Τον περασμένο Μάρτιο το αριστουργηματικό έργο του Σαρντέν «Καλάθι με άγριες φράουλες» του 1761, σημείωσε ρεκόρ πώλησης σε δημοπρασία του παριζιάνικου οίκου δημοπρασιών Artcurial φτάνοντας τη τιμή των 24,4 εκατομμυρίων ευρώ (26 εκατομμύρια δολάρια). Τώρα, μια δωρεά της Louis Vuitton (LVMH - Moët Hennessy Louis Vuitton) θα καλύψει ένα μέρος της τιμής αγοράς του, ώστε να καταλήξει στο Μουσίου του Λούβρου.
Το έργο αγοράστηκε στην τιμή ρεκόρ από το Μουσείο Τέχνης Kimbell στο Fort Worth του Τέξας, αλλά μια δήλωση του Μουσείου του Λούβρου ότι το έργο πρέπει να χαρακτηριστεί «εθνικός θησαυρός» πάγωσε την εξαγωγή του από τη Γαλλία. Όπως είπε η Laurence des Cars, πρόεδρος και διευθύντρια του μουσείου, σε συνέντευξή της στο περιοδικό Le Figaro «έχουμε κινητοποιηθεί και προβεί σε κάθε δυνατή ενέργεια ώστε να εντάξουμε τον πίνακα στις εθνικές συλλογές».
Σύμφωνα με τη νέα κατηγοριοποίηση του πίνακα ως «εθνικός θησαυρός», το Λούβρο έχει στη διάθεσή του δυόμισι χρόνια έως ότου εξασφαλίσει χρηματοδότηση για την απόκτησή του. Ένα μέρος των χρημάτων πρόκειται να συγκεντρωθεί μέσω του «All Patrons», μιας ετήσιας εκστρατείας που συγκεντρώνει χρήματα για το Λούβρο και η οποία θα διαρκέσει μέχρι τον Φεβρουάριο του 2024. Η εκστρατεία «τρέχει» από το 2010 και απευθύνεται στο κοινό ώστε όποιος μπορεί, να συνεισφέρει για έργα που προορίζονται για άμεση αγορά τους για το μουσείο.
Το Λούβρο θα εκθέτει το έργο του Σαρντέν καθ' όλη τη διάρκεια της εκστρατείας, κατά την οποία ελπίζει να συγκεντρώσει 1,3 εκατομμύρια ευρώ από τις συνεισφορές του κοινού, ενώ το υπόλοιπο της τιμής αγοράς του θα καταβληθεί από εταιρικές δωρεές και κεφάλαια του προϋπολογισμού του μουσείου.
Η LVMH καλύπτει οικονομικά τα δύο τρίτα του κόστους, ενώ μια άλλη ιδιωτική εταιρεία δωρίζει 1 εκατ. ευρώ (1,1 εκατ. δολάρια). Επίσης η ομάδα υποστηρικτών Société des Amis du Louvre θα διαθέσει 500.000 ευρώ (535.000 δολάρια).
«Ο Σαρντέν είναι ο Γάλλος Βερμέερ και το Καλάθι με τις Άγριες Φράουλες είναι ίσως το τελευταίο έργο αυτής της ποιότητας που βρίσκεται ακόμη σε ιδιωτικά χέρια», δήλωσε στον Observer ο Ζαν-Πολ Κλαβέρι, σύμβουλος του Αρνό, προσθέτοντας: «Είμαστε στην ευχάριστη θέση να υποστηρίξουμε την απόκτησή του από το Λούβρο».
Ο Αρνό εδώ και αρκετά χρόνια αποτελεί βασικό παράγοντα του καλλιτεχνικού γίγνεσθαι της Γαλλίας. Συλλέκτης έργων τέχνης ο ίδιος , η συλλογή του εκτιμάται στα 186,3 δισεκατομμύρια δολάρια, ενώ ως διευθύνων σύμβουλος της LVMH ίδρυσε το 2014 το Fondation Louis Vuitton, ένα ιδιωτικό μουσείο τέχνης, το οποίο στεγάζει τόσο την προσωπική του συλλογή όσο και εκείνη της LVMH ενώ αυτό το διάστημα φιλοξενεί μια σημαντική αναδρομική έκθεση του Mark Rothko.
Η εταιρεία του δισεκατομμυριούχου Γάλλου έχει επίσης υποστηρίξει περισσότερες από 60 μεγάλες εκθέσεις τέχνης στη Γαλλία και σε ολόκληρο τον κόσμο, όπως και μια σειρά ανακαινίσεων των Βερσαλλιών. Η LVMH συμμετέχει εδώ και καιρό στους ετήσιους δημόσιους εράνους του Λούβρου, συμβάλλοντας σε σκοπούς όπως η αποκατάσταση του κήπου Tuileries το 2011.
Η σημαντικότερη όμως εμπλοκή της LVMH στον τομέα των σημαντικών πρωτοβουλιών της τέχνης έχει επικεντρωθεί στην απόκτηση εθνικών θησαυρών. «Αυτός είναι ο 7ος εθνικός θησαυρός που συμβάλλουμε στην αγορά του για τις συλλογές», δήλωσε ο Claverie. Σημειώνεται ότι μια τέτοια υποστήριξη είναι επωφελής λύση τόσο για τα μουσεία όσο και για την εταιρεία, η οποία δικαιούται έως και 90% φοροαπαλλαγή επί των τιμών αγοράς σύμφωνα με τους νόμους περί χορηγιών της Γαλλίας.
Ο όμιλος έγινε πρώτη είδηση λίγους μήνες πριν μέσα στο 2023 όταν διέθεσε 43 εκατομμύρια ευρώ για την απόκτηση του πίνακα A Boating Party του Gustave Caillebotte του 1877 για το Μουσείο Ορσέ. Ο λόγος για έναν πίνακα, ο οποίος είχε επίσης χαρακτηριστεί «εθνικός θησαυρός» από το 2020. Όσο δε για το Λούβρο, η LVMH συνέβαλε στην απόκτηση το 1998 και το 2017 αντίστοιχα ενός πορτρέτου του Ζακ Λουί Νταβίντ και του Βιβλίου των Ωρών του Φραγκίσκου Α΄. Μεταξύ 2000 και 2013, βοήθησε επίσης στην αγορά «εθνικών θησαυρών» για το Μουσείο Guimet και για τις Βερσαλλίες.
Με στοιχεία από τον Observer