Οι ιαπωνικές αυτοκινητοβιομηχανίες Nissan και Honda ανακοίνωσαν τη Δευτέρα ότι ξεκίνησαν επίσημες συνομιλίες για να συγχωνευθούν και να δημιουργήσουν την τρίτη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο βάσει πωλήσεων.
Σε συνέντευξη Τύπου την Δευτέρα, ο διευθύνων σύμβουλος της Honda Toshihiro Mibe δήλωσε ότι οι εταιρείες χρειάζονται μεγαλύτερη συνεργασία για να ανταγωνιστούν στην ανάπτυξη νέων τεχνολογιών στα ηλεκτρικά οχήματα και την έξυπνη οδήγηση. Μια επιχειρηματική ενοποίηση θα έδινε στις εταιρείες ένα «πλεονέκτημα που δεν θα είναι δυνατό υπό το τρέχον πλαίσιο συνεργασίας», δήλωσε ο Mibe.
Η συμφωνία θα αποσκοπούσε στην ανταλλαγή πληροφοριών και πόρων, προστατεύοντας παράλληλα και τις δύο εταιρείες, ανέφερε χαρακτηριστικά.
Μια νέα εταιρεία θα δημιουργηθεί ως μητρική εταιρεία τόσο της Honda όσο και της Nissan, εισηγμένη στο χρηματιστήριο του Τόκιο. Η Honda θα διορίζει τα περισσότερα μέλη του διοικητικού συμβουλίου της νέας εταιρείας. Ο συγχωνευμένος όμιλος έχει τη δυνατότητα να επιτύχει έσοδα 30 τρισεκατομμυρίων γιεν (191,4 δισεκατομμύρια δολάρια) και λειτουργικά κέρδη άνω των 3 τρισεκατομμυρίων γιεν, είπε. Οι συζητήσεις αναμένεται να ολοκληρωθούν τον Ιούνιο του 2025.
Ο Mibe πρόσθεσε ότι αν εγκριθεί, η ενοποίηση θα είναι ένα μεσοπρόθεσμο έως μακροπρόθεσμο έργο που επί του παρόντος δεν αναμένεται να παρουσιάσει ορατή πρόοδο πριν από το 2030 και μετά.
Στον στρατηγικό εταίρο της Nissan, τη Mitsubishi, έχει προσφερθεί η ευκαιρία να ενταχθεί στον νέο όμιλο και θα λάβει απόφαση μέχρι το τέλος Ιανουαρίου 2025.
O παγκόσμιος ανταγωνισμός από Tesla και BYD
Οι εταιρείες αντιμετωπίζουν τον έντονο παγκόσμιο ανταγωνισμό στην αγορά ηλεκτρικών οχημάτων από τις εταιρείες Tesla και BYD της Κίνας.
Οι μετοχές της Nissan σημείωσαν άνοδο μετά την αρχική αναφορά για τη συγχώνευση. Οι αναλυτές λένε ότι η πιθανή συγχώνευση είναι αποτέλεσμα της οικονομικής υποαπόδοσης της εταιρείας και της αναδιάρθρωσης της μακροχρόνιας συνεργασίας της με τη γαλλική Renault.
Στα πιο πρόσφατα τριμηνιαία αποτελέσματά της, η Nissan δήλωσε ότι θα περικόψει 9.000 θέσεις εργασίας και θα μειώσει την παγκόσμια παραγωγική της ικανότητα κατά το ένα πέμπτο. Ο διευθύνων σύμβουλος της Honda, Μίμπε, δήλωσε τη Δευτέρα «εάν η Nissan και η Honda αποτύχουν να σταθούν στα δικά τους πόδια, οι συνομιλίες για την ενοποίηση των επιχειρήσεων δεν θα καρποφορήσουν». Ο διευθύνων σύμβουλος της Nissan, Makoto Uchida, δήλωσε στους δημοσιογράφους ότι η συζήτηση για την συγχώνευση «δεν σημαίνει ότι έχουμε εγκαταλείψει την προσπάθεια ανάκαμψης» και αντίθετα αφορά τη διασφάλιση της ανταγωνιστικότητας της εταιρείας για το μέλλον.
Η Nissan «δυσκολεύεται στην αγορά, δυσκολεύεται στην πατρίδα της, δεν έχει τη σωστή γκάμα προϊόντων», δήλωσε ο Peter Wells, καθηγητής επιχειρήσεων και βιωσιμότητας στο Centre for Automotive Industry Research του Cardiff Business School στο CNBC την περασμένη εβδομάδα.
«Υπάρχουν τόσα πολλά προειδοποιητικά σημάδια, τόσες πολλές κόκκινες σημαίες γύρω από τη Nissan αυτή τη στιγμή που κάτι έπρεπε να συμβεί. Το αν αυτή είναι η απάντηση είναι ένα άλλο ερώτημα», πρόσθεσε ο Wells.