Δόθηκαν στη δημοσιότητα οι απομαγνητοφωνήσεις των οδηγιών του πύργου ελέγχου προς τα αεροπλάνα που συγκρούστηκαν στην Ιαπωνία.
Από τις απομαγνητοφωνήσεις φαίνεται πως το αεροσκάφος της Japan Airlines είχε λάβει άδεια προσγείωσης, αλλά το μικρότερο αεροπλάνο δεν είχε λάβει άδεια απογείωσης. Συγκεκριμένα το μικρότερο αεροπλάνο, εκείνο της ακτοφυλακής είχε κληθεί να τροχοδρομήσει μέχρι ένα σημείο αναμονής κοντά στον διάδρομο προσγείωσης-απογείωσης. Μάλιστα, αξιωματούχος της ιαπωνικής υπηρεσίας πολιτικής αεροπορίας, επικαλούμενος τις απομαγνητοφωνήσεις, είπε στους δημοσιογράφους ότι δεν υπάρχει ένδειξη ότι το αεροπλάνο της ακτοφυλακής είχε λάβει άδεια απογείωσης.
Από την πλευρά του, ο κυβερνήτης του μικρότερου αεροπλάνου είπε ότι εισήλθε στον διάδρομο αφού έλαβε άδεια, σύμφωνα με αξιωματούχο της ακτοφυλακής. Ταυτόχρονα όμως παραδέχτηκε ότι δεν υπάρχει κάποια ένδειξη στις απομαγνητοφωνήσεις πως του είχε δοθεί άδεια να το κάνει.
Εν τω μεταξύ, το Ιαπωνικό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών, ερευνά το περιστατικό με τη συμμετοχή υπηρεσιών στη Γαλλία, όπου κατασκευάστηκε το αεροπλάνο Airbus, και στη Βρετανία, όπου κατασκευάστηκαν οι δύο κινητήρες Rolls-Royce. Επίσης, το Συμβούλιο ανέκτησε τον καταγραφέα φωνής από το αεροσκάφος της ακτοφυλακής.
Ο υπουργός Μεταφορών Τετσούο Σάιτο δήλωσε πως «το υπουργείο Μεταφορών υποβάλλει αντικειμενικό υλικό και θα συνεργαστεί πλήρως με την έρευνα για να διασφαλίσει ότι θα εργαστούμε από κοινού για να λάβουμε όλα τα πιθανά μέτρα ασφαλείας ώστε να αποτραπεί πιθανή επανάληψη».
Σύμφωνα με τοπικά μέσα ενημέρωσης αλλά και το πρακτορείο ειδήσεων Kyodo, η αστυνομία του Τόκιο ερευνά εάν πιθανή ανθρώπινη αμέλεια οδήγησε σε θανάτους και τραυματισμούς. Μάλιστα, εκπρόσωπος της αστυνομίας δήλωσε ότι έχει συσταθεί ειδική μονάδα η οποία ερευνά τον διάδρομο προσγείωσης - απογείωσης και σκοπεύει να πάρει καταθέσεις από τους εμπλεκόμενους.
Ένας πρώην πιλότος της Japan Airlines, ο Χιρογιούκι Κομπαγιάσι δήλωσε πως «υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να έγινε ανθρώπινο λάθος» και πρόσθεσε ότι «σε γενικές γραμμές επιτρέπεται μόνο σε ένα αεροσκάφος να εισέλθει στον διάδρομο, αλλά, παρά το γεγονός ότι δόθηκε άδεια προσγείωσης, το αεροσκάφος της ακτοφυλακής βρισκόταν στον διάδρομο».
Υπενθυμίζεται πως οι 379 επιβάτες και μέλη του πληρώματος της πτήσης JAL516 πρόλαβαν να απομακρυνθούν από το αεροσκάφος μετά τη σύγκρουσή του με αυτό της ακτοφυλακής. Ωστόσο από τη σύγκρουση προκλήθηκε έκρηξη και το Airbus Α350 της Japan Airlines πήρε φωτιά, η κατάσβεση της οποίας διήρκεσε 8 ώρες, σύμφωνα με την πυροσβεστική. Το αποτέλεσμα ήταν να σκοτωθούν πέντε από τους έξι επιβαίνοντες στο αεροσκάφος De Havilland Dash-8 της ακτοφυλακής, ενώ ο πιλότος κατάφερε να διασωθεί, αν και είναι σοβαρά τραυματισμένος.
Να σημειωθεί πως πριν από μερικές εβδομάδες, ένας οργανισμός για την ασφάλεια των πτήσεων, που εδρεύει στις ΗΠΑ, ζήτησε την ανάληψη διεθνούς δράσης για την αποτροπή συγκρούσεων αεροσκαφών στους διαδρόμους καθώς αυξάνεται η κίνηση στους αιθέρες.
Συγκεκριμένα τον περασμένο μήνα ο διευθύνων σύμβουλος του Ιδρύματος Ασφάλειας Πτήσεων Χάσαν Σαχίντι ανέφερε «Παρά τις προσπάθειες στη διάρκεια των χρόνων για την αποφυγή τέτοιων επεισοδίων, εξακολουθούν να συμβαίνουν».
Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ-Reuters