Το μεγαλύτερο διυλιστήριο πετρελαίου της Συρίας διέκοψε τη λειτουργία του αφού έπαψε να λαμβάνει αργό από το Ιράν που αποτελούσε προηγουμένως τη συντριπτική πλειοψηφία της εισροής της χώρας, δήλωσε ο γενικός διευθυντής του στους Financial Times.
Το διυλιστήριο πετρελαίου Baniyas, το οποίο επεξεργάζεται μεταξύ 90.000 και 100.000 βαρέλια αργού την ημέρα, παρήγαγε την τελευταία του παρτίδα βενζίνης την Παρασκευή, δήλωσε ο Ιμπραήμ Μουσαλέμ, μετά την πτώση του υποστηριζόμενου από το Ιράν πρώην προέδρου Μπασάρ αλ Άσαντ.
«Πραγματοποιούμε μόνο συντήρηση που απαιτεί σύντομο χρονικό διάστημα, ώστε να είμαστε έτοιμοι για τη διάθεση του αργού πετρελαίου», πρόσθεσε.
Ο Μουσαλέμ είπε ότι μέλη της νέας ηγεσίας της Συρίας - στελεχωμένα από στοιχεία της Κυβέρνησης Σωτηρίας που κυβερνούσε έναν θύλακα των ανταρτών στη βορειοδυτική Συρία για χρόνια - του είπαν ότι αναμένουν την άρση των κυρώσεων στη χώρα, επιτρέποντας στη Συρία να εισάγει πετρέλαιο από μη ιρανικές πηγές και επίσης δίνοντας τη δυνατότητα στο διυλιστήριο να αγοράζει εξαρτήματα για τον εξοπλισμό του. «Είπαν, αν θέλει ο Θεός, οι κυρώσεις θα αρθούν και θα μπορείτε να αγοράσετε ανταλλακτικά», είπε. Πρόσθεσε ότι «υπάρχει μια αξιοπρεπής ποσότητα [καυσίμων] στην αποθήκευση» και «η κατάσταση είναι σταθερή».
Η νέα προσωρινή κυβέρνηση τέθηκε σε λειτουργία από τη Hayat Tahrir al-Sham (HTS), την ομάδα του εκλεκτού του Αμπουμπακρ αλ Μπαγκντάντι (εμπνευστής και ηγέτης του Ισλαμικού Κράτους), Αμπού Μοχαμάντ αλ Τζολάνι, ο οποίος απετάχθη τον τζιχαντισμό, έβαλε κοστούμι και κυκλοφορεί με το πραγματικό του όνομα Μοχάμεντ αλ Σαράα. Παρά τον χαρακτηρισμό, οι δυτικές κυβερνήσεις έχουν ήδη αρχίσει να συνεργάζονται με τους ηγέτες της ομάδας. Ξεχωριστά, το συριακό κράτος υπόκειται επίσης σε ευρείες κυρώσεις της Δύσης.
Οι ελλείψεις πετρελαίου είναι μια σημαντική πρόκληση που αντιμετωπίζει η προσωρινή συριακή κυβέρνηση, καθώς προσπαθεί να διατηρήσει τη λειτουργία των βασικών υπηρεσιών και να αρχίσει να αναζωογονεί την οικονομία που έχει καταστραφεί από τον πόλεμο. Ο υπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ Άντονι Μπλίνκεν δήλωσε το Σάββατο ότι η έλλειψη καυσίμων ήταν μια από τις «άμεσες ανάγκες που νομίζω ότι πρέπει να αντιμετωπιστούν... για να ανάψουν τα φώτα, να ανοίξουν τα καταστήματα, να κυκλοφορεί ο κόσμος».
Το Ιράν στήριξε τις στρατιωτικές δυνάμεις και την οικονομία του Άσαντ για χρόνια, επεκτείνοντας μια πιστωτική γραμμή στο συριακό κράτος για να αγοράσει ιρανικό πετρέλαιο και να παρακάμψει τις κυρώσεις των ΗΠΑ στη συριακή κυβέρνηση. Ωστόσο, μετά την εκδίωξη του Άσαντ, η νέα ηγεσία πρέπει να εξασφαλίσει νέες συμφωνίες για να εφοδιάσει ένα ήδη πολιορκημένο έθνος με κρίσιμο πετρέλαιο και φυσικό αέριο, ειδικά καθώς πλησιάζει ο χειμώνας. Η Συρία έχει ένα άλλο διυλιστήριο, με μικρότερη χωρητικότητα, στη Χομς.
Τα τελευταία χρόνια υπό τον Άσαντ, η Συρία εισήγαγε το 90% του αργού πετρελαίου της από το Ιράν, με το υπόλοιπο 10 τοις εκατό να προέρχεται από κοιτάσματα πετρελαίου στη Συρία, είπε ο Μουσάλεμ.
Η νέα κυβέρνηση εξετάζει το ενδεχόμενο να εισάγει τόσο αργό πετρέλαιο όσο και παράγωγά του, είπε ο Μουσαλέμ. Πρόσθεσε ότι τα πρατήρια καυσίμων είχαν αρχικά λάβει εντολή να εξαντλήσουν τα αποθέματά τους για να διασφαλίσουν ότι η ροή καυσίμων δεν θα σταματήσει κατά τη μεταβατική περίοδο, αλλά αυτά τα αποθέματα είχαν ήδη αναπληρωθεί.
Η Συρία στο σύνολό της αντιμετωπίζει οξεία έλλειψη ηλεκτρικής ενέργειας, η οποία οφείλεται κυρίως στην έλλειψη καυσίμων για τη λειτουργία σταθμών ηλεκτροπαραγωγής. Εξαίρεση αποτελεί το Ιντλίμπ, το προπύργιο του HTS, το οποίο λαμβάνει την εξουσία από την Τουρκία. Ένας αξιωματούχος της προσωρινής κυβέρνησης είπε στους FT νωρίτερα αυτή την εβδομάδα ότι οι γραμμές ηλεκτρικού ρεύματος από την Τουρκία επεκτείνονται ήδη στην πόλη του Χαλεπίου.
Το διυλιστήριο Baniyas είχε προσθέσει στο κατάστημά του πετρελαϊκών προϊόντων από το 2020, είπε ο Μουσαλέμ, εν αναμονή ενός έργου συντήρησης που απαιτούσε δίμηνη παύση στη λειτουργία του. Περιέγραψε μακροχρόνια προβλήματα στο διυλιστήριο που έπρεπε να αντιμετωπιστούν, όπως μια ερειπωμένη καμινάδα και ζημιές από σεισμό το 2022. Το διυλιστήριο επισπεύδει σε μικρότερα έργα συντήρησης καθώς περιμένει μια νέα αποστολή αργού. «Αλλά τα μηχανήματα δεν μπορούν να σταματήσουν για πολύ καιρό, κάτι που θα μπορούσε να προκαλέσει διάβρωση», είπε.
Μεταξύ του 2017 και του 2020, το διυλιστήριο αναγκάστηκε μερικές φορές να διακόψει τη λειτουργία του για διάστημα έως και δύο μηνών ελλείψει αποστολών πετρελαίου, είπε. Ο Μουσαλέμ δήλωσε ότι η νέα κυβέρνηση της Συρίας, η οποία τέθηκε σε ισχύ μετά την κατάληψη του ελέγχου του μεγαλύτερου μέρους της χώρας από την HTS την περασμένη εβδομάδα, υποσχέθηκε να αυξήσει τους μισθούς των υπαλλήλων του δημόσιου τομέα κατά 300 έως 400 τοις εκατό. Οι μισθοί για τους κυβερνητικούς υπαλλήλους στη Συρία ανέρχονται σε περίπου 25 δολάρια το μήνα, αναγκάζοντάς τους να κάνουν δεύτερη ή και τρίτη δουλειά ή να βασίζονται σε χρήματα από συγγενείς στο εξωτερικό. Είπε ότι οι εκπρόσωποι της νέας κυβέρνησης «ακούνε και δεν λένε πολλά» στις συναντήσεις τους, καθώς προσπαθούν να μάθουν τις τεχνικές λεπτομέρειες και τις εσωτερικές λειτουργίες των θεσμών του πρώην καθεστώτος.
Με πληροφορίες από Financial Times