Αν και η κατανάλωση αλκοόλ στις ΗΠΑ παρουσιάζει αύξηση, τα νέα για την Gen Z δείχνουν να είναι ενθαρρυντικά.
Έρευνα που διεξήχθη από το Εθνικό Ινστιτούτο Κατάχρησης Ναρκωτικών, δείχνει ότι η κατανάλωση αλκοόλ, καθ' όλη τη διάρκεια της ζωής, κατά τον προηγούμενο μήνα και η μέσα στο προηγούμενο έτος για τους Zoomers, παρουσιάζει μείωση.
Ο George F. Koob, Καθηγητής και πρώην πρόεδρος της Επιτροπής Νευροβιολογίας των Εθιστικών Διαταραχών στο Scripps Research Institute, εξήγησε ότι η Gen Z αντιλαμβάνεται περισσότερο τους κινδύνους της υπερκατανάλωσης, από τους μεγαλύτερους.
«Γίνεται σαφές ότι, για οποιονδήποτε λόγο, οι νεότερες γενιές σήμερα απλώς ενδιαφέρονται λιγότερο για το αλκοόλ και είναι πιο πιθανό από τις παλαιότερες γενιές να το βλέπουν ως επικίνδυνο για την υγεία τους και να συμμετέχουν σε περιόδους αποχής όπως ο "ξηρός" Ιανουάριος» δήλωσε συγκεκριμένα, ο Koob του Εθνικού Ινστιτούτου για την Κατάχρηση Αλκοόλ.
Δεν υπάρχει ένας σαφής λόγος για τη μείωση του αλκοόλ στην Gen Z, αλλά οι ειδικοί επισημαίνουν μια ποικιλία παραγόντων.
«Είναι λογικό ότι οι μεγαλύτεροι σε ηλικία πίνουν περισσότερο, δεδομένου ότι οι Baby Boomers ήταν βυθισμένοι σε μια πιο βαριά κουλτούρα κατανάλωσης αλκοόλ» συνεχίζει ο Koob.
Με τη σειρά της, η Sybil Marsh, ιατρός που ειδικεύεται στην οικογενειακή ιατρική και τον εθισμό, περιέγραψε τις κοινωνικές προεκτάσεις της κατανάλωσης αλκοόλ.
«Υπήρχε μια εποχή όπου η κατανάλωση αλκοόλ ήταν ένδειξη ωριμότητας και ήταν εκλεπτυσμένη. Ωστόσο, για τις νεότερες γενιές, όπως οι Millennials και οι Gen Z, το αλκοόλ δεν είναι πλέον ο μοναδικός τρόπος για χαλάρωση ή επίδειξη εκλεπτυσμένου τρόπου ζωής.». Η μαριχουάνα θα μπορούσε να θεωρηθεί ένας εναλλακτικός τρόπος αντικατάστασης του αλκοόλ.
Η Εθνική Έρευνα για τη Χρήση Ναρκωτικών και την Υγεία του 2023 διαπίστωσε ότι το 36,5% των ενηλίκων ηλικίας 18 έως 25 ετών κατανάλωσαν μαριχουάνα τον τελευταίο χρόνο. Και αν εξεταστεί και η χρήση μαριχουάνας σε όλη τη διάρκεια της ζωής, περίπου 1 στους 2 ενήλικες της ίδιας ηλικιακής κλίμακας έχει τουλάχιστον δοκιμάσει μαριχουάνα, σύμφωνα με την ίδια μελέτη. Εντούτοις, η μελέτη κατέληξε στο ότι η χρήση αλκοόλ τον τελευταίο χρόνο ξεπέρασε εκείνη της μαριχουάνας, με το 68,1% της ίδιας ηλικιακής ομάδας να πίνει αλκοολούχα.
Ένας άλλος παράγοντας που συμβάλλει, συνδέεται με τα μεταβαλλόμενα πρότυπα κοινωνικοποίησης των νεότερων γενεών. «Το αλκοόλ τείνει να είναι ένα κοινωνικό ναρκωτικό, ακόμη και για τους νέους, οπότε μέρος της μείωσης της κατανάλωσής του από ανηλίκους, θα μπορούσε να σχετίζεται με τη μειωμένη κοινωνικοποίηση», δήλωσε ο Koob.
Η Marsh υποστηρίζει, ότι οι νεότερες γενιές ενδιαφέρονται πολύ περισσότερο για έναν υγιή τρόπο ζωής συγκριτικά με τις προηγούμενες γενιές, και οι εξελισσόμενες τακτικές μάρκετινγκ αλκοόλ αντικατοπτρίζουν αυτές τις μεταβαλλόμενες αξίες.
«Αν κοιτάξετε στο μάρκετινγκ του αλκοόλ, κατά κάποιο τρόπο σταματούν να λένε ότι είναι υγιεινό να πίνεις ορισμένα ποτά και να λένε πως το ποτό μπορεί να είναι μέρος ενός υγιεινού τρόπου ζωής, σε αντίθεση με το μάρκετινγκ τύπου Gen X, το οποίο έλεγε "γλεντήστε δυνατά"».
Με πληροφορίες από Time