Από το πρώτο τεύχος το 1990 το περιοδικό TEXTE ZUR KUNST διερευνά εξελίξεις στον χώρο της αισθητικής και συγχρόνως στον χώρο της πολιτικής. Με το τεύχος # 105 "Wir sind ihr / They are us / Είναι εμείς" εξετάζουμε πιο στενά τις εθνικιστικές, συντηρητικές, και ρατσιστικές ιδεολογίες που έχουν γίνει πρόσφατα πολύ πιο ορατές σε όλη την Ευρώπη και στις Ηνωμένες Πολιτείες. Στον πυρήνα του τεύχους - το οποίο έχει διαμορφωθεί από τους Helmut Draxler, Isabelle Graw και Susanne Leeb - είναι διάφορες μορφές μετακίνησης, μετανάστευσης και πολιτικής των συνόρων (ανθρώπων, δεδομένων, πατρογονικής κληρονομιάς, σημειολογικής έννοιας), και το κρίσιμο σημείο πέρα από το οποίο φιλελεύθεροι θεσμοί είναι ανίκανοι να (δια) κρίνουν την "αλήθεια".
Σχεδιασμένο πριν από τις προεδρικές εκλογές των ΗΠΑ, και εξελιγμένο μέσα στο χάος των πρώτων εβδομάδων της νέας κυβέρνησης, αυτό το τεύχος αντιστέκεται στη άμεση διαμεσολάβηση (à la Twitter και των καθημερινών ειδήσεων που μεταβολίζει). Αντ' αυτού ενδίδει σε αυτό που διακρίνει την βιβλιοδετημένη εκτυπωμένη σελίδα από την ψηφιακή τροφοδοσία: την δυνατότητα να παρέχει έναν πιο ψύχραιμο, μετρημένο στοχασμό της στιγμής που βιώνουμε σήμερα, μια ανάλυση της πολιτικο-αισθητικής σκέψης σε μια εποχή τόσο φαινομενικά επιταχυνόμενη που οι ίδιοι οι όροι και τα γεγονότα που χρησιμοποιούνται για μια συλλογιστική αντιμετώπιση, μετατοπίζονται σαν έννοιες κυριολεκτικά εν μία νυκτί.
Στις σελίδες του τεύχους #105, δίνεται ιδιαίτερη προσοχή στο ερώτημα, τι πρόκληση αποτελούν η φυγή και η μετανάστευση για την πολιτική σκέψη - πλαισιωμένες, εδώ, ως κρίση της ΕΕ και ίσως των αξιών του Διαφωτισμού της δημοκρατικής Δύσης γενικότερα.
Με αυτή την έννοια, ρωτάμε, για παράδειγμα: Πώς μπορεί η «φιλοξενία», όπως την αποκάλεσε ο Ντεριντά (κριτικάροντας την πεποίθηση του Καντ ότι είναι υπό όρους) να νοηθεί υπό αυτές τις συνθήκες; Τι συμβαίνει όταν οι πολιτικές της ταυτότητας γίνονται ταυτοτικές ή οικειοποιούνται από τα φανατικά άκρα; Και όταν μιλάμε για "ένταξη" (και μάλιστα, όταν μιλάμε ως «εμείς»), ποιοί είναι οι συσχετισμοί; Ποιοί εμείς; Ποιοι είναι αυτοί? Και είναι επίσης εμείς; Τον προηγούμενο Δεκέμβριο, ο Helmut Draxler συναντήθηκε με την ερευνήτρια μεταναστευτικών ζητημάτων Manuela Bojadžijev, τον πολιτικό θεωρητικό Nikita Dhawan, και τον φιλόσοφο Christoph Menke στο γραφείο του Texte zur Kunst στο Βερολίνο για να συζητήσουν τις παγκόσμιες προσφυγικές ροές σαν πρόκληση για την σύγχρονη πολιτική σκέψη. Η συζήτησή τους, η οποία ανοίγει το τεύχος αυτό, καταδεικνύει την απροσδιοριστία του αριστερού πολιτικού λόγου, ο οποίος σήμερα στέκεται εξίσου ευάλωτος στο να απορροφάται τόσο από το ιστορικό πλαίσιο όσο και από το φανταστικό θέατρο των σημερινών πολιτικών γεγονότων όπως ξεδιπλώνονται. ΕΠΙΣΗΣ: η Susanne Leeb γράφει για τα αρχαιολογικά μουσεία υπό το πρίσμα της καταστροφής της πολιτιστικής κληρονομιάς της Συρίας, η Angela Melitopoulos συζητά ένα πρότζεκτ της που θα βγει στον αέρα ως μέρος του ελληνικού τομέα της documenta 14, η Brigitte Kuster εξετάζει τις "mobile under commons" μορφές αυτοδιάθεσης επινοημένες από μετανάστες και πρόσφυγες, ο Daniel Keller προσφέρει ένα χρονοδιάγραμμα του "alt-fact"' η Caroline Busta περιγράφει τον alt-φεμινισμό των συντηρητικών γυναικείων αρχέτυπων της Trump-εποχής και ο Sven Lütticken αναλογίζεται την επίδραση της κυβερνητικής (cybernetic) πρακτικής και σκέψης - από την επεξεργασία δεδομένων στην εποχή του Ψυχρού Πολέμου μέχρι την λογική της επιτάχυνσης (accelerationist) του "Σκοτεινού Διαφωτισμού" του Nick Land - στο σημερινό κλίμα των πολιτικών μέσων ενημέρωσης.
Η Caroline Busta είναι η αρχισυντάκτρια του Texte zur Kunst. Ζει στο Βερολίνο από το 2014, ενώ στο παρελθόν ήταν συντάκτρια του περιοδικού Artforum, και μεταξύ του 2006-2008, συν-διευθύντρια της Miguel Abreu Gallery στη Νέα Υόρκη. Έχει δώσει διαλέξεις και έχει δημοσιεύσει κείμενα πάνω στο έργο καλλιτεχνών, όπως οι Merlin Carpenter, Bernadette Corporation, και Bjarne Melgaard. Η τρέχουσα έρευνά της επικεντρώνεται στη σχέση της τέχνης με την ποπ κουλτούρα και τους ιδεασμούς του σώματος.
Η Anke Dyes είναι καλλιτέχνης και, από το καλοκαίρι του 2016, συντάκτρια του Texte zur Kunst. Έχει διατελέσει λέκτορας στο Τμήμα Media Arts στο HGB Λειψίας. Πρόσφατα πρότζεκτ που έχει διοργανώσει περιλαμβάνουν, το διαδικτυακό περιοδικό «The Critical Ass" και το συμπόσιο «Θολά σύνορα της Καρδιάς".
Στην δουλειά της την απασχολούν κυρίως τα θέματα της περφόρμανς και του καταναλωτισμού.
Η συζήτηση διοργανώνεται από το Goethe-Institut Athen σε συνεργασία με το ινστιτούτο σύγχρονης τέχνης Radio Athènes και είναι μέρος του 'apropos documenta'.
Το 'apropos documenta' είναι ένα ανοικτό πρότζεκτ που διοργανώνει το Goethe-Institut και απαρτίζεται από προβολές ταινιών, ιστορικό υλικό, αναγνώσεις, συζητήσεις, συναυλίες και από τη δημιουργία ενός παραγωγικού αρχείου.
Ανταποκρινόμενο στην επικείμενη documenta 14, την έκθεση που φιλοξενείται από τις πόλεις του Kassel και της Αθήνας το 2017, το 'apropos documenta' προσφέρει ποικίλο υλικό από τις προηγούμενες διοργανώσεις (1955-2012), ενώ καλεί το αθηναϊκό κοινό να συναντηθεί με σημαντικές φωνές της σύγχρονης τέχνης.
Είσοδος ελεύθερη
H παρουσίαση θα εστιαστεί στο νέο τεύχος Μαρτίου με τίτλο «Είναι εμείς».
H συζήτηση θα πραγματοποιηθεί στα αγγλικά.
TZK #105 "Wir sind ihr / They are us / Είναι εμείς