Το Δημοτικό Συμβούλιο της Νέας Υόρκης ενέκρινε την Πέμπτη, 5 Δεκεμβρίου, ένα φιλόδοξο σχέδιο που θα μπορούσε να ανοίξει τον δρόμο για το χτίσιμο 80.000 νέων κατοικιών τα επόμενα 15 χρόνια, στην πιο σημαντική προσπάθεια για την αντιμετώπιση της στεγαστικής κρίσης της πόλης εδώ και δεκαετίες.
Το σχέδιο, γνωστό ως «Πόλη του Ναι (City of Yes)», ήταν μια από τις κορυφαίες προτεραιότητες του δημάρχου Έρικ Άνταμς και περιλαμβάνει αλλαγές στη χωροταξία, με στόχο την κατασκευή περισσότερων κατοικιών σε μια πόλη όπου τα ενοίκια έχουν εκτοξευθεί και το ποσοστό διαθέσιμων κατοικιών βρίσκεται στο χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων 50 χρόνων.
Το σχέδιο εγκρίθηκε από το Συμβούλιο με οριακή πλειοψηφία 31 ψήφων στο 51μελές σώμα, έπειτα από μήνες σκληρών διαπραγματεύσεων.
Οι ηγέτες της πόλης φάνηκε, λοιπόν, να κατανοούν ότι έπρεπε να λάβουν δράση για να αντιμετωπίσουν το υψηλό κόστος στέγασης. Ο αριθμός των άστεγων Νεοϋορκέζων έχει αυξηθεί δραστικά, με τους New York Times να αναφέρουν ότι περίπου ένας στους οκτώ μαθητές δημόσιων σχολείων ήταν άστεγος το 2023. Επί του παρόντος, σχεδόν 500.000 νοικοκυριά ξοδεύουν τουλάχιστον το ήμισυ του εισοδήματός τους στο ενοίκιο.
Ο δήμαρχος Άνταμς, ένας κεντρώος Δημοκρατικός, και το επιτελείο του κατάφεραν να πείσουν τους δύσπιστους νομοθέτες να συμφωνήσουν στη δαπάνη 5 δισ. δολαρίων για την κατασκευή οικονομικά προσιτής στέγασης και έργα υποδομής αφαιρώντας από το σχέδιο ορισμένες από τις πιο τολμηρές προτάσεις.
«Αυτό το Συμβούλιο δεν μπορεί να είναι το σώμα που λέει όχι σε ανθρώπους που χρειάζονται ένα μέρος για να ζήσουν», είπε ο δήμαρχος Άνταμς σε μια παθιασμένη ομιλία στην αίθουσα του Συμβουλίου πριν από την ψηφοφορία, προσθέτοντας: «Δεν μπορούμε να μην κάνουμε τίποτα».
Ο στόχος είναι να χτιστεί «λίγη περισσότερη κατοικία σε κάθε γειτονιά», όπως είχε πει ο δήμαρχος Άνταμς, αλλάζοντας τους κανόνες γύρω από τους χώρους στάθμευσης για νέες κατασκευές και προσθέτοντας διαμερίσματα πάνω από καταστήματα και σε υπόγεια.
Στο «μεγάλο μήλο», αλλά και σε πολλές άλλες μεγαλουπόλεις των ΗΠΑ, η τοπική αυτοδιοίκηση είναι υποχρεωμένη να φροντίζει ότι υπάρχει συγκεκριμένος αριθμός χώρων στάθμευσης. Όμως αυτοί οι περιορισμοί μπορούν να κάνουν πιο δύσκολη την κατασκευή νέων κτηρίων.
Το σχέδιο του δημάρχου Άνταμς προβλέπει την κατάργηση ή τη μείωση των χώρων στάθμευσης σε ορισμένες περιοχές και τη διατήρησή τους σε σημεία που δεν εξυπηρετούνται το ίδιο καλά από τις δημόσιες συγκοινωνίες. Πολλά από τα νέα κτήρια που θα χτιστούν, συμπεριλαμβανομένων των οικονομικά προσιτών κατοικιών και των κατοικιών κοντά σε κόμβους διέλευσης, δε θα απαιτείται πλέον να παρέχουν χώρο στάθμευσης.
Οι κανόνες θα διευκολύνουν επίσης την κατασκευή εξοχικών σπιτιών, για παράδειγμα στην πίσω αυλή μίας κατοικίας και τη δημιουργία διαμερισμάτων σε υπόγεια.
Αν το φιλόδοξο σχέδιο έχει το επιθυμητό αποτέλεσμα, τότε θα είναι μία μεγάλη επιτυχία για τον Δήμαρχο Έρικ Άνταμς, ο οποίος αντιμετωπίζει πληθώρα κατηγοριών για δωροδοκία, απάτη και αδικήματα χρηματοδότησης της προεκλογικής εκστρατείας.
Με πληροφορίες από New York Times