Καλά, Από Ποιόν Πλανήτη Ήρθες? [Films vol.20]

Facebook Twitter
0

They Live του John Carpenter, 1988, ΗΠΑ, 93’

Πολύ συχνά οι σκηνοθέτες που προσπαθούν να υλοποιήσουν μια περιπέτεια με κοινωνικό περιεχόμενο πέφτουν στην παγίδα της σοβαροφάνειας. Ειδικά αν βαραίνονται από ένα παρελθόν με ταινίες σοβαρού τόνου, τους είναι αφάνταστη μια ταινία σαφώς πιο εύθυμη, ενώ ταυτόχρονα κουβαλάει ερεθίσματα για σκέψη. Ο Charlie Chaplin, αντιθέτως, για να περάσει το νόημα της σκληρής κοινωνίας στο The Kid και το Modern Times, δεν θυσίασε τη slapstick κωμική πλευρά του για αυτό που αργότερα θα ονομαζόταν «Ξανθοπουλισμός» (ο όρος δεν υπάρχει επισήμως, με τους φίλους μου, αν και δεν είμαστε αυθεντίες, έχουμε ένα ταλέντο στην ανορθόδοξη γλωσσοπλασία).

Έτσι και ο Carpenter, ενώ πριν λίγα χρόνια παρέδωσε ρέστα μετα-αποκαλυπτικής δράσης (Escape From New York), έκανε μια τόσο χαρούμενα μακάβρια γιορτή φόβο και τρόμο των αθώων παιδιών - οπαδών της (Halloween) και ένα τόσο ποιητικό φυσικό φαινόμενο το γονιμοποίησε με το καλλιτεχνικό του σπέρμα ώστε να εγκυμονεί τερατουργήματα (The Fog), εδώ κάνει την πλάκα του σε ένα αναρχικό, ίσως, πλαίσιο, και νοηματικά και στον σκηνοθετικό εαυτό του.

Ένας τυχοδιώκτης οικοδόμος αφού πιάνει δουλειά και βρίσκει τόπο διαμονής σε μια παραγκούπολη στο Λος Άντζελες, παρατηρεί κάποια περίεργα περιστατικά να συμβαίνουν. Την κανονική ροή του τηλεοπτικού προγράμματος να δέχεται ρεσάλτα από πειρατές των κυμάτων που κηρύττουν για την εισβολή κακόβουλων πλασμάτων στην κοινωνία, ενώ ταυτόχρονα η εκκλησία απέναντί τους δέχεται περίεργες επισκέψεις. Μετά από μια έφοδο της αστυνομίας το ίδιο βράδυ στην εκκλησία ανακαλύπτει κάποια φαινομενικά συνηθισμένα γυαλιά ηλίου που του επιτρέπουν να βλέπει κρυμμένα μηνύματα πίσω από περιοδικά, διαφημίσεις και λεφτά και, ανάμεσα σε ανθρώπους, κάποιους ασυνήθιστα πολύ κακομούτσουνους. . Οι εξωγήινοι έχουν κυριεύσει τα υψηλότερα πόστα της Γης και πρέπει να την απελευθερώσει. Ποιος να τον πιστέψει όμως, ώστε να βάλει το χεράκι του να γίνει το θέλημά του πραγματικότητα?

Ο Schwarzenegger δεν είναι μέλος του cast, όσο προβλέψιμη επιλογή και να ήταν σε αυτή την περίπτωση. Τη θέση του έχει ο Roddy Piper, παλιοσειράς της αμερικάνικης πάλης. Όταν διαβάζαμε, αντίστοιχα, ότι σε κάποια ταινία επρόκειτο να πρωταγωνιστήσει ο αείμνηστος Σουγκλάκος (βλέπε Η Επιστροφή των Καθαρμάτων), το trash ήταν κάτι το αυτονόητο. Αλλά εδώ δεν ισχύει ο κανόνας του παλαιστή. Ο Roddy Piper είναι χωμένος στο πετσί του ρόλου, πετώντας ατάκες που δίνουν μαθήματα bad-assery σε πολύ δήθεν σκληροτράχηλο κόσμο. Και μόνο η ατάκα του «I have come here to chew bubblegum and kick ass... and I'm all out of bubblegum» σε κάνει αφενός να γελάς με την κωμική της υπόσταση και αφετέρου να λες έκπληκτος στα φιλαράκια σου (είπαμε, δεν είναι από τις ταινίες που βλέπει κανείς με την καλή του σε τρυφερές στιγμές) «ΤΙ ΕΙΠΕ Ο ΘΕΟΣ?».

Κρατώντας ταυτόχρονα και ένα βλέμμα παρωδίας στις ταινίες δράσης - επιστημονικής φαντασίας που ακολουθούν τον κλασσικό κανόνα «σφίχτης-πιστολίδι-σκηνή ξύλου-ερωτική σκηνή-περισσότερο πιστολίδι-φιλί-credits» ο Carpenter χρησιμοποιεί μετρημένες ανάλογες σκηνές για να αυξήσει το γέλιο μας. Η σκηνή ξύλου στο πάρκινγκ μεταξύ του πρωταγωνιστή και του μέλλοντος συνεργάτη του με αφορμή το ότι ο συνεργάτης του δε θέλει να φορέσει ένα ζευγάρι γυαλιών ηλίου μόνο γέλιο μπορεί να φέρει. Δε νομίζω να έφτανα σε τέτοιο σημείο (προς το παρόν) οπότε η κωμωδία είναι κάτι παραπάνω από προφανής. Το ίδιο και στις σκηνές όπου τα όπλα έρχονται σε διάλογο και τα πτώματα σχηματίζουν λόφους δεν μπορείς να μη σκεφτείς που στο πλάνο θα δεις το μακαρίτη Leslie Nilsen.

Καλή η κωμωδία ως τρόπος για να μας περάσει ο Carpenter ένα σοβαρότατο μήνυμα που υπό άλλες συνθήκες θα το αφήναμε ως κάτι το πολύ βαρύ: αυτό της πνευματικής υποδούλωσης. Και όχι απαραίτητα από εξωγήινους, αλλά από τους ίδιους τους συνανθρώπους μας που μας βάζουν σε ένα καλούπι καταναγκασμού, υπακοής στις φόρμες ακόμα και όταν αυτές είναι προς όφελός τους και όχι δικό μας. Τα γυαλιά προφανώς έχουν δισυπόστατο μήνυμα: η cool εικόνα που δίνουν στον πρωταγωνιστή είναι για να ξεχωρίσει μέσα στο υπόλοιπο κοιμισμένο πλήθος, το διαφημιστικό πρότυπο εις βάρος της διαφήμισης.

Αν κανονίσετε ένα βράδυ χαλαρών προβολών με καλή παρέα, ή έστω αν έχετε αδυναμία στον cult κινηματογράφο, αυτός εδώ ο κωμικός βιασμός του οράματος του Orwell δεν πρέπει να λείπει από τις ταινίες που θα δείτε. Η Studio Canal και η Audiο Visual έχουν φροντίσει για το DVD της.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ