Ένα art project στη Λέρο γεφυρώνει τις δύο πλευρές του Αιγαίου

«All Things Become Islands Before My Senses» στη Λέρο Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης. Διακρίνονται ζωγραφικά έργα της Γερμανίδας Sophie von Hellermann και κεραμικά έργα της Lindsey Mendick.
0

Η Μπουρτσού Φικρέτογλου μιλάει ελληνικά, αφού οι γονείς της γεννήθηκαν και μεγάλωσαν στην Ξάνθη. Ο πατέρας της νιώθει μια πίκρα γιατί όταν ήταν φοιτητής τού αφαίρεσαν το ελληνικό διαβατήριο και έκανε πολλά χρόνια να επιστρέψει στη γενέτειρά του. Η μητέρα της, πάλι, δεν έχασε ποτέ την ελληνική υπηκοότητα, έτσι η Μπουρτσού συχνά αναρωτιέται ποια είναι τελικά η πατρίδα της. Η Ελλάδα εξακολουθεί να τροφοδοτεί συναισθηματικά την οικογένειά της και την ίδια. Είναι άραγε αυτός ο λόγος που αποφάσισε μαζί με τη συνεργάτιδά της, Γκιζέμ Ναζ Κουντούνογλου, να αναζητήσουν ένα ελληνικό νησί για να στήσουν το εικαστικό τους πρότζεκτ;

Είναι ιδρύτριες της καλλιτεχνικής πλατφόρμας −με έδρα την Κωνσταντινούπολη− Perasma, της οποίας το όνομα κάνει σαφή αναφορά στο Πέραν, την περιοχή που εκτείνεται από την πλατεία Ταξίμ μέχρι το Τουνέλ, και που την εποχή της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας αποτελούσε καθημερινό πέρασμα για εκατοντάδες ανθρώπους, εκεί που συγκεντρωνόταν όλη η δραστηριότητα και η ενέργεια της πόλης. Δυστυχώς στους Ρωμιούς θα θυμίζει πάντα ότι κάποτε ήταν η πιο ανθηρή οικονομικά γειτονιά της Πόλης κι ότι τα ελληνικά μαγαζιά και πλουσιόσπιτα το 1955 λεηλατήθηκαν ολοσχερώς. Για τις δύο αυτές γυναίκες (οι μνήμες της οικογένειας της Μπουρτσού σχετικά με τη Θράκη είναι επίσης θλιβερές) συμβολικά το «πέρασμα» έχει να κάνει με τη ροή και την κινητικότητα της σύγχρονης ζωής και ο νομαδικός χαρακτήρας της πλατφόρμας τους (οργανώνουν εκθέσεις σε διαφορετικές κάθε φορά τοποθεσίες) βρήκε την κατάλληλη ονομασία. Το Leros Project, που στήθηκε για δεύτερη χρονιά, συνδέεται και με τη σχέση των δύο χωρών, με το πέρασμα της μίας στην άλλη μέσω του Αιγαίου, όπως και με την ιδιαίτερη αισθητική ταυτότητα της Λέρου, με τα εμβληματικά κτίρια ιταλικής ρασιοναλιστικής αρχιτεκτονικής της δεκαετίας του 1930, που ήταν μέρος της αστικής ανάπτυξης του Portolago, αυτού του απροσδόκητου μεγαλεπήβολου σχεδίου της ιταλικής περιόδου των Δωδεκανήσων.

Ο σημαντικός Πολωνός καλλιτέχνης Πάβελ Αλτχάμερ, έργα του οποίου βρίσκονται στη μόνιμη συλλογή του ΜοΜΑ και έχουν εκτεθεί στο Πομπιντού και το New Museum, δημιούργησε στους χώρους τους Ναυτικού Ομίλου Λέρου στο Κουλούκι το «fools boat 2024», μια κεραμική απεικόνιση φιγούρων σε μια παραμορφωμένη βάρκα.

Το ορμητήριο του πρότζεκτ −που έχει τίτλο «All Things Become Islands Before My Senses»− είναι το Perasma Space, σε μια νεοκλασική, δίπατη βίλα του 1886 στην Αγία Μαρίνα, που ο ιδιοκτήτης της τους την παραχώρησε πριν προχωρήσει σε πλήρη ανακαίνιση και λειτουργεί ως κεντρικός εκθεσιακός χώρος. Περιλαμβάνει περί τα 70 έργα μεικτής τεχνικής 16 καλλιτεχνών. Ανάμεσά τους βρίσκονται έργα της Ελληνοαιγύπτιας Φαρίντα Eλ Γκαζάρ, η οποία δημιούργησε τρία νέα έργα εμπνευσμένα από τη Λέρο, μια site-specific εγκατάσταση του Κωστή Βελώνη με υλικά που βρήκε στο ναυπηγείο της Λέρου, κεραμικά της Ευγενίας Βερελή αλλά και έργα όλων των συμμετεχόντων καλλιτεχνών, όπως της Πολωνής Goshka Macuga (με πρώτες εικόνες, λίγο σαν teaser από ένα videο, από το παροπλισμένο σήμερα Ψυχιατρικό Νοσοκομείο Λέρου), φωτογραφίες της Τουρκάλας Cansu Yıldıran, σειρά γλυπτών της Ιρακινο-Αμερικανίδας Maryam Turkey, παλιότερα γλυπτά του Enzo Cucchi από τη σειρά «Testa di Van Gogh» (1995), μονοτυπίες στον καμβά της Βρετανίδας Laura Footes και ζωγραφικά έργα της Γερμανίδας Sophie von Hellermann.

«All Things Become Islands Before My Senses» στη Λέρο Facebook Twitter
Φωτογραφία της Τουρκάλας Cansu Yıldıran
«All Things Become Islands Before My Senses» στη Λέρο Facebook Twitter
Φωτογραφία της Τουρκάλας Cansu Yıldıran

Ο Τούρκος εικαστικός καλλιτέχνης Σεβντέτ Ερέκ, που εκπροσώπησε την Τουρκία στην 57η Μπιενάλε της Βενετίας, παρουσιάζει ένα ηχητικό installation με κουδούνια ζώων της αγροτικής ζωής φτιαγμένα από γυαλί, χάρη στην παραδοσιακή τέχνη ενός Τούρκου τεχνίτη, παράλληλα με ένα ακόμα διαδραστικό του έργο που δημιουργεί τον ήχο της θάλασσας με κινήσεις των χεριών (τα κύματα που συνδέουν τους δυο λαούς) πάνω σε χαλί, το οποίο εκτίθεται στο δημοτικό σχολείο στο Λακκί, ένα ακόμα κτίσμα της δεκαετίας του 1930. Σύντομα θα κυκλοφορήσει βιβλίο του καλλιτέχνη στα ελληνικά από τον εκδοτικό οίκο Ιστός της Κωνσταντινούπολης.

Μια ενδιαφέρουσα αποκάλυψη είναι οι τοιχογραφίες του Γερμανού Ότο Μάιστερ, τις οποίες φιλοτέχνησε την περίοδο της γερμανικής κατοχής του νησιού στο Διαπόρι, μέσα σε έναν παλιό στρατώνα, όπου κάποτε έδρευε η ιταλική πυροβολαρχία PL 288. Ένα αντίγραφο έργου του Μπρέγκελ, ο Μιλού, ο σκύλος του Τεντέν, ένα στρωμένο τραπέζι με εδέσματα που το πλαισιώνουν γυναικείες φιγούρες. Προστέθηκε και μια ζωγραφιά της Necla Rüzgar, δημιουργώντας ένα συνολικό site-specific project.

«All Things Become Islands Before My Senses» στη Λέρο Facebook Twitter
Έργο της εικαστικού Nermi̇n Er.

Ο σημαντικός Πολωνός καλλιτέχνης Πάβελ Αλτχάμερ, έργα του οποίου βρίσκονται στη μόνιμη συλλογή του ΜοΜΑ και έχουν εκτεθεί στο Πομπιντού και το New Museum, δημιούργησε στους χώρους τους Ναυτικού Ομίλου Λέρου στο Κουλούκι το «fools boat 2024», μια κεραμική απεικόνιση φιγούρων σε μια παραμορφωμένη βάρκα.

Για την έκθεση και τα residencies το Perasma συνεργάστηκε στενά με την τοπική κοινότητα και με συλλόγους του νησιού, όπως τον Πολιτιστικό και Μορφωτικό Σύλλογο «Άρτεμις», το Caserma των Βοτάνων και τον Κοινωνικό Συνεταιρισμό Ψυχικής Υγείας Δωδεκανήσων.

Η Μπουρτσού Φικρέτογλου λέει για την περιπέτεια να στήσει για δεύτερη χρονιά το Leros Project: «Οι περισσότεροι κάτοικοι μάς αντιμετώπισαν φιλικά. Άλλοι ίσως κάπως καχύποπτα, μέχρι που είδαν τη σοβαρότητα με την οποία αντιμετώπισαν τη δουλειά μας όσοι επισκέφθηκαν το νησί για τα εγκαίνια, συλλέκτες, καλλιτέχνες και φιλότεχνοι και από τις δύο πλευρές, Έλληνες και Τούρκοι, αλλά και διεθνείς επισκέπτες. Θεωρούμε ότι συμβάλλουμε στο να αποβάλει η Λέρος το στίγμα του παρελθόντος της. Δεν λέω ότι θα το πετύχουμε, αλλά κανείς δεν μπορεί να ισχυριστεί ότι δεν συνέβη κάτι ενδιαφέρον στο νησί. Πολλοί από τους ντόπιους θέλουν να συνεχίσουμε και τα επόμενα χρόνια. Το ίδιο κι εμείς. Κάνουμε ξεναγήσεις σε όσους ενδιαφέρονται, όπως στα μέλη του τοπικού θεατρικού ομίλου, για τον οποίο ένας καλλιτέχνης μας θα φιλοτεχνήσει μια αφίσα. Φυσικά υπάρχουν προβλήματα, καθώς εμείς είμαστε συνηθισμένες στους ρυθμούς και τα ήθη της μεγάλης πόλης και δεν μπορούμε να επιβάλουμε τους δικούς μας όρους στην πραγματικότητα μιας μικρής κοινωνίας, δεν έχουμε το δικαίωμα να επιβάλουμε τις δικές μας συνήθειες. Αντιθέτως, οφείλουμε να ενταχθούμε στις συνήθειες του τόπου. Να ακούσουμε τι έχουν να μας πουν και να σταθούμε δίπλα τους. Είναι μια πολύτιμη εμπειρία που μας φέρνει πιο κοντά στους ντόπιους».

«All Things Become Islands Before My Senses» στη Λέρο Facebook Twitter
Ο Πάβελ Αλτχάμερ δημιούργησε στους χώρους τους Ναυτικού Ομίλου Λέρου στο Κουλούκι το «fools boat 2024», μια κεραμική απεικόνιση φιγούρων σε μια παραμορφωμένη βάρκα. Φωτ.: via instagram
«All Things Become Islands Before My Senses» στη Λέρο Facebook Twitter
Έργο του σημαντικού Πολωνού καλλιτέχνη Πάβελ Αλτχάμερ.

«All Things Become Islands Before My Senses» στη Λέρο Facebook Twitter
Ο Τούρκος εικαστικός καλλιτέχνης Σεβντέτ Ερέκ, που εκπροσώπησε την Τουρκία στην 57η Μπιενάλε της Βενετίας, παρουσιάζει ένα ηχητικό installation με κουδούνια ζώων της αγροτικής ζωής φτιαγμένα από γυαλί.

«All Things Become Islands Before My Senses» στη Λέρο Facebook Twitter
Έργα της Γερμανίδας Sophie von Hellermann.

«All Things Become Islands Before My Senses» στη Λέρο Facebook Twitter
Μια ενδιαφέρουσα αποκάλυψη είναι οι τοιχογραφίες του Γερμανού Ότο Μάιστερ, τις οποίες φιλοτέχνησε την περίοδο της γερμανικής κατοχής του νησιού στο Διαπόρι. Φωτ.: via instagram
«All Things Become Islands Before My Senses» στη Λέρο Facebook Twitter
Κεραμικά της Ευγενίας Βερελή. Φωτ.: via instagram

«All Things Become Islands Before My Senses» στη Λέρο Facebook Twitter
Έργο της Ελληνοαιγύπτιας εικαστικού Φαρίντα Eλ Γκαζάρ

Συμμετέχουν οι καλλιτέχνες:
Alice Guittard
Cansu Yıldıran
Cevdet Erek
Enzo Cucchi
Ευγενία Βερελή
Farida El Gazzar
Goshka Macuga
Κωστής Βελώνης
Laura Footes

Lindsey Mendick
Maryam Turkey
Necla Rüzgar
Nermi̇n Er
Paweł Althamer
Sophie von Hellermann
William Kentridge

Η έκθεση πήρε παράταση έως τις 8 Σεπτεμβρίου.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Νάκης Παναγιωτίδης μάς ζητά να νιώσουμε τα έργα του ακόμα και με κλειστά τα μάτια

Εικαστικά / Ο Νάκης Παναγιωτίδης μάς ζητά να νιώσουμε τα έργα του ακόμα και με κλειστά τα μάτια

Το Ίδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή υποδέχεται την αναδρομική έκθεση ενός διεθνούς φήμης ανένταχτου Έλληνα καλλιτέχνη της διασποράς, γνωστού για το πολύπλευρο και στοχαστικό έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος»

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος»

Τα ρεαλιστικά γλυπτά του, που εκφράζουν τα ανθρώπινα συναισθήματα αλλά και τις αδυναμίες, εξακολουθούν να είναι σήμερα ιδιαίτερα δημοφιλή και να συγκεντρώνουν πλήθη φιλότεχνων όπου και αν εκτίθενται.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Λεονάρντο, Μικελάντζελο, Ραφαήλ: Αριστουργήματα και καλλιτεχνικές μονομαχίες 

Εικαστικά / Λεονάρντο, Μικελάντζελο, Ραφαήλ: Αριστουργήματα και καλλιτεχνικές μονομαχίες 

Μια έκθεση στη Royal Academy of Arts του Λονδίνου φέρνει στο προσκήνιο μετά από έξι αιώνες τη θρυλική καλλιτεχνική «μονομαχία» μεταξύ Ντα Βίντσι και Μικελάντζελο με δυο έργα που δεν ολοκληρώθηκαν ποτέ. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Tependris vs Tependris

Εικαστικά / Tependris vs Tependris

Μια αναδρομική έκθεση με πίνακες και γλυπτά, εικονογραφήσεις και ηχογραφήσεις, έργα του Κωνσταντίνου Κακανιά από το 1996 μέχρι σήμερα, με θεματικές που εκτείνονται από τα βαθιά παιδικά τραύματα μέχρι το χιούμορ που χαρακτηρίζει τον πολυδιάστατο καλλιτέχνη.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΠΕΤΗΣ
Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον

Εικαστικά / Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον

Η National Portrait Gallery του Λονδίνου φιλοξενεί μια από τις κορυφαίες εικαστικές εκθέσεις της χρονιάς παγκοσμίως, μια ρετροσπεκτίβα στο έργο του Βρετανού καλλιτέχνη που άλλαξε την προσωπογραφία, δημιουργώντας μια ανεπανάληπτη ζωγραφική της φιγούρας με σπαραγμό, απελπισία και ευαισθησία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Ο Τζάκσον Πόλοκ και η επιρροή που είχαν στο έργο του ο Πικάσο και οι μεξικανικές τοιχογραφίες

Πολιτισμός / Ο Πικάσο και οι μεξικανικές τοιχογραφίες στα πρώιμα έργα του Τζάκσον Πόλοκ

Μια μοναδική έκθεση στο Παρίσι παρουσιάζει πίνακές του από τα χρόνια που τον επηρέαζαν οι σουρεαλιστές και ο Καρλ Γιουνγκ, πριν ακόμα γίνει γνωστός για τα αφηρημένα έργα του με την τεχνική «dripping», το 1947.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες

Εικαστικά / Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες

Η μοναδική οπτική του Λουκά Σαμαρά παρουσιάζεται στο μουσείο Dia Beacon της Νέας Υόρκης, στην πρώτη μεταθανάτια έκθεσή του και τελευταία στην οποία συνεργάστηκε ο ίδιος ο καλλιτέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το πέρασμα του Χατζηκυριάκου-Γκίκα από τη Δύση στην Ανατολή μέσα από μια μνημειώδη έκθεση

Εικαστικά / Το πέρασμα του Χατζηκυριάκου-Γκίκα από τη Δύση στην Ανατολή μέσα από μια μνημειώδη έκθεση

Tο Μουσείο Μπενάκη, με αφορμή την επέτειο 30 χρόνων από τον θάνατό του σπουδαίου Έλληνα καλλιτέχνη, διοργανώνει μια έκθεση αφιερωμένη στο ταξίδι του από τη Δύση στην Ανατολή το 1958. Ένα ταξίδι κυριολεκτικό και μεταφορικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ