ADVERTORIAL
Για πολλά χρόνια στο άκουσμα και μόνο της λέξης «δυσλεξία», ένιωθα να με κυριεύει ο φόβος και το άγχος. Πίστευα πως θα αποτελούσε εμπόδιο στους στόχους μου και στην επαγγελματική και προσωπική μου εξέλιξη. Ωστόσο αυτός ο φόβος φαίνεται πως είχε καλλιεργηθεί χρόνια πριν, από την προσχολική κιόλας ηλικία, όταν οι χαμηλές επιδόσεις μου στο σχολείο και η προβληματική συμπεριφορά μου αποδίδονταν από τους δασκάλους σε έλλειψη ενδιαφέροντος. Η δυσκολία μου να ανταποκριθώ στις απαιτήσεις του σχολικού περιβάλλοντος και η συχνά αδιάφορη αντιμετώπισή μου από τους εκπαιδευτικούς, με οδηγούσαν σε επιπλέον προβλήματα συμπεριφοράς και κοινωνικοποίησης.
Το κλίμα, ωστόσο, άρχισε να μεταστρέφεται λίγα χρόνια μετά, όταν στο Γυμνάσιο μία φιλόλογος υποψιάστηκε πως πίσω από τις δυσκολίες και τα επαναλαμβανόμενα λάθη μου στο προφορικό και γραπτό λόγο δεν κρυβόταν ούτε τεμπελιά ούτε αδιαφορία. Και κάπως έτσι φτάσαμε στη διάγνωση της δυσλεξίας με έντονες, αρχικά, ανησυχίες για το κατά πόσο μπορεί αυτή η δυσκολία να επηρεάσει αρνητικά τις προσωπικές και επαγγελματικές μου επιλογές. Σταδιακά, όμως, και με τη βοήθεια ειδικών, κατάφερα να ξεπεράσω αυτά τα άγχη και να διαψεύσω κάθε μου προβληματισμό. Είναι γεγονός πως παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες, όπως η δυσλεξία, εάν αντιμετωπιστούν σωστά και έγκαιρα, θα ολοκληρώσουν τις σπουδές τους με επιτυχία. Αντιθέτως εάν οι μαθησιακές δυσκολίες παραμείνουν αδιάγνωστες και χωρίς παρέμβαση, ακολουθούν το άτομο σε ολόκληρη τη ζωή του και δυσχεραίνουν την καθημερινότητά του.
Κουβαλώντας αυτή την εμπειρία και δουλεύοντας σήμερα κοντά σε παιδιά ως κοινωνική λειτουργός αντιλαμβάνομαι πόσο σημαντικός είναι ο ρόλος όλων όσων εμπλέκονται άμεσα ή έμμεσα στην εκπαιδευτική διαδικασία. Τα άτομα με μαθησιακές δυσκολίες - στην Ελλάδα αποτελεί το 3% έως 11% του μαθητικού πληθυσμού - χρήζουν έγκαιρης διάγνωσης και εξειδικευμένης παρέμβασης. Η προσωπική μου εμπειρία και ο επαγγελματικός μου προσανατολισμός με οδήγησαν στην ανάγκη να θέλω να εμβαθύνω στις συμπεριφορές των παιδιών με τα οποία συναναστρέφομαι λόγω επαγγέλματος γι' αυτό θέλησα να μάθω για το μεταπτυχιακό πρόγραμμα πάνω στην Εφαρμοσμένη Εκπαιδευτική Ψυχολογία (Applied Educational Psychology) από το Deree - Αμερικανικό Κολέγιο Ελλάδος.
Μια στοχευμένη παρέμβαση περιλαμβάνει τη διδασκαλία συγκεκριμένων δεξιοτήτων και στρατηγικών που θα διευκολύνουν το άτομο στην καθημερινότητα.
Ακούγοντας τη συντονίστρια του προγράμματος Δρ. Μαρί Τζανικιάν να μιλάει περί μαθησιακών δυσκολιών έμαθα πως παρά το γεγονός ότι η νοημοσύνη είναι εντός φυσιολογικών ορίων, οι μαθησιακές δυσκολίες - οι οποίες μπορεί να οφείλονται σε γενετικούς ή άλλους νευροβιολογικούς παράγοντες ή σε κάποια δυσλειτουργία που σχετίζεται με την αντίληψη, τη σκέψη, ή τη μνήμη - επηρεάζουν την κατάκτηση, την οργάνωση, την κατανόηση και τη χρήση πληροφοριών. Σύμφωνα μάλιστα με την κ. Τζανικιάν, αυτό που χρειάζεται ένας επαγγελματίας που ασχολείται με τις μαθησιακές δυσκολίες είναι τόσο η θεωρητική όσο και η εφαρμοσμένη προσέγγιση, οι εξειδικευμένες γνώσεις με έμφαση σε θέματα διάγνωσης και παρέμβασης, οι ικανότητες και η εμπειρία.
Έτσι ένας από τους βασικούς λόγους για τους οποίους σκέφτηκα να παρακολουθήσω αυτό το μεταπτυχιακό πρόγραμμα είναι γιατί συνειδητοποίησα πως για κάθε ειδικότητα που δουλεύει πάνω στη συμπεριφορά και την ανάπτυξη των παιδιών και των εφήβων, όπως εμείς οι κοινωνικοί λειτουργοί, οι ψυχολόγοι και οι εκπαιδευτικοί, απαιτούνται ειδικές γνώσεις καθώς η ευθύνη για την έγκαιρη και σωστή ανίχνευση των μαθησιακών δυσκολιών βαρύνει κυρίως αυτές τις επαγγελματικές ομάδες. Και η αλήθεια είναι πως οι γενικές γνώσεις πάνω στο αντικείμενο σπουδών που προσφέρει ένα πτυχίο δεν αρκούν για να εξοπλίσουν έναν επαγγελματία ώστε να ανταποκριθεί επιτυχώς στις αυξημένες ανάγκες των παιδιών και του σχολικού περιβάλλοντος.
Συχνά ακούς πολλούς να μετανιώνουν αργότερα για τις επιλογές που έχουν κάνει σε επίπεδο σπουδών. Για μένα η φοίτηση στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα της Εφαρμοσμένης Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας στο Deree πιστεύω είναι η καλύτερη επιλογή που θα μπορούσα να κάνω για το μέλλον μου. Αφενός γιατί αυτός ο τίτλος σπουδών αποτελεί σημαντικό εφόδιο στην αγορά εργασίας και αφετέρου γιατί μέσα από το πρόγραμμα θα βελτιωθώ ως επαγγελματίας, θα ενισχυθώ με εξειδικευμένες γνώσεις μέσα από μια σειρά μαθημάτων που θα καλύψουν πλήρως το πεδίο γνώσεων που χρειάζεται όποιος δραστηριοποιείται στο χώρο της εκπαίδευσης με έμφαση σε θέματα, διάγνωσης και παρέμβασης.
Μάλιστα, σημαντικό πλεονέκτημα του εν λόγω προγράμματος είναι πως ένα πολύ μεγάλο μέρος του βασίζεται στην πρακτική εμπειρία που αποκτούν οι φοιτητές στα συνεργαζόμενα πλαίσια υπό την επίβλεψη έμπειρων καθηγητών και επαγγελματιών του χώρου. Έτσι, σε κάθε φοιτητή δίνεται η ευκαιρία να δουλέψει με άτομα που έχουν μαθησιακές δυσκολίες ώστε να αποκτήσουν εμπειρία στη διάγνωση και αποκατάστασή τους.
Επιπλέον, το Deree δίνει έμφαση στην ευελιξία του προγράμματος σπουδών παρέχοντας στους φοιτητές, βάσει των αναγκών τους, τη δυνατότητα να επιλέξουν τον τρόπο φοίτησης, είτε full time (ένα έτος) είτε part time (έως τρία χρόνια). Το πρόγραμμα σπουδών περιλαμβάνει συνολικά 14 μαθήματα τα οποία πραγματοποιούνται απογευματινές ώρες (17:00 – 20:00) από Δευτέρα έως και Πέμπτη. Παράλληλα το Αμερικανικό Κολλέγιο Ελλάδος στηρίζει τους απόφοιτούς του στη δικτύωσή τους με την αγορά εργασίας ενώ μέσω υποτροφιών μεριμνά για την οικονομική στήριξη φοιτητών με υψηλές ακαδημαϊκές επιδόσεις.
Περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το μεταπτυχιακό πρόγραμμα Applied Educational Psychology μπορείτε να βρείτε εδώ.
σχόλια