Στο Night Club των Συνειρμών, Ι

Facebook Twitter
0

Στο Night Club των Συνειρμών, Ι

 Μινιμαλιστής δημιουργός, μαξιμαλιστική μπότσα

Δουλεύαμε επί χρόνια με το ψαλίδι και την κόλλα. Cut up και William Seward Burroughs. Ότι η Λογοτεχνία, έλεγε, και λέγαμε, είναι σαράντα, πενήντα χρόνια πίσω από τα εικαστικά, από τις εκρηκτικές μορφολογικές και νοηματικές ρήξεις που συντελέστηκαν στη ζωγραφική. Δουλεύαμε με μαγνητόφωνα και με φωτογραφικές μηχανές. Να γίνουμε, και εμείς, όργανα καταγραφής. Να ενώσουμε το Μέσα με το Έξω.

 

Κόβαμε μια φωτογραφία, με το ψαλίδι. Παίρναμε ένα εδάφιο που μας φαινόταν ότι ταίριαζε. Το κολλούσαμε κάτω από τη φωτογραφία. Άλλαζε το νόημα και της φωτογραφίας και του εδαφίου. Πειραματιστήκαμε με την Αυτοβιογραφία Με Εικόνες Και Λέξεις Άλλων. Φτιάξαμε κείμενα/εικόνες που έμοιαζαν με αναφορές ενός ντετέκτιβ ή ενός περιπολάρχη. Παίζαμε με την αλαζονεία και την ταπεινοφροσύνη, εναλλάξ. Παίζαμε με την απόλυτη ακρίβεια που ήταν τόσο απόλυτη ώστε ουδείς την πίστευε. Με το ψέμα αρνηθήκαμε κάθε πάρε-δώσε. Πολύ μπέρδεμα, το ψέμα. Άσ’ το γι’ άλλους. Εμείς, οι Γεωργίου Γιαννόπουλος Σκυλίτσης, και οι φίλοι που ξέρουμε ότι επιθυμούν να διατηρηθεί η ανωνυμία τους, είπαμε να γίνουμε μανιακοί των προσηλώσεών μας, να γίνουμε επίμονοι κηπουροί κι εμείς, διάκονοι της διαλεκτικής.

 

Κόβαμε τη φωτογραφία που μας δείχνει στο μπαρ του Λευτέρη, στο Radar: ο Σκυλίτσης έχει το τσιγάρο στα χείλη, καπνοί απλώνονται στο μισό του πρόσωπο, τα μάτια του είναι στραμμένα στα ουράνια, η μπλούζα του (χακί, μακό, λέει US ARMY) είναι γεμάτη τρύπες από τις καύτρες των άφιλτρων που πέφτουν κάθε τόσο πάνω της – ο Γιαννόπουλος βυθίζει το βλέμμα στο ποτήρι με το ουίσκι, το τσιγάρο ανάμεσα στον δείχτη και τον μέσο, το μειδίαμα μυστηριωδώς μειλίχιο – η Μάρθα κρατάει το ποτήρι με το κρασί από την κολόνα, κοιτάζει το φακό, είναι σκυθρωπή σαν να έχει κηρύξει τον πόλεμο κατά της φέτας εκείνης της ανθρωπότητας που της αξίζει να υποστεί τα πυρά της Μάρθας – ο Γεωργίου, με το τσιγάρο, άφιλτρο, μια στάλα έχει μείνει, ανάμεσα σε αντίχειρα και δείχτη, ρουφάει την ύστατη τζούρα, με τα μάτια κλειστά, το κεφάλι στραμμένο στα αριστερά – η Όλγα έχει ένα βλέμμα θριάμβου, ένα χαμόγελο πρώιμης σοφίας, ένα τσιγάρο που και να μην το είχε δεν θα της έλειπε. Στο τραπέζι είναι χυμένο κρασί, ουίσκι, λικέρ, βότκα. Τα δύο σταχτοδοχεία είναι γεμάτα. Μια φορητή σκακιέρα είναι ανοιγμένη, μερικοί πεσσοί ριγμένοι πλάι σ’ ένα βιβλίο του Henri Lefebvre, κάτω από το οποίο διακρίνεται ένας τόμος του Λορεντζάτου και ο μπλε τόμος με τα Γραπτά του Γιώργου Μακρή. Βλέπουμε δύο τετράδια κάτω από τον αγκώνα του Σκυλίτση.

 

«Ο ιστορικός τους ρόλος δεν ήταν να προσαρμόσουν τα λόγια και τις πράξεις τους στο κείμενο παλιών γραφών ή γενικώς αποδεδειγμένων διδασκάλων: αυτοί οι ίδιοι δημιούργησαν τις γραφές και προκάλεσαν την αποδοχή των διδασκαλιών τους» [Max Horkheimer, Η Έκλειψη του Λόγου, μτφρ. Θέμις Μίνογλου, εκδ. Κριτική]

 

Αυτά το 1987. Είκοσι πέντε χρόνια αργότερα, οι συνειρμοί και τα τεκμήρια μας οδηγούν σε μια φωτογραφία στην αριστερή σελίδα ενός ευμεγέθους τόμου. Πρόκειται για ένα Αφιέρωμα στον Εμμανουήλ Γιαννόπουλο. Μινιμαλιστής δημιουργός, μαξιμαλιστικό αφιέρωμα. Ελλάδα. Βλέπουμε τον Γιαννόπουλο, με το ίδιο μυστηριώδες μειλίχιο μειδίαμα, έγχρωμο τώρα, και κάτω από τη φωτογραφία διαβάζουμε:

 

Ο Νίκος Βελής τον χαρακτηρίζει ιδιόρρυθμο, εκκεντρικό, μποέμ, άνθρωπο των καπηλειών και των τρωγλών, και τον παρομοιάζει με τον φιλόσοφο Μένιππο, τον πνευματώδη Λουκιανό, τον παρατηρητικό Ντίκενς, τον ψυχολόγο Τουργκένιεφ, τον ιδιότυπο μινιμαλιστή Pierre Misson, τον ακατάσχετο ακατάβλητο ακατάληπτο μαξιμαλιστή Ευτύχιο Σκυλίτση. Ο ίδιος όταν το μάθει θα πει: «Δεν μοιάζω με κανέναν, είμαι ο εαυτός μου». Και: «Άλλο δεν θέλω πάρεξ να πίνω». Βεβαίως, όπως έχει αποκαλυφθεί πλέον, χάρη σε δύο ακάματους ερευνητές φιλολόγους, «Και να χύνω, είχε συμπληρώσει. Αλλά ο σεμνοπρεπής βιογράφος το είχε αφήσει να περάσει έτσι, ο ανόητος.

 

Συνεχίζεται. Αύριο: Στο Night Club των Συνειρμών, ΙΙ

 

 

 

Αρχείο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ