Τα μη αλκοολούχα ποτά χαίρουν μεγάλης απήχησης το τελευταίο διάστημα και δείχνουν να εξελίσσονται σε αξιόλογη ισχύ της παγκόσμιας αγοράς.
Με αφορμή τον Dry January και την τάση των ανθρώπων να μειώνουν ή να αποφεύγουν εντελώς την κατανάλωση αλκοόλ, μετά τις υπερβολές της εορταστικής περιόδου, διεξήχθησαν έρευνες για να μεταφραστεί σε αριθμούς, η τρέχουσα επικρατούσα εικόνα στην αγορά.
«Το ένα τρίτο των Αμερικανών φέτος αναμένεται να ακολουθήσουν αυτή την πρακτική, κάτι που οδηγεί σε εξοικονόμηση χρημάτων, απώλεια βάρους και αυξημένο ενδιαφέρον για μη αλκοολούχα ποτά» σύμφωνα με τον Economist, που παρουσιάζει στοιχεία για την ανάπτυξη της αγοράς μη αλκοολούχων ποτών.
Η αγορά μη αλκοολούχων ποτών, όπως συγκεκριμένες μπίρες, κρασιά και αποστάγματα, σημειώνει ραγδαία αύξηση, με παγκόσμιες πωλήσεις που έφτασαν τα $20 δισ. το 2023, διπλάσιες από πέντε χρόνια πριν.
Αυτή η κατηγορία ποτών, παρουσίασε αύξηση 20% το 2023, συγκριτικά με το 8% της αγοράς αλκοολούχων ποτών.
Αλλαγές στις συνήθειες κατανάλωσης:
Οι ηλικίες 18-34 ετών, καταναλώνουν λιγότερο αλκοόλ από ό,τι κατανάλωναν αυτές η ηλικίες στο παρελθόν, ενώ η εναλλαγή ανάμεσα σε αλκοολούχα και μη αλκοολούχα ποτά (zebra-striping) κερδίζει επίσης έδαφος.
Οι νέες προειδοποιήσεις για τις καρκινογόνες ιδιότητες του αλκοόλ μπορεί να ενισχύσουν τη ζήτηση για εναλλακτικές λύσεις.
Επενδύσεις από μεγάλες εταιρείες:
Μεγάλες εταιρείες, όπως η Diageo και η LVMH, λανσάρουν μη αλκοολούχα προϊόντα, θεωρώντας ότι αυτά δεν μειώνουν τις πωλήσεις αλκοολούχων ποτών, αλλά αντικαθιστούν αναψυκτικά ή άλλα ποτά.
Προκλήσεις στην παραγωγή και την τιμολόγηση:
Η παραγωγή μη αλκοολούχων ποτών που μιμούνται τη γεύση των αλκοολούχων αποτελεί ένα πεδίο με πολύπλοκες ενέργειες, ιδιαίτερα στο κρασί, όπου το αλκοόλ προσδίδει μεγάλο μέρος της γεύσης και της υφής.
Οι υψηλές τιμές των μη αλκοολούχων προϊόντων (π.χ. $40 για μη αλκοολούχα απεριτίφ) και η κοινωνική πίεση παραμένουν εμπόδια.
Ενίσχυση της δημοτικότητας:
Οι εταιρείες προωθούν τα προϊόντα τους μέσω χορηγιών (π.χ. Heineken 0.0% στη Formula 1) και διάσημων προσωπικοτήτων (π.χ. Blake Lively και Katy Perry με δικά τους brands).
Παρά τη δυναμική της αγοράς μη αλκοολούχων ποτών, οι συνολικές πωλήσεις αλκοόλ παραμένουν ισχυρές, ειδικά στις αναπτυσσόμενες οικονομίες και μεταξύ των μεγαλύτερων σε ηλικία καταναλωτών. Ωστόσο, η αυξανόμενη δημοτικότητα του Dry January και η υιοθέτηση πιο υγιεινών διατροφικών συνηθειών, μπορεί να αλλάξουν τα δεδομένα, μακροπρόθεσμα.
Η Gen Z καταναλώνει τη μικρότερη ποσότητα αλκοόλ
Στο ίδιο πλαίσιο συζητήσεων, έρευνα που διεξήχθη από το Εθνικό Ινστιτούτο Κατάχρησης Ναρκωτικών, έδειξε ότι η κατανάλωση αλκοόλ από την Gen Z, παρουσιάζει μείωση.
Ο George F. Koob, καθηγητής και πρώην πρόεδρος της Επιτροπής Νευροβιολογίας των Εθιστικών Διαταραχών στο Scripps Research Institute, εξήγησε ότι η Gen Z δείχνει να αντιλαμβάνεται περισσότερο τους κινδύνους της υπερκατανάλωσης, από τους μεγαλύτερους.
«Γίνεται σαφές ότι, για οποιονδήποτε λόγο, οι νεότερες γενιές σήμερα απλώς ενδιαφέρονται λιγότερο για το αλκοόλ και είναι πιο πιθανό από τις παλαιότερες γενιές να το βλέπουν ως επικίνδυνο για την υγεία τους και να συμμετέχουν σε περιόδους αποχής όπως ο "ξηρός" Ιανουάριος» δήλωσε συγκεκριμένα, ο Koob του Εθνικού Ινστιτούτου για την Κατάχρηση Αλκοόλ.
Δεν υπάρχει ένας σαφής λόγος για τη μείωση του αλκοόλ στην Gen Z, αλλά οι ειδικοί επισημαίνουν μια ποικιλία παραγόντων.
«Είναι λογικό ότι οι μεγαλύτεροι σε ηλικία πίνουν περισσότερο, δεδομένου ότι οι Baby Boomers ήταν βυθισμένοι σε μια πιο βαριά κουλτούρα κατανάλωσης αλκοόλ» συνεχίζει ο Koob.
Με τη σειρά της, η Sybil Marsh, ιατρός που ειδικεύεται στην οικογενειακή ιατρική και τον εθισμό, περιέγραψε τις κοινωνικές προεκτάσεις της κατανάλωσης αλκοόλ.
«Υπήρχε μια εποχή όπου η κατανάλωση αλκοόλ ήταν ένδειξη ωριμότητας και ήταν εκλεπτυσμένη. Ωστόσο, για τις νεότερες γενιές, όπως οι Millennials και οι Gen Z, το αλκοόλ δεν είναι πλέον ο μοναδικός τρόπος για χαλάρωση ή επίδειξη εκλεπτυσμένου τρόπου ζωής.». Η μαριχουάνα θα μπορούσε να θεωρηθεί ένας εναλλακτικός τρόπος αντικατάστασης του αλκοόλ.
Η Εθνική Έρευνα για τη Χρήση Ναρκωτικών και την Υγεία του 2023 διαπίστωσε ότι το 36,5% των ενηλίκων ηλικίας 18 έως 25 ετών κατανάλωσαν μαριχουάνα τον τελευταίο χρόνο. Και αν εξεταστεί και η χρήση μαριχουάνας σε όλη τη διάρκεια της ζωής, περίπου 1 στους 2 ενήλικες της ίδιας ηλικιακής κλίμακας έχει τουλάχιστον δοκιμάσει μαριχουάνα, σύμφωνα με την ίδια μελέτη. Εντούτοις, η μελέτη κατέληξε στο ότι η χρήση αλκοόλ τον τελευταίο χρόνο ξεπέρασε εκείνη της μαριχουάνας, με το 68,1% της ίδιας ηλικιακής ομάδας να πίνει αλκοολούχα.
Ένας άλλος παράγοντας που συμβάλλει, συνδέεται με τα μεταβαλλόμενα πρότυπα κοινωνικοποίησης των νεότερων γενεών. «Το αλκοόλ τείνει να είναι ένα κοινωνικό ναρκωτικό, ακόμη και για τους νέους, οπότε μέρος της μείωσης της κατανάλωσής του από ανηλίκους, θα μπορούσε να σχετίζεται με τη μειωμένη κοινωνικοποίηση», δήλωσε ο Koob.
Η Marsh υποστηρίζει, ότι οι νεότερες γενιές ενδιαφέρονται πολύ περισσότερο για έναν υγιή τρόπο ζωής συγκριτικά με τις προηγούμενες γενιές, και οι εξελισσόμενες τακτικές μάρκετινγκ αλκοόλ αντικατοπτρίζουν αυτές τις μεταβαλλόμενες αξίες.
«Αν κοιτάξετε στο μάρκετινγκ του αλκοόλ, κατά κάποιο τρόπο σταματούν να λένε ότι είναι υγιεινό να πίνεις ορισμένα ποτά και να λένε πως το ποτό μπορεί να είναι μέρος ενός υγιεινού τρόπου ζωής, σε αντίθεση με το μάρκετινγκ τύπου Gen X, το οποίο έλεγε "γλεντήστε δυνατά"».
Με πληροφορίες από Economist