Ένας σπάνιος, λεηλατημένος από τους Ναζί πίνακας, σε δημοπρασία

Ένας σπάνιος λεηλατημένος από τους Ναζί πίνακας σε δημοπρασία Facebook Twitter
Nicolas de Largillière, Portrait d'une femme, à mi-corps. Οι Monuments Men ανέκτησαν τον πίνακα, τον οποίο οι Ναζί έκλεψαν από τον βαρόνο Philippe de Rothschild το 1940, από ένα βαυαρικό κάστρο στο τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου. Φωτ.: Christie's Images Limited.
0

Ένας πίνακας του Γάλλου καλλιτέχνη του 17ου και του 18ου αιώνα Nicolas de Largillière (1656–1746), που λεηλατήθηκε από τους Ναζί και βρέθηκε στη διάσημη φωτογραφία των Monuments Men, βγαίνει σε δημοπρασία στον οίκο Christie’s στο Παρίσι.

Το έργο, με τίτλο Portrait d’une femme, à mi-corps, (Πορτρέτο μισού σώματος μιας γυναίκας) είναι ένας από τους τρεις πίνακες που φαίνονται σε μια ιστορική φωτογραφία του Απριλίου 1945 των Monuments Men στο Κάστρο Neuschwanstein της Γερμανίας. Ο James J. Rorimer, ένας επιμελητής μουσείου που έγινε αξιωματικός του στρατού, φαίνεται να επιβλέπει τους στρατιώτες των ΗΠΑ να ανακτούν μια κρύπτη με 5.000 πίνακες και 20.000 άλλα αντικείμενα που είχαν κρύψει οι Ναζί στην τοποθεσία που βρίσκεται στη Βαυαρία.

Μεγάλο μέρος αυτής των έργων τέχνης που βρέθηκαν είχε πουληθεί υπό εξαναγκασμό, αν δεν ήταν κλεμμένα, στις προσπάθειες των Ναζί να κατάσχουν όλα τα τιμαλφή που ανήκαν στους Εβραίους. Ο Rorimer, ο οποίος θα γινόταν αργότερα ο διευθυντής του Μητροπολιτικού Μουσείου Τέχνης της Νέας Υόρκης, έπαιξε καθοριστικό ρόλο στη μονάδα Army's Monuments Men, η οποία ήταν αφιερωμένη στην προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς κατά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, καθώς και στην ανάκτηση και επιστροφή κλεμμένων έργων τέχνης και άλλων αντικειμένων. Δυστυχώς, σχεδόν 80 χρόνια μετά το τέλος του πολέμου, ορισμένες οικογένειες συνεχίζουν να αναζητούν την περιουσία τους.

Η φωτογραφία έγινε σύμβολο αυτού του έργου και εμφανίστηκε στο εξώφυλλο του βιβλίου του 2009 The Monuments Men: Allied Heroes, Nazi Thieves, and the Greatest Treasure Hunt in History, του Robert Edsel με τον Brett Witter. Ο Τζορτζ Κλούνεϊ σκηνοθέτησε και πρωταγωνίστησε στην κινηματογραφική εκδοχή του βιβλίου το 2014.

Ένας σπάνιος λεηλατημένος από τους Ναζί πίνακας σε δημοπρασία Facebook Twitter
Ο αρχηγός των Monuments Men, λοχαγός James Rorimer και τρεις στρατιώτες μετά τη διάσωση έργων τέχνης από ένα γερμανικό κάστρο. Το πορτρέτο του Nicolas de Largillière βρίσκεται στα δεξιά. Φωτ.: courtesy of the U.S. National Archives and Records Administration.

«Οι φωτογραφίες των Monuments Men δίδαξαν τον κόσμο για τη λεηλασία των Ναζί», δήλωσε στους New York Times ο Marc Porter, πρόεδρος της Christie’s Americas. 

Ο πίνακας, ο οποίος προσφέρεται από έναν ανώνυμο συλλέκτη, έχει εκτιμώμενη τιμή από 50.000 έως 80.000 ευρώ και η δημοπρασία του έχει προγραμματιστεί για τις 21 Νοεμβρίου.

Στην αρχειακή φωτογραφία, ο λοχίας Antonio “Anthony” T. Valim από την Καλιφόρνια κρατά το έργο του Largillière. Οι Ναζί έκλεψαν το αριστούργημα από το θησαυροφυλάκιο της τράπεζας του βαρόνου Philippe de Rothschild το 1940. Για το μεγαλύτερο μέρος του πολέμου, οι Ναζί αποθήκευσαν τον πίνακα, μαζί με χιλιάδες άλλα λεηλατημένα έργα τέχνης, στο Jeu de Paume στο κατεχόμενο Παρίσι.

Ο επικεφαλής του μουσείου, Rose Valland, εργαζόταν ως κατάσκοπος των Συμμάχων, κρατώντας λεπτομερείς σημειώσεις για το πού μετέφερε το Τρίτο Ράιχ λεηλατημένη τέχνη—συμπεριλαμβανομένων 29 αποστολών στο Κάστρο Neuschwanstein. Αυτές οι σημειώσεις  ήταν καθοριστικής σημασίας στις προσπάθειες των Monuments Men, συμπεριλαμβανομένης της ανάκτησης του Portrait d'une femme.

Ένας σπάνιος λεηλατημένος από τους Ναζί πίνακας σε δημοπρασία Facebook Twitter
Αποθήκη του κάστρου Neuschwanstein γεμάτη με λεηλατημένα έργα τέχνης, Σεπτέμβριος 1945. Φωτ.: Thomas Carr Howe papers, Archives of American Art

Η γαλλική κυβέρνηση μετά την απελευθέρωση επέστρεψε τον πίνακα στην οικογένεια Rothschild τον Μάιο του 1946. (Ο βαρόνος επέζησε του πολέμου αφού διέφυγε στο Λονδίνο, αλλά η σύζυγός του, Élisabeth, πέθανε σε στρατόπεδο συγκέντρωσης.) Παρέμεινε στη συλλογή τους μέχρι το 1978 οπότε και το αγόρασε σε δημοπρασία ο σημερινός ιδιοκτήτης.

Το ρεκόρ δημοπρασίας του καλλιτέχνη ανέρχεται σε 1,57 εκατομμύρια ευρώ που σημειώθηκε στον οίκο Christie’s στο Παρίσι το 2020, σύμφωνα με τη βάση δεδομένων τιμών Artnet. Αλλά ένα άλλο έργο του de Largillière με ύποπτη προέλευση έγινε πρωτοσέλιδο το 2022, όταν πουλήθηκε για 1,23 εκατομμύρια δολάρια στον οίκο Sotheby's της Νέας Υόρκης.

Με πληροφορίες από artnet

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ένας πίνακας του Γκιστάβ Κουρμπέ στο Κέιμπριτζ λεηλατημένο έργο τέχνης από τους Ναζί;

Πολιτισμός / Ένας πίνακας του Γκιστάβ Κουρμπέ στο Κέιμπριτζ λεηλατημένο έργο τέχνης από τους Ναζί;

Ο Κουρμπέ έχει υπογράψει ένα από τα πιο προκλητικά έργα στην ιστορία της τέχνης, τον περίφημο πίνακα «L'Origine du Monde» (Η προέλευση του κόσμου) που απεικονίζει ένα αιδοίο, ο οποίος δεν είχε εκτεθεί δημοσίως μέχρι το Γαλλία έως το 1995 και σήμερα βρίσκεται στο μουσείο Ορσέ.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η έκθεση «Οι Έλληνες: Από τον Αγαμέμνονα στον Μέγα Αλέξανδρο» εγκαινιάστηκε στο Πεκίνο

Πολιτισμός / Η έκθεση «Οι Έλληνες: Από τον Αγαμέμνονα στον Μέγα Αλέξανδρο» εγκαινιάστηκε στο Πεκίνο

«Οι επισκέπτες θα κατανοήσουν καλύτερα γιατί ο ελληνικός πολιτισμός δεν είναι μόνο η κοιτίδα του Δυτικού Πολιτισμού, αλλά έχει τεράστιο αποτύπωμα και στην Ασία» τόνισε ο πρέσβης της Ελλάδας στην Κίνα
LIFO NEWSROOM
Μουσείο Prado: Tα αληθινά χρώματα της γλυπτικής φωτίζουν την «χρυσή εποχή» της Ισπανίας

Πολιτισμός / Μουσείο Prado: Tα αληθινά χρώματα της γλυπτικής φωτίζουν την «χρυσή εποχή» της Ισπανίας

Η έκθεση «Χέρι με χέρι: Γλυπτική και Χρώμα στην Ισπανική Χρυσή Εποχή», καταδεικνύει ότι ο δυτικός καλλιτεχνικός κανόνας δεν έκανε διακρίσεις σε βάρος ορισμένων καλλιτεχνών μόνο λόγω γεωγραφίας και φύλου, αλλά και λόγω των υλικών που χρησιμοποιούσαν
LIFO NEWSROOM
Κίλιαν Μέρφι

Πολιτισμός / Ο Κίλιαν Μέρφι, ο Νόμος του Μέρφι και η Μαριόν Κοτιγιάρ από αύριο στους κινηματογράφους

Η κινηματογραφική μεταφορά των «Μικρών Πραγμάτων σαν κι Αυτά», ένα εγχώριο εμπορικό στοίχημα από τον σκηνοθέτη της «Ευτυχίας» και τρεις ακόμα επιλογές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Αλέν Ντελόν: Νέα βιογραφία υποστηρίζει πως ο μύθος του γαλλικού σινεμά ήταν αμφιφυλόφιλος

Πολιτισμός / Αλέν Ντελόν: Νέα βιογραφία υποστηρίζει πως ο μύθος του γαλλικού σινεμά ήταν αμφιφυλόφιλος

Ο βιογράφος του Αλέν Ντελόν, δήλωσε πως ο μεγάλος Γάλλος ηθοποιός «από σεξουαλική άποψη είχε εξερευνήσει τα πάντα, με άνδρες, με γυναίκες και κάνοντας τρίο»
ΕΥΑ ΠΑΥΛΑΤΟΥ