Η Nissan και η Honda έχουν ξεκινήσει διερευνητικές συνομιλίες για τη συγχώνευση των δύο αυτοκινητοβιομηχανιών, που θα δημιουργήσει έναν ιαπωνικό κολοσσό αξίας 52 δισ. δολαρίων, όπως αναφέρουν οι Financial Times επικαλούμενοι πηγές με επίγνωση του θέματος.
Πρόκειται για μία απόπειρα των δύο εταιρειών να παραμείνουν ανταγωνιστικές σε μία εποχή όπου οι παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες αντιμετωπίζουν έντονες πιέσεις από τις ταχέως αναπτυσσόμενες κινεζικές εταιρείες ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Παράλληλα, το καταναλωτικό ενδιαφέρον για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα παραμένει χαμηλότερο από τις αρχικές εκτιμήσεις, κάτι που περιπλέκει τα πράγματα για τις εταιρείες που έχουν ήδη δεσμευτεί στην άμεση ηλεκτρική μετάβαση.
Καθώς οι φήμες για μία πιθανή συγχώνευση πλήθαιναν, οι μετοχές της Nissan έκλεισαν στο χρηματιστήριο του Τόκιο με άνοδο 23,7% σήμερα, Τετάρτη 18 Δεκεμβρίου. Από την άλλη πλευρά, η Honda παρουσίασε πτώση λίγο πάνω από 3% στο κλείσιμο.
Όπως αναφέρουν οι Financial Times, οι συνομιλίες βρίσκονται ακόμη σε πρώιμο στάδιο και υπάρχουν ανησυχίες για τις πιθανές αντιδράσεις που θα προκαλούσε η συγχώνευση στην Ιαπωνία. Αν πράγματι δύο από τις πιο ιστορικές μάρκες αυτοκινήτων της Ιαπωνίας συνενωθούν ξαφνικά σε μία εταιρεία, τότε πιθανότατα θα χαθούν αρκετές θέσεις εργασίας.
Η Nissan και η Honda ανακοίνωσαν τον Μάρτιο ότι θα συνεργαστούν για την ανάπτυξη ηλεκτροκίνητων οχημάτων και έχουν εμβαθύνει τις συνομιλίες τους εν μέσω αβεβαιότητας για το μέλλον. Η επιστροφή του Ντόναλντ Τραμπ στην προεδρία των ΗΠΑ μπορεί να δημιουργήσει εμπόδια στην προώθηση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ειδικότερα αυτών που δεν κατασκευάζονται από αμερικανικές εταιρείες.
Επί του παρόντος, η Honda φαίνεται να βρίσκεται σε καλύτερη θέση από τη Nissan, αλλά προφανώς η διοίκηση της εταιρείας θεωρεί ότι η συγχώνευση με την Nissan θα τη βοηθούσε να παραμείνει άκρως ανταγωνιστική σε παγκόσμιο επίπεδο.
Η μετοχή της Nissan έκανε «βουτιά» 40% το 2024
Πριν από την Τετάρτη, η μετοχή της Nissan είχε κάνει «βουτιά» 40% από την αρχή του έτους, με την κεφαλαιοποίησή της να φτάνει στα 8,2 δισ. δολάρια. Η Honda, από την άλλη, έχει χρηματιστηριακή αξία 44 δισ. δολάρια.
Αν οι δύο αυτοκινητοβιομηχανίες συγχωνευτούν, τότε θα δημιουργήσουν την τρίτη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο πίσω από την Toyota και τη Volkswagen, με κριτήριο τον όγκο πωλήσεων τους το 2023.
Έτσι, θα έχουν την ευκαιρία να «κονταροχτυπηθούν» με την Tesla και την κινεζική BYD, δύο εταιρείες ηλεκτρικών αυτοκινήτων που πριν από 30 χρόνια δεν υπήρχαν καν και τώρα είναι από τις μεγαλύτερες στον πλανήτη.
Η Nissan τον Νοέμβριο παρουσίασε ένα σχέδιο έκτακτης ανάκαμψης που περιλάμβανε την περικοπή 9.000 θέσεων εργασίας, λέγοντας ότι θα μειώσει την παραγωγική της ικανότητα κατά 20%. Ακόμη, η εταιρεία μείωσε τις εκτιμήσεις της για τα κέρδη της δύο φορές φέτος, αφότου ανακοίνωσε απώλειες για το τρίμηνο Ιουλίου - Σεπτεμβρίου.
Φαίνεται, λοιπόν, ότι η Nissan εδώ και καιρό ψάχνει έναν μεγάλο επενδυτή και όπως είχαν γράψει οι Financial Times, «όλα παίζονταν», ακόμη και η συγχώνευση με τη Honda.
Η είδηση μεταδόθηκε πρώτη φορά από το ιαπωνικό μέσο Nikkei το βράδυ της Τρίτης, προκαλώντας την αντίδραση της Nissan: «Το περιεχόμενο της έκθεσης [του Nikkei] δεν είναι κάτι που έχει ανακοινωθεί από καμία από τις δύο εταιρείες».
Ωστόσο, η αυτοκινητοβιομηχανία πρόσθεσε: «Όπως ανακοινώθηκε τον Μάρτιο του τρέχοντος έτους, η Honda και η Nissan διερευνούν διάφορες προοπτικές για μελλοντική συνεργασία, αξιοποιώντας η μία τα δυνατά σημεία της άλλης. Εάν υπάρξει οποιαδήποτε εξέλιξη, θα ενημερώσουμε τους ενδιαφερόμενους φορείς την κατάλληλη στιγμή».
Παρομοίως, η Honda δήλωσε ότι η ίδια και η Nissan «διερευνούν διάφορες δυνατότητες για μελλοντική συνεργασία».
Η Renault, η μητρική εταιρεία της Nissan, αρνήθηκε να σχολιάσει.
Με πληροφορίες από Financial Times