Ανοικτή επιστολή προς την ελληνική χιπ χοπ κοινότητα

Ανοικτή επιστολή προς την ελληνική χιπ χοπ κοινότητα Facebook Twitter
3

Θέλω να εκφράσω την βαθύτατη θλίψη μου για το θάνατο του Παύλου Φύσσα, του Killah P. Με γεμίζει οργή το γεγονός ότι θα μπορούσε ο καθένας από εμάς να βρίσκεται στη θέση του. Και το τέρας έδειξε πλέον απροκάλυπτα τα δόντια του σε ένα γεγονός που μοιάζει με προαναγγελία θανάτου.

Ο Παύλος δολοφονήθηκε. Ο Παύλος όμως είναι ένας από εμάς. Ένας νέος άνθρωπος που καταπιάστηκε με τη χιπ χοπ μουσική, ένα μουσικό είδος που όσοι το γνωρίζουμε, το ακούμε και το μοιραζόμαστε οφείλουμε να λάβουμε θέση απέναντι στο γεγονός. Ξεκάθαρα όχι με υπεκφυγές. Γιατί ο πυρήνας της πράξης της δολοφονίας του Killah εμπεριέχει μια διαλεκτική που έρχεται σε πλήρη αντιδιαστολή με το μήνυμα της χιπ χοπ μουσικής: Το μίσος.

Η μνήμη του ανθρώπου και του καλλιτέχνη, στη περίπτωση του Παύλου Φύσσα και του Killah P, πρέπει να μείνει ζωντανή. Ζωντανή όχι για να γεννήσει ακόμη ένα μύθο, όχι για να καταστεί εκμεταλλεύσιμο προϊόν, όχι για καλλιτεχνικές συνεργασίες και ‘rest in peace’. Ζωντανή για να υπενθυμίζει ότι η ελληνική χιπ χοπ κοινότητα έχασε ένα μέλος της από δολοφονία. Και πως αυτή η απώλεια εδράζεται σε συναισθήματα όπως ο ρατσισμός, η μισαλλοδοξία, η ρητορική του μίσους και η ξενοφοβία. Είναι αποτέλεσμα αυτών των συναισθημάτων και απόρροια της γνωσιακής και ψυχολογικής κατάστασης της ημιμάθειας, της διαστρέβλωσης, του εκφασισμού. Του φόβου.

Το χιπ χοπ είναι καλλιτεχνική έκφραση. Πεδίο «μεγάλων εγώ», συμφερόντων, συμπαθειών ή εμπάθειας. Είναι κάτι όμως, που πρέπει πρωτίστως να το αντιλαμβάνεσαι βιωματικά και στη συνέχεια, πάντα, να το αποτιμάς αισθητικά. Και στη παρούσα φάση έχει έρθει η ώρα να αναλάβει ο καθένας τις ευθύνες του. Να λάβουμε υπόψη την ιστορία της ελληνικής εκδοχής του, να αναλογιστούμε τα λάθη μας, τα παθήματά μας και να κάνουμε την αυτοκριτική μας. Άπαντες: Καλλιτέχνες και κοινό. Να ξανακοιταχτούμε στα μάτια και μέσω αυτής της ματιάς να δούμε στο μέλλον. Φιλίες χάλασαν, τόνοι μελανιού και στίχων γράφτηκαν, παρέες αντάλλαξαν βαριές κουβέντες, βίαια σκηνικά συνέβησαν. Αυτά όμως ανήκουν στο παρελθόν, υπό το βάρος της απώλειας ενός δικού μας, και ο καθένας, ανεξαρτήτως εμπειριών, τοποθετήσεων, προσωπικής ή καλλιτεχνικής απογοήτευσης, ιδιοσυγκρασίας, πορείας και αντίληψης οφείλει να μην ξανακοιτάξει πίσω.

Ο Killah δολοφονήθηκε. Η απάντηση σε αυτή την πράξη της χιπ χοπ κοινότητας δεν πρέπει να προέλθει από μειωμένα αντανακλαστικά. Η βία δεν είναι η απάντηση. Η περισυλλογή, η συσπείρωση και η γνώση πρέπει να είναι οι απαντήσεις. Για να σεβαστούμε όχι μόνο την μνήμη του εκλιπόντος αλλά για να ξαναδώσουμε, σε αυτή την κοινή μουσική έκφραση, λόγο ύπαρξης. Πρέπει να αντιληφθούμε το ραπ σαν κάτι που διαχέεται στην δημόσια σφαίρα. Σήμερα, περισσότερο από ποτέ. Η μνήμη του Παύλου οφείλει να κρατηθεί ζωντανή μέσα από ένα ελληνικό χιπ χοπ όπου όλες οι περιοχές από το Βύρωνα στο Πέραμα και από την Νέα Ιωνία στο Γαλάτσι, την Θεσσαλονίκη και την επαρχία –όπου υπάρχει και αναπνέει ένας νέος άνθρωπος που ασχολείται με αυτή την μουσική- θα δρούνε με αυτοσεβασμό και αλληλοκατανόηση. Ο Παύλος πρέπει να αποτελεί το παράδειγμα για να κατανοήσουν όλοι ότι τα πράγματα σε αυτή την χώρα θα καλυτερέψουν όταν αντιληφθούμε, σαν χιπ χοπ κοινότητα, ότι απέναντι στο μίσος, τον ρατσισμό και τις σβάστικες πρέπει να προτάξουμε ήθος, συνέπεια, καλλιτεχνική και ακαδημαϊκή παιδεία. Γνώση. Το χιπ χοπ είναι γνώση.

Με τον Παύλο ανήκουμε στην ίδια γενιά. Ακούγαμε χιπ χοπ εδώ και σχεδόν δύο δεκαετίες. Γνωριζόμασταν προσωπικά. Είχαμε αλληλοσεβασμό αλλά και διαφωνίες. Θρηνώ όχι μόνο γιατί χάθηκε ένας νεαρός συνάνθρωπός μου αλλά γιατί θα μπορούσα να είμαι κι εγώ στη θέση του. Όσοι με γνωρίζουν στην ελληνική χιπ χοπ κοινότητα ξέρουν καλά ποιος είμαι και ποιες είναι οι ιδέες μου. Αν έχω θίξει ή προσβάλλει κάποιον ήρθε η στιγμή να ζητήσω πρώτος ειλικρινή συγχώρεση. Οφείλω να ζητήσω συγνώμη και από τον Killah P. Η απόσταση, εδώ και σχεδόν μια τριετία, από την Ελλάδα με κάνει να αισθάνομαι ασφάλεια και ταυτόχρονα μου δίνει την διακριτική ευχέρεια να βλέπω τα πράγματα πιο νηφάλια. Και σε τέτοιες περιστάσεις μόνο στη νηφαλιότητα πρέπει να καταφεύγει κανείς.

Η ελληνική χιπ χοπ κοινότητα οφείλει αυτή τη στιγμή να αναλάβει τις ευθύνες της με γνώμονα το σεβασμό της μνήμης του Παύλου και της τιμής της καλλιτεχνικής παρακαταθήκης του Killah P. Με γνώμονα την ψυχραιμία, τον αυτοσεβασμό αλλά και την πλήρη συνειδητοποίηση της φύσης του τέρατος που ονομάζεται ρατσισμός, μισαλλοδοξία, ρητορική του μίσους και ξενοφοβία. Για να μην υπάρξει άλλη δολοφονία. Αλλά πρωτίστως για να αποκατασταθεί στην πράξη ο πρωτόλειος λόγος ύπαρξης της χιπ χοπ μουσικής στην Ελλάδα, λόγος που στην πορεία χάσαμε: Η παρέα.

Λευκωσία 20/09/13

Γιάννης ‘John Pikpas’ Ιωάννου

Δημοσιογράφος (εφημερίδα ‘Πολίτης’, CyprusNews, MyCyradio, Al Jazeera, εκδόσεις ΟΞΥ, viberated.com)

Αρχείο
3

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

3 σχόλια
Απάντηση σε αυτό το κείμενο από τη μπάντα Jolly Roger (κολεκτίβα Θέατρο Δρόμου):"Δυστυχώς όταν ο άλλος σου προτάσσει το όπλο του δεν μπορείς να το δεις "νηφάλια".Όποιος έχει συναναστραφεί με νεοναζί ξέρει,όχι τώρα αλλά απο πάντα,ότι δεν έχει έρθει εκεί για κουβέντα.Γνώση είναι το χιπχοπ αλλά όχι έτσι.Γενικώς και αορίστως.Το χιπχοπ θα 'πρεπε να 'ναι μια πρακτική λύση και όχι κενολογίες.Ο φασισμός -παράγωγο του καπιταλισμού- δεν εξαφανίζεται με διαπραγματεύσεις.Αυτό το ξέρουμε καλά απ'το '40.Το χιπχοπ είναι αλητεία.Είναι το περιθώριο που φωνάζει πως κάτι δεν πάει καλά.Και δεν μένει μόνο στις φωνές.Το πάει κι αλλού όπως όλοι οι αγνοί αλήτες.Δεν χωράει σε blogs,ούτε στο facebook.Τις προάλλες στην Καλλιθέα μας πετάγανε μολότοφ κι εκεί φίλε Γιάννη δεν είχαμε την "νηφαλιότητα" να κάτσουμε να συζητήσουμε,ούτε να κάνουμε ψηφίσματα για να κυρηχθεί παράνομη η Χρυσή αυγή.Κι εμείς μια ζωή στην παρανομία του αστικού κράτους ζούμε.Η δικαιοσύνη δεν υπάρχει νομοτελειακά.Πάντοτε ορίζεται απ' την άρχουσα τάξη.Το χιπχοπ δεν αντιλαμβάνεται όπως αυτοί την δικαιοσύνη και την ελευθερία.Στον δρόμο είναι η πραγματική ζωή και ο δρόμος έχει δικές του ηθικές αξίες και πρακτικές.Ελπίζω να σας δούμε όλους εκεί σύντομα."Απάντηση του Βδελύγματος (από την ίδια κολεκτίβα): "Βάλε την παρέα στον κώλο σου. Αλλά βέβαια, δε θα 'σαι εσύ αυτός που θα κάνει την παρέα με τους φασίστες στους δρόμους, τις εκδηλώσεις και τις συναυλίες. Όταν θα γαμάνε κόσμο στο ξύλο επειδή δεν έχει το ίδιο χρώμα μ' εκείνους εσύ θα 'σαι στο καναπεδάκι σου και θα κηρύσσεις "αγάπη και γνώση βρε παιδιά", θ' αφήνεις ύστερα το λάπτοπ και θα πηγαίνεις να πάρεις καμιά συνέντευξη στο μυρωδάτο σαλονάκι υπουργού, ή μας κοτσάρεις στη μάπα συνεντεύξεις για το πόσο μπροστά και ενήλικοι είναι οι Βπεις, οι οποίοι, όλως τυχαίως, συμβαίνει να έχουν συνεργαστεί με φασίστες στο παρελθόν. Άλλα οκ ξέρεις καλύτερα γιατί είχαν δει τα μάτια σου πολλά και αγαπάς τα breaks σε 90 bpm πολλά περισσότερα χρόνια απ' ότι οι περισσότεροι, και ήξερες καλά τον παύλο φυσσα και είχατε τις διαφωνίες αλλά και τα κοινά σας. Το Χιπ-Χοπ για το χιπ-χοπ να το χέσω. Δεν είναι τίποτα παραπάνω από χαλί."Εγώ μεταφέρω τις απόψεις, έπρεπε να γραφτούν και εδώ εφόσον κοινοποιήθηκαν.