Tous le monde γνωρίζει πόσα θέματα είχε ο Καρλ Λάγκερφελντ με την εικόνα και τις γυναίκες ειδικώς. Με τη ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητα και το #Metoo. Όσο για τους Εβραίους; Οι απόψεις του είχαν προκαλέσει αποστροφη λίγα χρόνια πριν πεθάνει. Γι’ αυτό και φέτος, όταν «κλείδωσε» οριστικά ότι το κόνσεπτ του Met Gala δεν θα είναι κάποια ιδέα ή κάποια τάση της μόδας, αλλά ο ίδιος ο Καρλ Λάγκερφελντ ως fashion mogule πολλοί ήταν εκείνοι που δυσφόρησαν. Άλλοι τόσοι εξοργίστηκαν.
Πώς μπορεί αυτή η διοργάνωση να αποθεώνει έναν άνθρωπο που πρακτικά μισούσε τους άλλους ανθρώπους, όσο ταλαντούχος κι αν ήταν; Πώς είναι δυνατόν να αποτίνεται φόρος τιμής σε έναν «βαρόνο της μόδας» που δεν είχε στάλα ενσυναίσθησης για όσα δονούν τον κόσμο σήμερα;
Τα ερωτήματα γράφονταν και ξαναγράφονταν και απάντηση δεν υπήρχε: από το αιχμηρό HyperAllergic μέχρι την ψύχραιμη και συγκρατημένη δυσφορία του Guardian, κανείς δεν μπορούσε να καταλάβει πώς ο κόσμος της μόδας μπορεί να συγχωρεί τέτοια λάθη, πώς μπορεί να ευλογεί τις απόψεις μίσους προς μειονότητες, πώς, τελικά, η λάμψη και η χλιδή αρκούν για να κάνει κανείς όσα ανοσιουργήματα θέλει κάτω από τη φενάκη της Haute couture.
Την απάντηση την έδωσε –χωρίς να πει λέξη- η Lizzo. Φορώντας μία iconic δημιουργία του σχεδιαστή από τη συλλογή φθινόπωρο / χειμώνας 1991, για την ακρίβεια μία υπέροχη, στολισμένη με πέρλες τουαλέτα που επανασχεδιάστηκε και ράφτηκε στα μέτρα της. Την πρωτότυπη δημιουργία είχε φορέσει πρώτη η Λίντα Εβανγκελίστα.
Άραγε αν ζούσε ο Λάγκερφελντ τι να σκεφτόταν, αντικρίζοντας δίπλα – δίπλα αυτές τις δύο φωτογραφίες; Ναι, ναι, ίσως να το θεωρούσε ανοσιούργημα. Όμως, η εποχή τον ξεπέρασε και του κλείνει το μάτι από τα παρασκήνια. Τον αποθεώνει, τη στιγμή που τον καταβαραθρώνει και καίει τις χονδροφοβικές απόψεις του. Πώς το είχε πει;
Ότι «κανείς δεν θέλει να βλέπει χοντρές γυναίκες στις επιδείξεις μόδας» και ότι η Adele είναι «κάπως παχιά». Ε, τώρα μία plus size σούπερ σταρ έπαιρνε την παλιά κληρονομιά του –τόσο στη μόδα, όσο και στις απολύτως ανάρμοστες, μισάνθρωπες απόψεις του- και της φυσούσε νέα πνοή. Από τη μία έδινε το μηνυμα ότι αυτές οι εποχές τέλειωσαν και η αγάπη για το σώμα δεν μπορεί να κρύβεται πίσω από φαρδιές, αδρές, φτωχικές γραμμές και από την άλλη ότι η βιομηχανία της μόδας, θέλοντας και μη θα αλλάξει.
Άλλωστε, το παράδοξο της κατάστασης φαινόταν από χιλιόμετρα – μια Άννα Γουίντουρ να πρέπει να επιχαίρει και να κάνει διακριτικό ταπ ταπ σε ονόματα της μόδας, που το τελευταίο διάστημα, βρίσκονταν πίσω από κάθε σκάνδαλο, κάτω από κάθε προβληματική κίνηση είτε στο μάρκετινγκ είτε στις πραγματικά fashion επιλογές. Ο Galliano, ο οίκος Balenciaga από πάνω μέχρι κάτω, ο designer Demna και ο Alexander Wang... Ποιος δεν έχει εμπλακεί τα τελευταία χρόνια σε κάποιο σοβαρότατο σκάνδαλο που είτε αφορά το #MeToo είτε κάποια άλλη μισάνθρωπη συμπεριφορά;
Η μόδα δεν πρόκειται αλλάξει. Όχι σύντομα ακριβώς. Οι άνθρωποι την αλλάζουν και δίνουν άλλες δυνατότητες σε οίκους όπως η Chanel. Η Lizzo «πάταξε» την παλιά ρητορική μίσους του Λάγκερφελντ, αγαπώντας τον εαυτό της και όσα έχει να προσφέρει σε γυναίκες όπως εκείνη.
Οι οίκοι που στέκονται κάπου στη μέση – να ντύσουν και έναν μεγάλο καλλιτέχνη και να ξεπλύνουν κάποια παλιά αμαρτία- αλλά και να εμμένουν στα ασθενικά πρότυπα ομορφιάς, για πρώτη φορά βρίσκονται με την πλάτη στον τοίχο: να αγκαλιάσουν τη νέα εποχή και να προχωρήσουν ή να κάνουν μικροεκπτώσεις, θεωρώντας ότι περιπτώσεις σαν την Lizzo θα είναι εξαίρεση; Η απάντηση θα αργήσει να δοθεί, αλλά σίγουρα θα έχει ενδιαφέρον.
Με στοιχεία από Vogue.com, Guardian, HyperAllergic