Ένα βήμα μπροστά

Ένα βήμα μπροστά Facebook Twitter
Η εκλογή του Γιάννη Μπουτάρη και μόνο λειτούργησε ως σημαντική υπενθύμιση ότι μπορεί να υπάρξει πολιτική διέξοδος από την εσωστρέφεια, την αντίδραση και το έρεβος. Φωτ.: EUROKINISSI
0


ΗΤΑΝ ΑΠΟΛΥΤΩΣ ΑΝΑΜΕΝΟΜΕΝΟ το κύμα των θερμών αποχαιρετισμών που κατέκλυσαν το ψηφιακό σύμπαν αμέσως μετά την αναγγελία του θανάτου του, καθώς ο Γιάννης Μπουτάρης ήταν μια εξαιρετική περίπτωση επιχειρηματία, πολιτικού, ανθρώπου (ή ατόμου). Ο «κυρ-Γιάννης», όπως τον αποκαλούσαν –  ένα προσωνύμιο/brand που συγχρόνως έμοιαζε να του ταιριάζει και να μην του ταιριάζει, παρ’ όλα αυτά το κατοχύρωσε με τον ευθύ και  προσηνή τρόπο του – υπήρξε, πέραν όλων των άλλων ιδιοτήτων του, μια λαμπρή εξαίρεση όχι μόνο στην πολιτική ζωή της Θεσσαλονίκης, αλλά ολόκληρης της χώρας.

Έστω και σε ένα συμβολικό επίπεδο, άσχετα από το συνολικό άθροισμα του έργου που επιτελέστηκε κατά τη θητεία του στο Δήμο της Θεσσαλονίκης, η εκλογή του και μόνο λειτούργησε ως σημαντική υπενθύμιση ότι μπορεί να υπάρξει πολιτική διέξοδος από την εσωστρέφεια, την αντίδραση και το έρεβος. Ακόμα κι αν αυτά φαίνονται να παίζουν στην έδρα τους.

«Το βλέπω σαν μια υποχρέωση, από την ώρα που έμπλεξα πρέπει να βγάλω πέρα με τον καλύτερο δυνατό τρόπο» είχε πει ο Μπουτάρης όταν ξεκινούσε τη θητεία του στο Δήμο Θεσσαλονίκης.

Όλα έδειχναν να πηγαίνουν πίσω για τη Θεσσαλονίκη όταν εκείνος αποφάσισε να πάει την πόλη του (αλλά και τον εαυτό του, στα 68) «ένα βήμα μπροστά», όπως είναι και ο τίτλος του πολύ ωραίου και διεισδυτικού ντοκιμαντέρ του Δημήτρη Αθυρίδη, το οποίο ακολουθούσε σαν καλότυχη σκιά τον Μπουτάρη στην προεκλογική του καμπάνια το εκρηκτικό 2010.

Μια από τις ισχυρές σκηνές της ταινίας είναι προς το τέλος της όταν η κάμερα τον παρακολουθεί υπνωτισμένη να χορεύει τον χορό της νίκης, συμβολικά  κρατώντας στο χέρι του, ως απεξαρτημένος αλκοολικός και ως κάποιος που τόλμησε, όπως λέει, «να συνομιλήσει με τους φόβους του και να τους υπερβεί», ένα μπουκάλι νερό  σα να πρόκειται για φιάλη ουίσκι ή μποτίλια κάποιου από τα κρασιά του.

Κάποια στιγμή, λέει κάτι για τις «ωραίες λέξεις που χάνουν το νόημά τους», αλλά έχει κανείς την αίσθηση ότι θα μπορούσε να έχει πει και ο ίδιος κάτι σαν αυτό που είχε πει ο Δημήτρης Πουλικάκος σε μια συνέντευξή του: «Η ελευθερία θέλει πειθαρχία, όπως θέλει και η μουσική. Η αλητεία θέλει ευγένεια. Ειδεμή είσαι απλώς τσόγλανος».

«Το βλέπω σαν μια υποχρέωση, από την ώρα που έμπλεξα πρέπει να βγάλω πέρα με τον καλύτερο δυνατό τρόπο» είχε πει ο Μπουτάρης όταν ξεκινούσε τη θητεία του στο Δήμο Θεσσαλονίκης. Συμπλήρωνε όμως, επιβεβαιώνοντας τις ιδιαίτερες ευαισθησίες του: «Αλλά αισθάνομαι πολλές φορές αυτό το κενό, αισθάνομαι ότι κάτι από μέσα μου μου λείπει, το οποίο δεν ξέρω τι είναι…».

Δικαίως κρίνεται ως ο ιδανικός επίλογος αυτής της θητείας η ομιλία του στο πλαίσιο της Εθνικής Ημέρας Μνήμης των Εβραίων Μαρτύρων και Ηρώων του Ολοκαυτώματος τον Ιανουάριο του 2018, όταν μίλησε για «το παρελθόν της πόλης μας: ένα παρελθόν που μας καταδιώκει και μας στοιχειώνει. Είναι ένα παρελθόν σιωπηλό, αόρατο, αλλά παρόν. Είναι το μαρμαρόστρωτο προαύλιο του Αγίου Δημητρίου, φτιαγμένο από εκατοντάδες ταφόπλακες από το κατεστραμμένο από Γερμανούς και Έλληνες χριστιανούς υπαλλήλους του Δήμου εβραϊκό νεκροταφείο της πόλης, υλικό "άνευ αξίας" κατά τον επιβλέποντα της αναστύλωσης αρχαιολόγο Στυλιανό Πελεκανίδη. Είναι το Νοσοκομείο Αχέπα και το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο που οικοδομήθηκαν πάνω σε μια από τις σημαντικότερες νεκροπόλεις της Ευρώπης. Είναι οι εβραϊκές ταφόπλακες που στρώθηκαν μπροστά στο Στρατηγείο και πέριξ του Βασιλικού Θεάτρου, εκείνες που χρησιμοποίησε ο Δήμος Θεσσαλονίκης τον Νοέμβριο του 1948 για την κατασκευή οδών και πεζοδρομίων παρά τις έντονες διαμαρτυρίες της ισραηλιτικής κοινότητας. Είναι εκείνες οι ταφόπλακες που στοιβάζονταν σε δημόσια θέα μπροστά στο Λευκό Πύργο και στον περίβολο της Διεθνούς Έκθεσης ακόμη και μέχρι τον Δεκέμβρη του 1948…»

Ένα βήμα μπροστά - One Step Ahead [Trailer]

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Daily / Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Η επανεκλογή του Τραμπ έχει αλλάξει ξαφνικά τον τόνο της δημόσιας συζήτησης, κάνοντάς την πολύ πιο φιλική ως προς τις θέσεις της «λαϊκίστικης δεξιάς».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που την στήριξαν;

Daily / Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που τη στήριξαν;

Στην Ελλάδα, πάντως, οι διασημότητες συχνά δεν κάνουν τον κόπο καν να δηλώσουν επίσημα την εκλογική στήριξή τους. Απλά, βάζουν υποψηφιότητα οι ίδιοι και οι ίδιες και εκλέγουν απευθείας τους εαυτούς τους σε θέσεις βουλευτών και ευρωβουλευτών.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Daily / Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Μια συντονισμένη απόπειρα να παρουσιαστούν οι φανατικοί οπαδοί της Μακάμπι ως αθώα θύματα ή και ήρωες ακόμα, παρά τις επιθέσεις και τις προκλήσεις στις οποίες προέβησαν πριν και κατά τη διάρκεια του αγώνα της ομάδας τους εναντίον του Άγιαξ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντος μας

Daily / Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντός μας

«Μετά από 50 χρόνια στον δρόμο, είναι πολύ αργά για να σταματήσουμε τώρα», δηλώνει μ’ ένα διακριτικό μειδίαμα ο 75χρονος ροκ σταρ σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ που παρακολουθεί από απόσταση αναπνοής την πρόσφατη περιοδεία του Μπρους Σπρίνγκστιν και της θρυλικής μπάντας του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ελληνικές σειρές των 90s: comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Daily / Ελληνικές σειρές των '90s: Comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Οι τηλεοπτικές σειρές της πρώτης δεκαετίας των ιδιωτικών καναλιών φαίνονται να έχουν υποκαταστήσει σ’ ένα μεγάλο κοινό τον ρόλο που έπαιζαν για μισό αιώνα σχεδόν οι ελληνικές ταινίες της ακμής του βιομηχανικού σινεμά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

Daily / Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

«Το Ισραήλ πάνω απ' όλα», έγραψε με εθνικοσοσιαλιστικό ρίγος, αν και ιστορικός του Ολοκαυτώματος, ο Αριέλ Λεκαδίτης αμέσως μετά (και παρά) την ανακοίνωση του εκδοτικού του οίκου ότι διακόπτει τη συνεργασία τους εξαιτίας «των χυδαίων αναρτήσεών του».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Daily / Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Μια ονομασία που μοιάζει συγχρόνως νεοπλουτίστικη και φτωχομπινέδικη, ειδικά σε όσους από εμάς μεγαλώσαμε στα Νότια και δεν νιώσαμε ποτέ ότι υπήρχε ανάγκη ούτε για τόσο ισοπεδωτική «ανάπλαση» ούτε και για τέτοιους τουριστικούς ευφημισμούς.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Όλα είναι λαϊκισμός

Daily / Όλα είναι λαϊκισμός

Δεν επιτρέπεται να συμβαίνουν αντικυβερνητικά γεγονότα. Δεν είναι σωστό. Είναι αχαριστία, είναι cringe, είναι λαϊκισμός. Η αμφισβήτηση είναι λαϊκισμός. Η διαμαρτυρία είναι λαϊκισμός. Η επίκληση του θυμικού είναι λαϊκισμός. Τα μνημόσυνα είναι λαϊκισμός.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ