Εγκαίνια "Rooms 2012" και Gülsün Karamustafa στο ΕΜΣΤ: τα δωμάτια και η πολυκατοικία.

Facebook Twitter
0

Gülsün Karamustafa- The Apartment Building (Η πολυκατοικία), installation view 

Στην αρχή επισκέφτηκα την έκθεση της διάσημης Τουρκάλας καλλιτέχνιδος, Gülsün Karamustafa, η οποία παρουσίασε στο project room του ΕΜΣΤ, το έργο της με τίτλο «H Πολυκατοικία».

Μέσω του έργου της, που αποτελείται από μια αρχιτεκτονική μακέτα δυο μέτρων και φωτογραφίες με κείμενα στον τοίχο, η Gülsün Karamustafa ανασύρει μνήμες από το παρελθόν και μας αφηγείται μια ιστορία.

Gülsün Karamustafa- The Apartment Building (Η πολυκατοικία), installation detail

Η οικογένεια Βασλαματζή, ιδιοκτήτρια ενός από των πρώτων εργοστασίου γκαζόζας στην Κωνσταντινούπολη, έκτισε το 1931 την πολυκατοικία στο Τζιχάνγκιρ της Κωνσταντινούπολης, με σκοπό να μείνει εκεί.  Όμως το 1955, η διάδοση ψευδών ειδήσεων ότι το σπίτι του Ατατούρκ στη Θεσσαλονίκη είχε βομβαρδιστεί, προκάλεσε λεηλασίες περιουσιών Ελλήνων και άλλων μειονοτήτων της Κωνσταντινούπολης, με αποτέλεσμα η οικογένεια Βσλαματζή να πουλήσει το εργοστάσιο της και να εγκαταλείψει το σπίτι της, στο οποίο μένει πλέον η καλλιτέχνης. 

Στο συγκεκριμένο έργο η Karamustafa, εμπνέεται από την ιστορία του κτηρίου στο οποίο ζει, και ανασύρει από τη λήθη τραυματικές μνήμες και εμπειρίες της σύγχρονης τουρκικής ιστορίας στο πλαίσιο της πολυεθνικής κοινωνίας της Κωνσταντινούπολης του περασμένου αιώνα. Παρελθόν και παρόν αναμιγνύονται, και μαζί με αυτά οι συνταρακτικές ιστορίες των ανθρώπων που έζησαν στην ίδια πολυκατοικία.

Gülsün Karamustafa- The Apartment Building (Η πολυκατοικία), installation detail

Σύμφωνα με την καλλιτέχνιδα, πρόθεσή της είναι να αποκαταστήσει στους ιδιοκτήτες της πολυκατοικίας, την περιουσία που εγκατέλειψαν με άσχημες μνήμες, τουλάχιστον με τη μορφή ενός έργου τέχνης.

Η Gülsün Karamustafa, μητέρα ίσως της σύγχρονης τέχνης στην Τουρκία, ασχολείται στο έργο της με την μετανάστευση, τη γεωγραφική κινητικότητα και τις πολιτισμικές τους συνέπειες. Η δουλειά της ενίοτε κριτική, εννοιολογική, πολιτική και ιστοριογραφική, πραγματεύεται κάποια σημαντικά θέματα όσον αφορά τη δημοκρατία της Τουρκίας.

Στο έργο της «Η Πολυκατοικία», καταφέρνει με απλό τρόπο να στήσει μια πολύ έντονη αφήγηση, η οποία θίγει ένα πολύ ευαίσθητο θέμα, αυτό του διωγμού των Ελλήνων, και της μετέπειτα σχέσης των δυο χωρών.

Η Gülsün Karamustafa, εκπροσωπείται από την Rodeo Gallery στην Κωνσταντινούπολη, της Ελληνίδας Σύλβιας Κούβαλη.

EMΣΤ, opening view 

Βγαίνοντας από την συγκλονιστική λεπτότητα της Πολυκατοικίας της Κaramustafa, μπήκα στη μάλλον αποπνικτική πληθωρικότητα του ξενοδοχείου St.George Lycabettus.

Η έκθεση «Rooms 2012» που διοργανώνει κάθε χρόνο η Αίθουσα Τέχνης Καππάτος, για ακόμα μια φορά προσέλκυσε πολύ κόσμο ο οποίος συνωστίστηκε στους στενούς διαδρόμους του ξενοδοχείου, για να δει τα δωμάτια του πέμπτου ορόφου, τα οποία 23 καλλιτέχνες και 30 επιμελητές, είχαν μετατρέψει –όχι πάντα με επιτυχία- σε project rooms.

Παρότι ο δρόμος για τον πέμπτο ανοδικός, σκαλί-σκαλί ένοιωθες να κατεβαίνεις. Φτάνοντας στον χώρο της έκθεσης, καταλάβαινες αμέσως πως θα πρέπει να αφιερώσεις πολύ χρόνο. Ο κόσμος ασυνάρτητος και πολύς, καταλάμβανε κάθε σπιθαμή του ορόφου.

Παρόλα αυτά, μπόρεσα και διέκρινα δυο δωμάτια, που μου κέντρισαν τον ενδιαφέρον.

Το ένα από αυτά, ήταν το δωμάτιο 520 του Γιάννη Μουράβα, σε επιμέλεια Λίνας Τσίκουτα. Θα έλεγε κανείς πως το δωμάτιο του νεαρού αποφοίτου της ΑΣΚΤ, συνδυάζει τα τελετουργικά των αρχαίων πολιτισμών, με την εποχή του διαδικτύου, δημιουργώντας έτσι τον απόηχο μιας ουσιαστικής δόνησης, αντιφάσκουσας με το σούσουρο της πολυκοσμίας που επικρατούσε στον υπόλοιπο χώρο.

Room 520, installation detail 

Room 520, installation detail 


Το άλλο δωμάτιο που μου άρεσε πολύ, ήταν αυτό του Πάνου Σκλαβενίτη σε επιμέλεια Μαργαρίτας Καταγά. Πρόκειται για ένα δωμάτιο-σύνοψη. Ο Πάνος Σκλαβενίτης έχει συλλέξει ένα στοιχείο από το κάθε δωμάτιο της έκθεσης, και το παραθέτει επάνω στο κρεβάτι του δικού του δωματίου, δημιουργώντας έτσι ένα παζλ , όπου όλοι προσπαθούν να καταλάβουν ποιο αντικείμενο ταιριάζει που. Στον καναπέ καθόταν αμίλητος ο Scream (υποψιάζομαι πως πρόκειται για τον ίδιο τον καλλιτέχνη), ο οποίος φορώντας παντόφλες- αρκουδάκια, παρακολουθούσε τον κόσμο που τον κοιτούσε με περιέργεια.

Room 525, 'Things Of This World', installation view 


Room 525, 'Things Of This World', installation detail

Με περιέργεια κοιτούσα και εγώ τους αναρίθμητους παρευρισκόμενους, που δεν ήταν οι συνήθεις ύποπτοι της εικαστικής σκηνής των Αθηνών, παρά ένα ζωηρό φιλοθεάμων κοινό, το οποίο όταν κουραζόταν από την έκθεση, μπορούσε να ανέβει στο roof garden του ξενοδοχείου, όπου παρά το κρύο, η θέα της Αθήνας από ψηλά, σε προκαλούσε να πάρεις το ποτό σου και να βγεις στο μπαλκόνι.

Κάπως έτσι τέλειωσε και αυτή η Πέμπτη. 


Η έκθεση της Gülsün Karamustafa στο project room του ΕΜΣΤ, θα διαρκέσει μέχρι τις 29 Φεβρουαρίου, ενώ η έκθεση "ROOMS 2012" θα διαρκέσει μέχρι τις 12 Φεβρουαρίου.


ΕΘΝΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ

Βασ. Γεωργίου Β' 17 -19 & Ρηγίλλης
Αθήνα

http://www.emst.gr


ROOMS 2012

Κλεομένους 2, Αθήνα

http://www.kappatosgallery.com




0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ