Ομάδες παιδιών ηλικίας 9-16 ετών προετοιμάζονται πυρετωδώς για τον πανελλήνιο διαγωνισμό ρομποτικής First Lego League που διοργανώνει για τέταρτη συνεχόμενη χρονιά ο μη κερδοσκοπικός οργανισμός eduACT.
Οι συμμετοχές έχουν διπλασιαστεί από πέρυσι και έτσι, για πρώτη φορά φέτος, διοργανωθούν προκριματικοί αγώνες σε πέντε πόλεις της Ελλάδας.
Ο μεγάλος τελικός θα φιλοξενηθεί στις 3 και 4 Μαρτίου στο Βελίδειο Συνεδριακό Κέντρο της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης, δίνοντας το "εισιτήριο" για παγκόσμιους διαγωνισμούς στο εξωτερικό.
Ο φετινός διαγωνισμός έχει ως θέμα του το νερό και την υδροδυναμική και οι ομάδες πρέπει να κατασκευάσουν και να προγραμματίσουν μία ρομποτική συσκευή, ώστε να εκτελέσει επιτυχώς 20 "προκλήσεις - εμπόδια" πάνω σε μία ειδικά κατασκευασμένη μακέτα πόλης που υδροδοτείται από εργοστάσια βιολογικού καθαρισμού και περιλαμβάνει ένα δίκτυο ύδρευσης και αποχέτευσης, όλα φτιαγμένα από Lego.
Παράλληλα θα πρέπει να εντοπίσουν ένα πραγματικό πρόβλημα που σχετίζεται με το νερό και να παρουσιάσουν μια νέα και καινοτόμο λύση για αυτό, είτε σε τοπικό είτε σε παγκόσμιο επίπεδο.
Βέβαια, οι ομάδες θα πρέπει να ενδιαφερθούν και για τον τρόπο παρουσίασης των εργασιών τους, και έτσι ετοιμάζουν μία εμπνευσμένη εμφάνιση με μπλουζάκια, καπέλα, αφίσες της δικής τους επιλογής, τα οποία θα εκφράζουν και καλλιτεχνικά το στίγμα τους στη μεγάλη συνάντηση του τελικού.
Ο πρώτος προκριματικός αγώνας θα διεξαχθεί στην πόλη της Ξάνθης στις 21 Ιανουαρίου, και θα ακολουθήσουν αντίστοιχα στο Ηράκλειο Κρήτης στις 4 Φεβρουαρίου, στον Βόλο στις 10 Φεβρουαρίου, στην Θεσσαλονίκη στις 10-11 του μήνα (εγκαταστάσεις ΔΕΘ) και στην Αθήνα στις 17. Το 30% των ομάδων που θα προκριθούν, θα συμμετάσχουν στον μεγάλο τελικό στις 3 και 4 Μαρτίου στο Βελίδειο.
Ανάπτυξη 50% του ενδιαφέροντος για την εκπαιδευτική ρομποτική
Σύμφωνα με τον πρόεδρο της eduACT, Κώστα Βασιλείου, το ενδιαφέρον των παιδιών για την διοργάνωση είναι μεγάλο και αυτό αποτυπώνεται και σε αριθμούς. «Κάθε χρόνο παρατηρείται μία ανάπτυξη περίπου 50%, και αυτό μας οδήγησε φέτος να προγραμματίσουμε τους προκριματικούς. Πέρσι, συμμετείχαν 1.100 παιδιά στον διαγωνισμό, και φέτος ο αριθμός τους φτάνει τα 1.800 σε όλη τη χώρα με 180 ομάδες».
Κατά τον ίδιο, το πιο ενδιαφέρον στην όλη διαδικασία είναι ότι οι μαθητές, μέσα από τον διαγωνισμό εκπαιδευτικής ρομποτικής καλούνται να αναπτύξουν τις λεγόμενες γνώσεις S.T.E.A.M. (Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics) μέσα από την έρευνα, το παιχνίδι και την κατασκευή.
«Για εμάς είναι σπουδαίο ότι τα παιδιά αποκτούν αυτοπεποίθηση. Πίσω από κάθε δημιουργικό παιδί κρύβεται ένας γονιός που έχει πιστέψει σε αυτό το παιδί. Θεωρούμε ότι με όλη αυτή τη διαδικασία της δημιουργικότητας και της καινοτομίας που τα παιδιά καλούνται να αναπτύξουν μέσα από τη διαδικασία του διαγωνισμού, έχουμε περήφανους γονείς και παιδιά που έχουν πιστέψει στον εαυτό τους. Την ίδια στιγμή έχουμε εκπληκτικά αποτελέσματα παιδιών που στο σχολείο δεν συμμετείχαν στο μάθημα, αλλά γνωρίζουν πράγματα».
Οι εκπαιδευτές
Στο πλαίσιο της διαδικασίας εκπαίδευσης της ρομποτικής, η eduACT έχει επιμορφώσει δασκάλους και γονείς, ώστε να γίνουν οι εκπαιδευτές των ομάδων, όπως επίσης φοιτητές και απόφοιτους τεχνολογικών ιδρυμάτων που έμαθαν τη ρομποτική και συμμετέχουν ως μέντορες.
Επίσης, παιδιά απόφοιτοι των First Lego League, που συμμετείχαν σε διάφορους διαγωνισμούς στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, αναλαμβάνουν νέες ομάδες παιδιών.
Ακόμη και ιδιωτικές εταιρίες, εμπλέκουν τους εργαζόμενους, ως εκπαιδευτές, και τα παιδιά τους ως μέλη ομάδας, προκειμένου να συμμετάσχουν στο διαγωνισμό.
Το Μάιο θα διοργανωθεί στη Θεσσαλονίκη, για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά, First Lego League Junior, για παιδιά ηλικίας 6-10 ετών, το οποίο θα έχει τη μορφή φεστιβάλ και όχι διαγωνισμού, όπου τα παιδιά θα εμπλακούν σε απλότερες κατασκευές.