Η Victoria Siddall είναι η πρώτη γυναίκα διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης Πορτρέτων (National Portrait Gallery) στο Λονδίνο από τον Αύγουστο του 2024.
Σημαντική προσωπικότητα του χώρου της τέχνης, η Victoria Siddall, επί σειρά ετών γενική διευθύντρια της Frieze, ιδρύτρια της Frieze Masters και στη συνέχεια διευθύντρια των εκθέσεων τέχνης Frieze στο Λονδίνο, στη Νέα Υόρκη, στο Λος Άντζελες και στη Σεούλ είναι σύμβουλος στρατηγικής σε μουσεία και επιχειρήσεις και δραστηριοποιείται διεθνώς υποστηρίζοντας τη βιωσιμότητα στον κόσμο της τέχνης.
Ήταν πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου του Studio Voltaire, αλλά αυτή είναι η πρώτη της θέση σε ένα μεγάλο, δημόσια χρηματοδοτούμενο ίδρυμα τέχνης. Αναλαμβάνει τη θέση μετά τον προσωρινό διευθυντή, Μάικλ Έλιοτ, και γίνεται η 13η διευθύντρια, η πρώτη γυναίκα, στην 168χρονη ιστορία του NPG.
Η Siddall φτάνει στο NPG που άνοιξε ξανά μετά από μια ανακαίνιση 41,3 εκατομμυρίων λιρών. Η Πινακοθήκη ήταν κλειστή για τρία χρόνια και άνοιξε ξανά τον Ιούνιο του περασμένου έτους με μια ανανέωση των αιθουσών και των συλλογών, ενώ η νέα είσοδος ανατέθηκε στην εικαστικό Tracey Emin και κοσμείται από πορτραίτα γυναικών.
Η επαναλειτουργία θεωρήθηκε επιτυχημένη, με το NPG να είναι υποψήφιο για το μουσείο της χρονιάς, αλλά η αποχώρηση του Nicholas Cullinan για το Βρετανικό Μουσείο μετά από εννέα χρόνια θητείας άφησε ένα κενό στην καρδιά του οργανισμού κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού.
Η Siddall γεννήθηκε στη Βόρεια Ιρλανδία και καθώς ο πατέρας της ήταν στο στρατό, έζησαν σε πολλές χώρες. Έχει πτυχίο στα αγγλικά και στη φιλοσοφία από το Πανεπιστήμιο του Μπρίστολ.
Μετά το πανεπιστήμιο, ξεκίνησε να εργάζεται με τον οίκο Christie's για περισσότερα από τρία χρόνια. Το 2004, εντάχθηκε στο Frieze Art Fair του Λονδίνου, και το 2012 ήταν η ιδρυτική διευθύντρια της έκθεσης τέχνης Frieze Masters, προτού αρχίσει να επιβλέπει όλες τις εκθέσεις τέχνης του Frieze, στο Λονδίνο και τη Νέα Υόρκη, από το 2014.
Δήλωσε ότι τώρα είναι «ίσως η πιο συναρπαστική στιγμή στην ιστορία της NPG, καθώς κοιτάμε το μέλλον και ξεκινάμε ένα νέο κεφάλαιο».
Ο διορισμός της Siddall πρέπει να εγκριθεί από τον πρωθυπουργό –συνήθως πρόκειται για μια τυπική διαδικασία. Ωστόσο, τα τελευταία χρόνια διαδοχικές συντηρητικές κυβερνήσεις έχουν αναμειχθεί ή ασκήσει βέτο σε ορισμένους διορισμούς σε εθνικά μουσεία και γκαλερί.
Το 2020, η Siddall ίδρυσε μαζί με άλλους την Gallery Climate Coalition, έναν οργανισμό που σήμερα διαθέτει περισσότερα από 900 μέλη –ανάμεσά τους μεγάλα μουσεία, γκαλερί και οίκοι δημοπρασιών–, σε 42 χώρες, τα οποία έχουν δεσμευτεί να μειώσουν κατά 50% τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα έως το 2030. Η Siddall είναι μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Gallery Climate Coalition και συνεργάζεται με περιβαλλοντικές οργανώσεις σε θέματα στρατηγικής, προάσπισης δικαιωμάτων και συγκέντρωσης οικονομικών πόρων.
«Η ευαισθητοποίηση για την κλιματική κρίση αυξάνεται, και ιδιαίτερα μετά τα γεγονότα των τελευταίων μηνών, συμπεριλαμβανομένων των τραγικών πυρκαγιών και πλημμυρών στην Ελλάδα, που στοίχισαν περιουσίες και ζωές. Η Gallery Climate Coalition ιδρύθηκε με τη γνώση ότι η τέχνη και οι καλλιτέχνες έχουν ισχυρές φωνές που διαχέονται πολύ πέρα από τον δικό μας κλάδο, αλλά και ότι πρέπει πρώτα να αναλάβουμε δράση μέσα στις δικές μας επιχειρήσεις και οργανισμούς. Η GCC υποστηρίζει τον κόσμο της τέχνης βάζοντας αυτό το στέρεο θεμέλιο, ενώ σε συνδυασμό με την έμπνευση της τέχνης και των καλλιτεχνών έχει τη δυνατότητα να δημιουργήσει πραγματική αλλαγή» έχει πει στη LiFO η Victoria Siddall.
«Πιστεύω ότι η τέχνη σε όλες τις μορφές της –συμπεριλαμβανομένων των εικαστικών, της μουσικής, του γραπτού λόγου– μπορεί να αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι βλέπουν τον κόσμο και τελικά να αλλάξει τον κόσμο. Η τέχνη και οι καλλιτέχνες έχουν την ικανότητα να εμπνέουν και να προκαλούν και να επικοινωνούν ιδέες με διαφορετικό τρόπο από ό,τι τα μέσα ενημέρωσης. Οι καλλιτέχνες είναι επίσης εξαιρετικά σεβαστές προσωπικότητες στις κοινωνίες μας, οπότε έχουν πραγματική δύναμη να επηρεάσουν την αλλαγή μέσω του έργου και της φωνής τους».