«Αντισυστημικοί»: Μια απατηλή ονομασία προελεύσεως

«Αντισυστημικοί»: Μια απατηλή ονομασία προελεύσεως Facebook Twitter
Τι είναι πια «αντισυστημικό»; Εικονογράφηση: bianka/ LIFO
0

ΕΙΝΑΙ ΑΝΑΠΟΦΕΥΚΤΗ η ανακύκλωση γενικών όρων και χαρακτηρισμών στη δημόσια ζωή και στις σχέσεις μεταξύ των ανθρώπων. Αυτό σημαίνει πως χρειαζόμαστε τις λεγόμενες «ταμπέλες», κι ας υπάρχει από χρόνια αντίδραση των θιγόμενων προσώπων σε κάθε σχήμα ταξινόμησης και γενικό χαρακτηρισμό που τους αφορά. Αν όμως οι χαρακτηρισμοί/ταμπέλες είναι αναπότρεπτοι και συχνά ωφέλιμοι (αφού με αυτούς αναγνωρίζουμε τις ιδιότητες του σύνθετου κόσμου μας, με σχήματα και έννοιες), κουβαλούν και ευκολίες και κάποιες πονηριές.

Ένα παράδειγμα ευκολίας που πιστεύω πως συχνά υπονόμευσε παρά ακόνισε την κριτική πολιτική σκέψη: η σχεδόν καθολική χρήση του όρου «νεοφιλελευθερισμός» μέσα στην ευρύτερη αριστερά και μέχρι τον αντιεξουσιαστικό χώρο. Ο προσδιορισμός «νεοφιλελεύθερος» επιστρατεύτηκε για να λύσει, εδώ και σχεδόν σαράντα χρόνια, το πρόβλημα ερμηνείας για διαφορετικά κυβερνητικά σχήματα, ποικίλα πολιτικά σχέδια, νομοσχέδια ή τρέχοντα μέτρα. Στάθηκε −και είναι ακόμη− μια κάποια λύση για πλήθος φαινομένων: από την αύξηση της εκλογικής αποχής, την κουλτούρα των gadget, την κατάργηση των συλλογικών συμβάσεων, την αύξηση των εξοπλισμών κ.λπ. Η πληθωρική χρήση έφερε έναν κορεσμό και οδήγησε και σε λάθη πολιτικής ερμηνείας.

Τι είναι πια «αντισυστημικό»; Οτιδήποτε, ας πούμε, δεν αντιστοιχεί στους κώδικες και στον τρόπο θέασης των πραγμάτων που ταιριάζει στην παγκόσμια κεντροδεξιά ή σε μια «ορθολογική» κεντροαριστερά; Οποιαδήποτε λοξή ή αγενής και πειραγμένη εκδοχή δημόσιου λόγου;

Θέλω όμως τώρα να αναφερθώ σε μια άλλη λέξη που νομίζω πως μάλλον θολώνει παρά φωτίζει τα πράγματα. Είναι χαρακτηρισμός που αρέσει ιδιαίτερα σε όσους-ες ισχυρίζονται πως ανήκουν στο κέντρο ή στη φιλελεύθερη δεξιά, σε έναν χώρο «κοινής λογικής». Ο χαρακτηρισμός αντισυστημικός ή αντισυστημισμός. Αυτές τις μέρες, ας πούμε, βαφτίστηκαν αντισυστημικές ακόμα και οι συγκεντρώσεις για τα Τέμπη, όπου, βέβαια, συμμετείχε, πλην κάποιων ριζοσπαστικών σχημάτων και στελεχών, πολύ μεγάλο πλήθος οικογενειών και «συνηθισμένων» ανθρώπων της καθημερινότητας.

Γίνεται επίσης λόγος για αντισυστημικές δυνάμεις και προσωπικότητες, βάζοντας στο ίδιο καλάθι κόμματα της αντιφιλελεύθερης ριζοσπαστικής δεξιάς, κάποια σποραδικά κινήματα της ριζοσπαστικής αριστεράς μαζί με πολύ ισχυρές φυσιογνωμίες και πόλους εξουσίας στη Δύση όπως ο… Τραμπ!

Τι είναι πια «αντισυστημικό»; Οτιδήποτε, ας πούμε, δεν αντιστοιχεί στους κώδικες και στον τρόπο θέασης των πραγμάτων που ταιριάζει στην παγκόσμια κεντροδεξιά ή σε μια «ορθολογική» κεντροαριστερά; Οποιαδήποτε λοξή ή αγενής και πειραγμένη εκδοχή δημόσιου λόγου; Αντισυστημική η πολιτική των δασμών αλλά και ο ακτιβισμός μιας πιο ζωηρής περιβαλλοντικής οργάνωσης; Αντισυστημική η φωνή των οπαδών των εξορύξεων υδρογονανθράκων αλλά και οι φωνές όσων προσπαθούν, εδώ κι εκεί, για την αποτροπή των εξορύξεων; Ο ρατσισμός αλλά και ο αντιρατσισμός; Ο Κάνιε Γουέστ ή ο Μασκ, ο Ασάνζ και οι αντιφά; Μέχρι πού θα φτάσουν αυτά τα αφελέστατα αμαλγάματα;

Κάτι λοιπόν βαθιά εσφαλμένο και καταχρηστικό διατρέχει την πληθωριστική προσφυγή στον όρο. Κυρίως για έναν σημαντικό λόγο: πολλά από αυτά τα λεγόμενα αντισυστημικά είναι ολωσδιόλου συστημικά γνωρίσματα. Το σύγχρονο σύστημα εξουσίας −οι οικείες μας φιλελεύθερες δημοκρατίες− έχει πολλαπλές φωνές και τρόπους. Στο περιβάλλον του παγκοσμιοποιημένου πολιτισμικού καπιταλισμού το λεγόμενο σύστημα περιέχει πολλές δόσεις αντισυστήματος, η συμβατική, θεσμική γλώσσα εναλλάσσεται με άλλα στυλ, πιο βρόμικα και λοξά.

Τίποτα δεν υποχρεώνει αυτό το «σύστημα» να κυβερνάται μόνο από το κέντρο και τις εκδοχές του. Μπορεί να ανανεώνεται και να αλλάζει πού και πού δέρμα με έναν Τραμπ, μια Μελόνι, έναν Μπολσονάρο, μια Λεπέν. Και, όπως και να το κάνουμε, το σύστημα αυτό μπορεί με κάποια δυσθυμία να αποδεχτεί στην εξουσία έναν «αντισυστημικό» εθνικιστή, όχι όμως (ή βάζοντας τεράστια εμπόδια) έναν ελάχιστα πιο ριζοσπάστη σοσιαλιστή.  

Όταν πρόσωπα και δυνάμεις που βρίσκονται στην καρδιά του πολιτισμικού καπιταλισμού μιλούν «άσχημα» ή φτάνουν να προβαίνουν και σε φασιστικούς χαιρετισμούς, δεν είναι «αντισυστημικοί»: είναι οι δίχως ενδοιασμούς, αναιδείς εκδοχές του ίδιου αυτού πλέγματος το οποίο πιστεύουν ότι υπερασπίζονται και οι συμβατικές δυνάμεις. Συμβατικές και αντισυμβατικές εκδοχές είναι εν τέλει συμπληρωματικές μέσα στην αντιπαλότητά τους. Όπως η μαύρη οικονομία σε σχέση με τη νόμιμη, το dark net και το νορμάλ διαδίκτυο, η επιχειρηματικότητα των φορολογικών παραδείσων και το επιχειρείν των λαθρεμπορικών δικτύων και των μαφιόζικων οργανώσεων.

Πολλαπλοί τρόποι και κώδικες δεν μπορούν να ενοποιηθούν σε μια μοναδική εκδοχή κανονιστικού ορθολογισμού. Αυτό που συμβαίνει εδώ και καιρό είναι ότι κάποιες ορθόδοξες μορφές και πολιτικά σχήματα της φιλελεύθερης παγκοσμιοποίησης εκπίπτουν ή βρίσκονται σε στασιμότητα.

Άλλες δυνάμεις αναδύονται στο προσκήνιο, προβάλλοντας ένα παράλληλο οπλοστάσιο επίσης συστημικών εννοιών: τον εθνικισμό, τη νοσταλγία μαζί με την ιδεολογική νομιμοποίηση της αποικιακής επέκτασης, τη χρήση μιας, κάπως ξεχασμένης επισήμως, ιμπεριαλιστικής γλώσσας.

Ούτε λαϊκιστές ούτε αντισυστημικοί λοιπόν οι νέοι παίκτες που προκαλούν τη θεσμική Ευρώπη και ενοχλούν τις παλαιές οικογένειές της. Απλώς χρησιμοποιούν δίχως θεσμικό πρωτόκολλο τα σύμβολα, τα λεξιλόγια και τα συναισθήματα που διατίθενται στην κανονική αγορά. Κριτήριο για να τους καταλάβουμε είναι η εγγύτητα και η συμμαχία τους με δυνάμεις της πραγματικής οικονομικής και κοινωνικής εξουσίας.

Δεν έχουν ακόμα μαζί τους πολλές δυνάμεις της προοδευτικής πολιτισμικής και ιδεολογικής σφαίρας, αλλά δεν τους ενδιαφέρει. Δεν θα τους καταλάβουμε τελικά ούτε από τη γλώσσα των αναρτήσεών τους ούτε από το γεγονός πως καταφεύγουν σε χοντροκομμένες χειρονομίες. Το να συνεχίζεται η λαθροχειρία περί αντισυστημισμού (για διαφορετικές μεταξύ τους περιπτώσεις) είναι απλώς ένα τέχνασμα για να αισθάνεται κανείς πως βρίσκεται στην πλευρά της κανονικότητας και της ευπρέπειας.

To άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Γιατί ο κόσμος κινδυνεύει να γίνει ζούγκλα;

Οπτική Γωνία / O νέος ιμπεριαλισμός και γιατί ο κόσμος κινδυνεύει να γίνει ζούγκλα

Οι συνέπειες της πολιτικής του νέου Αμερικανού Προέδρου και οι αντιδράσεις του κόσμου. Μιλά στη LiFO ο δρ. Ευρωπαϊκής Ασφάλειας και Νέων Απειλών και κύριος ερευνητής του ΕΛΙΑΜΕΠ, Τριαντάφυλλος Καρατράντος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Τραμπ, ο Μασκ και η νέα, «fascism friendly» τάξη πραγμάτων

Οπτική Γωνία / Ο Τραμπ, ο Μασκ και η νέα, «fascism friendly» τάξη πραγμάτων

«Ο σύγχρονος “φιλικός στον χρήστη φασισμός” δεν έχει την απροκάλυπτη βαρβαρότητα του φασισμού του 20ού αιώνα, έχει όμως στη ρίζα του την ίδια επιλεκτική άρνηση των ατομικών ελευθεριών, των δημοκρατικών δικαιωμάτων και των κοινωνικών κατακτήσεων προς όφελος των προνομιούχων και των ισχυρών. Όποιος νοιάζεται πραγματικά για το μέλλον της δημοκρατίας δεν γίνεται να αγνοήσει την τρομακτική αυτή πραγματικότητα».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το αόρατο δόγμα: Η σιωπηρή άνοδος του νεοφιλελευθερισμού

Βιβλίο / Το αόρατο δόγμα: Η σιωπηρή άνοδος του νεοφιλελευθερισμού

Ο νεοφιλελευθερισμός είναι πανταχού παρών και ταυτόχρονα «ακατανόμαστος», αφού σπανίως αναφέρεται από τους θιασώτες του. Ένα νέο βιβλίο επιχειρεί να ανασηκώσει το πέπλο αυτού του «αόρατου δόγματος»
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ακαρνανικά Όρη: Ενεργειακές Κοινότητες-«μαϊμού» και διά της πλαγίας

Ρεπορτάζ / Ακαρνανικά Όρη: Ενεργειακές κοινότητες-«μαϊμού» και διά της πλαγίας

Μια κραυγαλέα κατάχρηση του θεσμού των ενεργειακών κοινοτήτων στα Ακαρνανικά Όρη αμαυρώνει τον θεσμό, παρακάμπτει την περιβαλλοντική νομοθεσία και αποκαλύπτει την αδυναμία της διοίκησης να ελέγξει την επιχειρηματική δραστηριότητα που βλάπτει το περιβάλλον και την οικονομία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Τελικά αν οι γκέι δεν κάνουν παιδιά θα σωθούν οι γυναίκες απ’ το trafficking; 

Οπτική Γωνία / Τελικά, αν οι γκέι δεν κάνουν παιδιά, θα σωθούν οι γυναίκες από το trafficking; 

Τι αλλάζει με την τροποποίηση Φλωρίδη για την παρένθετη κυοφορία και γιατί ο όρος «παρένθετη μητρότητα» είναι λάθος; Η νομικός Μαριάννα Βασιλείου λύνει όλες μας τις απορίες.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιώργος Φλωρίδης, υπουργός Α-δικαιοσύνης

Οπτική Γωνία / Γιώργος Φλωρίδης, υπουργός Α-δικαιοσύνης

Πολιτικός «παντός καιρού», κυνικός, αλαζόνας, οπορτουνιστής, οπισθοδρομικός με εκσυγχρονιστικό προσωπείο, γίνεται όλο και περισσότερο «βασιλικότερος του βασιλέως» μετά τη μετεγγραφή του στο κυβερνητικό στρατόπεδο, με χαρακτηριστικά παραδείγματα τις δηλώσεις του για τα Τέμπη, τον νέο Π.Κ. και τη χρήση της παρενθεσίας από ζευγάρια ανδρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghiblipocalypse»: Είναι η AI δώρο για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης;

Οπτική Γωνία / «Ghiblipocalypse»: Είναι η AI δώρο για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης;

Η μαζική χρήση AI για τη δημιουργία εικόνων με την αισθητική του Studio Ghibli ανοίγει ξανά τη συζήτηση για το ποια είναι τα όρια της αντιγραφής στην τέχνη. Γιορτάζουμε την προσβασιμότητα ή κηδεύουμε τη δημιουργία;
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
ειρήνη

Οπτική Γωνία / Η αδιάκοπη βία και ο ορίζοντας που έχει εξαφανιστεί

«Αυτό που με έχει επηρεάσει περισσότερο μετά την επιστροφή μας δεν είναι οι ελλείψεις, αλλά η παντελής απουσία χρώματος. Τα πάντα είναι γκρίζα. Το μόνο που βλέπεις είναι σκόνη, μισοκατεστραμμένα σπίτια, σοκάκια κομμένα ανάμεσα στα μπάζα»¹.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ
Γιατί η δίκη Φιλιππίδη θα πρέπει να διδάσκεται σε όλες τις νομικές σχολές;

Οπτική Γωνία / Γιατί η δίκη Φιλιππίδη θα πρέπει να διδάσκεται σε όλες τις νομικές σχολές;

Από τις ερωτήσεις του Εισαγγελέα έως την έμπρακτη στήριξη των ηθοποιών, η δίκη Φιλιππίδη βρίθει πατριαρχικών συμβολισμών και συμπυκνώνει ένα μέρος της φεμινιστικής θεωρίας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Δημοτικό Θέατρο Ολύμπια: Πού το πάει ο δήμος Αθηναίων;

Ρεπορτάζ / Τι περίεργο συμβαίνει με το Δημοτικό Θέατρο Ολύμπια;

Είναι fake news το νέο άνοιγμα που επιχειρεί ο δήμος Αθηναίων με μεγάλο όμιλο θεατρικών επιχειρήσεων; Τι επιδιώκει ο επιχειρηματίας και πόσο υπαρκτός είναι ο κίνδυνος για τον πολιτιστικό οργανισμό να μετατραπεί σε εμπορική επιχείρηση.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Η ταινία του Λάνθιμου μάς πείραξε και όχι η σχέση μας με το παρελθόν;

Οπτική Γωνία / Η ταινία του Λάνθιμου μάς πείραξε και όχι η σχέση μας με το παρελθόν;

Η άρνηση του ΚΑΣ να παραχωρηθεί η Ακρόπολη στον Γιώργο Λάνθιμο για τα γυρίσματα της νέας του ταινίας εγείρει πολλά ερωτήματα για τον τρόπο που βλέπουμε τα μνημεία και το τι θεωρούμε πολιτιστικό κεφάλαιο σήμερα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
ΕΠΕΞ Πεθαίνοντας στο πεζοδρόμιο…

Ακροβατώντας / Πεθαίνοντας στο πεζοδρόμιο

Το τραγικό περιστατικό στη Θήβα δεν είναι από αυτά που αποκαλούνται τυχαία γεγονότα. Πρόκειται για ένα από αυτά που συμβαίνουν συχνά, τα οποία απασχολούν την επικαιρότητα και τα ΜΜΕ, συνήθως επιδερμικά, μέχρι να ξεχαστούν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ