Aπόψε στη Στέγη: Robert Le Page // Far Side Of Τhe Μoon

Facebook Twitter
0

 

«Ο Κόσμος είναι σκοτεινός, σύντροφοι, πολύ σκοτεινός»

 

Γιούρι  Γκαγκάριν

 





Ο Robert Le Page δεν είναι μια απλή περίπτωση καλλιτέχνη. Ο Καναδός σκηνοθέτης του θεάτρου, της όπερας και του κινηματογράφου θεωρείται και όχι άδικα ώς ένας μοντέρνος σκηνικός αλχημιστής.

 



Αυτό το είδος του σκηνοθέτη που η σύγχρονη πολιτιστική βιομηχανία πλακωμένη όπως είναι από τις κοινοτοπίες των μέσων μαζικής ενημέρωσης και την αιθαλομίχλη του μάρκετινγκ έχει ξεχάσει πως είναι να ανακαλύπτεις τον αληθινό εαυτό σου μέσα από ένα καλλιτεχνικό γεγονός.

 



Στην Ελλάδα έρχεται για πρώτη φορά στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών αυτή τη Τετάρτη μέχρι και το Σαββάτο με μια από τις πιο εμβληματικές παραστάσεις του, το φαντασμαγορικό αλλά και βαθιά υπαρξιακό οne-man show The far side of the moon το οποίο από το 2000 που πρωτοπαρουσιάστηκε μέχρι σήμερα έχει παιχτεί σε περισσότερες από 45 χώρες παγκοσμίως και απέσπασε Υποψηφιότητα για Όσκαρ Ξενόγλωσσης Ταινίας με την κινηματογραφική του μεταφορά το 2003.

 



Υπάρχει κάτι βαθιά λεπταίσθητο στο πυρήνα αυτού του σε πρώτο επίπεδο πειραματικού θεάτρου το οποίο παρ΄ όλη την πρωτοποριακή του διάθεση δε σε αποξενώνει ως θεάτη. O Le Page κατά βάθος είναι ένας κλασσικός storyteller, χωρίς καμιά επιθετική διάθεση αδικαιολόγητης αποδόμησης, ποιητικός με εκείνη την ποιητικότητα που έχουν οι εικόνες όταν αυτός που τις χρησιμοποιεί δε προσπαθεί να εντυπωσιάσει αλλά μελημά του έχει πως θα δονήσει τον θεατή. Με τις αυριανές του αυταπάτες κυρίως.

 



O Le Page ο ίδιος έχει κάτι αλαφροίσκιωτο στο παρουσιαστικό του. Ψηλός, με πολύ ανοιχτό, σχεδόν χλωμό δέρμα και απο πολύ μικρή ηλικία χωρίς μαλλιά και φρύδια λόγω αλωπεκίασης φοράει συχνά περούκες και διαθέτει έναν ιδιαίτερο μαγνητισμό. Ξεκίνησε τις σπουδές του στο Κονσερβατόριο Δραματικής Τέχνης του Κεμπέκ το 1975, σε ηλικία 17 ετών. Έπειτα από σπουδές στο Παρίσι επέστρεψε στο Κεμπέκ και συμμετείχε σε πολλές καλλιτεχνικές παραγωγές, κερδίζοντας πολύτιμη εμπειρία ως ηθοποιός, συγγραφέας και σκηνοθέτης. Το 1985, με το The Dragon’s Trilogy κέρδισε τη παγκόσμια αναγνώριση. Απο κει και ύστερα η πορεία του υπήρξε καταιγιστική (με μια μικρή κοιλιά στα μέσα των 90ς όπως έχει δηλώσει και ο ίδιος). Εκείνο το χρονικό διάστημα ήταν που γνώρισε και τον συντροφό του ηθοποιό και συγγραφέα Kevin McCoy με τον οποίο συνεργάζόντουσαν τότε  στη παράσταση Geometry Of Miracles.

 



Υπάρχει ένα ζωτικό χάος στον άνθρωπο Le Page, ένα ζωτικό χάος που αδιαμφισβήτητα έχει θρέψει και τον σκηνοθέτη. Βασανισμένος από διάφορα ψυχολογικά σύνδρομα στην νεαρή του ηλικία συνειδητοποίησε κάποια στιγμή πως μονάχα στο θέατρο οι αυταπάτες του αποκτούσαν νόημα, υπόσταση και τον απελεύθερωναν από το υπαρξιακό του βάρος. Αργότερα καθώς προχώρουσε και ανακάλυπτε το δικό του προσωπικό στυλ κατάφερε να μιλήσει παρ’ όλες τις δικές τους πολύ ισχυρές προσωπικές αναφορές και για την εποχή μας εξετάζοντας τη μυθολογία της μέσα από τη δικιά του γλώσσα.

 




Στο Far Side Of The Moon η απώλεια και η μνήμη είναι δομημένες σαν ένα μεταφορικό σπιράλ της ιστορίας  2 αδερφών που έχοντας χάσει πρόσφατα την μητέρα τους επιχειρούν  μέσα από τα αποσπάσματα και τα κενά ενός χαμένου και ξανακερδισμένου παρελθόντος και με τη πανταχού παρoύσα μουσική της Laurie Anderson να ανασυνθέσουν την παρουσία της αρνούμενοι την τοποθετησή της στα σκονισμένα ράφια της λήθης.

 



Ο πρωταγωνιστής Υβ Ζακ (το alter-ego ουσιαστικά του σκηνοθέτη) πλέκει σε ενα πολυμορφικό κουβάρι μνήμες από τη εφηβεία και τη νιότη, ψυχροπολεμικές ατμόσφαιρες, τον ανταγωνισμό Σοβιετικών και Αμερικανών στην εξερεύνηση του διαστήματος και με βασικό καμβά την σαγήνη που ασκεί το φεγγάρι και τα καλά κρυμμένα μυστικά του που επιτρέπουν στη φαντασία να μετασχηματίσει την μνήμη σε πραγματικότητα ξετυλίγει στη σκηνή ένα μεταφορικό καραβάνι ονείρων οργανωμένων από την ελευθερία του σώματος και του βλέμματος του θεατή.

 



Όλα αυτά σκηνικά ενσαρκώνονται με απόλυτη διαύγεια καθώς τα μοτίβα της υπαρξιακής αναζήτησης, των οικογενειακών δεσμών, των παιχνιδιών με το φως και τις ευφάνταστες μεταμορφώσεις αντικειμένων μπλέκονται με τις μαριονέττες, το βίντεο, τον χορό και άλλα είδη τέχνη επιχειρώντας  να μιμηθούν κάποια από τα νεανικά φαντάσματα του Le Page σημαδεύοντας κατ’ ευθείαν στη ψυχή του θεατή.

 



’Εχω την αίσθηση πως καμια αγχωτική νοσταλγία, κανένα συναίσθημα αθώας συμμετοχής στα οσα αναπαρίστανται στη σκηνή δεν έχει την ικανότητα από μόνο του να προκαλέσει διαμάχες, καυγάδες για ψευδοαναπαραστάσεις και φθηνή πείνα για hype. Αν ως θεατής αναζήτας κάτι τέτοιο στον Le Page μάλλον θα απογοητευτείς.

 



Τo Far Side of The Moon ψάχνει να βρει τι κρύβεται πίσω και πέρα από τα όνειρα. Είναι δυνατόν να  μιλήσεις για τα όνειρα χωρίς να τα κάνεις να χάσουν τη λάμψη τους; Ο Robert Le Page το κατάφερε. Ίσως όχι αναίμακτα. 

 

 

Αλλά τι είναι αλήθεια αναίμακτο στην τέχνη;

 

 

>>>DATA


Robert Lepage / Ex Machina

 

[Far Side of the Moon]

12-16 Οκτωβρίου 20:30 στη Κεντρική Σκηνή

 

 

Εισιτήρια : 18-25-32 € | Φοιτ.-Νεανικό-65+-ΑΜΕΑ: 15 €

Αποκτήστε το εισιτήριό σας ηλεκτρονικά, τηλεφωνικά ή από τα εκδοτήρια εισιτηρίων της Στέγης.
Πληροφορίες παραστάσεων και τηλεφωνική πώληση εισιτηρίων: 
Tηλ.: 210 900 5 800 (Δε-Κυρ: 9:00-21:00)

Ηλεκτρονική πώληση εισιτηρίων:
Επισκεφθείτε την ιστοσελίδα της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών για αγορά εισιτηρίων online με χρέωση της πιστωτικής σας κάρτας.
Εύχρηστος οδηγός online αγοράς εισιτηρίων θα σας καθοδηγήσει βήμα-βήμα στην επιλογή παράστασης, θέσης, καθώς και στη διαδικασία αγοράς εισιτηρίου.

Εκδοτήρια εισιτηρίων:

ΣΤΕΓΗ ΓΡΑΜΜΑΤΩΝ & ΤΕΧΝΩΝ (Λεωφόρος Συγγρού 107-109)

Ωράριο λειτουργίας: Δε-Κυρ: 12:00-21:00

Γίνονται δεκτές πιστωτικές κάρτες MasterCard και Visa.
   

www.tickethour.com


Εισιτήρια πωλούνται επίσης από 
τα βιβλιοπωλεία ΕΛΕΥΘΕΡΟΥΔΑΚΗΣ και τα καταστήματα NEWSSTAND - ΕΛΕΥΘΕΡΟΥΔΑΚΗΣ 
τα καταστήματα PUBLIC, ΠΑΠΑΣΩΤΗΡΙΟΥ, ΙΑΝΟΣ
και τα μηχανήματα Easy/Pay σε επιλεγμένα καταστήματα της Τράπεζας Πειραιώς.

 

 

«Ο Κόσμος είναι σκοτεινός, σύντροφοι, πολύ σκοτεινός»:

 

Αυτά ήταν τα λόγια του κοσμοναύτη Γιούρι Γκαγκάριν όταν αντίκρισε για πρώτη φορά τη Γη από το διάστημα. Η αποστολή του συναδέλφου του Αλεξέι Λεόνοφ, του πρώτου άνθρωπου που περπάτησε στο διάστημα λίγα χρόνια αργότερα, γέννησε βαθύτε­ρες σκέψεις για την τεράστια απόσταση μεταξύ των ουράνιων σωμάτων και το εξίσου τεράστιο κενό στο ενδιάμεσο. Η μελαγχολία του κοσμοναύτη δεν είναι μια απλή μεταφορά σε αυτή την παραγωγή, που από εικαστική άποψη είναι ίσως η πιο εντυπωσιακή δουλειά του Καναδού μάγου της σκηνής Ρομπέρ Λεπάζ, ο οποίος επισκέπτεται για πρώτη φορά την Ελλάδα. Ο ανταγωνισμός μεταξύ Σοβιετικών και Αμερικανών κατά την περίοδο του Ψυχρού Πολέμου, το πρόγραμμα Εξωγήινης Νοημοσύνης και οι αναμνήσεις από την παιδική και εφηβική ηλικία δύο αδερφών που έρχονται σε σύγκρουση μετά το θάνατο της μητέρας τους, αποτελούν την πρώτη ύλη αυτής της μοναδικής θεατρικής εμπειρίας που ασχολείται με το θεμελιώδες ερώτημα: Είμαστε μόνοι στο σύμπαν; Το The Far Side of the Moon, που πλαισιώνεται από την πρωτότυπη μουσική της Laurie Anderson, είναι μια παράσταση-σταθμός στο παγκόσμιο θέατρο.

 

Κείμενο-Σκηνοθεσία: Robert Lepage 
Ερμηνεύει: Yves Jacques 
Σύμβουλος δραματουργίας: Adam Nashman
Καλλιτεχνική συνεργασία: Peder Bjurman
Βοηθός σκηνοθέτη: Pierre-Philippe Guay
Μουσική σύνθεση: Laurie Anderson © 2000 Difficult Music (BMI)
Βοηθός σκηνογραφίας: Marie-Claude Pelletier
Βοηθός σχεδιασμού φωτισμών: Bernard White
Σχεδιασμός κοστουμιών: Marie-Chantale Vaillancourt
Σχεδιασμός κουκλών: Pierre Robitaille, Sylvie Courbron
Κίνηση κουκλών: Éric Leblanc
Παραγωγή εικόνων: Jacques Collin, Véronique Couturier
Μοντάζ ήχου: Jean-Sébastien Côté
Εκπρόσωπος του Robert Lepage: Lynda Beaulieu
Διεύθυνση παραγωγής: Louise Roussel
Τεχνικός συντονιστής: Michel Gosselin
Τεχνικός διευθυντής: Dany Beaudoin
Διεύθυνση παραγωγής περιοδείας & μάνατζερ περιοδείας: Marie-Pierre Gagné
Τεχνικός διευθυντής περιοδείας: Patrick Durnin
Διευθυντής σκηνής: Martin Genois
Υπεύθυνος φωτισμών: Renaud Pettigrew
Υπεύθυνος ήχου: Stanislas Elie
Υπεύθυνος βίντεο: Francis Leclerc
Υπεύθυνη κοστουμιών & props: Isabel Poulin
Επικεφαλής βοηθός σκηνής: Mathieu Thébaudeau
Βοηθός σκηνής: Emmanuelle Nappert
Κατασκευή σκηνικών: Les Conceptions Visuelles Jean-Marc Cyr

Φωνές: Bertrand Alain, Lorraine Côté 
Επιπλέον μουσική: Beethoven, John Coltrane, Led Zeppelin 
Σοβιετικές διαστημικές εικόνες: Ultimax Group, Inc.

ΣΤΑ ΓΑΛΛΙΚΑ ΜΕ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥΣ ΥΠΕΡΤΙΤΛΟΥΣ 
Μετάφραση υπερτίτλων: Λουίζα Μητσάκου

Παραγωγή: Ex Machina

Σε συμπαραγωγή με:
Aarhus Festuge, Ώρχους
Bergen Internasjionale Festival, Μπέργκεν
Berliner Festspiele, Βερολίνο
BITE:03, Barbican, Λονδίνο
Bonlieu Scène Nationale, Αννσύ
Cal Performances, Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια στο Μπέρκλεϋ
Change Performing Arts, Μιλάνο
Cultural Industry Ltd., Λονδίνο
Deutsches Schauspielhaus, Αμβούργο
Dublin Theatre Festival, Δουβλίνο   
Espace Malraux  Scène Nationale Chambéry-Savoie, Σαμπερύ
Festival de Otoño, Μαδρίτη
FIDENA, Μπόχουμ
Göteborg Dans & Teater Festival, Γκέτεμποργκ
Harbourfront Centre, Τορόντο
La Comète scène nationale de Châlons-en-Champagne, Σαλόν Καμπανίας
La Coursive, Λα Ροσέλ    
Le Manège Scène Nationale, Μωμπέζ
Le Théâtre du Trident, Κεμπέκ
Le Volcan Maison de la Culture, Χάβρη 
Les Cultures du Travail - Forbach 2000, Φορμπάκ
Le Maillon - Théâtre de Strasbourg, Στρασβούργο
Les Célestins, Théâtre de Lyon, Λυών  
Maison des Arts, Κρετέιγ
Northern Stage at Newcastle Playhouse, Νιούκαστλ 
Pilar de Yzaguirre - Ysarca, Μαδρίτη
Schauspielhaus, Ζυρίχη
Setagaya Public Theater, Τόκυο
Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών, Αθήνα    
Steirischer Herbst, Γκρατς
Théâtre de Namur, Ναμύρ
Teatro Nacional São João, Πόρτου
Théâtre d'Angoulême, Scène Nationale, Ανγκουλέμ
Théâtre de Sartrouville & des Yvelines, Σαρτρουβίλ
The Henson International Festival of Puppet Theater, Νέα Υόρκη
The Irvine Barclay Operating Company, Ερβάιν
The Royal National Theatre, Λονδίνο
The Sydney Festival, Σύδνεϋ
TNT-Théâtre National de Toulouse, Τουλούζ
Tramway Dark Lights, Γλασκώβη
UC Davis Presents, Ντέηβις
Wiener Festwochen, Βιέννη    

Συνεργάτης παραγωγής για την Ευρώπη και την Ιαπωνία: Richard Castelli
Ομάδα συνεργάτη παραγωγής για την Ευρώπη και την Ιαπωνία: Florence Berthaud, Rossana Di Vincenzo, Claire Dugot
Συνεργάτης παραγωγής για τη Μεγάλη Βρετανία: Michael Morris
Συνεργάτης παραγωγής για τη Βόρεια και Νότια Αμερική, την Ασία (εκτός Ιαπωνίας), την Αυστραλία και τη Νέα Ζηλανδία: Menno Plukker
Παραγωγός για την ομάδα Ex Machina: Michel Bernatchez

Παγκόσμια πρεμιέρα: Le Théâtre du Trident, Πόλη του Κεμπέκ, Καναδάς, 29 Φεβρουαρίου 2000
Η ομάδα Ex Machina επιχορηγείται από τον Συμβούλιο Τεχνών του Καναδά, το Συμβούλιο Τεχνών και Γραμμάτων του Κεμπέκ και το Δήμο του Κεμπέκ.

 


0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ