Κίνητρα δίνει φέτος το υπουργείο Παιδείας σε σχολεία και καθηγητές που συμμετέχουν στην έρευνα - εξετάσεις PISA 2025, μέσω της οποίας αξιολογείται το επίπεδο γνώσεων και δεξιοτήτων, σε περισσότερες από 80 χώρες στον κόσμο.
Σε αυτό το πλαίσιο, ανακοινώθηκε από το υπουργείο Παιδείας, η τεχνολογική αναβάθμιση των σχολικών μονάδων που θα συμμετάσχουν φέτος στις εξετάσεις-έρευνα PISA 2025, αλλά και η αποζημίωση των εκπαιδευτικών που θα συνδράμουν στη διεξαγωγή τους.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με το υπουργείο, προβλέπεται να εξοπλιστούν οι σχολικές μονάδες που θα συμμετάσχουν στην PISA 2025 με 4.500 φορητούς ηλεκτρονικούς υπολογιστές (laptops) και 2.500 ενσύρματα ακουστικά. Ήδη, έχει προκηρυχθεί σχετικός διαγωνισμός.
Επιπλέον, οι εκπαιδευτικοί, οι οποίοι θα συνδράμουν στη διεξαγωγή της PISA 2025, πρόκειται να λάβουν αποζημίωση ανάλογα με τον αριθμό των μαθητών που θα ολοκληρώσουν την εξέταση στο σχολείο, σύμφωνα με σχετική πρόβλεψη που περιλαμβάνεται στον ν. 5128/2024. Σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση του υπουργείου, ήδη έχει υπογραφεί η σχετική ΚΥΑ των υπουργών Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού και Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, με την οποία θα καθορίζεται το ύψος της αποζημίωσης.
Η φετινή PISA θα διεξαχθεί από τις 17 Μαρτίου 2025 έως τις 11 Απριλίου 2025 και από την Ελλάδα θα συμμετάσχουν συνολικά 245 σχολεία, εκ των οποίων τα 230 είναι δημόσια και τα 15 ιδιωτικά. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς του υπουργείου Παιδείας, το σύνολο των μαθητών και των μαθητριών που αναμένεται να λάβουν μέρος ξεπερνούν τις 9.000, ενώ τα σχολεία του δείγματος επιλέχθηκαν με «αυστηρές μεθόδους δειγματοληψίας», ώστε να εξασφαλιστεί η αντιπροσωπευτικότητά τους σε επίπεδο μαθητών/μαθητριών και σχολείων ανά τη χώρα.
Στην PISA 2025 θα αξιολογηθούν γνώσεις και κυρίως δεξιότητες των 15χρονων μαθητών και μαθητριών σε περισσότερες από 80 χώρες στην κατανόηση κειμένου, τα μαθηματικά και τις φυσικές επιστήμες, καθώς και σε νέα πεδία, όπως τα αγγλικά και η μάθηση στον ψηφιακό κόσμο. Η έρευνα φημίζεται διεθνώς για τα δεδομένα που παρέχει, αναφορικά με το επίπεδο των συμμετεχόντων, αλλά και των εκπαιδευτικών συστημάτων των συμμετεχουσών χωρών.
Τον περασμένο Ιούνιο είχαν ανακοινωθεί τα αποτελέσματα των εξετάσεων PISA 2022, τα οποία και είχαν χαρακτηριστεί «απογοητευτικά» για τους Έλληνες μαθητές. Η Ελλάδα είχε καταταχθεί στην ομάδα χωρών με χαμηλότερες από τον μέσο όρο επιδόσεις, στις χώρες του ΟΟΣΑ: Είχε καταλάβει την 38η θέση, μεταξύ 64 χωρών, έχοντας επίδοση 27 μονάδες (μ.ο. 33 μονάδες). Την πρωτιά είχε κατακτήσει η Σιγκαπούρη (41 μονάδες), ενώ στη δεύτερη θέση βρέθηκαν η Κορέα και ο Καναδάς (38 μονάδες). Ακολουθούν η Αυστραλία (37 μονάδες), η Νέα Ζηλανδία, η Εσθονία και η Φιλανδία (36 μονάδες), η Δανία, η Λετονία και το Βέλγιο (35 μονάδες), και η Πολωνία με την Πορτογαλία (34 μονάδες).
Σύμφωνα με την ανακοίνωση του υπουργείου Παιδείας, φέτος είναι η πρώτη φορά που αναλαμβάνονται ενέργειες, αφενός προκειμένου να εξασφαλιστεί στις σχολικές μονάδες «η απρόσκοπτη και κατά το δυνατόν ταχύτερη υλοποίηση της έρευνας» αφετέρου σε ένδειξη «αναγνώρισης της σημαντικής συμβολής» των εκπαιδευτικών. Αυτές οι ενέργειες εντάσσονται στον συνολικό σχεδιασμό του υπουργείου Παιδείας για τη βελτίωση των όρων συμμετοχής των μαθητών και μαθητριών στις εξετάσεις.