Εγώ πυροβόλησα τον Άντι Γουόρχολ

Εγώ πυροβόλησα τον Άντι Γουόρχολ Facebook Twitter
0

Η θέση της πολυθρόνας στη βεράντα μου

το τέλμα, η προσήλωση σε παμπάλαια σχήματα

το μονοπάτι ανθίζει σαν καινούργιο

 

                         --Νίκος Αλέξης Ασλάνογλου

 ______________

Δεν πρόκειται για την ηθοποιό και φεμινίστρια Βαλερί Σολάνας παρότι το όπλο της βρήκε το στόχο, άλλωστε κατόπιν εορτής γνωρίσαμε έργο και όνομα: Άντι Γουόρχολ... Δεν αξιωθήκαμε καν το Μανχάταν (ο Γούντι Άλεν παραμένει η μόνη αναφορά μας). Στα ΄68, όταν οι άλλοι προετοίμαζαν το Γούντστοκ, εμείς μόλις που πρωτοακούγαμε το ''Περιβόλι του Τρελού'' (στ' όνομα Διονύσης Σαββόπουλος) και βεβαίως όχι με την παγκοίνως γνωστή Συννεφούλα που ποτέ δεν μας άρεσε, αλλά με την καταλυτική για μας ''Θεία Μάρω'' (Τη δική μας απλώς τη λέγαν Ρουμπίνη).

Με κίνδυνο να κατηγορηθούμε για αυστηρώς προσωπικές αναφορές και τόνο αυτοβιογραφικό παραμένουμε διατεθειμένοι να ολοκληρώσουμε παρακάμπτοντας τα όποια σχόλια δικαιολογημένα ή μη, παρελθόντα ή μέλλοντα, βάσιμα (από ποιον και γιατί;) ή αβάσιμα (απέναντι σε τι και από πού και ως πού;)

Ενδεχομένως να εγερθούν αντιρρήσεις σχετικές με τους συνειρμούς μας στη Σολάνας, το Μανχάταν, την Pop art του Γουόρχολ, τα κοινόβια, τους χίπις και τη θεία μας...

Εγώ πυροβόλησα τον Άντι Γουόρχολ Facebook Twitter
Σκηνή από το "Μανχάταν" του Γούντι Άλεν

Δεν ήταν όμως αφορμή ο Κολωνός (κοινός μας τόπος με τον Αντρέα ή τον άλλον πρόωρα χαμένο Χρήστο), ή η Αρχελάου (που κάποτε προσωρινώς γειτνιάζαμε - αν μπορούμε να αντιδιαστείλουμε χρονικό προσδιορισμό στην υπό αίρεση μονιμότητα μας). Δεν ήταν τα υπερμεγέθη Macintosh που μας κόμπλαραν, (εμάς τους ταπεινούς του φτωχοτάτου Classic - δεύτερο χέρι - που εγκαταλείψαμε ακουσίως, μαζί με τη ζωή μας εσαεί στη Χείρωνος)...

Δεν ήταν η απαλότητα της μουσικής (υπόκρουσης) και ο ανάλογος φωτισμός (ή μάλλον το κατάλληλο σκότος), τα πεδία (είκοσι δύο τον αριθμό ν' ανοίγουν αντιστρόφως), το κάρβουνο, η ελευθερία της υπαίθρου (σε αποχρώσεις γκρι και μαύρου), η λάσπη (και να σε πνίγει), τα εγκαταλειμμένα εργοστάσια (και οι εγκαταλελειμμένοι άνθρωποι), οι άστεγες λαμαρίνες, ο απροσδιόριστος φόβος του μέλλοντος (που από καιρό φλερτάρει με το παρελθόν)

Μα ειλικρινά γευτήκαμε γραμμές και σχήματα αλαλάζοντα, καμπύλες και ευθείες (οι περισσότερες) επισκιάζοντας - απ' το μηδέν και πάλι πίσω στο άπειρο - τη γενετήσια ορμή ενός τριγωνικού κατόπτρου (που κάποιοι θα εκλάβουνε ως άνθος ή αιδοίο) - έννοιες κι οι δυο ταυτόσημες.

Χαρήκαμε τη θάλασσα βουβή και υπεσχημένη (άνευ αντικρίσματος). Τετράγωνα, ημικύκλια και τόξα έκτοτε (όχι ουράνιοι εξορκισμοί νεφών και υδάτων) αλλά φωτιές/ φωνές ολόζωες ενός υγρού που ενώ προόρισται να καταπιεί σε, αφήνει για το τέλος έκπληξη καθοδηγώντας απαλά ως τη νιρβάνα που (αν δεν ακούγεται ως ύβρις σε τέτοιες εποχές των θρήνων) μπορεί και να λογαριαστεί ως ευτυχία καταμεσής φαρμακερού χειμώνος.

Όντα θνησιγενή στο επίκεντρο να φθίνουν ενώ η θέση τους θα ήταν στο μηδέν κι ακόμα παρακάτω. Θα ζούμε εμείς; αναρωτήθηκα στην έξαψη, εάν ναι, πώς, πού και έως πότε άραγε; Αν όχι, τότε γιατί αφήνουμε να μας ξεφεύγει αυτό που θα μπορούσε να οριστεί μοναδική ανάμνηση και πάθος;

''Εγώ πυροβόλησα τον Άντι Γουόρχολ'' τις μνήμες και τα συναισθήματα μου κι απόμεινα ολόμονος να τρέχω βράδια προς την έξοδο κινδύνου κυνηγημένος

Εγώ πυροβόλησα τον Άντι Γουόρχολ Facebook Twitter
Ο Γουόρχολ μετά την απόπειρα. Φωτ.: Ρίτσαντ Άβεντον

Αναλύσεις που χάθηκαν σε μια λασπωμένη στροφή, σε τούνελ αγροικιών, σε νεκρά βλέφαρα ταινιών μη ομιλούντος (βωβού θα λέγαμε σήμερα) κινηματογράφου, σε διαρκή αποκαθήλωση ονείρων που αποκτούν πνοή κι υπόσταση οσάκις εξομοιώνονται με τα τετριμμένα, τα απλοϊκά και τα συνήθη (Σαν τον ''συνήθη τόπο εκτελέσεων'' που πλήρωναν οι αποκλίνοντες)

Μοναξιά - μοναξιά - μοναξιά, σφυρίγματα τρένων κι ο όμπος ολόγυρα ίδιος γραβάτα που σου φορέσαν άπαξ για επικήδειο Το παλιό με το καινούριο του αιώνα να χάνονται στο μετέωρο πλατύσκαλο της απόφασης που διαβάζεται και ατολμία Χάραξη χαραματιά και χάρακας μιας ιδιότυπης ακινησίας στο κενό. Ρίζα που μόλις να συσπάται, στάσιμα νερά ρέοντα λόγια άκαμπτα.

Πολιτική η ουσία της νύχτας; Το δάκρυ του μεσημεριού και κείνο θάνατος Είσαι σε κίνηση είμαι σε ζωή, η εικόνα μου, εσύ που μάχεσαι εφήμερες καινούριες τάξεις, ακόμα και δακρύρροα συντριβάνια σε στάση, μας ψιθυρίζει τα βράδια ο έναστρος υποβολέας του κ. Νίκου Αλέξη Ασλάνογλου των νεανικών μας ορμών

Πόσα ονόματα σε ανώνυμα εγχάρακτα τόξα! Κι όμως για τα έργα και τις ημέρες μας ο λόγος, που φέτος τέλειωσαν νωρίς, πριν καν αρχίσουν...

- Πάντως, να ξέρετε: εγώ πυροβόλησα τον Άντι Γουόρχολ

Εγώ πυροβόλησα τον Άντι Γουόρχολ Facebook Twitter
Ο Γουόρχολ μετά την απόπειρα. Φωτ.: Ρίτσαντ Άβεντον

Ι. Η ηθοποιός και φεμινίστρια Βαλερί Σολάνας μέλος του ευρύτερου κύκλου του Άντι Γουόρχολ που σύχναζε στο περίφημο εργοστάσιο του Factory, πυροβόλησε τον διάσημο καλλιτέχνη της Pop Art στις 3 Ιουνίου 1968, την ώρα που έμπαιναν στο ''Εργοστάσιο'' (Τρεις μέρες πριν τη δολοφονία του υποψηφίου για την Προεδρία των ΗΠΑ γερουσιαστή Ρόμπερτ Κένεντι)

Λεπτομέρεια αξιοποιήσιμη: Η Σολάνας είχε ιδρύσει την ομάδα SCUM (''Βρωμιά'', ακρωνύμιο της φράσης ''Society for Cutting Up Men'', ''Σωματείο για το Πετσόκομμα των ανδρών'')

* Στο βίντεο του post, ο Κώστας Φέρρης και η Μαρίλλη Τσοπανέλλη σε ένα απόσπασμα από την ταινία Εξόριστος στην κεντρική λεωφόρο (1979) του Νίκου Ζερβού

* * Ο Κώστας Κρεμμύδας είναι ποιητής και εκδότης από το 1993 του λογοτεχνικού περιοδικού ''Μανδραγόρας''. Το κείμενο του ''Εγώ πυροβόλησα τον Άντι Γουόρχολ'' βρίσκεται στην πέμπτη κατά σειρά ποιητική συλλογή του με τίτλο ''Σαντιγκάρ'' που κυκλοφόρησε πριν μερικές μέρες από τις εκδόσεις Μανδραγόρας.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ