Gülsün Karamustafa- The Apartment Building (Η πολυκατοικία), installation view
Στην αρχή επισκέφτηκα την έκθεση της διάσημης Τουρκάλας καλλιτέχνιδος, Gülsün Karamustafa, η οποία παρουσίασε στο project room του ΕΜΣΤ, το έργο της με τίτλο «H Πολυκατοικία».
Μέσω του έργου της, που αποτελείται από μια αρχιτεκτονική μακέτα δυο μέτρων και φωτογραφίες με κείμενα στον τοίχο, η Gülsün Karamustafa ανασύρει μνήμες από το παρελθόν και μας αφηγείται μια ιστορία.
Gülsün Karamustafa- The Apartment Building (Η πολυκατοικία), installation detail
Η οικογένεια Βασλαματζή, ιδιοκτήτρια ενός από των πρώτων εργοστασίου γκαζόζας στην Κωνσταντινούπολη, έκτισε το 1931 την πολυκατοικία στο Τζιχάνγκιρ της Κωνσταντινούπολης, με σκοπό να μείνει εκεί. Όμως το 1955, η διάδοση ψευδών ειδήσεων ότι το σπίτι του Ατατούρκ στη Θεσσαλονίκη είχε βομβαρδιστεί, προκάλεσε λεηλασίες περιουσιών Ελλήνων και άλλων μειονοτήτων της Κωνσταντινούπολης, με αποτέλεσμα η οικογένεια Βσλαματζή να πουλήσει το εργοστάσιο της και να εγκαταλείψει το σπίτι της, στο οποίο μένει πλέον η καλλιτέχνης.
Στο συγκεκριμένο έργο η Karamustafa, εμπνέεται από την ιστορία του κτηρίου στο οποίο ζει, και ανασύρει από τη λήθη τραυματικές μνήμες και εμπειρίες της σύγχρονης τουρκικής ιστορίας στο πλαίσιο της πολυεθνικής κοινωνίας της Κωνσταντινούπολης του περασμένου αιώνα. Παρελθόν και παρόν αναμιγνύονται, και μαζί με αυτά οι συνταρακτικές ιστορίες των ανθρώπων που έζησαν στην ίδια πολυκατοικία.
Gülsün Karamustafa- The Apartment Building (Η πολυκατοικία), installation detail
Σύμφωνα με την καλλιτέχνιδα, πρόθεσή της είναι να αποκαταστήσει στους ιδιοκτήτες της πολυκατοικίας, την περιουσία που εγκατέλειψαν με άσχημες μνήμες, τουλάχιστον με τη μορφή ενός έργου τέχνης.
Η Gülsün Karamustafa, μητέρα ίσως της σύγχρονης τέχνης στην Τουρκία, ασχολείται στο έργο της με την μετανάστευση, τη γεωγραφική κινητικότητα και τις πολιτισμικές τους συνέπειες. Η δουλειά της ενίοτε κριτική, εννοιολογική, πολιτική και ιστοριογραφική, πραγματεύεται κάποια σημαντικά θέματα όσον αφορά τη δημοκρατία της Τουρκίας.
Στο έργο της «Η Πολυκατοικία», καταφέρνει με απλό τρόπο να στήσει μια πολύ έντονη αφήγηση, η οποία θίγει ένα πολύ ευαίσθητο θέμα, αυτό του διωγμού των Ελλήνων, και της μετέπειτα σχέσης των δυο χωρών.
Η Gülsün Karamustafa, εκπροσωπείται από την Rodeo Gallery στην Κωνσταντινούπολη, της Ελληνίδας Σύλβιας Κούβαλη.
EMΣΤ, opening view
Βγαίνοντας από την συγκλονιστική λεπτότητα της Πολυκατοικίας της Κaramustafa, μπήκα στη μάλλον αποπνικτική πληθωρικότητα του ξενοδοχείου St.George Lycabettus.
Η έκθεση «Rooms 2012» που διοργανώνει κάθε χρόνο η Αίθουσα Τέχνης Καππάτος, για ακόμα μια φορά προσέλκυσε πολύ κόσμο ο οποίος συνωστίστηκε στους στενούς διαδρόμους του ξενοδοχείου, για να δει τα δωμάτια του πέμπτου ορόφου, τα οποία 23 καλλιτέχνες και 30 επιμελητές, είχαν μετατρέψει –όχι πάντα με επιτυχία- σε project rooms.
Παρότι ο δρόμος για τον πέμπτο ανοδικός, σκαλί-σκαλί ένοιωθες να κατεβαίνεις. Φτάνοντας στον χώρο της έκθεσης, καταλάβαινες αμέσως πως θα πρέπει να αφιερώσεις πολύ χρόνο. Ο κόσμος ασυνάρτητος και πολύς, καταλάμβανε κάθε σπιθαμή του ορόφου.
Παρόλα αυτά, μπόρεσα και διέκρινα δυο δωμάτια, που μου κέντρισαν τον ενδιαφέρον.
Το ένα από αυτά, ήταν το δωμάτιο 520 του Γιάννη Μουράβα, σε επιμέλεια Λίνας Τσίκουτα. Θα έλεγε κανείς πως το δωμάτιο του νεαρού αποφοίτου της ΑΣΚΤ, συνδυάζει τα τελετουργικά των αρχαίων πολιτισμών, με την εποχή του διαδικτύου, δημιουργώντας έτσι τον απόηχο μιας ουσιαστικής δόνησης, αντιφάσκουσας με το σούσουρο της πολυκοσμίας που επικρατούσε στον υπόλοιπο χώρο.
Room 520, installation detail
Room 520, installation detail
Το άλλο δωμάτιο που μου άρεσε πολύ, ήταν αυτό του Πάνου Σκλαβενίτη σε επιμέλεια Μαργαρίτας Καταγά. Πρόκειται για ένα δωμάτιο-σύνοψη. Ο Πάνος Σκλαβενίτης έχει συλλέξει ένα στοιχείο από το κάθε δωμάτιο της έκθεσης, και το παραθέτει επάνω στο κρεβάτι του δικού του δωματίου, δημιουργώντας έτσι ένα παζλ , όπου όλοι προσπαθούν να καταλάβουν ποιο αντικείμενο ταιριάζει που. Στον καναπέ καθόταν αμίλητος ο Scream (υποψιάζομαι πως πρόκειται για τον ίδιο τον καλλιτέχνη), ο οποίος φορώντας παντόφλες- αρκουδάκια, παρακολουθούσε τον κόσμο που τον κοιτούσε με περιέργεια.
Room 525, 'Things Of This World', installation view
Room 525, 'Things Of This World', installation detail
Με περιέργεια κοιτούσα και εγώ τους αναρίθμητους παρευρισκόμενους, που δεν ήταν οι συνήθεις ύποπτοι της εικαστικής σκηνής των Αθηνών, παρά ένα ζωηρό φιλοθεάμων κοινό, το οποίο όταν κουραζόταν από την έκθεση, μπορούσε να ανέβει στο roof garden του ξενοδοχείου, όπου παρά το κρύο, η θέα της Αθήνας από ψηλά, σε προκαλούσε να πάρεις το ποτό σου και να βγεις στο μπαλκόνι.
Κάπως έτσι τέλειωσε και αυτή η Πέμπτη.
Η έκθεση της Gülsün Karamustafa στο project room του ΕΜΣΤ, θα διαρκέσει μέχρι τις 29 Φεβρουαρίου, ενώ η έκθεση "ROOMS 2012" θα διαρκέσει μέχρι τις 12 Φεβρουαρίου.
ΕΘΝΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ
Βασ. Γεωργίου Β' 17 -19 & Ρηγίλλης
Αθήνα
ROOMS 2012
Κλεομένους 2, Αθήνα
http://www.kappatosgallery.com
σχόλια