετών.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Queer»: Το μυθιστόρημα της στέρησης που πόνεσε τον Μπάροουζ

Βιβλίο / «Queer»: Το μυθιστόρημα της στέρησης που πόνεσε τον Μπάροουζ

Μια αναδρομή στην έξοχη, προκλητική όσο και «προφητική» νουβέλα του Ουίλιαμ Μπάροουζ στην οποία βασίστηκε η πολυαναμενόμενη ταινία του Λούκα Γκουαντανίνο που βγαίνει σύντομα στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βιογραφίες: Aπό τον Γκαρσία Μάρκες στην Άγκελα Μέρκελ

Βιβλίο / Πώς οι βιογραφίες, ένα όχι και τόσο δημοφιλές είδος στη χώρα μας, κατάφεραν να κερδίσουν έδαφος

Η απόλυτη επικράτηση των βιογραφιών στη φετινή εκδοτική σοδειά φαίνεται από την πληθώρα των τίτλων και το εύρος των αφηγήσεων που κινούνται μεταξύ του autofiction και των βιωματικών «ιστορημάτων».
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ