Η «ένοικος» του τάφου 359 και η γέννηση της Ρώμης

Η «ένοικος» του τάφου 359 και η γέννηση της Ρώμης Facebook Twitter
0

Τι κοινό μπορεί να έχει η ίδρυση της Ρώμης, με μία γυναίκα της οποίας ο τάφος ανακαλύφθηκε πριν από 32 χρόνια; Και πόσα μυστικά μπορεί να κρύβει μία πόλη τόσο καλά δομημένα, πολύβουη και με μόνιμες τουριστικές ροές; 

Δεν υπάρχει σχεδόν τίποτα από την περίοδο κατά την οποία ιδρύθηκε η πόλη (21 Απριλίου 753 π.Χ.) που να μπορεί να δει κανείς στους διάσημους αρχαιολογικούς χώρους και τα μουσεία στη Ρώμη. Από αυτόν τον μήνα όμως, κάτι τέτοιο δεν θα ισχύει.

Το Ρωμαϊκό Εθνικό Μουσείο ανοίγει μια γκαλερί αφιερωμένη στην έκθεση ταφικών αντικειμένων από τα πρώτα χρόνια της Ρώμης. Τα συγκεκριμένα αντικείμενα παρέμειναν για δεκαετίες αθέατα στις αποθήκες των Λουτρών του Διοκλητιανού.

Ένα διετές πρόγραμμα επικεντρώθηκε στη σταθεροποίηση, καταγραφή, ανάλυση και αποκατάσταση αντικειμένων και λειψάνων που αποκαλύφθηκαν από τη μεγάλη νεκρόπολη του 8ου-7ου αιώνα π.Χ. στην οδό Λαουρεντίνα, τον αρχαίο δρόμο που συνέδεε τη Ρώμη με το Λαβίνιο, κοντά στο μεσαιωνικό Castello di Decima. Ο χώρος ανασκάπτεται από το 1971 και έχουν ανακαλυφθεί εκατοντάδες τάφοι.

Ο τάφος 359 είναι ίσως ο πιο σημαντικός σε αρχαιολογικό επίπεδο. Ανακαλύφθηκε το 1991, απομακρύνθηκε από το σημείο που εντοπίστηκε και μεταφέρθηκε σε μία ξύλινη θήκη για άλλα είκοσι χρόνια. Ο τάφος 359 χαρακτηρίστηκε ως εξαιρετικός χάρη στα πολυτελή τεχνουργήματα που φέρει στο πλαίσιό του. Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο οι αρχαιολόγοι τον αφαίρεσαν ολόκληρο, ώστε να διατηρήσουν το πολύτιμο περιεχόμενό του, αντί να γίνει η όλη διαδικασία επί τόπου. Επίσης, και ο χώρος στο έδαφος δεν θα ανασκάπτονταν για άλλα 20 χρόνια.

Ρώμη: Facebook Twitter
Φωτ.: museonazionaleromano.beniculturali.it

Τελικά, το 2021, ο τάφος 359 καθαρίστηκε και συντηρήθηκε. Η διετής διαδικασία αποκάλυψε την ύπαρξη ανθρώπινων λειψάνων, που προηγουμένως θεωρούνταν ότι είχαν αποσυντεθεί στο έδαφος. Ανήκαν σε μια νεαρή γυναίκα που πέθανε γύρω στο 730 π.Χ., όταν ήταν μεταξύ 18 και 24 ετών. Αυτή και η Ρώμη γεννήθηκαν, επομένως, την ίδια εποχή.

Ρώμη: Facebook Twitter
Φωτ.: museonazionaleromano.beniculturali.it

Είχε ταφεί με ένα ένδυμα στολισμένο με κοσμήματα και ειδικότερα μ’ ένα χάλκινο μενταγιόν, μεγάλα δαχτυλίδια που ήταν προσαρτημένα στο φόρεμα με χάλκινες και κεχριμπαρένιες καρφίτσες, ασημένια στολίδια για τα μαλλιά και άλλα. Μαζί της ενταφιάστηκε επίσης ένα πλήρες σερβίτσιο συμποσίου με μαχαίρια, σούβλες για το μαγείρεμα του κρέατος, χάλκινα και κεραμικά σκεύη πόσης. Στα κτερίσματα υπάρχουν αντικείμενα ετρουσκικής και νοτιοϊταλικής προέλευσης. Το κεχριμπάρι στην καρφίτσα της είχε εισαχθεί από τη Βαλτική Θάλασσα.

Ρώμη: Facebook Twitter
Φωτ.: museonazionaleromano.beniculturali.it

Το περιεχόμενο του τάφου 359 και άλλα αντικείμενα από τους δύο πρώτους αιώνες της Ρώμης θα εκτίθενται στα Λουτρά του Διοκλητιανού μέχρι τις 3 Σεπτεμβρίου του τρέχοντος έτους.

Με πληροφορίες από thehistoryblog

Πολιτισμός
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γλυπτά Παρθενώνα: «Δεν έχω έτοιμη λύση αλλά οφείλουμε να συνεργαζόμαστε» λέει ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Πολιτισμός / Γλυπτά Παρθενώνα: «Δεν έχω έτοιμη λύση αλλά οφείλουμε να συνεργαζόμαστε» λέει ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

 «Θα ήθελα να μιλήσουμε περισσότερο για μια εταιρική σχέση παρά να συζητήσουμε για την ιδιοκτησία»: Για το αίτημα επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Αθήνα μίλησε ο επικεφαλής του Βρετανικού Μουσείου
LIFO NEWSROOM
Διαμαντένιο κολιέ που συνδέεται με τη Μαρία Αντουανέτα πουλήθηκε σε δημοπρασία για $4,81 εκατ.

Πολιτισμός / Διαμαντένιο κολιέ που συνδέεται με τη Μαρία Αντουανέτα πουλήθηκε σε δημοπρασία για $4,81 εκατ.

Το κόσμημα φέρει ιστορική σημασία, καθώς θεωρείται ότι περιλαμβάνει μερικά από τα αυθεντικά διαμάντια του θρυλικού "κολιέ των διαμαντιών" που βρέθηκε στο επίκεντρο σκανδάλου τη δεκαετία του 1780
LIFO NEWSROOM
Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Πολιτισμός / Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Με αφορμή τα 35 χρόνια από την Πτώση του Τείχους (09.11.89) μια φωτογραφική έκθεση με τίτλο «Dream on- Βερολίνο, δεκαετία του 90» αποτυπώνει την κρίσιμη αυτή δεκαετία μετάβασης ανάμεσα στο παρελθόν και το αβέβαιο μέλλον, την αισιοδοξία και το φόβο για το νέο Βερολίνο
ΕΙΡΗΝΗ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ, ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ